ایده های پرتره کلاسیک – چگونه از هر لحظه زندگی مردم عکس بگیریم – قسمت دوم

در قسمت اول «ایده های پرتره کلاسیک» پرتره کلاسیک را تعریف کردیم و ایده هایی را برای عکاسی از اشخاص مختلف در این شاخه مطرح کردیم. امروز سراغ عکاسی از سوژه های مسن تر، زوج ها و پرتره های رسمی خواهیم رفت.

ایده های عکس پرتره کلاسیک برای سوژه های مسن تر

همانطور که همه ما می دانیم، زیبایی حقیقی درونی است و نه ظاهری. متأسفانه، چیزی که دوربین می بیند اینطور نیست.

ما مردم را در حال زندگی کردن در یک دنیای سه بعدی متحرک می بینیم، اما دوربین به سادگی آدم ها را در یک عکس تخت و بی احساس می بیند. حال ما قصد داریم نکاتی را به شما بگوییم که به زنده کردن عکسهایتان کمک کنند.

برای مثال اگر شما یا مدلی که از او عکس می گیرید نگران چین و چروک صورتش است، هر چه نورپردازی نرم تر باشد بهتر است. نور مستقیم و یا نور خیلی ملایم از زاویه سه چهارم بهترین نتیجه را می دهد، اما نور از بغل و خشن اصلاً برای این عکس مناسب نیست.

اگر دیوار سفیدی در آن نزدیکی وجود داشت، از مدل خود بخواهید به آن تکیه بدهد، این دیوار باعث می شود نور بسیار ملایم و نرمی از آن انعکاس پیدا کند.

رنگ نور هم می تواند در این زمینه تأثیر گزار باشد. نور آبی رنگ (هوای ابری، پنجره رو به شمال، سایه) می تواند لکه ها را بیشتر نشان دهد، برعکس نور زرد رنگ می تواند به شما کمک کند تا لکه های صورت را مخفی کنید.

برای بینی های بزرگ سعی کنید کمی با زاویه به سمت پایین عکس بگیرید و از نور ملایمی استفاده کنید تا کناره های بینی با صورت یکی دیده شوند.

حواستان باشد صورت مدل زیاد به طرفین نچرخد چرا که در این صورت بینی شخص خیلی بیشتر جلوه می کند.

اگر مدل شما کچل است و یا در جلوی سرش کچلی دارد از بالا عکس نگیرید چون با این کار فقط بر روی کچلی او تأکید کرده اید. از زاویه پایین هم عکس نگیرید چرا که با وجود نبود مو در جلوی سر پیشانی شخص را بیش از حد بلند نشان می دهد.

اگر سوژه تان گردن باریکی دارد می توانید با خم شدن سوژه سمت دوربین این مشکل را بر طرف کنید، و یا از او بخواهید دستش را زیر چانه اش بگذارد، با این کار گردن سوژه کلفت تر دیده شود.

در حقیقت عکاسانی که در پرتره تجربه زیادی دارند می توانند هزاران راه را به شما بگویند تا با انجام دادن و ندادن آنها به عکسهای خوبی برسید، اما بهترین کار تجربه کردن آنها توسط خودتان است.

شما باید سعی کنید یاد بگیرید با چشمانتان تصویری دو بعدی که دوربین خواهد دید را ببینید و نه شخصی را که رو به روی شما ایستاده است.

به نقل قول از کتاب «The Draughtsman’s Contract»؛ چیزی که می بینید را بپذیرید نه چیزی را که می دانید.

خیلی جالب است این که می توانید با نورپردازی و زاویه دوربین مناسب عکس فوق العاده ای بگیرید، اما ممکن است بعد از چند بار امتحان به نتیجه مطلوب برسید.

شاید دلیل آن را بتوان اینگونه توضیح داد که شما قصد دارید زیبایی های مدل را نشان دهید و نه اینکه زشتی هایشان را بپوشانید.

نکته کلیدی آخر: وقتی به LCD دوربین نگاه می کنید اخم نکنید، مدل فکر می کند شما از ظاهر او ناراضی هستید، نه از خود عکس.

ایده های عکاسی پرتره کلاسیک برای عکاسی از یک زوج

از نظر فنی عکاسی از یک زوج همانند عکاسی تک نفره است. همه قوانین به همان شکل قابل اجراست از جمله نورپردازی، ژست، پس زمینه، تعادل رنگ سفید و نورسنجی.

تفاوت هایی که وجود دارند بیشتر هنری هستند تا فنی، و ترکیب بندی می تواند بسیار پیچیده تر باشد. در ادامه نگاهی به بعضی از این مشکلات می اندازیم، اما اول قصد داریم ایده های عکاسی را مرور کنیم و اینکه چگونه فرصتهایی برای این عکاسی پیدا کنیم.

می توانید خیلی کلیشه ای فکر کنید و دو نفر را به سادگی در کنار هم قرار دهید، اما خیلی فرصت های بهتری می توانید ایجاد کنید.

فقط زوجهای قدیمی سوژه های عکاسی پرتره نیستند، و عکسهای دو نفره لزوماً نباید عاشقانه باشند. از دو دوست با یک جنسیت هم می توان عکس بسیار زیبایی گرفت، که خیلی ها هم چنین عکسهای یادگاری ای برای آلبوم خود می خواهند.

شاید این دسته از عکسها در ابتدا خیلی محبوب نباشند، اما در آینده وقتی به چنین عکسهایی نگاه می کنید علاقه شدیدی به آنها پیدا می کنید.

عکاسی پرتره فقط نشان دادن حضور اشخاص در یک تصویر نیست. ثبت قسمتی از زندگی است، اشخاصی را که می شناختند و کارهایی که انجام می دادند.

مناسبتهای خاص زمان بسیار مناسبی برای گرفتن عکسهای پرتره دوستانه و دو نفره است. می توانید چند عکس دور میز شام و یا دم در بگیرید، اما اگر وقت داشتید از مدل خود بخواهید تا برای شما ژستی بگیرد و در جایی مناسب با پس زمینه ای مناسب عکس بگیرید.

بهتر است وقتی به دیدار خویشاوندان خود می روید هم عکس بگیرید. حتی عکسهایی که الان شاید به ظاهر زیبا نیایند در آینده بسیار زیبا دیده خواهند شد، و اگر آنها علاقه مند بودند می توانید از آنها بخواهید تا در عکاسی کمکتان کنند.

در کنار همه اینها، خیلی خوب است که از کسانی عکس داشته باشید که ممکن است برای مدتی آنها را نبینید.

باز هم می گویم سعی کنید این کار را به درستی انجام دهید. فقط ۵ دقیقه زمان می برد تا ژست مناسبی زیر نور خورشید در دم در خانه به سوژه هایتان بدهید، یا در حال استراحت در داخل خانه، شاید یکی نشسته بر روی مبل و دیگری ایستاده پشت سرش.

در حال غذا خوردن و یا مهمانی ها عکس گرفتن چالش برانگیز است. شرایط نوری مناسبی وجود ندارد، همه مشغول خوش گذرانی اند و کسی وقت ژست گرفتن برای دوربین را ندارد. در چنین شرایطی فقط باید تلاش کنید در حد توانتان عکس بگیرید.

اگر چه یک نکته وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید: از فلاش به حالت معمولیش استفاده نکنید، یا آن را در حالت همگام سازی آهسته (Slow Sync) بگذارید و یا در حالت پرتره شب (Night Portrait) دوربین عکاسی کنید. این حالت اجازه می دهد تا نور فلاش با نور محیطی تلفیق شود و روح عکس حفظ شود، و در عین حال سوژه را واضح ثبت کرده باشید.

حواس سوژه را پرت کنید!

سوژه های زوج می توانند خیلی نسبت به ژست گرفتن به خودشان فکر کنند، مخصوصاً مردها. بنابراین می تواند خیلی مفید باشد که آنها را با چیزی سرگرم کنید. نه تنها برای ژست گرفتن، بلکه برای ثبت کردن آن لحظه از زندگی شان هم می تواند این کار مثبت واقع شود.

ورزش و کارهای مورد علاقه اشخاص می تواند فرصت بسیار خوبی برا عکاسی پرتره باشد، مخصوصاً اگر می توانید در عین حال که عکسی می گیرید با مدل هم بازی شوید.

معمولاً بهترین عکس زمانی رخ نمی دهد که شخص عمداً به دوربین نگاه می کند، بلکه زمانی یک عکس خوب می شود که شخص ناخودآگاه به سمت دوربین حواسش پرت شود.

منتظر لحظه های شکست و پیروزی باشید، این لحظه ها می توانند بهترین حالت ها را نشان دهند، ترس و ناراحتی را در یک چهره و شادی و سرور را در چهره دیگر.

سعی کنید با سوژه خود صحبت کنید تا اینکه او مثل یک قطعه چوب بی حرکت جلوی دوربین بایستد. همان قدر که شما و سوژه در هنگام عکاسی با هم ارتباط بر قرار می کنید، همان قدر هم بیننده عکس با عکس ارتباط بر قرار خواهد کرد.

ایده هایی برای پرتره های رسمی

بسیاری از افراد محل عکاسی را بی ارزش می دانند، اما اگر درست عکس بگیرید می توانید هم سوژه و هم محل عکاسی را زیبا نشان دهید. این فرقی است که بین عکاسی حرفه ای و عکاسی ابتدایی وجود دارد.

یک عکاسی حرفه ای ارتباطی بین سوژه و کسی که عکس را قرار است ببیند بر قرار می کند. همه اینها با تکنیک، توجه به جزئیات و البته صبر و حوصله به دست می آید.

تکنیک های نورپردازی و استفاده از پس زمینه مناسب بسیار مهم است، اما دقت به جزئیات هم همان قدر اهمیت دارد.

اگر لازم دانستید مبل را به داخل پس زمینه اضافه کنید، پرده را باز کنید، در را کمی باز یا بسته کنید و….؛ اینها وسواس نیستند، نکاتی هستند که با رعایت آنها می توانید به نتیجه بهتری برسید.

کسانی که عکس ها را نگاه می کنند خیلی بیشتر از زمانی که شما برای عکاسی می گذارید، وقت صرف می کنند، پس سعی کنید به کوچکترین جزئیات هم دقت کنید. در نهایت، عکسهای زیادی، با تغییرات زیاد در هر عکس، بگیرید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. امیر

    ۲۵ آذر ۱۳۹۴

    سلام ،دست مریزاد واقعا احسنت به شما ،با دیدن سایت و آموزش های زیباتون یکی از معدود دفعاتی که اینقدر حیجان زده شدم ،اینو گفتم که بدونید و کارتون رو همینطور ادامه بدین ،فقط این که سایتتون کمی ناشناخته است.

    1. سامان نویسنده

      ۲۹ آذر ۱۳۹۴

      درود فراوان

      ما نیز با خواندن پیام انرژی بخش شما هیجان زده شدیم. انشاالله در کنار هم این مسیر آموزشی را هرچه قوی تر ادامه خواهیم داد. سپاس از اینکه دیدگاه ارزشمندتان را با ما در میان می گذارید.

      همیشه موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *