آموزش نورپردازی عکس های پرتره در روز – قسمت اول

خلق پرتره های نورپردازی شده طول روز به خاطر محدودیت هایی چون دیافراگم، هماهنگ کردن سرعت و قدرت فلاش کار ساده ای نیست. اما این ظاهر جالبی است که همیشه با نور طبیعی و یک رفلکتور امکان پذیر نیست. اضافه کردن این مهارت به کوله پشتی توانایی هایتان نه تنها پرتره های شما را در لوکیشن های بیرون بهتر می کند، بلکه سرعت و توانایی های شما در استودیو را هم بهبود می بخشد.

ابتدا به برقراری تعادل بین متغیر های مختلف عکاسی طول روز نگاهی انداخته و برای عکاسی سریع و آسان یک پرتره نورپردازی شده آماده می شویم. سپس به تنظیمات اولیه روز خواهیم پرداخت. ضمن تشکر از Ryan Alexander مدل عکاسی امروز ما.

۱

با پس زمینه شروع کنید

وقتی می خواهید بین لایه های نورپردازیتان تعادل بر قرار کنید، باید از جایی شروع کنید. بیایید از پس زمینه شروع کنیم، که به نظر من ساده ترین است. من برای داشتن کم ترین نویز، ایزو (ISO) را ۲۰۰ تنظیم می کنم، سرعت شاتر کم تر از سرعت همگام سازی دوربین (sync limit) یعنی ۱/۱۶۰ ثانیه، و سپس دیافراگم را f/5.6 می گذارم که در آن لنز من واضح ترین (شارپ ترین) است. این ها برای شروع عکاسی امروز مناسب هستند.

بسیار خب، با این تنظیمات بیش از حد نوردهی (Overexposed) نشد، اما پس زمینه از آنچه در نظر داشتم هنوز روشن تر است.

سوژه اوکی هست، اما پس زمینه و آسمان باید کمی تیره تر شوند. وقتی جزئیات را در قسمت های روشن از دست می دهیم، نورپردازی مصنوعی سوژه سودی ندارد. همچنین نوردهی بالاتر پس زمینه جزئیات مشابه زیادی را اطراف سوژه اضافه کرده که حواس را پرت می کند.

بیایید کاری کنیم تا نوردهی مناسب شود. از آنجایی که ایزو مینیمم را انتخاب کرده ایم و نمی توانیم سرعت شاتر را زیاد تر کنیم (همگام سازی فلاش را از دست می دهیم)، باید اندازه دریچه دیافراگم را کوچک تر کنیم. اگر ضریب F را بالاتر ببریم، مثلا f/11، نوردهی پس زمینه را حدود یک پله پایین آورده ایم، و یک پس زمینه سینمایی (cinematic) زیبا برای استفاده خواهیم داشت.

بهتر شد، اما حالا سوژه را از دست داده ایم.

۲

میزان کردن پیش زمینه

کوچک کردن دیافراگم، البته، همچنین نوردهی فلاش را پایین می برد. تنها راهی که برای درست کردن این مورد وجود دارد بالا بردن قدرت فلاش است، چراکه تمام تنظیمات اکنون برای پس زمینه قفل و انتخاب شده است. بنابراین به جای ۱/۱۶ ام قدرت فلاش، که من معمولا برای شروع تست نورپردازی استفاده می کنم، اینبار ۱/۲ را امتحان می کنیم.

بد نبود

از اینجا به بعد می توانیم کمی تنظیمات را دست کاری کنیم. اگر با نوردهی (exposure) اوکی بودم، تنها چیزی که باید نگرانش باشم عمق میدان (DOF) است. در ذهن داشته باشید که به جای مثلث مرسوم نوردهی (مثلث نوردهی)، اکنون با «مربع» سر و کار داریم و چهار چیز برای تنظیم کردن وجود دارد.

۳

کم کردن عمق میدان

وقتی تصمیم به کم کردن عمق میدان گرفتید چه اتفاقی می افتد؟ دیافراگم را باز می کنید و یک صحنه خیلی روشن خواهید داشت.

بله، انتظار این را داشتیم.

نمی توانید ایزو را برای جبران کردنش پایین بیاورید، و با سرعت ماکسیمم هم عکس می گیرید، پس چه کار می کنید؟

فیلتر کاهنده نور تدریجی (VND) را روی لنز قرار دهید. حال می توانید بدون تغییر دادن تنظیمات دوربین و فلاش، نوردهی را تنظیم کنید، در حالی که یک دیافراگم باز دارید.

گذاشتن این روی لنز و پایین آوردنش تا -۳EV به ما نوردهی یا اکسپوژری مثل قبل می دهد، اما با یک عمق میدان کم!

به به، چه نور زیبایی.

هرچند، با نصب این فیلتر کل نوردهی را کم کرده اید، نه فقط نور اضافی را. پس همانطور که قدرت فیلتر VND را زیاد کردید باید قدرت فلاش را هم افزایش دهید. اگر قدرت فلاش ماکسیمم است و هنوز نور کافی نیست، شاید به یک فلاش جانبی دیگر نیاز دارید.

۴

شروع کنیم

بیایید با کمک تکنیک هایی که بیان کردیم، نگاهی به تنظیمات اولیه بیاندازیم و آن ها را به شکل های دیگر کنار هم قرار دهیم.

اول به تکنیک های ابتدایی عکاسی در نور روز، که بستگی دارد چقدر خورشید پایین یا نورش پخش باشد دارد، خواهم پرداخت. برای این مورد، ما خورشید را نور اصلی و فلاش را نور پرکننده یا تکمیلی (fill light) در نظر می گیریم.

اگر خورشید خیلی پایین باشد، نور زیبایی است، اما خیلی هم نور نارنجی رنگ خواهد بود. شاید بخواهید رنگ نور فلاشتان را هم نارنجی کنید تا همخوانی داشته باشد. اگر خورشید بالا است، سایه های خشنی خواهیم داشت که حذف کاملشان ممکن نیست. که این در همه شرایط چیز بدی نیست.

این عکسی است که من گرفتم. اگرچه خورشید خارج بود، نورش به خاطر ابر های نازک و شاخه های درختان کمی پخش شده بود.

خورشید نور اصلی، فلاش نور تکمیلی

Ryan به وضوح، بیشتر قسمتی از محیط اطرافش است، چراکه خورشید نورش را به همه چیز داده، اما ترکیب عمق میدان و کاهش سایه ها به کمک فلاش تکمیلی باعث شده که تمرکز روی او باشد.

در قسمت دوم این مطلب خواهید خواند: فلاش بیشتر، فلاش به عنوان نور اصلی، زوم فلاش، جمع بندی.

م

منبع

برگرفته از: tutplus

نظرات شما

  1. رضا

    ۲۳ دی ۱۳۹۲

    با سلام-لطفا پاسخدهید:درعکاسی از طالوع ماه دوربین درچه حالتی باید باشدو چه تنظیماتی به لحاظ دیافراگم وشاتر داشته باشد.ممنون

  2. افشین

    ۲۲ دی ۱۳۹۲

    ممنون خیلی عالی بود
    لطفا مطالبی در مورد فلش ،مثل فلش جبرانی و… با عکس بنویسید تا بتوانیم انواع فلش و کاربرد درست آن را یاد بگیریم

    1. زند

      ۲۳ دی ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      ضمن تشکر از نظرتان،

      لطفا برای خواندن مطالب بیشتر در مورد انواع فلاش به این لینک «فلاش» مراجعه نمایید.

      با احترام


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *