آموزش عکاسی از وسایل شخصی روزمره

عکاسی از مجموعه ای از وسایل شخصی یک راه عالی برای به اشتراک گذاشتن بصری شخصیت و سبک زندگی شماست. انتخاب پس زمینه و نورپردازی مناسب برای اشیاء شما می تواند کیفیت عکس را بالا برده و به آن حس واقعی بدهد. تصاویری که خیره کننده به نظر می رسند بارها و بارها به اشتراک گذاشته شده، و توسط هزاران نفر از مردم دیده می شوند. تنها باید در مورد پس زمینه، تنظیمات و کمی نورپردازی ساده اندیشه کنید. در ادامه این مطلب لنزک، عکاسی از وسایل شخصی روزمره را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

یک پس زمینه انتخاب کنید

پس زمینه می تواند باعث موفقیت یا شکست یک عکس شود. پس زمینه باید به مرتبط ساختن آیتم های عکس به یکدیگر برای رسیدن به تصویری منسجم کمک کند. انتخاب یک پس زمینه می تواند مشکل باشد اما تمام چیزی که شما باید در نظر بگیرید این است که آیا این پس زمینه عکس شما را بهتر می کند یا بد تر. هنگامی به جلوه عکس اضافه می کند و آن را بهتر می کند که باعث جالب شدن آن شود، مثل وقتی که یک قطعه چوب کهنه پوسیده به عنوان پس زمینه ای برای محصولی قدیمی استفاده ­شود. اگر پس زمینه خیلی شلوغ باشد یا با ماهیت سوژه مرتبط نباشد، می تواند ارزش عکس را کم کند. یک مثال آن استفاده از یک پارچه با الگوی واقعا شلوغ برای آیتم هایی است که از نظر زیبایی شناسی ظاهری مینیمال و تمیز دارند.

پس زمینه را می توانید با هر چیزی که در اطراف خانه یا محل کار خود دارید، ایجاد کنید. این پس زمینه می تواند یکی از اسباب منزل، مانند یک میز، کابینت آشپزخانه، یا کف پوش چوبی باشد. همچنین می توانید از از پارچه یا منسوجات استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که صاف و بدون چروک باشد. کاغذ یکی دیگر از موارد خوب برای استفاده به عنوان پس زمینه است. کاغذ به دلیل کاربردی بودن و هزینه کم، گزینه مورد علاقه من است. شما می توانید از کاغذهای ساده مانند کاغذ نقشه کشی یا کاغذ بوچر (butcher paper) استفاده کنید یا همچنین می توانید کاغذهای کادویی بخرید که در الگوها و بافت های مختلف عرضه می شوند.

آیتم ها را مرتب کنید

آرایش دقیق و هوشمندانه ملزومات روزانه شما، یک تصویر قوی ایجاد خواهد کرد. من هنگام چیدمان سوژه ها برای عکاسی، سعی می کنم به این فکر نکنم که آنها چه چیزهایی هستند بلکه در عوض به این فکر می کنم که چطور به نظر می رسند. من رنگ، شکل، اندازه، و بافت آنها را در نظر گرفته و آنها را طوری مرتب می کنم که ترکیب خوبی با هم داشته باشند.

هدف من ایجاد مسیرهایی برای چشم بیننده است تا در آنها سیر کند. برای انجام این کار، من به دنبال آیتم هایی می گردم که خطوط قوی ایجاد کنند و سپس از آن خطوط برای هدایت چشم ها به قسمت های دیگر تصویر استفاده می کنم. من همچنین به شکل های ایجاد شده بین سوژه ها نگاه می کنم. این قسمت ها به عنوان اشکال منفی شناخته شده اند و کاملا بر بیننده تاثیر می گذارند. سپس من به آیتم ها نگاه می کنم تا ببینم چطور مکمل یکدیگر می شوند یا با یکدیگر در رنگ یا بافت تضاد ایجاد می کنند. چشمان ما عاشق تضاد و کنتراست هستند و به طور طبیعی به سمت قسمت های دارای تضاد رنگی یا بافت کشیده می شوند. قرار دادن یک شیء سفید در کنار یک شیء آبی تیره یا سیاه را امتحان کنید تا متوجه منظور من بشوید.

مرتب کردن آیتم ها در یک شبکه (grid) یک روش موثر است، چون به بیننده اجازه می دهد تا به راحتی آیتم هایی را که در سلول های مختلف شبکه قرار دارند، مقایسه کند. فقط دقت کنید که یک تصویر را به دو نیمه تقسیم نکنید، چون ترکیب حاصل کمی کسل کننده می شود. یک جایگزین عالی، آرایش شبکه در سه قسمت است، چون این کار ترکیبی با علاقه بصری بیشتر ایجاد می کند. کمی تجربه شما را به بهترین آرایش هدایت می کند.

سعی کنید ملزومات روزانه خود را طوری مرتب کنید که تنها بخشی از هر آیتم در تصویر باشد. سپس نزدیک تر شوید تا عکسی بگیرید که جزئیات سوژه، مانند جزئیات ساخت یا علائمی که نشان دهنده استفاده روزانه از آن هستند را نشان دهد. استفاده از تنظیمات ماکرو در دوربین خود را امتحان کنید تا به دوربین اجازه فوکوس کردن از نزدیک را بدهد. حالت ماکرو در اکثر دوربین ها با آیکون گل نشان داده می شود.

نورپردازی را تنظیم کنید

ساده ترین نورپردازی از یک پنجره بزرگ در یک روز ابری یا پنجره ای که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کند، به دست می آید. من دوست دارم آیتم های خود را بر روی یک میز نزدیک بزرگترین پنجره ام بگذارم و اجازه دهم که نور طبیعی بقیه کارها را انجام دهد. من همچنین از یک صفحه سفید بزرگ برای کمک به بازتاب نور به داخل تصویر استفاده می کنم (استفاده از صفحه سفید به عنوان رفلکتور). به این ترتیب پنجره خودش یک طرف اسباب و وسایل را روشن می کند و صفحه بازتابنده طرف دیگر را روشن می کند. این کار به تنظیم نورپردازی و از بین بردن سایه های شدید کمک خواهد کرد.

اگر نور خورشید مستقیما به سمت پنجره می تابد و سایه های عمیق ایجاد کند، من از یک تکه پارچه سفید نازک برای پخش کردن و کم کردن نور استفاده می کنم (استفاده از پارچه سفید نازک به عنوان دیفیوزر یا پخش کننده نور). کاغذ نازک، مانند کاغذ رسم نیز برای پخش کردن نور عالی عمل می کند.

وقتی خورشید پایین است یا در یک روز زمستانی ابری، من از یک جفت چراغ کار گیره ای استفاده می کنم. این چراغ ها ارزان قیمت هستند و به راحتی می توان نور آنها را به جایی که لازم است هدایت کرد. یک جفت لامپ نیز خوب عمل می کند. چراغ ها باید در فواصل یکسان و زاویه ۴۵ درجه نسبت به سوژه قرار داده شوند، تا نور خوب و متعادلی بدهند و هر گونه بازتابی که ایجاد شده است را به حداقل برسانند. شما می توانید فاصله چراغ تا سوژه را عوض کنید تا میزان روشنایی آن را تغییر دهید. نزدیک تر کردن چراغ باعث می شود سوژه روشن تر به نظر برسد و دور کردن آن میزان نوری که به سوژه می رسد را کاهش خواهد داد.

تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید

برای این نوع عکس، که عمده آن با آیتم هایی با ارزش مشابه پر شده است، دوربین ها اغلب تصویری ایجاد می کنند که بسیار تاریک است. با استفاده از ویژگی جبران نوردهی (exposure compensation) در دوربینتان به راحتی می توانید بر این مشکل غلبه کنید. تقریبا تمام دوربین ها این ویژگی را دارند، چه یک گوشی هوشمند باشد و چه DSLR، و این ویژگی در اکثر مُد های عکاسی دوربین کار می کند. به دنبال دکمه یا آیکونی بگردید که یک علامت مثبت و منفی روی آن دارد. اگر تصویر خیلی تاریک است، جبران نوردهی را به طرف علامت مثبت افزایش دهید. اگر تصویر خیلی روشن به نظر می رسد، جبران نوردهی را به طرف علامت منفی حرکت دهید.

تعادل رنگی خوب در یک عکس، تفاوت عظیمی در کیفیت تصویر ایجاد می کند. تراز سفید (white balance)، تفاوت های رنگ نوری را که از منابع نوری مختلف می آید، جبران می کند. به عنوان مثال، لامپ­های حبابی رشته ای، گرم تر یا قرمز و زردتر از یک منبع نور سردتر مانند نورخورشید هستند.

معمولا چشم های ما به طور خودکار این تفاوت را جبران می کنند و دوربین های دیجیتال نیز سعی می کنند همین کار را بکنند اما تراز سفیدی خودکار (auto white balance) همیشه عملکرد خوبی ندارد و ممکن است گمراه شود. وقتی این اتفاق می افتد، قسمت های دارای رنگ خنثی یک تصویر می توانند خیلی زرد یا خیلی آبی به نظر برسند.

یک راه ساده برای تنظیم تراز سفیدی این است که به دنبال تنظیمات تراز سفیدی در دوربین خود بگردید و یکی از تنظیمات پیش فرض (presets) تراز سفیدی را انتخاب کنید. دوربین ها برای منابع نور معمول مانند نور خورشید، نور فلورسنت، و نور خورشید سایه دار و… تنظیمات پیش فرضی دارند. تمام کاری که شما باید انجام دهید انتخاب یکی از آنهاست که منطبق بر نوع نوری که شما استفاده می کنید و تنظیم کرده اید باشد.

یکی از موثرترین راه ها برای تنظیم تراز سفیدی دوربینتان، استفاده از تراز سفیدی سفارشی (Custom White Balance) است. اکثر دوربین های ببین و بگیر و DSLR این تنظیمات را دارند. تمام دوربین سازان روش های نسبتا متفاوتی برای تنظیم تراز سفیدی سفارشی دارند، بنابراین برای دستورالعمل های خاص باید به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید. برای مطالعه آموزش تراز سفیدی سفارشی اینجا کلیک نمایید.

نتیجه گیری

همین! شما یک تصویر خوب از ملزومات روزانه خود ایجاد کرده اید و اکنون وقت آن است که آن را به اشتراک بگذارید.

اجازه دهید نکات اصلی این آموزش را مرور کنیم:

  • پس زمینه ای انتخاب کنید که با آیتم های عکس شما همخوانی داشته باشد و آن را بهتر کند.
  • استفاده از نور پنجره و یک صفحه بازتابنده، راه موثر و مقرون به صرفه ای برای نورپردازی است.
  • اگر شما در یک مکان بسیار تاریک زندگی می کنید یا پنجره ندارید، دو لامپ این ترفند را انجام می دهند.
  • آیتم های خود را برای استفاده از فضای منفی و تحریک چشم بیننده مرتب کنید.
  • از جبران نوردهی برای دستیابی به یک نوردهی دقیق استفاده کنید.
  • از تراز سفیدی برای دستیابی به رنگ های دقیق استفاده کنید.
  • در اینجا نگاهی به عکسی از وسایل شخصی روزانه من بیاندازید.
م

منبع

برگرفته از: tutsplus


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *