تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فوتوشاپ – بهترین راه برای ساخت عکسهای تک رنگ

راه های خیلی زیادی برای تبدیل یک عکس رنگی به سیاه و سفید در فوتوشاپ وجود دارد، اما بعضی از این راه ها بهتر هستند. در این مطلب بهترین راه تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید را به شما آموزش می دهیم تا به جادوی عکسهای تک رنگ پی ببرید.

بسیاری از دوربین های دیجیتال حاضر در فروشگاه ها قابلیت گرفتن عکسهای سیاه و سفید را دارند، و در بعضی موارد عکسهای سیاه و سفید بسیار خوبی هم می توان با آن گرفت، اما با این حال بهترین عکس سیاه و سفید از تبدیل یک عکس رنگی با فوتوشاپ یا Adobe Camera Raw به دست می آید.

البته، اگر دوربین شما قابلیت گرفتن عکس با فرمت JPEG و RAW را به طور همزمان داشته باشد، می توانید در حالتی که دوربین عکس سیاه و سفید می گیرد، هر دو عکس رنگی و سیاه و سفید را یکی با فرمت JPEG (سیاه و سفید) و دیگری (رنگی) با فرمت خام یا RAW داشته باشید.

این راه مناسبی برای ساخت عکس سیاه و سفید است، چرا که شما می توانید عکسی که دوربین به عنوان سیاه و سفید گرفته را در همان لحظه از عکاسی در LCD مشاهده کنید.

فوتوشاپ چندین راه برای تبدیل یک عکس رنگی به سیاه و سفید در اختیارتان قرار می دهد، که Desaturation (از بین بردن رنگ ها) یکی از این گزینه ها است (این کار باعث تخت شدن عکس می شود)، انتخاب یک کانال رنگی تنها و تکنیک پیچیده تر استفاده از چند کانال رنگی و ترکیبی از آنها.

استفاده از یک کانال رنگی برای ساخت عکس سیاه و سفید فقط از روشنایی رنگ قرمز، سبز یا آبی استفاده می کند، ولی همانطور که از اسمش مشخص است در استفاده از چند کانال رنگی نتیجه ترکیبی از روشنایی کانال های رنگی قرمز، سبز و آبی است.

تا چند وقت پیش استفاده از چند کانال رنگی برای ساخت عکس سیاه و سفید به عنوان بهترین راه برای ساخت عکس های سیاه و سفید شناخته می شد، اما حالا با ابزار جدید فوتوشاپ Black and White (که بهترین ابزار لایه ای شناخته می شود) و قسمت HSL/Grayscale در Adobe Camera Raw راه های بسیار قوی تری برای ساخت عکس سیاه و سفید هستند، که با استفاده از آنها کنترل بیشتری روی رنگها خواهیم داشت و ظاهری زیباتر و قابل درک تر هم دارند.

این دو راه به شما اجازه می دهند تا روشنایی هر رنگی که در عکس وجود دارد را به طور مجزا تغییر دهید.

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فوتوشاپ: با استفاده از ابزار لایه ای Black and White

برای ساخت لایه Black and White به راحتی می توانید با استفاده از قسمت ابزار لایه ای که در پایین پنل لایه ها قرار دارد Black and White را انتخاب کنید، و یا با رفتن به آدرس مقابل آن را ایجاد کنید: Layer -> New Adjustment Layer -> Black and White .

با انتخاب این لایه پنل جدیدی برای شما باز خواهد شد که شباهت بسیار زیادی به قسمت HSL در Adobe Camera Raw دارد، با توجه به اینکه بعد از ایجاد این لایه عکس شما به عکس سیاه و سفید تبدیل شده است، این پنل دارای نوارهای کنترلی برای ۶ رنگ اصلی است. با راست بردن این نوار قسمت های آن رنگ در عکس اصلی به رنگ سفید نزدیک می شوند، و با چپ بردن این نوار به رنگ سیاه نزدیک می شود.

استفاده از تنظیمات از پیش تعریف شده در این بخش می تواند خوب باشد، که بعضی از این تنظیمات از پیش تعیین شده مانند فیلتر های رنگی عمل می کنند، برای شروع خوب است این تنظیمات را مرور کنید. وقتی یکی از این تنظیمات پیش فرض را انتخاب کردید می توانید با تکان دادن نوارهای تنظیم روشنایی برای هر رنگ در عکس بدست آمده تغییراتی ایجاد کنید.

فیلتر قرمز با کنتراست یا تضاد بالا (High contrast red filter)

استفاده از این پیش فرض، آبی آسمان را تیره کرده و برگ ها را روشن می کند تا آسمان نمای بیشتری داشته باشد، و اختلاف زیادی بین زمین و آسمان ایجاد شود.

فیلتر آبی (Blue filter)

استفاده از این فیلتر آبی آسمان را روشن می کند و نارنجی و زرد را تیره می کند، بنابراین در این فیلتر زمینه ای کاملاً سیاه و آسمانی سفید خواهیم داشت.

فیلتر سبز (Green filter)

به دلیل اینکه این فیلتر ها رنگهای خود را روشن و رنگهای دیگر را تیره می کنند، استفاده از فیلتر سبز عکسی با اختلاف رنگی پایین در این صحنه را نشان می دهد.

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فوتوشاپ: از نشانه دست استفاده کنید

در پنل Black and White لایه ای دقیقاً زیر قسمتی که تنظیمات پیش فرض قرار دارد یک نشانه دست با دو فلش در دو طرفش وجود دارد. اگر روی آن کلیک کنید نشانه موس شما به قطره چکان تغییر پیدا می کند.

حال با کلیک کردن و نگه داشتن دکمه موس بر روی عکس این قطره چکان به یک دست و دو فلش تبدیل می شود. وقتی شکل موس به دست تغییر پیدا کرد، همانطور که دکمه موس را نگه داشته اید با کشاندن موس به سمت راست، آن رنگ در تصویر به سفید و با کشیدن موس به سمت چپ آن رنگ در تصویر به سمت سیاه نزدیک می شود.

این یک راه ساده و راحت برای تغییر عکس رنگی به سیاه و سفید است، در حالی است که به آن نگاه می کنید، و به شما اجازه می دهد به راحتی قسمتی از عکس را روشن تر و قسمتی را تیره تر کنید بدون اینکه لازم باشد بدانید از روشنایی چه رنگی را باید تغییر دهید.

با حرکت دادن موس به چپ و راست می توانید علاوه بر تغییر نور آن قسمت از تصویر (آن رنگ از کل تصویر) مقدار مناسب آن را روی نوار رنگی هم مشاهده کنید، که شما می توانید در هر لحظه به قسمت نوار ها رفته و از آنجا تغییرات جزئی تری بر روی عکس بدهید.

قسمت خاصی برای تنظیماتتان انتخاب کنید

اگر می خواهید تنظیمات را بر روی قسمت خاصی از عکس انجام دهید، خوشحال می شوید اگر بدانید این کار را می توانید در Adobe Camera Raw هم با استفاده از ابزار Targeted Adjustment انجام دهید.

اگر با انتخاب Convert to Grayscale در قسمت HSL/Grayscale عکستان را سیاه و سفید کرده اید، می توانید با استفاده از Targeted Adjustment و انتخاب قسمتی از عکس و چپ و راست بردن موس آن قسمت از عکس را تیره تر و یا روشن تر کنید.

اما اگر عکستان را هنوز سیاه و سفید نکرده اید، می توانید با انتخاب Targeted Adjustment و نگه داشتن دکمه موس بر روی آن Grayscale Mix را انتخاب کرده تا عکس سیاه و سفید شود و ویرایش آن را شروع کنید.

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فوتوشاپ: کنترل کنتراست

کنتراست بالا (High contrast): در قسمت تنظیمات نوری Curve شاهد منحنی شبیه به حرف S خواهیم بود.

حالت پیش فرض (Default): خط صافی را در قسمت تنظیمات نوری Curve مطابق شکل در قطر پایین چپ به بالا راست نمودار مشاهده می کنیم که نشان گر قرار گرفتن هر نور در سر جای خودش است.

کنتراست پایین (Low contrast): با منحنی ای شبیه به قرینه حرف S در نمودار شاهد تضاد نوری کم در عکس خواهیم بود.

طبق معمول، بهترین راه برای تغییر دادن نور عکس Curve است، که در برنامه Adobe Camera Raw یک قسمت اختصاصی دارد و در برنامه فوتوشاپ هم می توانید از قسمت ابزار های لایه ای آن با پیدا کنید.

برای ایجاد کردن ابزار لایه ای Curve در فوتوشاپ بر روی قسمت ابزار در پنل لایه ها کلیک کرده و Curve را انتخاب کنید، و یا به آدرس رو به رو بروید: Layer -> New Adjustment Layer -> Curves.

حالت عادی و ابتدایی Curve خط صافی از پایین سمت چپ نمودار به بالا سمت راست نمودار است.

برای افزایش تضاد نوری یا کنتراست در عکس، بر روی قسمتی از پایین خط کلیک کرده و آن را به سمت پایین بکشید تا قسمت های تیره عکستان تیره تر شود و همینطور بر روی قسمتی از بالای خط کلیک کرده و آن را بالا تر بکشید تا قسمت های روشن عکستان روشن تر شود.

این تنظیمات خط موجود در نمودار را به یک منحنی مانند حرف S تبدیل می کند، که از وسط منحنی شیب این منحنی به سمت پایین سرازیر می شود.

تغییر دادن منحنی یا Curve در جهت مخالفی که گفتیم باعث می شود تضاد یا کنتراست عکس پایین بیاید و قسمتهای تیره عکس روشن تر و قسمتهای روشن عکس تیره تر شوند.

تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید در فوتوشاپ: رنگ دادن به سایه ها با استفاده از Gradient Map

ایجاد سایه های رنگی مرسوم که در چاپ های شیمیایی انجام می شود می تواند بسیار کار طولانی مدت و پیچیده ای باشد، اما می توان همان کار را در عکسهای دیجیتالی به راحتی و در چند ثانیه با استفاده از ابزار لایه ای Gradient Map انجام داد.

برای دسترسی به سایه های مرسوم، بر روی فلش کنار قسمت رنگی در ابزار Gradient Map کلیک کرده، و Photographic Toning را انتخاب کنید.

با این کار مجموعه ای از Gradient Map های جدید تک رنگ و دو رنگ برای شما به نمایش گذاشته می شود. اگر در انتخاب آن شک دارید با بردن موس بر روی آن اسمش برای شما نمایش داده می شود، که اگر خواستید می توانید با کلیک کردن بر روی آن، به عکستان این رنگ را بدهید.

تنوع های زیادی در این رنگها از جمله طیف های Sepia (قهوه ای)، Cyanotype (آبی) و Selenium (خاکستری) وجود دارد. روی گزینه ای که می خواهید کلیک کنید تا بر روی عکستان اعمال شود.

استفاده از Split Toning در Adobe Camera Raw

بعد از تبدیل کردن عکس رنگی به عکس سیاه و سفید در Adobe Camera Raw، بر روی قسمت کناری HSL/Grayscale یعنی Split Toning کلیک کنید.

با تغییر دادن نوار Hue رنگ مورد نظرتان را برای سایه ها انتخاب کنید و با تغییر دادن نوار Saturation غلظت رنگی که می خواهید را تنظیم کنید.

حواستان باشد برای دیده شدن سایه رنگی باید مقدار Saturation را بیشتر از ۰ قرار دهید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. اکبر

    ۸ دی ۱۳۹۲

    سلام دستتون درد نکنه اجرتون با خدا


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *