۵۲ پروژه عکاسی: در سال ۲۰۱۵ هر هفته یک ایده‌ جدید داشته باشید – قسمت پنجم

در قسمت های پیشین، ۴۰ ایده برای عکاسی را مطرح کردیم که هر کدام از آن ها می توانند سرآغازی برای پروژه عکاسی شما باشند. البته همیشه پیاده کردن پروژه و ایده های دیگران بهترین راه حل نیست و گاهی بعد از دیدن یا شنیدن ایده های دیگران، ایده های بکر و جالب تری سراغ شما می آیند که بهتر است روی آن ها کار کنید. در ادامه این مطلب لنزک قسمت پایانی ۵۲ پروژه عکاسی را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

۱

پروژه عکاسی ۵۰ غریبه

این یکی دیگر از پروژه‌های قدیمی است که شجاعت شما را می‌طلبد. برای این پروژه شما باید از ۵۰ فرد غریبه در خیابان عکس بگیرید. البته شکل‌های متفاوت دیگری مثل پروژه ۱۰۰ فرد غریبه نیز وجود دارند که البته بدیهی است که کارتان سخت‌تر می‌شود. با این وجود مهمترین چالش این نوع عکاسی، درخواست کردن از افراد غریبه برای شرکت در این پروژه می‌باشد.

۲

پروژه عکاسی ۵۰×۵۰×۵۰

در ۵۰ روز ۵۰ عکس با لنز ۵۰ میلیمتری بگیرید. این پروژه‌ی ساده‌ای است که دید عکاسی شما را تقویت می کند.

۳

سلف پرتره‌ (self-portrait یا خودنگاره)

مطمئنا ثبت خودنگاره در فضای بسته کار سختی نیست، ولی بیایید اینکار را در فضای باز امتحان کنیم. کارهای عکاس خیابانی ویوان مایر (Vivan Maier ) را ببینید که در آن با استفاده از سایه‌ها و انعکاس‌ها خود را جزئی از صحنه بزرگتری کرده است. تمی برای پرتره‌هایتان انتخاب کنید مانند کاری که الکس بمفارد (Alex Bamford) در پروژه «راه رفتن در خواب» انجام داده است.

۴

جهان مقابل پاهایتان

هر روز، در زمان مشخصی، از هر آنچه که مقابل پاهایتان می‌بینید عکس بگیرید. در زمان ناهار به این عکاسی بپردازید، چون به این صورت بهانه‌ای برای بیرون رفتن و پیدا کردن مکان‌های جدید خواهید داشت. از لنزهای زاویه عریض استفاده کرده و سعی کنید پاهایتان در کادر باشند.

۵

پروژه عکاسی پرتره‌های بدون چهره

هر هفته از افراد مختلف عکس بگیرید، به صورتی که چهره‌شان در کادر نباشد. چطور می توانید بدون حالات چهره یا ارتباط چشمی، جنبه هایی از شخصیتشان نشان دهید؟ از محیط، نور پردازی، رنگ‌ها، لوازم و دیگر اعضای بدنشان به خصوص دستها برای نمایان کردن ویژگی‌های شخصیتی سوژه‌تان استفاده نمایید.

۶

پروژه عکاسی تصادفی

از فردی بخواهید تا نام ۳۰ چیز مختلف در دسترس برای عکاسی را روی کارت های جداگانه بنویسد و شما نیز ۳۰ حالت مختلف عکاسی را روی یک دسته کارت دیگر یادداشت نمایید (مثل سیاه و سفید، نوردهی طولانی، ۵۰میلیمتری و

زوم انفجاری یا همان zoom burst). از هر دسته کارتی به صورت تصادفی انتخاب کنید و عکاسی را آغاز نمایید!.

۷

پروژه یک ماه عکاسی مونو یا تک رنگ

عنوان این پروژه به تنهایی گویای همه چیز است. خود را به چالش بکشید و فقط عکس های سیاه و سفید بگیرید. اینکه سیاه و سفید دیدن را یاد بگیرید و سوژه ها و صحنه های مناسب را کشف کنید، نیمی از راه را رفته اید. با انجام یک ماه متوالی عکاسی مونو، چشم‌هایتان مهارت‌های بیشتری پیدا می‌کنند. عکاسی را در فرمت Raw انجام دهید ولی تنظیمات حالت تصویر یا Picture Style دوربینتان را به Monochrome تغییر دهید. به این صورت روی صفحه نمایش دوربین پیش نمایش سیاه و سفیدی از تصویر را خواهید داشت و در عین حال عکس به صورت RAW و تمام رنگی ثبت می‌شود و بعدا می‌توانید آن را توسط نرم افزارهای موجود به عکسی مونو تبدیل کنید.

۸

پروژه عکاسی چهار فصل

برای این پروژه، به جای انجام یک پروژه‌ی عکاسی روزانه، باید هر سه ماه یک بار عکاسی را انجام دهید تا تغییرات فصل‌ها را ثبت نمایید. در ابتدا باید به دنبال سوژه‌ی مناسب این کار بگردید و صبر کنید تا ببینید در زمان رشد برگ‌ها و یا برهنه شدن درختان صحنه به چه شکلی در می‌آید.

۹

چالش جئوکشینگ یا geocaching

یک اپلیکیشن جئوکشینگ (geocaching) روی گوشی هوشمند خود نصب کرده و سپس به هر مکان جئوکش شده ای که رسیدید، چند عکس هنری ثبت نمایید. از خود مکان مخفی جئوکش عکس نگیرید تا برای نفرات بعدی بی مزه نشود، بلکه از محیط کلی عکس بگیرید.

جئوکشینگ چیست؟


دانلود

این یک نوع بازی جهانی (geocaching.com) است که در آن شخصی (جئوکشر) یک شیء (جئوکش) را در مکانی مخفی می کند و اطلاعات آن به همراه موقعیتش (مختصات GPS) را در سایت یا با استفاده از اپلیکیشن جئوکشنیگ به اشتراک می گذارد. با این کار نفرات دیگر می توانند، هنگام سفر به آن منطقه گنج او را پیدا کرده و برایش پیغامی بگذارند. این گنج های کوچک معمولا ارزش مادی زیادی ندارند، اما اصل ایده بسیار بکر و هیجان انگیز است.

۱۰

ساختن آرشیو بافت یا تکسچر

اضافه کردن بافت‌ یا تکسچر ها (texture) جلوه‌ی متمایز و نقاشی گونه‌ای به عکس‌هایتان می‌بخشد. با وجودی که اضافه کردن این افکت در دوربین‌های DSLR با مدهای نوردهی چندگانه ممکن است، ولی انجام اینکار با مدهای ترکیبی (blend mode) فتوشاپ بسیار راحت‌تر است. با وجودی که بافت‌های رایگان بسیاری در سطح اینترنت وجود دارد، ولی هیچ چیز لذت بخش‌تر از بافت‌های دست ساز خودتان نیست. چوب، کاغذهای کهنه و رنگ‌های خشک شده همگی بافت‌های بسیار زیبایی هستند.

۱۱

پروژه عکاسی سوراخ‌سوزنی یا پین هول

با استفاده از ترفندی ساده می‌توانید دوربین DSLR خود را به لنزی سوراخ‌سوزنی تبدیل نمایید و عکاسی لوفای را با دوربین گران قیمت دیجیتال خود تجربه کنید یا شاید علاقه مندید که دوربین پین هول ابتدایی خود را داشته باشید؟

۱۲

کتاب عکس خودتان را منتشر کنید

ماحصل پروژه‌های عکاسی خود که در طول سال انجام داده‌اید را به یک کتاب عکس تبدیل نمایید. روش هایی برای مرتبط ساختن و برقراری پیوند میان عکس ها استفاده کنید، مثلا استفاده از تم رنگ‌ها، داستان‌ها و کنار هم گذاشتن راه های خوبی هستند.

ایده های شما برای شروع یک پروژه عکاسی

شما می توانید ایده های دیگری که برای پروژه های عکاسی می شناسید یا انجام داده اید را در بخش نظرات، پایین صفحه، با ما و دوستانتان در لنزک مطرح نمایید. کدام یک از این ایده ها را بیشتر می پسندید؟

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *