عکاسی بوکه – شبیه سازی بوکه هایی در دور دست در عکسهای پرتره

ساخت بوکه در عکسهای پرتره یک تجربه جالب است که با هزینه ای پایین می شود آن را اجرا کرد. در این مطلب به شما نشان خواهیم داد که چگونه بوکه هایی زیبا در عکس خود ایجاد کنید. این مطلب می تواند راهنمای شما برای شروع عکاسی بوکه باشد.

بوکه از کلمه ای ژاپنی گرفته شده است که تقریباً به معنی «مات» است. این کلمه توسط عکاسان برای نشان دادن قسمتهای محو عکس استفاده می شود، معمولاً قسمتهایی در پس زمینه را می گویند. قسمت های محو عکس هم می تواند به اندازه سوژه کاملاً واضح، اهمیت داشته باشد. پس مهم است که همیشه حواستان به بوکه های عکستان باشد.

بوکه با توجه به لنز و تیغه های دیافراگم و ترکیب آنها شکل متفاوتی خواهد داشت. برای بهترین نتیجه در بوکه بهتر است از باز ترین حالت دیافراگم ( مانند f/2.8 ) استفاده کنید. همچنین لنز های ثابت یا پرایم (Fix یا Prime) مانند Nikon 60mm f/2.8D که ما در این عکسها از آن استفاده کردیم هم در تولید بوکه کیفیت خوبی دارند.

در اینجا ما با استفاده از چراغ هایی که از کریسمس باقی مانده پس زمینه ای از بوکه های روشن درست کردیم. با قرار دادن چراغ ها در فاصله مناسبی از سوژه و استفاده از دیافراگمی باز، چراغ ها را از منطقه فوکوس خارج کردیم، و آنها در عکس به شکل بوکه هایی از دایره هایی رنگی تبدیل شده اند.

راه های زیر را قدم به قدم دنبال کنید تا خودتان بوکه بسازید.

چگونه در عکاسی پرتره بوکه بسازیم ۱: چراغ هایتان را قرار دهید

نور های کوچک معمولاً بوکه های زیبایی درست می کنند، بنابراین چراغ های درخت کریسمس گزینه های مناسبی هستند. آنها را با فاصله ای از سوژه پشت سر آن قرار دهید که وقتی با دیافراگم باز عکس می گیرید آنها در منطقه فوکوس نباشند. ما چراغ هایمان را بر روی یک پرده مشکی رنگ قرار دادیم.

چگونه در عکاسی پرتره بوکه بسازیم ۲: دیافراگم را باز انتخاب کنید

دوربین را در حالت AV (اولویت با دیافراگم) قرار دهید و مقدار دیافراگم را تا حد امکان باز بگذارید، مانند f/2.8. استفاده از یک فلاش اکسترنال می تواند برای نور دهی به پیش زمینه کافی باشد اما برای استفاده از فلاش از یک تلطیف کننده استفاده کنید تا نور تند و خشنی نداشته باشید.

چگونه در عکاسی پرتره بوکه بسازیم ۳: رنگ ها را کمی دستکاری کنید

تا این قسمت همه کار ها با دوربین انجام شده است. اما بهتر است با تغییرات اندکی روی عکس با استفاده از برنامه Adobe Camera Raw کمی رنگ ها را روشن تر کنید. همچنین ابزار Healing Brush در فتوشاپ هم می تواند برای روتوش مفید باشد، مثلا برای حذف لکه های غذا از صورت کودک در عکس فوق.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. رضا

    ۱۶ دی ۱۳۹۲

    در مقاله عکاسی ازماه کمتر به روش کا ر پرداخته شده واموزش ان کم وگنگ است .لطفا بشتر به اصول ونحوه این عکا سی پرداخته شود. اگر میشود این سوال را جواب دهید که در عکاسی از ماه دوربین باید در چه حالتی قرار گیرد TVیا
    AVوبا چه درجاتی؟ممنون از زحمات خالصانه شما.

    پاسخ دهید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *