آموزش مبتدی عکاسی از رعد و برق

توفان های همراه با آذرخش و صاعقه واقعا زیبا هستند. مخصوصاً آن هایی با رعد و برق های خروشان که آسمان را روشن می کنند. اما عکاسی از رعد و برق، این پدیده شگفت انگیز، کار بسیار دشواری است. در این آموزش لنزک، جورج کرومینا (Jorge Coromina) تجربیات و دیده هایش در دنبال کردن رعد و برق و عکاسی از آن را با شما عزیزان در میان خواهد گذاشت. مطالعه این مطلب را به همه عزیزانی که به عکاسی با نوردهی طولانی علاقه مند هستند، پیشنهاد می کنیم.

قبل از اینکه آموزش را شروع کنم، باید غیر قابل پیش بینی بودن محل اصابت رعد و برق را به شما یاد آوری کنم. شما باید در محلی امن باقی بمانید و به خوبی از این تخلیه انرژی ابر ها و باران در امان باشید. از تجهیزات ارزشمند خود هم باید به خوبی محافظت کنید.

توفان – گرفته شده توسط Jorge Coromina

تجهیزات عکاسی

من از دوربین DSLR کانن به همراه لنز زوم ۱۸-۵۵mm استفاده می کنم. اولین عکسی که من از رعد و برق گرفتم توسط دوربین قدیمی بریجی که داشتم (دوربین هایی شبیه به دوربین DSLR با لنز های ثابت و غیر قابل تعویض) گرفتم که عکس های خیلی خوبی از آب در آمدند.

از لحاظ لنز ، بهترین انتخاب لنز ثابت یا پرایم (Prime) است. با استفاده از فاصله کانونی استاندارد (مانند لنز پرایم۳۰mm برای دوربین های با سنسور کراپ یا APS-C و پرایم ۵۰mm برای دوربین های با سنسور تمام فریم) می توانید عکس هایی از رعد و برق بگیرید که کل کادر شما را پر کند.

از لنز های زومی که از فاصله کانونی واید تا زوم استاندارد را دارند هم می توانید استفاده کنید (مانند ۱۶-۳۵mm یا ۲۴-۷۰mm)، اما به طور کلی کیفیت عکس های گرفته شده با لنز های پرایم خیلی بهتر از همان عکس گرفته شده با همان فاصله کانونی ولی با لنز زوم است.

استفاده از سه پایه امری ضروری است، چرا که برای عکاسی از این پدیده طبیعی به نوردهی طولانی مدت احتیاج خواهید داشت. استفاده از ریموت کنترل های شاتر بیسیم و یا باسیم هم مناسب است (جلوگیری از لرزش هنگام فشردن دکمه شاتر روی دوربین)، اما از آنجایی که می توانید دوربین را روی حالت عکاسی تأخیری (تایمر) قرار دهید استفاده از آن ها اختیاری است.

احتمالا باید زمان نوردهی (سرعت شاتر) را بین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه انتخاب کنید. با این حال اگر رعد و برق در زمان نوردهی صورت نگیرد عکسی کاملاً سیاه خواهید داشت. تنظیماتی که معمولاً برای من جواب داده است دیافراگم f/8، ISO 100 و سرعت شاتر ۳۰ ثانیه برای رعد و برقی بسیار قوی و نزدیک بوده است؛ اما برای عکاسی از رعد و برقی که کمی دور تر است، از تنظمیاتی نزدیک به دیافراگم f/5، ISO 100 و سرعت شاتر ۳۰ ثانیه استفاده می کنم.

عکس شاخه هایی بر فراز شهر از Jorge Coromina

تنظیمات

این تنظمیاتی است که من برای عکاسی از رعد و برق از آن استفاده می کنم. به خاطر داشته باشید که این تنظیمات «من» است (تنظیماتی است که من پیشنهاد می کنم). اما اگر شما به دنبال نتیجه های دیگری هستید، آزادید که تنظیمات دیگری را تجربه کنید.

ISO 100 – من مقدار ISO را روی ۱۰۰ تنظیم می کنم و برای عکاسی از رعد و برق آن را تغییر نمی دهم. با اینکار می توانم با سرعت شاتر های طولانی تر عکس بگیرم و کمترین نویز ممکن را داشته باشم.

دیافراگم یا ضریب اف: f/11 – مانند ISO، مقدار دیافراگم را روی ۱۱ می گذارم و زمان عکاسی از رعد و برق آن را تغییر نمی دهم. اصلی ترین دلیل آن این است که بهترین عمق میدان ممکن را داشته باشم که نه وضوح (شارپ بودن) عکس را قربانی بکنم و نه اینکه نیاز به سرعت شاتر های خیلی خیلی طولانی پیدا شود.

استفاده از دیافراگم f/16 عمق میدان بهتری به ما خواهد داد، اما با این کار سرعت شاتر بسیار طولانی تری هم احتیاج خواهید داشت و این ریسک وجود خواهد داشت که رعد و برق فریم را بسوزاند و یا آن را بیش از حد روشن (overexposed) ثبت کند. به همین شکل استفاده از دیافراگم f/8 هم مشکلات مشابهی خواهد داشت.

اما با این وجود، من توانستم با هر دو دیافراگم هم عکس های خوبی از رعد و برق بگیرم، اما هیچ یک از عکس ها به خوبی عکس های گرفته شده با دیافراگم f/11 نبودند. من پیشنهاد می کنم عکاسی را با f/11 شروع کنید، چند عکس بگیرید و سپس دیافراگم را تغییر دهید و عکس های با دیافراگم های دیگر را هم امتحان کنید. ­­­­

عکس ماه کامل در توفان از Jorge Coromina

سرعت شاتر: ۱۰ تا ۳۰ ثانیه – بهترین زمان برای عکاسی از رعد و برق بعد از تاریکی است، که شما می توانید از سرعت شاتر های آهسته استفاده کنید یا با نوردهی طولانی مدت عکس بگیرید. می توانید در ساعات طلایی هم از رعد و برق عکس بگیرید، اما نتیجه های بهتر زمان تاریک شدن هوا یا نزدیک به آن حاصل می شوند.

سریع ترین سرعت شاتری که برای عکاسی از رعد و برق استفاده کرده ام ۴ ثانیه بوده است. اگر رعد و برق زیادی اتفاق می افتد می توانید با این سرعت شاتر از آن عکس بگیرید.

بهترین سرعت شاتر از نظر من برای عکاسی از رعد و برق ۱۰ ثانیه است. با این سرعت شاتر معمولاً می توانید بدون بیش از حد تاریک شدن یا بیش از حد روشن شدن عکس از رعد و برق عکاسی کنید.

اگر می خواهید از بیش از یک رعد و برق عکس بگیرید، عکاسی با سرعت شاتر ۳۰ ثانیه یا عکاسی در حالت Bulb (برای نوردهی های بیش از ۳۰ ثانیه) برای شما مناسب خواهد بود. این بستگی به فاصله زمانی بین اصابت رعد و برق ها دارد، بنابراین به خاطر داشته باشید که اگر در طول ۳۰ ثانیه چندین بار رعد و برق اتفاق می افتد، عکس نهایی شما ممکن است با نوردهی بیش از حد ثبت شود. چند دقیقه وقت بگذارید و رعد و برق زدن ها را بررسی کنید تا بتوانید سرعت شاتر مناسب تری را برای عکاسی انتخاب کنید.

عکس اصابت ها از Jorge Coromina

با این وجود، رعد و برق های بسیاری در اوایل عصر یا صبح زود اتفاق می افتند، در این زمان ها نور بسیار بیشتری وارد لنز شده و به سنسور برخورد، که برای عکاسی در این ساعات باید از فیلتر های ND (کاهنده نور Neutral density) کمک بگیرید.

فیلتر های ND در مقدار نوری که از خود عبور می دهند متفاوت هستند. یک فیلتر ND8 چیزی نزدیک ۳ پله از نور ورودی را کم می کند، درحالیکه یک فیلتر ND400 Hoya به اندازه ۱۰ تا ۱۲ پله نور ورودی به لنز را کاهش می دهد. این باعث می شود عکاسی شما در محیطی تاریک اتفاق بیفتد انگار که در نیمه شب عکس می گیرید. برای مطالعه بیشتر در مورد فیلتر های ND، به شماره ۶ مطلب «۸ نکته ای که احتمالا در مورد عکاسی با نوردهی طولانی نمی دانید…» مراجعه نمایید.

تراز سفیدی: خودکار (Auto) – من تراز سفیدی را روی حالت خودکار تنظیم می کنم و آن را تغییر نمی دهم، چرا که با این کار انعطاف پذیری و کنترل بیشتری را در مرحله ویرایش در برنامه Lightroom یا Photoshop روی عکس خواهم داشت و در مرحله ویرایش می توانم با توجه به چیزی که می خواهم تراز سفیدی هر عکس را به صورت مجزا تنظیم کنم.

فرمت عکس: RAW – عکاسی با فرمت خام یا RAW بیشترین انعطاف و کیفیت را در مرحله ویرایش می دهد و می توانید به راحتی عکس ها را در برنامه های ویرایش عکس تغییر دهید.

عکس طبیعت در شب از Jorge Coromina

عکاسی

با اینکه پدیده ای که می خواهید از آن عکس بگیرید در آسمان رخ می دهد، یادتان باشد تا از سوژه مرتبط دیگری برای اضافه کردن چشم انداز به عکس استفاده کنید. ساختمان ها گزینه مناسبی هستند، اما هر چیزی که بتواند اندازه رعد و برق ها را نشان دهد مناسب است.

برای عکاسی از رعد و برق بهتر است از فوکوس دستی استفاده کنید، چراکه احتمالاً می خواهید در شب عکاسی کنید (البته نه همیشه) که در نتیجه نور بسیار کمی خواهید داشت. به جای اینکه به دوربین اجازه دهید تا برای هر عکس به دنبال نقطه ای برای فوکوس بگردد، به صورت دستی روی آسمان فوکوس کنید و بگذارید آنجا بماند.

یک پیشنهاد دیگر: آیینه دوربین را قفل کنید (اگر با دوربین DSLR عکاسی می کنید). این امر باعث می شود از تار شدن تصویر به دلیل لرزش ایجاد شده به دلیل بالا و پایین رفتن آیینه جلوگیری شود.

و مهم تر از همه، صبور باشید و یادتان باشد که همیشه در محلی امن قرار بگیرید!

پروفایل Jorge Coromina در ۵۰۰px

https://500px.com/jjjcccsss


م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *