آموزش عکاسی با سرعت بالا – چطور از لحظه ترکیدن بادکنک پر آب عکس بگیریم

با استفاده از فلاش و سرعت شاتر بالای دقیق می توانید از لحظه ترکیدن یک بادکنک عکس فوق العاده ای بگیرید. در این آموزش ما قصد داریم قدم به قدم به شما آموزش دهیم که چطور چنین عکسی بگیرید.

عکاسی با سرعت بالا می تواند عکسهای فوق العاده ای در پی داشته باشد، ولی این تکنیک تدارکات، دقت و حوصله زیادی هم احتیاج دارد. چند چالش تکنیکی وجود دارد که باید با آنها مقابله کنید، مخصوصاً در قسمت زمان بندی دقیق، و تقریباً می توان گفت با آزمون و خطا باید به نتیجه مطلوب رسید، اما در کنار سختی هایش کار لذت بخشی است.

در این آموزش ما قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه در حیاط منزلتان شرایطی برای عکاسی با سرعت بالا به وجود بیاورید، چگونه از لحظه ترکیدن یک بادکنک پر آب عکس بگیرید. برای ثبت دقیق لحظه ترکیدن بادکنک ما از یک فلاش نصب شده بر روی دوربین و یک شاتر بیسیم استفاده می کنیم.

وقتی از لحاظ زمانبندی و نور به نتیجه مطلوبی رسیدید می توانید با تغییر دادن پس زمینه و افزودن رنگهای خوراکی به آب داخل بادکنک جلوه های مختلف و زیبایی به عکستان بدهید. اما حواستان باشد که عکاسی با سرعت بالا می تواند بسیار اعتیاد آور باشد، و وقتی شروع به این کار می کنید دست کشیدن از آن کار سختی است!

الف

چگونه دوربین خود را برای عکاسی با سرعت بالا آماده کنید

در این قسمت ۶ مرحله را برای عکاسی از یک بادکنک در حال ترکیدن با پس زمینه ای ساده بیان می کنیم و در قسمت «ب» به ویرایش عکس ها در فوتوشاپ خواهیم پرداخت.

۱

مکان و تدارکات عکاسی

برای گرفتن چنین عکسی شما به یک سری وسایل نگه دارنده و احتمالاً به یک شخص برای کمک کردن احتیاج دارید. یک مکان مناسب برای عکاسی پیدا کنید، جایی مثل حیاط یا حمام می تواند مناسب باشد، چرا که مقدار زیادی آب قرار است پاشیده شود. شما باید بتوانید پس زمینه و بادکنکی در جلوی آن نگه دارید، ما برای این کار از طناب استفاده کردیم.

۲

وسایل مورد نیاز را آماده کنید

وقتی پس زمینه را نصب کردید، چند بادکنک بردارید، در هر کدام چند قطره رنگ خوراکی بچکانید و آن را با آب پر کنید و آن را محکم ببندید. انتهای آن را با چرخاندن چند دور نخ محکم کنید و آن را در جلوی پس زمینه آویزان نمایید.

یک سوزن را با نوار چسب به انتهای یک چوب بچسبانید تا بتوانید با فاصله از بادکنک آن را بترکانید، وقتی می خواهید عکس را ویرایش کنید خیلی ساده تر است که یک قطعه چوب را حذف کنید تا دستتان را، و همچنین با این روش در هنگام ترکیدن بادکنک شما خیس نمی شوید.

۳

تنظیمات دوربین

دوربین خود را بر روی سه پایه بگذارید و آن را در حالت دستی تنظیم کنید. برای داشتن عمق میدان نسبتاً زیاد f/11 را انتخاب کنید تا دیافراگم کوچکی داشته باشید، و بتوانید تا جای ممکن اتفاقاتی که روی می دهد را در وضوح کامل داشته باشید. سرعت شاتر را ۱/۲۰۰ ثانیه بگذارید تا مشکلی با سرعت فلاش نداشته باشید، و مقدار ISO را برای حصول بهترین کیفیت ممکن ۱۰۰ انتخاب نمایید.

۴

تنظیمات فلاش

فلاش اکسترنال خود را روی دوربین نصب کنید ( اگر فلاش اکسترنال ندارید از فلاش خود دوربین هم می توانید استفاده کنید). فلاش را در حالت E-TTL قرار دهید، و جبران نوردهی فلاش را +۱ قرار دهید. ممکن است مجبور شوید قدرت فلاش را نسبت به شرایط نوری محیط تغییر دهید، برای پیدا کردن بهترین تنظیم قبل از ترکاندن بادکنک چند عکس با تنظیمات مختلف بگیرید تا به بهترین نتیجه برسید.

۵

فوکوس کردن

دوربین خود را در حالت فوکوس خودکار (AF) بگذارید و روی بادکنک فوکوس کنید، بعد از اینکه روی بادکنک فوکوس کردید، فوکوس را به حالت دستی تغییر دهید تا فوکوس تغییر نکند، در غیر این صورت ممکن است وقتی شاتر را فشار می دهید به دلیل پیدا کردن و بررسی کردن فوکوس یک تأخیری زمانی کوتاه تا گرفتن عکس به وجود بیاورد، که کوچکترین تأخیری در این عکس ها می تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. همچنین برای فوکوس کردن می توانید از LCD پشت دوربین و فوکوس دستی استفاده کنید تا به خوبی بتوانید روی بادکنک فوکوس کنید.

۶

یک عکس آزمایشی بگیرید

در صورت امکان از یک کنترل شاتر از راه دور (یا دکمه شاتر سیمی) استفاده کنید، اینکار نسبت به استفاده از دکمه شاتر خود دوربین دقت و سرعت بیشتری به شما می دهد. سعی کنید همزمان با ترکاندن بادکنک دکمه شاتر را فشار دهید، اگر این کار برایتان سخت بود از یک شخص دیگر بخواهید تا برای شما بادکنک را بترکاند و شما فقط شاتر را فشار دهید، بهتر است با شمارش معکوس اینکار را انجام دهید تا به نتیجه بهتری برسید.

ب

چگونه عکسهای سرعت بالای خود را ویرایش کنید

در ادامه خواهیم دید که چگونه چوب به کار برده شده را از تصویر حذف و پس زمینه را تمیز کنیم.

۱

انجام تنظیماتی بر روی عکس با فرمت RAW

عکس خود را در برنامه Adobe Camera Raw اجرا کنید. در قسمت تنظمات اولیه مقدار Exposure را -۰٫۲۰، و Highlight را -۵۷ و مقدار Whites را -۶۸ بگذارید تا کمی از روشنی های بیش از حد عکس کم کنید. حال مقدار Shadow را +۶۳ و Black را +۴۰ بگذارید تا کمی تیرگی های عکس روشن شود، و Contrast را به +۱۹ تغییر دهید. حال گزینه Open را انتخاب کنید تا عکس در محیط Photoshop باز شود.

۲

چوب را از بین ببرید

از قسمت ابزار Clone Stamp را انتخاب کنید، و بزرگی آن را ۴۰۰px بگذارید و Opacity آن را ۱۰۰% بگذارید. دکمه Alt را نگه دارید و بر روی قسمتی از پس زمینه عکس که می خواهید از آن کپی کنید، کلیک کنید، حالا چوب و قسمتهایی از دست که در کادرتان ثبت شده را حذف کنید. بر روی عکس زوم کنید تا بتوانید راحتتر چوب و همچنین قسمتهای سبزی که روی بادکنک و پس زمینه افتاده است را حذف کنید.

۳

پس زمینه را تمیز کنید

یک لایه Brightness/Contrast بسازید و مقدار Brightness را ۵۱ و Contrast را ۵۸ بگذارید. حال از قسمت ابزار Brush را انتخاب کنید، بزرگی آن را ۸۰۰px و Opacity آن را ۲۵% بگذارید. حال با نگه داشتن Alt و انتخاب روشن ترین قسمت پس زمینه رنگ قلم خود را تغییر دهید و با توجه به روشنی و تیرگی پس زمینه و رنگ کردن هر قسمت به میزان لازم پس زمینه را یک رنگ کنید.

۴

تغییرات نهایی

یک لایه Level adjustment بسازید و مقدار Shadows را ۴۳، Midtones را ۱٫۴۱ و Highlights را به ۲۳۶ تغییر دهید تا عکس را روشن تر کنید و اختلاف نوری عکس را بالا ببرید. حال Ctrl+Alt+Shift+E را فشرده تا لایه ها را ترکیب کنید. از قسمت ابزار Crop را انتخاب کنید، در قسمت Crop Preset گزینه Use Photo Ratio را انتخاب کنید. مقدار بیشتری از بادکنک را انتخاب کنید تا مقدار بیشتری از کادر را پر کند و جلوه بیشتری داشته باشد، Enter را بزنید تا تغییرات انجام شود.

تنظیماتتان را تغییر دهید تا به جلوه های متفاوتی برسید

وقتی در زمانبندی عکاسی با سرعت بالا تسلط پیدا کردید، بادکنک را در شرایط متفاوتی بترکانید تا نتایج مختلفی بگیرید، و از پس زمینه و رنگهای خوراکی متفاوتی استفاده کنید تا جلوه های متفاوتی را تجربه کنید؛ اگر رنگ خوراکی ندارید پس زمینه مشکی و آب بی رنگ هم می تواند نتیجه بسیار خوبی داشته باشد.

ما همچنین از بادکنک های با اشکال متفاوت استفاده کردیم تا شکلهای مختلفی از پاشیدگی آب داشته باشیم.

ن

نکات پایانی

این تکنیک آزمون خطاهای بسیاری در پی خواهد داشت، و صبر و حوصله بسیاری می خواهد، اما نتیجه آن ارزشش را دارد. سعی کنید با استفاده از یک کنترل کننده شاتر از راه دور با یک دست و ترکاندن بادکنک با دست دیگر عکس بگیرید. اگر نتوانستید به این شیوه عکس بگیرید از شخص دیگری بخواهید بادکنک را بترکاند و شما فقط شاتر را بزنید.

یکی از راه های دیگر برای زمانبندی دقیق استفاده از حسگر های صدا است، به اینگونه که نرم افزاری رایگان بر روی موبایل خود نصب می کنید و آن را به دوربین وصل میکنید و به محض ترکیدن بادکنک با صدایی که تولید می کند موبایل به دوربین دستور می دهد تا شاتر را رها کند. این نرم افزار رایگان است اما برای اتصال موبایل به دوربین باید مبلغی بالغ بر ۲۵£ برای خرید Dongle هزینه کنید.

نظرات شما

  1. Sst

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۵

    سلام وقتی درشب بخواهیم یک جسم در حال حرکت رو فریز کنیم تنظیمات دوربین باید چگونه باشه ممنون میشم

  2. Farhad_ro

    ۱۰ تیر ۱۳۹۵

    من با سرعت شاتر ۲۰۰ میگیرم ولی حالت فریز بدست نمیاد ، میشه از لنز باشه؟؟

  3. homa

    ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵

    واقعا عالی بود
    توضیحات دقیق و کارآمد
    تشکر ?

  4. امیردرویشی باباهادی

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۲

    لطفا مطالبی هم در مورد عکاسی با دوربین های نیمه حرفه ای بنویسید چون از این امکانات محروم هستند

    1. زند

      ۱۵ اسفند ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      متشکریم که در سایت خودتان نظر می دهید. بیشتر مطالب سایت با دوربین های نیمه حرفه ای هم قابل پیاده سازی هستند. مثلا در بیشتر مطالب ما به تنظیم سرعت شاتر، دیافراگم و ایزو اشاره می کنیم که در خیلی از دوربین ها قابل تنظیم است. با نکات ترکیب بندی که می توان با همه دوربین ها حتی کامپکت و موبایل نیز انجام داد. اگر با مطلبی برخورد کردید که امکانی را معرفی کرده که دوربینتان ندارد از آن نگذرید، چراکه دانستن وجود چنین امکانی در دوربین های دیگر خود مفید است و اینکه آن مطلب ممکن است شامل نکات آموزشی ریز دیگری نیز باشد که برایتان مفید واقع شوند. موفق باشید

      1. امیردرویشی باباهادی

        ۳ فروردین ۱۳۹۳

        از راهنمایی شما بسیار سپاسگذارم

  5. علی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۲

    یجایی من خوندم که سنسور صدا رو به دوربین وصل میکنند با صدای ترکیدن همزمان دوربین عکس میندازه

    1. زند

      ۲۸ آذر ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      بله، سنسور های صدا در اینکار کمک زیادی به عکاس می کنند و با دریافت صدا فرمان عکاسی (آزاد سازی شاتر) را به دوربین می دهند.

      با تشکر از شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *