چگونه از انعکاس یا بازتاب ها عکس بگیریم و برای تحریف واقعیت آنها را وارونه کنیم

در این مطلب لنزک عکاسی از انواع انعکاس ها را به شما آموزش می دهیم. از تنظیمات دوربین و تجهیزات لازم گرفته تا زاویه دید و سوژه های عکاسی. اگر به دنبال یک آموزش مفید برای عکاسی از انعکاس یا بازتاب هستید، از انعکاس داخل آب گرفته تا مهره های شطرنج شیشه ای، به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

  • دیافراگم: f/22
  • دوربین: کانن EOS 5D Mark II
  • فلاش: ندارد
  • فاصله کانونی: ۲۱ میلیمتر
  • ایزو: ۵۰
  • سرعت شاتر: ۱/۵ ثانیه

انعکاس ها همیشه یک تصویر مسحور کننده ایجاد می کنند. آنها می توانند به یک صحنه عمق واقعی بیافزایند، درحالیکه به معنای واقعی کلمه جذابیت را دو برابر می کنند.

چرخاندن ۱۸۰ درجه ای تصویر، به طوری که انعکاس منظره در بالا قرار گیرد، می تواند مخاطبان شما را متحیر کند و باعث شود که واقعیت را زیر سوال ببرند. شما باید یک نمای زیبا با یک منبع آب مانند یک رودخانه یا دریاچه پیدا کنید – ما از دامنه یک کوه در Brecon Beacons مرکزی عکس گرفتیم.

شما همچنین باید ارتفاع صحیح را برای صحنه خود در نظر بگیرید. در ارتفاع پایین هم سطح آب، بازتاب بلندتر اما مات تر خواهد بود. هرچه بالاتر بروید، بازتاب شما واضح و شارپ تر خواهد بود، و هرچه آب ساکن و بی حرکت تر باشد تصویر واضح تر خواهد شد.

استفاده از یک سرعت شاتر یک یا دو ثانیه ای امواج جزئی آب را با هم ترکیب خواهد کرد، تا یک سطح صاف و ابریشمی به شما بدهد. برای رسیدن به این مدت از نوردهی شما باید از یک سه پایه همراه با یک ریموت کنترل شاتر (کنترل شاتر از راه دور) استفاده کنید، و معمولا لازم است که از فیلترهای ND(کاهنده نور) برای تیره کردن نور روشن روز به اندازه کافی استفاده کنید.

چطور از یک بازتاب یا انعکاس عکس بگیریم

۱

مکان مناسب

شما به یک سوژه یا صحنه ایستا بر روی لبه (یا در داخل) آب نیاز خواهید داشت. شما باید از سراسر آب عکس بگیرید، به طوری که صحنه در سطح آن منعکس شود. یک خلیج کوچک، دریاچه، یا رودخانه ای که به آرامی در جریان است ایده آل می باشد، چون شما می توانید از ساحل مقابل عکس بگیرید.

۲

یک روز کاملا آرام

شما به آب آرام و ساکن نیاز دارید، چون آبی که به سرعت در جریان باشد یک بازتاب واضح و شارپ ایجاد نخواهد کرد. اما حتی در این صورت هم، شما به یک نوردهی طولانی یک یا دو ثانیه ای برای نرم کردن امواج بر روی سطح آب نیاز خواهید داشت. از سه پایه و ریموت کنترل شاتر (یا تایمر خودکار) برای جلوگیری از لرزش دوربین استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه به جای استفاده از ریموت کنترل شاتر از تایمر دوربین استفاده کنیم

۳

عجله نکنید

سرعت شاتر خود را حداقل بر روی ۱ ثانیه تنظیم کنید؛ هرچه شاتر مدت طولانی تری باز باشد، بازتاب نرم تر به نظر خواهد رسید. یک دیافراگم بسته (کوچک) به دستیابی به این هدف کمک می کند، اما با این حال، در یک روز آفتابی ممکن است برای اینکه بتوانید سرعت شاتر را به اندازه دلخواه آهسته انتخاب کنید (۱ ثانیه یا بیشتر)، لازم شود که از یک فیلتر کاهنده نور یا ND استفاده کنید.

۴

زاویه درست را تنظیم کنید

زاویه ای که می خواهید در آن عکس بگیرید را انتخاب کنید تا سطح جزئیاتی که در انعکاس می خواهید را به دست آورید؛ زاویه پایین تر میزان بیشتری از صحنه را منعکس می کند اما ناهموارتر (بدشکل تر) خواهد شد، زاویه بالاتر واضح و شارپ تر، اما با عمق کمتری خواهد شد. در کل، بهتر است که دقیقا پایین در لبه آب عکس نگیرید.

۵

از نزدیک کراپ کنید

بهتر است همه چیز را ساده نگه دارید. پر کردن کادر با تعداد بسیار زیادی عناصر مختلف باعث می شود حواس مخاطب از انعکاس پرت شود، بنابراین از نزدیک سوژه خود کراپ کنید تا حواس پرتکن ها را حذف کنید، یا از صحنه های بزرگتر با مقدار زیادی فضای خالی در اطراف لبه ها عکس بگیرید.

۶

معکوس کردن واقعیت

برای وارونه کردن تصویر خود، آن را در فتوشاپ باز کنید و به مسیر Image>Image Rotation>Flip Canvas Vertical بروید. در نهایت، از ابزار کراپ (Crop) استفاده کنید (C را فشار دهید) تا افق را دقیقا در مرکز قرار داده، و صحنه بازتاب شده در بالا را از زمین پایین به دو نیم تقسیم کنید.

کاهش نور ورودی و افزایش زمان نوردهی

شما ممکن است تلاش کنید تا یک سرعت شاتر به اندازه کافی آهسته به دست آورید، مگر اینکه در حال عکاسی هنگام طلوع یا غروب خورشید باشید. یک فیلتر کاهنده نور (ND) سرعت شاتر شما را با کاهش نوری که وارد دوربین می شود، بیشتر می کند.

بیشتر بخوانید: با فیلتر های کاهنده نور بیشتر آشنا شوید (شماره ۶ این مطلب)

ما با یک فیلتر ND چهار پله (stop) عکس گرفتیم اما با این حال، با وجود عکاسی در یک روز روشن در f/22 و ایزو ۵۰ هنوز هم یک زمان نوردهی ۲ ثانیه ای به ما می داد. در هر صورت، سرعت شاتر را خیلی زیاد نکنید چون آب به مراتب انعکاسی تر از بقیه صحنه است، و یک نوردهی بیش از حد طولانی منجر به نوردهی بیش از حد (overexposed) آب خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی با نوردهی طولانی بدون استفاده از سه پایه و فیلتر ND

زاویه مناسب را برای بازتاب خود پیدا کنید

زوایای مختلف، نما های مختلفی به شما خواهند داد، بنابراین افکت مناسب برای بازتاب خود را به دست آورید.

خیلی پایین

این باعث می شود انعکاس ها بلندتر از سوژه شوند، و به دلیل عکاسی از سطح آب، ناهموارتر به نظر برسند.

هم سطح نگه دارید

اگر شما هم سطح با سوژه خود عکس بگیرید، بازتاب از نظر اندازه برابر خواهد شد، و یک تصویر با کیفیت مناسب به دست خواهد آمد.

خیلی بالا

در هنگام عکاسی از یک نقطه دید بالاتر، شما یک بازتاب بسیار شارپ تر به دست خواهید آورد که کوچک تر از سوژه شماست.

زاویه دید خود را تغییر دهید

برای بازتاب های واضح و شارپ تر شما باید بالاتر بروید، بالا رفتن از یک نردبان با پله های کوچک می تواند زاویه دید شما را به اندازه کافی ترفیع دهد.

بازتاب ها را از کجا پیدا کنیم

۱

برکه های سنگی

اگرچه سواحل آب فراوانی دارند، اما عکاسی از بازتاب ها در یک دریای مواج غیر ممکن است. با ابن حال، برکه های سنگی ایده آل هستند چون کاملا ساکن و بی حرکت خواهند بود. به دنبال اشکال سنگی جالب بگردید که بازتاب های متقارن ایجاد می کنند، مانند این نمونه که در کریستر، نورتامبرلند گرفته شده است.

۲

یک عکس آبستره یا انتزاعی

گاهی اوقات شما می توانید یک برکه آب کاملا ساکن را در مکانی عجیب و غریب پیدا کنید، مانند این جنگل آب گرفته، که باعث می شود زمین به عنوان یک آینه عمل کند. هنگام بازتاب مجموعه ای از شاخه و برگ ها، ما یک اثر انتزاعی با جذابیت چند سطحی وارونه در میان کل صحنه به دست می آوریم.

۳

انعکاس ها در عکاسی پرتره

با داشتن آب به اندازه کافی روشن، و عکاسی در زاویه مناسب، می توانیم با انعکاسی که مدل را تکرار می کند، به پرتره ها جذابیت اضافه کنیم. در اینجا ما این فرصت را نیز داریم که مدل با انعکاس تعامل برقرار کند؛ این کار می تواند عکس العمل نشان دادن نسبت به تصویر خودشان در آب یا تنها دست زدن به سطح آب باشد.

۴

تکه هایی از انعکاس

حجم کمتر آب در پیش زمینه می تواند بخش های خاصی از صحنه را تکرار کرده، و در نتیجه به جذابیت آن بیافزاید. و از آنجا که آب نور روشن را به طور موثر جلب می کند، این امر می تواند پیش زمینه های سایه دار، و در غیر اینصورت غیر جذاب را روشن کند. در این تالاب، بازتاب مانند یک آینه کادربندی شده است.

۵

بازتاب های پنهان

بازتاب ها عملا همه جا هستند، و آنهایی که مخفی هستند می توانند تصاویر جذابی خلق کنند. این ست شطرنج شیشه ای، که به سادگی با یک لامپ خانگی روشن شده است، نه تنها قطعات روی تخته را منعکس می کند، بلکه یک تصویر وارونه از قطعات اطراف را نیز به طور برجسته در قسمت سر نشان می دهد.

۶

افق مرکزی

اگرچه در اکثر عکس های منظره وقتی که افق در یک سوم بالا یا پایین کادر قرار گیرد بهتر به نظر می رسند، اما صحنه های منعکس شده معمولا با یک افق مرکزی بهتر جواب می دهند. اما ما هنوز هم از «قانون یک سوم» برای عناصر دیگر پیروی می کنیم، مانند کشتی که دو سوم سمت چپ این صحنه را اشغال کرده است.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *