پرتره های اکشن: چگونه از افراد در حال حرکت عکاسی کنیم

چقدر می توان یک عکس اکشن را جذاب کرد؟ در این مطلب لنزک به شما خواهیم آموخت که چگونه دوربینتان را برای گرفتن عکس های پرتره اکشن از افراد در حال تحرک، تنظیم کنیم.

عکس و متن از Tom Welsh

پرتره های اکشن همانطور که از نامشان برمی آید به شدت جذاب هستند. با این حال برای گرفتن عکس های ورزشی مناسب، لازم است به دقت درباره زاویه دید، فاصله کانونی و نورپردازی تفکر کنید.

اغلب سوژه های ورزشی به سرعت در حال حرکت هستند؛ به همین دلیل گرفتن عکس بی عیب و شارپ از آنها می تواند چالش برانگیز باشد. اما بدون توجه به اینکه از چه ورزشی عکاسی می کنید، قوانین اصلی یکسان هستند: لازم است از سرعت شاتر بالا و پیش بینی فوکوس استفاده کنید، مگر اینکه بخواهید عمداً سوژه را تار کنید.

برای عکاسی اکشن، ما از رایان و مارک در حال صخره نوردی در منطقه Cheddar Gorge در نزدیکی بریستول عکاسی کرده ایم. با اینکه صخره نوردی سریع ترین ورزش نیست، اما چالش مبارزه با مرگ در آن بسیار جذاب است.

افزودن جذابیت اساسا با ترکیب بندی مناسب ایجاد می شود، اما برخی از تجهیزات جانبی می تواند دریچه جدیدی برای شما باز کند.

لنز تله فوتو به شما این اجازه را می دهد تا به مشکل فاصله زیاد با سوژه غلبه کنید و وجود آن برای عکاسی ورزشی در اغلب موارد ضروری است. با توجه به اینکه ما در این پروژه قادر بودیم به سوژه نزدیک شویم، از یک لنز ۸۵-۲۴ برای داشتن عکس هایی با زاویه بازتر استفاده کردیم.

همچنین یک فلاش به ما کمک کرده است تا ورزشکاران را اندکی روشن تر و پس زمینه را اندکی تیره تر کنیم تا جلوه ای خشن، ایزوله و جذاب از سوژه ایجاد کنیم (سوژه را از پس زمینه جدا کنیم).

یکی از روش هایی که باعث می شود بهترین عکس های ممکن را بگیرید، اینست که زوایای دید مختلفی را امتحان کنید. صخره نوردی به خودی خود با توجه به سه بعدی بودنش جذابیت دو چندانی برای عکاسی دارد چرا که در اغلب ورزش ها، ورزشکار بر روی زمین حرکت می کند.

برای ایجاد زوایای دید جدید، ما از بالا و پایین و همه زوایای دیگر عکاسی کردیم.

آماده شوید و شروع به کار کنید

قبل از اینکه کار خود را آغاز کنید، درباره همه تنظیمات دوربینتان تصمیم گیری کنید. هیچ چیز بدتر از این نیست که در میانه کار به فکر نحوه نوردهی باشید و فرصت های زیادی را از دست بدهید.

با اینکه شرایط محیطی و نوری متغیر است، دانستن تقریبی شرایط پیش رو از قبل، مزیت بسیار خوبی محسوب می شود. اگر یک روز کامل را صرف عکاسی خواهید کرد، ایزوی خودکار می تواند کمک شایانی به صرفه جویی در زمان شما بکند.

دوربینتان را برای پرتره اکشن تنظیم کنید

۱

شارپ کردن عکس

دوربین را بر روی مُد نوردهی دستی (M) قرار دهید. طبق معمول هنگام عکاسی از سوژه های پرسرعت، از سرعت شاتر بالا برای ثابت یا فریز کردن حرکت استفاده کنید. اگر از فلاش استفاده می کنید، حداکثر سرعت همزمانی با فلاش که در اغلب دوربین ها حدود ۱/۲۰۰ ثانیه است را به کار گیرید. بدون فلاش، برای جلوگیری از ماتی حرکت (motion blur)، حتی باید از سرعت های شاتر سریع تری استفاده نمایید.

۲

ردیابی فوکوس

دوربینتان را بر روی حالت عکاسی پیوسته (CH) و ردیابی فوکوس (Focus Tracking) تنظیم کنید. همچنین خاموش کردن ردیابی فوکوس و قفل فوکوس (Lock-on) به شما اجازه فوکوس سریع حین حرکت را می دهد، چراکه دوربین سعی نمی کند روی چیز دیگری قفل کند. در اینجا ما از صخره نوردان عکاسی کرده ایم، اما این کار در ورزش های تیمی بسیار مفیدتر است.

۳

کمی عمق اضافه کنید

دیافراگم لنز را باز کنید (ضرایب اف کوچک) تا کلی نور وارد دوربین شود و بتوانید جهت فریز کردن، از سرعت شاتر بالاتری استفاده کنید. دیافراگم را بر روی f/4-5.6 تنظیم کنید؛ به ویژه اگر از ارتفاع بالا عکاسی نمی کنید. در اینصورت عمق میدان کافی برای شارپ کردن صورت یا دست و خارج کردن پس زمینه از فوکوس را خواهید داشت.

۴

سوژه را روشن کنید

ار فلاش برای روشن کردن مدلتان و داشتن عکس های هیجان انگیزتر استفاده کنید. (برای رعایت مسائل ایمنی اطمینان حاصل کنید که سوژه از این مساله آگاه است.) ما از فلاش SB-910 با قدرت ۸/۱ استفاده کرده ایم تا بیش از حد روشنایی ایجاد نکنیم. زوم فلاش را بالا ببرید تا باریکه ای از نور ایجاد شود. مقدار ایزو را پایین ببرید تا تصویر را تیره تر کنید و ورزشکار را هر چه بیشتر ایزوله کنید.

۵

بالا و پایین

انتخاب زاویه مناسب تفاوت بین عکس خوب و عالی را ایجاد می کند. اغلب اوقات عکاسی از زاویه پایین ورزشکار را بزرگتر نمایش می دهد و ورزشکار را غالب بر شرایط به تصویر می کشد. عکاسی از بالا عمل عکس را انجام می دهد؛ ورزشکار را کوچکتر و شرایط را سخت تر نشان می دهد.

۶

حالت های اکشن

حالت ورزشکار را مشخص کنید. وی را در عجیب ترین موقعیت ها و برای اغراق در حرکاتش به تصویر بکشید. با اینکه ثبت عکس ورشکار در حال انجام آنچه طبیعی انجام می دهد می تواند متقاعد کننده تر باشد، اما به تصویر کشیدن ژست های ایستا توسط دوربین بسیار ساده تر است.

زوایای دید جایگزین را امتحان کنید

بر محدودیت ها غلبه کنید و حس محل عکاسی را به عکستان اضافه کنید.

از پایین به بالا

به زیر سوژه بروید و به سمت بالا عکاسی کنید. در این حالت محیط اطراف بزرگ تر و موانع دشوارتر به نظر می رسند. اگر از یک لنز واید برای این کار استفاده کنید، منظره ای وسیع ایجاد خواهد شد که بیشتر تاکید عکس را بر روی محل عکاسی یا لوکیشن قرار می دهد.

هم سطح

ممکن است عکاسی از ارتفاع هم سطح با ورزشکار استاندارد محسوب شود، اما در مورد صخره نوردی این زاویه، یک زاویه غیرمعمول محسوب می شود. ایستادن بر روی صخره ای دیگر و زوم کردن بر روی ورزشکار، موقعیت وی را نشان می دهد و بیننده را با خود به روی دیوار می برد.

از ارتفاع بالا

هنگامی که از ارتفاع بالا از ورزشکار عکاسی می کنید، با نمایش مسیری که وی پشت سر گذاشته است، به هیجان عکستان خواهید افزود. با استفاده از زوم فلاش می توانید وی را توسط باریکه ای از نور روشن کنید. این کار باعث می شود تا تاریکی پس زمینه به جذابیت عکس بیفزاید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. HamidFeizi

    ۲۴ مهر ۱۳۹۴

    سلام جالب بود و آموزنده.
    اما به نظرم عکاس به هیچ وجه درست فوکوس نکرده بود ( به خصوص توی عکس آخر مشهوده!)
    و همچنین لطفاً به مطالب آموزشی در مورد فیلم برداری با DSLR ها بیشتر بپردازید.
    واقعا از سایت بی نظرتون متشکرم!
    خسته نباشید!


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *