۱۲ اشتباه رایج عکاسی وقتی مبتدی یا تازه کار هستید و آموزش نکات پیشگیری

در عکاسی مبتدی هستید؟ از این اشتباهات رایج اجتناب نمایید تا مهارت های عکاسی تان را ارتقاء دهید. نکات این آموزش عکاسی مقدماتی که ۱۲ اشتباه رایج در عکاسی را به شما عزیزان معرفی می کند، به پیشرفت شما و رفتن به سطح بعدی کمک می کند. این یک واقعیت کلی است که همه باید از جایی شروع کنند. این نیز یک اقعیت است که وقتی چیز جدیدی را شروع می کنید، مرتکب اشتباهاتی می شوید. پس اگر می خواهید از گیر افتادن در برخی از تله های عکاسی اجتناب کنید، و با سرعت به سوی ایجاد عکس های شگفت انگیز پیش بروید، ادامه این آموزش لنزک را بخوانید! مطالعه این آموزش مقدماتی عکاسی را به همه مبتدیان عکاسی توصیه می کنیم، همچنین با اضافه کردن نکات و لینک های آموزشی بیشتر سعی کرده ایم مقاله را برای عکاسان با تجربه تر نیز مفید کنیم.

برای نشان دادن این که هر کس باید از جایی شروع کند، عکس های استفاده شده در اینجا جزء اولین عکس های من هستند، که با یک دوربین SLR، و البته در دوران فیلم (دوربین های فیلم خور) گرفته شده اند. اشتباهات زیادی در مجموعه عکس های این مقاله وجود دارد (در واقع اصلا عکس های خوبی نیستند و عمدا برای مقاصد آموزش و نشان دادن اشتباهات مبتدی اما مهم انتخاب شده اند). در آن زمان، من به یقین می دانستم که می خواهم در چه مسیری پیش بروم، اما واضح است که هنوز هم چیزهای زیادی باید یاد می گرفتم.

۱

کراپ در جای اشتباه برای رسیدن به مینیمالیسم

حتما شنیده اید که عکاسی هنر حذف (ساده) کردن است. به عبارت دیگر، حذف المان های ناخواسته از کادر عکس های بهتری به شما خواهد داد. شما به یک مکان معروف می رسید تا عکس بگیرید، و متوجه می شوید که جمعیت زیادی آنجا هستند. راه حل شما این است که عکس خود را از بالای سر بلندترین فرد در آن جمعیت شروع کنید.

به عبارت دیگر، عکس خود را از وسط یک ساختمان کراپ می کنید (پایین عکس را کراپ می کنید یا می بُرید تا مثلا جمعیت ناخواسته یا شیء مزاحمی را حذف کنید). اگرچه این کار آن المان ناخواسته را حذف می کند، اما به عکسی با ترکیب بندی ضعیف برای رسیدن به مینیمالیسم (ساده گرایی) منجر می شود. این مسئله می تواند به دلیل وجود اجسام دیگر مانند اتومبیل های پارک شده، یا سیم های برق در جای اشتباه در تصویر نیز به وجود آید. بنابراین به جای این ترکیب بندی بیش از حد بسته (محدود) چه کاری می توانید انجام دهید؟

زود برسید – یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از برخورد با جمعیت زیاد مردم این است که زود به آنجا برسید. هنگام طلوع آفتاب از خواب برخیزید، و قبل از این که جمعیت سر برسد، یک زاویه عالی به دست آورید.

چند عکس بگیرید – دوربین خود را روی سه پایه قرار دهید، و از یک صحنه یک دنباله عکس پشت سر هم بگیرید. مطمئن شوید که مردم در آن اطراف حرکت می کنند. سپس عکس ها را در فتوشاپ پشته کرده (روی هم قرار داده)، و از تابع median برای حذف افراد از عکس استفاده کنید.

کلون کنید – شما می توانید از clone stamping برای حذف المان هایی در عکس که نمی خواهید آنجا باشند، استفاده کنید. این کار به کمی مهارت نیاز دارد، اما می تواند برای حذف سیم ها، افراد و گاهی اوقات اشیاء بزرگتر مورد استفاده قرار گیرد.

بهتر بود که پیش زمینه بیشتری در این عکس قابل مشاهده باشد. فضای مرده زیادی در بالای تصویر وجود دارد.

۲

رو به سمت نور عکس بگیرید

هنگامی که می خواهید از یک مکان بازدید کنید، وقت نگذاشتن از قبل برای برنامه ریزی به این اشتباه منجر می شود. شاید شما در یک تور پیاده روی هستید، و مکان بعدی شما یک جاذبه معروف است. فقط از قضا خورشید در پشت آن قرار دارد، و جزئیات جالب اشیاء به خاطر نور بد تاریک شده است. همین امر زمانی که از یک شخص رو به سمت نور عکس می گیرید نیز صدق می کند، مگر این که نور را دوباره به سمت او بازتاب کنید یا از فلاش اکسترنال استفاده کنید. پس چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟

شناخت نور – در مورد مکانی که از آن بازدید می کنید تحقیق کنید، و مطمئن شوید که وقتی خورشید در جهت مناسب قرار دارد، به آنجا بروید. شما می توانید از سایت یا اپلیکیشن suncalc برای این منظور استفاده کنید، که جهت نور خورشید را نسبت به زمان روز و مکان جغرافیایی نشان می دهد.

تغییر جهت – در برخی موارد، شما می توانید به طرف دیگر یک ساختمان بروید، که در آنجا می توانید از یک شخص از جهت دیگری عکس بگیرید. این راه حل نسبتا ساده ای است که می تواند نتایج شما را بهبود بخشد.

بازتاب نور – استفاده از رفلکتور و/یا فلاش خارج از دوربین می تواند عکاسی پرتره به سمت نور را ممکن کند.

ترکیب دیجیتالی – برای عکاسی رو به سمت نور، زمانی که سوژه اصلی بزرگتر از آن است که بتوانید با فلاش اکسترنال نورپردازی کنید، چه باید بکنید؟ شما می توانید عکس های خود را براکت بندی (bracketing) کرده، و سپس عکس هایی که با نوردهی مختلف می گیرید را ترکیب کنید. این یک راه حل موثر است، زمانی که می خواهید به سمت غروب خورشید عکس بگیرید.

لنزک: نورپردازی از پشت یکی از انتخاب های عکاسان برای مقاصد هنری مثل گرفتن عکس های پرتره دراماتیک احساسی، عکاسی از گل ها و… است و اگر عمدا و درست انجام شود دیگر یک اشتباه نیست. «آموزش عکاسی دراماتیک با نور پس زمینه یا نور پشت» و «آموزش عکاسی با نور پشت یا پس زمینه» را مطالعه نمایید.

یک عکس که ترکیب بندی مناسبی دارد، اما اگر در زمان دیگری از روز گرفته شده بود، بهتر بود. این نوع عکس ها در طول ساعت آبی خوب از کار در می آیند.

۳

هیچ وقت نقطه دید خود را تغییر ندهید

اگر تمام عکس های شما از یک موقعیت ایستاده گرفته شوند، یا شاید موقعیت نشسته زمانی که در حال خوردن هستید، در این صورت برخی فرصت ها را از دست می دهید. تغییر پرسپکتیو یا زاویه عکاسی یک راه عالی برای گرفتن عکس های بسیار جالب تر است.

اینطور نیست که بگوییم عکس های خوبی در موقعیت نشسته گرفته نمی شود. بسیاری از عکاسی های خیابانی و عکاسی های پرتره از این پرسپکتیو برای به دست آوردن یک جلوه عالی استفاده می کنند. اما بسیاری زوایای دیگر هم وجود دارد، و تنوع بخشیدن به عکاسی از طریق آنها ایده خوبی است.

تغییر زاویه ممکن است به سادگی زانو زدن باشد، یا به سختی دسترسی پیدا کردن به یک نقطه دید بالا از ساختمانی در آن نزدیکی. برای به دست آوردن جلوه های عالی، می توانید از نمای چشم حشره و نمای چشم پرنده استفاده کنید.

نیازی نیست مستقیما رو به بالا یا رو به پایین عکس بگیرید. عکاسی از پایین ممکن است بر یک خط هدایتگر روی جاده خیلی بیشتر تاکید کند، یا به گل ها و گیاهان اجازه دهد تا به المان مهم تری در کادر شما تبدیل شوند.

بیشتر بیاموزید: آموزش خلاقیت در عکاسی با استفاده از زوایای دوربین

واضح است که تمرکز این تصویر بر روی کاشی های سقف و عقاب هاست. به قسمت های بالا و پایین این تصویر نیازی نیست، و باید از یک کادربندی متفاوت استفاده می شد.

۴

اتکاء بیش از حد به پس پردازش

یکی از اشتباهات رایج در عکاسی، اتکاء بیش از حد به پس پردازش است. هدف تا حد امکان باید به دست آوردن نتیجه دلخواه در داخل دوربین باشد.

از این گذشته، دوربین شما یک ابزار فوق العاده قدرتمند است. البته، مهم است که پس پردازش را یاد بگیرید. اگر این کار را نکنید، ضرر می کنید. اما خوب است که یاد بگیرید چگونه از دوربین خود و پس پردازش در کنار یکدیگر استفاده کنید.

اگر اجازه دهید مهارت شما در پس پردازش از دانش و اطلاعات شما در مورد دوربین پیشی گیرد، چه اتفاقی می افتد؟

اصلاح عکس – به جای به دست آوردن عکس درست در داخل دوربین، می خواهید اشتباهات را در پس پردازش اصلاح کنید. این امر پیشرفت شما را به عنوان یک عکاس متوقف کرده، و شما را به یک عکاس تنبل تبدیل می کند.

تکنیک های عکاسی جدید – پس پردازش می تواند آن «فاکتور ایکس (عامل موفقیت)» را به تصویر شما اضافه کند. به حدی که ممکن است در یادگیری تکنیک های جدید دوربین خیلی آهسته تر پیشرفت کنید.

تغییرات – ممکن است که تغییرات کاملا ریشه ای در عکس شما ایجاد کند. ترکیب بندی تصاویر چیزی است که قطعا باید یاد بگیرید. همچنین ممکن است که آسمان را در یک صحنه منظره به چیزی دراماتیک تر تبدیل کند. در این صورت، آیا شما انگیزه لازم را را خواهید داشت که بارها به یک مکان برگردید، تا وقتی که یک آسمان دراماتیک واقعی به دست آورید؟

فیلترها – پس پردازش چیزی جز ایجاد تغییرات ظریف نیست. اغراق آمیز کردن یک عکس با استفاده از یک فیلتر بسیار قوی ممکن است عکس شما را برجسته کند، اما احتمالا نه به شکل خوب.

این عکس باید در زمان دیگری از روز گرفته می شد که خورشید ساختمان را روشن می کرد. چراغ سمت چپ نیز چیزی به عکس اضافه نمی کند و باید با تغییر زاویه حذف شود.

۵

یاد نگرفتن تنظیمات دوربینتان

دوربین شما پر از تنظیماتی است که بر تصویر شما تاثیر می گذارند. بسیاری از این تنظیمات به یکدیگر نیز مرتبط هستند. رابطه بین دیافراگم، سرعت شاتر، و ایزو برای عکاسی بسیار مهم و اساسی است. شما باید وقت بگذارید و هر یک از این تنظیمات را به تنهایی یاد بگیرید، و این که چطور تغییر یکی از آنها می تواند بر تنظیمات دیگر تاثیر بگذارد. اولین و مهم ترین کاری که باید در اینجا انجام دهید این است که استفاده از دوربین با مُد خودکار را کنار بگذارید.

هر بار یک تنظیمات

شما همه چیز را یکباره با هم یاد نخواهید گرفت، اما می خواهید به نقطه ای برسید که ناخودآگاه تنظیمات درست را می دانید. ایده خوبی است که وقت بگذارید و هر بار یک تنظیمات خاص دوربین و نحوه کار آن را یاد بگیرید.

یکی از تنظیمات خوبی که می توانید روی آن تمرکز کنید، دیافراگم است.

یاد بگیرید که چطور می توان از دیافراگم برای کنترل عمق میدان، مات کردن پس زمینه، و شاید ایجاد یک انفجار ستاره ای (starburst) در عکس هایتان استفاده کرد. وقتی نحوه کار این تنظیمات را یاد گرفتید، به سراغ یک تنظیمات جدید بروید و آن را یاد بگیرید.

بیشتر بیاموزید: آموزش عمق میدان در عکاسی با یک تمرین ساده در خانه

این عکس دارای جزئیات می توانست با استفاده از یک دیافراگم بزرگتر بهبود یابد. در آن زمان این نوع لنز در دسترس من قرار نداشت.

۶

استفاده نکردن از فوکوس انتخابی

به دست آوردن تصاویر شارپ بخش مهمی از عکاسی است. برای به دست آوردن شارپ ترین تصاویر باید یاد بگیرید چگونه از تنظیمات فوکوس بر روی دوربین خود به درستی استفاده کنید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج عکاسی این است که اجازه دهید دوربینتان برای شما تصمیم بگیرد که بر روی کجا فوکوس کند.

به جای این کار، شما باید کنترل این روند را در دست بگیرید.

همیشه اینطور نیست که بخواهید نقطه فوکوس خود را در مرکز تصویر قرار دهید. از فوکوس انتخابی استفاده کنید، تا دوربینتان بر روی جایی که شما می خواهید فوکوس کند. دوربین شما یک آرایه مشبک دارد که می توانید آن را از طریق منظره یاب ببینید. از کنترل های جهت بر روی دوربین خود برای جابجا کردن نقطه فوکوس به موقعیت مناسب استفاده کنید، آن وقت آماده عکس گرفتن خواهید بود (آموزش: توضیح نقاط فوکوس خودکار).

لنزک: شما می توانید از تکنیک فوکوس و ترکیب بندی مجدد، که در مقاله «بهترین تکنیک های فوکوس» آموزش داده شده نیز، برای فوکوس انتخابی استفاده نمایید.

این عکس از قانون یک سوم استفاده می کند، بنابراین ترکیب بندی خوب است. هرچند درخت سمت چپ تا حدودی حواس پرت کننده است.

۷

تنها کار کردن

عکاسی زمانی عالی برای تمرین کردن به تنهایی است. این کار به خوبی با پیاده روی های طولانی در داخل یا بیرون شهر هماهنگ است. در واقع شما از طریق خود اکتشافی، و شاید خواندن مقالات آموزش عکاسی مانند این می توانید چیزهای زیادی در مورد هنر خود یاد بگیرید. اما اشتباه است که فقط این کار را انجام دهید. دلایل خوب زیادی برای دنبال کردن و دوست شدن با عکاسان دیگر وجود دارد. اینها برخی از چیزهایی هستند که شما از همکاری با افراد دیگر به دست خواهید آورد.

بازخورد – یکی از بهترین راه های بهبود و پیشرفت به عنوان یک عکاس، گرفتن بازخورد است. برخی از بهترین بازخوردهایی که شما دریافت خواهید کرد از طرف عکاسان همکار است.

همکاری – به تنهایی نمی توانید تمام کارهای عکاسی را به راحتی انجام دهید. هنگامی که شروع به استفاده از فلاش خارج از دوربین برای عکاسی از مدل ها می کنید، کار تیمی معنا پیدا می کند.

یادگیری – بهره گرفتن از پایگاه دانش عکاسان دیگر ارزشمند است. افراد مختلف در مورد چیزهای مختلفی در عکاسی یاد می گیرند، بنابراین امکان به اشتراک گذاشتن این دانش خیلی مفید است.

خط افق صاف نیست، که نشان می دهد این عکس خیلی سریع گرفته شده است. نشانه دیگر آن این است که عکاس صبر نکرده تا آن مرد از کادر خارج شود. یک عکس عجله ای، و یک نتیجه ضعیف.

۸

عدم ایجاد سبک منحصر به فرد خودتان

این مسئله فقط مخصوص عکاسی نیست، بلکه در بسیاری از اشکال هنر صدق می کند. نگاه کردن به کار عکاسان معروف، یا حتی محلی، و تقلید کردن از سبک کار آنها آسان است. ایده خوبی است که در مورد این که عکاسان چگونه تصاویر خود را در سطح تکنیکی می گیرند، یاد بگیرید. هنگامی که فهمیدید عکاسان دیگر چطور کار می کنند، وقت آن است که این تکنیک ها را به شیوه خود تفسیر کنید.

همانطور که گفته شد، افراد بسیاری از پیوستن به یک گروه از عکاسان نفع می برند، اما یک عیب بالقوه این کار، تقلید از سبک عکاسی آنهاست. یاد بگیرید که چه چیزی عکاسی آنها را خوب می کند، سپس کمی وقت صرف ایجاد سبک شخصی خود کنید که متناسب با کارتان باشد.

این عکس به خاطر سیم بالای کادر خراب شده است. فقط کمی جلوتر رفتن و استفاده از همین ترکیب بندی، آن سیم را از کادر حذف می کرد.

۹

یاد نگرفتن تکنیک های جدید

همانطور که پیشرفت می کنید و اعتماد به نفس به دست می آورید، مرتکب یکی از اشتباهات بزرگ دیگر در عکاسی می شوید. شما یک سبک شخصی ایجاد کرده اید، اما پس از آن دست از پیشرفت برداشته اید. این تله ای است که به راحتی ممکن است گرفتار آن شوید، به خصوص اگر توجه دیگران به سبک عکاسی شما که اکنون در حال ایجاد آن هستید، جلب شده باشد.

عکاسی همیشه در حال تکامل است و برای این که در این زمینه همیشه جلودار و پیشتاز باشید، باید تکنیک های جدید را یاد بگیرید. این تکنیک ها ممکن است لزوما به سبک امضای شما تبدیل نشوند، اما یادگیری ایده های جدید به شما اجازه می دهد تا آن سبک هایی که تکنیک های امضای شما هستند را تازه کنید. این ممکن است به ترکیب دو تکنیک عکاسی منجر شود. ممکن است یک روش متفاوت برای پس پردازش تصاویر خود یاد بگیرید که به شما اجازه می دهد تا تمام عکس هایی که در آینده خواهید گرفت را بهبود بخشید.

من زمانی این عکس را دوست داشتم. اما امروز می دانم که واقعا به یک فیلتر کاهنده نور (ND) تدریجی برای آسمان نیاز داشته است. این جنبه از عکاسی چیزی بود که در آن زمان هنوز یاد نگرفته بودم.

۱۰

نداشتن یک سوژه اصلی

شما چطور یک عکس خوب را به یک عکس عالی تبدیل می کنید؟ برای انجام این کار به یک روایت برای عکس خود نیاز دارید، و این به معنی داشتن یک سوژه اصلی است.

یک شخص سیلوئت شده در بالای یک تپه بلافاصله داستان بیشتری به صحنه شما اضافه می کند، و آن را به ترکیب بندی قوی تری تبدیل می کند. یک عکس دارای جزئیات که در آن قسمتی از تصویر متفاوت است؟ اکنون شما عکسی با یک سوژه دارید.

بیشتر بیاموزید: ۵ دلیل خوب برای اضافه کردن افراد به عکاسی منظره

گاهی اوقات سوژه اصلی به راحتی در دسترس است، مانند یک درخت تنها در یک صحنه منظره. در برخی موارد دیگر ممکن است لازم باشد صبورانه منتظر باشید تا یک شخص وارد صحنه شده، و سوژه صحنه شما شود.

لنزک: اگر می خواهید به عکس های خود داستان اضافه کنید، این آموزش های عکاسی لنزک را مرور نمایید.

۱۱

تعداد زیادی المان های حواس پرت کننده

در عکاسی، شما باید سادگی را حفظ کنید. هنگامی که یک سوژه اصلی قوی پیدا کردید، باید آن را به درستی کادربندی کنید.

یک مورد متداول دیگر در لیست اشتباهات عکاسی، یک عکس شلوغ است. این اغلب به این دلیل است که پس زمینه المان های زیادی دارد، اما المان های حواس پرت کننده می توانند پیش زمینه را نیز شلوغ کنند. چطور می توانید المان های اضافی مانند سیم برق های ناخواسته را از صحنه خود حذف کنید؟ درست است که می توانید از پس پردازش استفاده کنید. از طرف دیگر، می توانید مهارت های خود را به عنوان عکاس توسعه دهید. پس چه گزینه هایی وجود دارد؟

زاویه – این به معنی تغییر زاویه است، شاید حتی در این حد که به سمت دیگر سوژه اصلی خود بروید.

فاصله کانونی – شما می توانید از فواصل کانونی مختلف نیز استفاده کنید. فواصل کانونی طولانی تر صحنه شما را فشرده می کنند، که ممکن است به شما این امکان را بدهد تا چیزهایی که نمی خواهید را از کادر حذف کنید.

دیافراگم – اگر در مُد خودکار گیر کنید، هیچ وقت چیزی در مورد دیافراگم یاد نخواهید گرفت. یک راه عالی برای حذف یک پس زمینه شلوغ این است که آن را مات کنید. شما می توانید با استفاده از یک دیافراگم بزرگ این کار را انجام دهید. عمق میدان کم حاصل شده، پس زمینه را مات خواهد کرد، اما سوژه اصلی شما را واضح و شارپ نگه می دارد.

نزدیک تر – نزدیک تر شدن به سوژه، زمانی که امکان پذیر باشد، به این معنی است که المان هایی را از کادر خود حذف خواهید کرد. آنها اکنون پشت سر شما خواهند بود، اما ممکن است لازم باشد از یک فاصله کانونی بلندتر برای گرفتن عکس استفاده کنید.

بسیاری از هنرها، مانند موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی، و طراحی، از یک بوم خالی شروع کرده و از طریق هنر گنجاندن (اضافه کردن) ترکیب بندی می کنند، اما عکاسی برعکس است. ما به عنوان عکاس، با جهان همان گونه که هست شروع کرده و هنر حذف کردن را تمرین می کنیم. به جای اضافه کردن المان ها به یک بوم خالی، ما آنها را از یک بوم بسیار شلوغ حذف می کنیم. ما ابزارهای مختلفی برای انجام این کار داریم. اولین آنها مغز ماست. و سپس فاصله کانونی، دیافراگم و نور که در مقاله آموزش عکاسی «سه المان کلیدی هر عکس» در مورد آن ها صحبت می کنیم.

آب الگوهای خوبی ایجاد می کند، اما این عکس فاقد جذابیت است. علاوه بر این، قسمت پایین عکس زیاد نوردهی شده است. استفاده هوشمندانه از یک فیلتر GND می توانست این مشکل را حل کند.

۱۲

ترکیب بندی بد

برخی قوانین پایه برای ترکیب بندی وجود دارد، که دانستن آنها ارزشمند است. این قوانین چیزهایی مانند قانون یک سوم، خطوط هدایتگر، و کادربندی هستند. همچنین این یک واقعیت است که هر عکسی از پیروی سرسختانه از قانون یک سوم نفع نمی برد. به عنوان مثال، ممکن است برای آن دسته از عکس هایی که از مینیمالیسم استفاده می کنند، زیاد مناسب نباشد. ایده خوبی است که بدانید کدام تکنیک های ترکیب بندی مناسب هستند، و ببینید چطور می توانید از آنها در عکاسی خود استفاده کنید. اگر این کار را نکنید، سفر عکاسی خود را با اشتباهات ترکیب بندی ناشیانه شروع خواهید کرد.

لنزک: برای یادگیری ترکیب بندی، ما بهترین آموزش های ترکیب بندی عکاسی سایت لنزک را در مقاله «۱۰ مقاله برتر آموزش ترکیب بندی عکاسی» برای شما عزیزان جمع آوری کرده ایم.

کلو، دلم برایت تنگ شده. این یک عکس خوب از این سگ است. هرچند پای سگ نباید قطع می شد، و مشخص است که زاویه عکاسی از یک موقعیت ایستاده است. شاید زانو زدن در اینجا بهتر جواب می داد.

الف

آموزش عکاسی بعدی

اگر از نکات این آموزش عکاسی استفاده نموده اید و مایلید یک آموزش دیگر مطالعه نمایید، مقاله «۱۰ اشتباه رایج در عکاسی که هر مبتدی باید از آنها اجتناب کند» را به شما عزیزان توصیه می کنیم.

اشتباهات عکاسی خود را کاهش دهید!

همانطور که می بینید، اشتباهات عکاسی زیادی وجود دارد که ممکن است انجام دهید. شما تا به حال مرتکب کدام یک از این اشتباهات شده اید؟ شاید اشتباهات دیگری وجود داشته باشد که شما در حین یادگیری انجام داده اید، و بتوانید آنها را در اینجا با ما به اشتراک بگذارید؟ همانطور که همه می دانیم، اشتباه کردن بخشی از روند یادگیری است.

پس حالا وقت آن است که دوربین خود را بردارید و شروع به تمرین کنید. امیدوارم پس از خواندن این مقاله اشتباهات عکاسی بیشتری را بدانید و از آنها اجتناب کنید!

می خواهید اشتباهات و نکات عکاسی بیشتری را بیاموزید؟ به بخش «اشتباهات عکاسی» سایت مراجعه نمایید.

نویسنده: سیمون باند (Simon Bond)


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *