۴ المان کلیدی برای عکاسی منظره قوی تر

اگر شما هم مثل من هستید و عاشق عکاسی منظره اید، احتمالا تعجب می کنید که چطور عکاسان مشابه می توانند عکس های زیبایی از چشم انداز کوه های بزرگ یا تصاویر سیاه و سفید باورنکردنی از تپه ها و دره ها بگیرند. به نظر می رسد که آنها یک فرمول مخفی برای «به دست آوردن شانس» دارند. آیا تا به حال در مورد این که روند ایجاد یک عکس منظره قوی چگونه است، فکر کرده اید؟ به تکنیک ها، ترکیب بندی، زمان بندی، و ابزارهای آن؟ در این مقاله لنزک به آن ها خواهیم پرداخت.

واقعیت این است که هیچ فرمول مخفی ای برای ایجاد عکس های بهتر از مناظر وجود ندارد. تقریبا همیشه روند کار بسیار مهم تر از تنها گرفتن یک عکس از یک مکان زیباست. اکثر عکس های منظره عالی در مکان های زیبا گرفته شده اند اما این بدان معنی نیست که هر تصویر گرفته شده از یک منظره زیبا یک عکس منظره عالی است. اگرچه هیچ قانون بنیادی برای انجام عکاسی منظره قوی وجود ندارد، اما چند راه برای تقویت کار شما و این که آن عکس های عالی بیشتر اتفاق بیفتند، وجود دارد.

۱

ایجاد المان های جالب

یک بار یک استاد عکاسی به من گفت که هر عکسی را می توان با توجه به میزان اطلاعاتی که در بر دارد، مورد سنجش قرار داد. آسان است که بگوییم یک عکس منظره موفق زیبایی و عظمت یک مکان را نشان می دهد، اما حقیقت این است که چیزهای بسیار بیشتری در آن وجود دارد. هنگامی که برای گرفتن عکس خود آماده می شوید، به هر چیزی که در داخل کادر قرار می گیرد، توجه کنید. به دنبال المان های پیش زمینه جالب مانند درختان یا سنگ ها، آب، و حتی افراد یا حیوانات باشید.

به دنبال راه هایی برای اضافه کردن اطلاعات بیشتر به عکس باشید. به طور کلی، هرچه بیشتر کادر را با المان های جالب پر کنید، تصویر کلی جذاب تر خواهد بود. اما این مسئله جنبه دیگری نیز دارد که گاهی اوقات کمتر، غنی تر است. مواقعی هست که شما باید بدانید چه چیزی را نباید در عکس بگنجانید تا احساس بهتری به آن بدهید. به این عکس از یک صبح زمستانی طوفانی نگاه کنید.

احساس تنهایی و انزوا با استفاده از فضای خالی نشان داده شده است. در ادامه در مورد ترکیب بندی عکس های منظره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

۲

 نورپردازی

بله، بله… مطمئنم که وقتی بحث ایجاد عکس های خوب در میان باشد، شما عبارت تعقیب نور را شنیده اید. این امر به ویژه در مورد عکاسی منظره درست است. دلیلی وجود دارد که عکاسان عاشق عکاسی در ساعات اولیه صبح یا در نور رو به کاهش بعد از ظهر یا اواخر عصر (ساعات طلایی) هستند.

این مسئله به کیفیت نور برمی گردد که آن هم، جذابیت بیشتری به منظره می بخشد. هنگامی که شما نور زیبایی دارید، کل منظره به چیزی متفاوت تبدیل می شود. در واقع از حالت معمول و عادی فراتر رفته و خارق العاده تر می شود.

گرچه این کار برای من خیلی سخت است، اما صبح زود از خواب بیدار شدن و بیرون ماندن تا دیر وقت برای عکاسان منظره تقریبا یک ضرورت است. دلیل آن این است که زیباترین نور طلایی در اواخر بعد از ظهر که خورشید به شب می پیوندد، ظاهر می شود. ساعت آبی صبح زود، هنگامی که اولین اشعه های نور بی رمق ظاهر می شود، زمان عالی دیگری برای عکاسی از مناظر است.

حتی مکان هایی که در هنگام ظهر تا حدودی تاریک و کم نور به نظر می رسند نیز می توانند در ساعات اولیه یا انتهایی روز حس کاملا جدیدی پیدا کنند. بنابراین مطمئن شوید که نقاط مختلف را در هنگام سپیده دم و غروب آفتاب امتحان کنید. دلیل خوبی وجود دارد که ما علاقه مندان مناظر واقعا نور را تعقیب می کنیم.

۳

ترکیب بندی

واژه ترکیب بندی ماهیت چگونگی ساخت یا قرارگیری بخش هایی از یک چیز در کنار یکدیگر را توصیف می کند. داشتن بهترین اجزاء تشکیل دهنده کمک زیادی به شما نمی کند اگر ندانید چطور همه آنها را در یک کیک عالی، یک سمفونی زیبا، یا در مورد شما… یک عکس منظره قوی، در کنار هم قرار دهید. نحوه ترکیب بندی المان ها در مناظر شما اغلب می تواند باعث موفقیت یا عدم موفقیت آن شود. باز هم، هیچ قانون واقعی برای ترکیب بندی عکس شما وجود ندارد، اما شیوه های آزمون و خطا شده ای وجود دارد.

خط افق را طوری تنظیم کنید که دقیقا در وسط کادر نباشد و المان های پیش زمینه یا پس زمینه را در مرکز قرار ندهید تا به جذابیت آن افزوده و تصاویر قوی تری ایجاد کنید.

استفاده از خطوط فرضی مانند قانون یک سوم (باز هم، این دقیقا یک قانون کلی نیست) به ترکیب بندی تصویر شما کمک می کند.

مهم است که همیشه به یاد داشته باشید عکس های منظره خود را با توجه به این که چطور احساس می شوند، بگیرید. ترکیب بندی در عکاسی منظره باید همراه با انتقال یک احساس باشد، تنها این که ظاهر صحنه خوب به نظر برسد کافی نیست. با ترکیب بندی های مختلف از یک مکان یکسان عکس بگیرید تا وقتی که بتوانید بهترین ترکیب بندی را برای آن منظره خاص پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش های لنزک در زمینه ترکیب بندی

۴

تجهیزات و ملاحظات تکنیکی

اگرچه یک عکس منظره موفق وابسته به داشتن آخرین یا بهترین لوازم و تجهیزات نیست، اما برخی لوازم و جنبه های تکنیکی وجود دارند که باعث ایجاد عکس های بهتری می شوند. به چند نکته در اینجا اشاره شده است.

۱

استفاده از یک لنز واید (باز) تر

با وجود این که بسیاری از عکس های منظره قوی را می توان با استفاده از لنزهای زوم در فواصل کانونی طولانی گرفت، اما به طور کلی لنزهای دارای فاصله کانونی کوتاه (زاویه بازتر) بهتر عمل می کنند. لنزهای زاویه باز به شما اجازه می دهند تا چیزهای بیشتری را در کادر عکس خود بگنجانید.

۲

استفاده از دیافراگم های کوچکتر

استفاده از یک دیافراگم کوچکتر، عمق میدان را افزایش داده و المان های بیشتری را در فوکوس قرار می دهد. به یاد داشته باشید، هرچه عدد F بزرگتر باشد، دیافراگم فیزیکی لنز کوچکتر می شود.

۳

استفاده از یک سه پایه

 وقتی بحث عکاسی منظره مطرح باشد، من معتقدم که یک سه پایه محکم به اندازه یک قطعه طلا با وزن آن ارزش دارد. به حداقل رساندن حرکت تا حد ممکن، کلید به دست آوردن عکس های منظره شارپ تر (واضح تر) است. استفاده از یک سه پایه، تا بیشترین حد ممکن به از بین بردن لرزش دوربین کمک می کند. این مسئله مهم است چون به طور کلی دیافراگم های کوچکتر مورد استفاده در عکاسی منظره، نیازمند سرعت شاترهای طولانی تر هستند که نگه داشتن دوربین در دست را نامطلوب می سازند.

ن

نتیجه گیری

یک عکس منظره موفق یک ساختار دقیق از اجزاء تشکیل دهنده مختلف است. دانستن این که چه چیزی را باید در عکس خود بگنجانید (یا از آن حذف کنید) و درک این که چه موقع بهترین نور وجود دارد، تاثیر زیادی در ایجاد یک تصویر بهتر دارد.

دانستن چگونگی ترکیب بندی المان ها در کادر و تکنیک ها یا لوازم مورد نیاز، هر دو برای به دست آوردن شانس ضروری هستند. ایجاد تصاویر منظره قوی تر به صبر و کمی برنامه ریزی نیاز دارد، اما ارزش تلاش کردن را دارد.

نویسنده: آدام ولش (Adam Welch)

نظرات شما

  1. A

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۶

    همه ی این ها کاملا درست و بجا ولی یچیزی تو این مقاله فراموش شد یه بخش مهم و اون ویرایش عکس توی فتوشاپ و لایتروم و … . چیزی که خیلی ها باهاش مشکل دارن و قطعا نتیجه ی کلی کار رو تغییر میده

  2. مجید طریقتی

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۶

    با سلام و احترام
    نویسنده چنان با اب و تاب شروع به نگارش کرده است که من گفتم کلی اطلاغات فنی به ما میدهد که انچه را گقت جزو مبانی ابتدایی عکاسی بوده و هر تازه کاری این موارد را میداند .
    امیدوارم مقالاتی ارایه شود که تا حدی سبب ارتقای هنر عکاسی باشد.
    استفاده از سه پایه و نقاط طلایی و محل خط افق و ساغات طلایی جزو ابتدایی ترین ها هستند.
    با تشکر


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دادن به A لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *