چطور با کشیدن دوربین خود عکس های آبستره یا انتزاعی ایجاد کنیم

عبارت «کشیدن دوربین» ممکن است مانند یک ایده خوب خاص به نظر نرسد، اما نگران نباشید، ما تضمین می کنیم که به دوربین شما هیچ آسیبی نرسد. کشیدن دوربین در واقع تکنیکی است که با حرکت دوربین در هنگام نوردهی به تصاویر شما ماتی حرکت (motion blur) اضافه می کند تا صحنه را مانند یک پالت انتزاعی از رنگ ها در آورید. اگر به دنبال آموزشی مختصر و کوتاه برای عکاسی آبستره (انتزاعی – abstract) هستید، به ادامه این مطلب لنزک مراجعه نمایید.

در مد نوردهی اولویت شاتر یا مد دستی عکاسی کنید، چون شما باید روی سرعت شاتر کنترل داشته باشید، که به طور ایده آل باید یک تا دو ثانیه باشد.

در روزهای روشن، شما می توانید نور را با یک فیلتر ND کاهش دهید، یا به سادگی سریع تر عکس بگیرید – می توانید تا سرعت شاتر ۱/۱۵ ثانیه پیش بروید – اما مجبور می شوید دوربین را نیز سریع تر «بکشید» و در این صورت دقیق نگه داشتن آن سخت تر خواهد بود.

لنزک: منظور از کشیدن، پنینگ یا حرکت دادن افقی دوربین است (از چپ به راست یا راست به چپ).

رمز گرفتن تصاویر موفق با کشیدن دوربین، در پیدا کردن یک سوژه مناسب است. رنگ های پر طراوت قوی ایده آل هستند و هرچه نوار های رنگی بیشتر به صورت افقی باشند بهتر است؛ خطوط از میان کادر، رنگ ها را متمایز و جدا نگه خواهند داشت.

قبل از اینکه دکمه شاتر را فشار دهید، حرکت دادن دوربین را شروع کنید و در سرتاسر عکس سرعت را نرم و ثابت نگه دارید. شما باید حرکت را تا پایان نوردهی ادامه دهید.

ما در یک روز آفتابی به خیابان رفتیم و متوجه شدیم که یک اتوبوس توریستی پارک شده، که پالت رنگ کاملی برای عکس رنگارنگ و انتزاعی ماتی حرکت دار ما ارائه می دهد.

مراحل گام به گام چگونگی کشیدن دوربینتان

۱

رنگ های درست

از سوژه هایی که تعداد زیادی رنگ های قوی دارند عکس بگیرید؛ بهترین نقاط برای عکاسی، مکان هایی با خطوط رنگی افقی می باشند. تمام جزئیات تصویر در ماتی حرکت از دست خواهند رفت (محو خواهند شد).

۲

آهسته و ثابت

از مُد نوردهی اولویت شاتر با یک سرعت شاتر ۱-۲ ثانیه استفاده کنید. اگر نور خیلی روشن است، نیازمند یک سرعت شاتر سریع تر می باشد و شما باید دوربین را سریع تر بکشید؛ نوردهی بیش از حد باعث از دست رفتن رنگ ها خواهد شد.

۳

حرکت نرم

قبل از فشردن دکمه شاتر شروع به پنینگ دوربین کنید، این کار به حرکت نرم و روان تر منجر خواهد شد. شما می توانید از یک سه پایه یا تک پایه برای صاف نگه داشتن تصویر خود استفاده کنید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. حیدرپور

    ۷ بهمن ۱۳۹۵

    سلام ،وب واقعا عالی و خیلی مفیدی دارین ‌،و اطلاعاته درستو حرفه ای داره
    از نظر شما طوریه اگر از وبتون مطلب بگیریم ؟

    1. سامان نویسنده

      ۷ بهمن ۱۳۹۵

      سلام خدمت شما

      بازنشر پراکنده مطالب با ذکر منبع و لینک از دید ما بلامانع می باشد. سپاس فراوان از دیدگاه شما.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *