عکاسی از اتومبیل – چطور بدون اینکه از دنده یک بالا تر برویم سرعت بالایی در عکس ایجاد کنیم

اینکه بخواهید به عکسهایتان حس سرعت ببخشید لزوماً کار سخت و خطرناکی نیست. در این آموزش گام به گام به شما نشان خواهیم داد که چگونه با استفاده از تکنیک Bolt-on عکسهایی فوق العاده با پس زمینه ای مات بگیرید.

ایجاد حس حرکت در عکس اتومبیل به این معنی نیست که حتماً باید با سرعت بالا حرکت کرد. با کمی ذکاوت و یک تکنیک ساده می توانید سرعتی خیالی تولید کنید در صورتی که سرعت اتومبیل در حد راه رفتن است.

این تکنیک با نام Bolt-on شناخته می شود، به این شکل است که دوربین را بر روی ماشین نصب می کنند و با استفاده از سرعت شاتر پایین (طولانی مدت) پس زمینه را آنقدر محو می کنند که اینطور به نظر می رسد که ماشین با سرعتی بالا در حال حرکت است. اما با وجود عکاسی با سرعت پایین، این تکنیک مقدمات، برنامه ریزی و مقداری وسایل خاص لازم دارد.

اولین قدم پیدا کردن جایی امن برای گرفتن عکس است. شما باید جایی را پیدا کنید که وسیله نقلیه دیگری نباشد، و همچنین بن بست نباشد.

همچنین شما به یک زمینه کاملاً صاف احتیاج دارید، چرا که کوچکترین اختلاف سطحی می تواند باعث تکان خوردن دوربین شود، و در نهایت حرکتی به سمت ناخواسته در عکس به وجود بیاورد. نزدیک بودن بعضی اجسام به دوربین می تواند با محو شدنش در عکس سرعت را به خوبی نشان دهد.

وقتی مکان مناسب برای عکاسی را پیدا کردید باید دوربین را بر روی ماشین نصب کنید. عکاسان حرفه ای اتومبیل از وسیله ای به نام suction cup ( وسیله ای که به وسیله مکش قوی به سطوح صاف میچسبد) که شرکت سازنده آن Manfrott است استفاده می کنند که با استفاده از گیره ای سه پایه دوربین را به آن وصل می کنند.

استفاده از این ترکیب کار دشواری است، امن ترین راه برای استفاده از این تکنیک برای بار اول استفاده از Fat Gecko محصول شرکت Delkin است. این وسیله دوربین شما را با فاصله ای تقریبا ۳۰cm ای از اتومبیل نگه می دارد، بنابراین شما برای ثبت بیشترین قسمت ممکن از اتومبیل به لنز واید احتیاج دارید.

۱

پیدا کردن مکان مناسب

برای عکاسی از اتومبیل در حال حرکت شما احتیاج به مکانی دارید که اتومبیل در حال حرکت دیگری وجود نداشته باشد، زمینه ای صاف برای حرکت نرم اتومبیل، و اجسامی نزدیک به آن که وقتی آنها را محو می کنید سرعت ماشین را خوب نشان بدهند. ما برای مدتی محدود اجازه عکاسی در این پارکینگ را گرفته ایم.

۲

نور و ترکیب بندی

شما برای محو کردن پس زمینه به میزان لازم به سرعتی بین ۱ تا ۳ ثانیه احتیاج دارید، بنابراین قبل از نصب دوربین بر روی اتومبیل با در دست گرفتن آن و بررسی نورسنج در صورت روشنایی بیش از حد از فیلتر کاهنده نور (ND) استفاده کنید.

۳

دوربین را نصب کنید

دوربین باید به شکلی محکم بر روی اتومبیل نصب شود. استفاده از وسیله های مکشی مانند وسیله هایی که قبلاً به آنها اشاره شد هم دوربین شما را در امان نگه می دارد و هم بر روی اتومبیل لک و فرورفتگی باقی نمی گذارند. وقتی دوربین را نصب کردید حتماً دوباره اتصال آن را بررسی کنید تا از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.

۴

شاتر بیسیم را وصل کنید

برای فشردن دکمه شاتر از راه دور به یک شاتر بیسیم احتیاج دارید. شما می توانید شاترهای بیسیم مختلفی تهیه کنید، مدل های رادیویی مانند Combi TF محصول شرکت Hähnel گزینه ایده آلی است چرا که با فاصله و از هر زاویه ای می توانید دکمه شاتر را بزنید، بر خلاف بعضی شاترهای بیسیم که سیستم ارتباطی آنها اشعه مادون قرمز است.

۵

عکس بگیرید

وقتی از اتصالات دوربین راضی بودید، از راننده بخواهید اتومبیل را آهسته و نرم حرکت دهد و شما در این حال عکس بگیرید. با اینکه می توانید از راه دور دکمه شاتر را بزنید، سعی کنید از اتومبیل زیاد فاصله نگیرید تا بتوانید در صورت از بین رفتن مکش وسیله نصب شده بر روی اتومبیل یا حرکت ناگهانی دوربین را نجات دهید.

۶

حس حرکت بیشتر

بعد از گرفتن چند عکس درست، جلوه های دیگری را امتحان کنید. می توانید دوربین را به صورت کج بر روی اتومبیل نصب کنید تا هیجان بیشتری ایجاد کنید. همچنین اگر فضای زیادی در اطراف اتومبیل دارید می توانید از اتومبیل در حال دور زدن عکس بگیرید تا محو شدن پس زمینه را به شکل منحنی ثبت کنید.

ت

توصیه های پایانی

برای عکاسی از هر اتومبیلی برای نتیجه بهتر ماشین باید کاملاً تمیز باشد. همیشه برای این نوع عکاسی ها وسایل شوینده اتومبیل به همراه داشته باشید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *