۶ تکنیک ترکیب بندی که عکاسی شما را بهبود خواهد بخشید

اگر برای ترکیب بندی عکس های خود به دنبال الهام و ایده های تازه هستید، مطلب امروز لنزک برای شماست. مت گلوچینسکی (Moatt Golowczynski) شش ایده الهام بخش برای ترکیب بندی عکس به شما ارائه می دهد که به شما کمک خواهند کرد تا از آنچه می دانید فراتر رفته و ترکیب بندی های خلاقانه تری ایجاد کنید!

هر کسی که تنها یک علاقه گذرا به عکاسی داشته باشد، حتما «قوانین» ترکیب بندی عکس، مانند قانون یک سوم، خطوط پیشرو و احتمالا حتی نسبت طلایی را شنیده است. به خاطر داشتن این موارد مفید است چون می توان برای ایجاد تصاویری با تاثیر بیشتر از آنها استفاده کرد، اما آنها لزوما برای هر موقعیتی مناسب نیستند و چسبیدن کورکورانه به آنها می تواند خلاقیت را از بین ببرد.

۱

یک زاویه غیرمعمول پیدا کنید

شما راحت می توانید به دام این تله بیفتید که تمام عکس های خود را از سطح چشم بگیرید، اما این کار می تواند باعث شود که همه عکس های شما حس مشابهی داشته باشند. گاهی اوقات تمام چیزی که برای ایجاد یک ترکیب بندی به مراتب قوی تر نیاز دارید، تنها یک موقعیت (پوزیشن) متفاوت است.

اگر دوربین شما یک صفحه نمایش چرخان (قابل چرخش) دارد، می توانید به پایین دولا شوید و هنوز هم ببینید چه خبر است، و احتمالا سوژه های سطح پایین را در مقابل یک پس زمینه تار ثبت کنید، یا در عوض زاویه دوربین خود را برای به دست آوردن یک چشم انداز چشمگیرتر به سمت بالا نشانه روید.

همچنین شما می توانید به سوژه خود نزدیک شوید و مستقیما از بالای آن عکس بگیرید. این کار هنگام استفاده از یک لنز واید عالی است و توسط معماری مدرن احاطه شده است، اما شما همچنین می توانید از آن برای ایجاد سیلوئت از سر گل ها یا حتی برای ترکیب بندی های انتزاعی تر استفاده کنید.

یا، برای ایجاد پرتره های متفاوت، چرا یک نقطه دید پیدا نکنید و رو به پایین از سوژه خود که رو به بالا به سمت دوربین نگاه می کند عکس نگیرید؟

۲

ترکیب بندی با رنگ در ذهن

معمولا وقتی ما تصاویر را ترکیب بندی می کنیم، به نحوه کار کردن سوژه های مختلف با هم بر اساس شکل و موقعیت آنها نسبت به یکدیگر نگاه می کنیم.

هیچ دلیلی وجود ندارد که این کار را نکنید، اما یک روش جایگزین که می تواند به شما کمک کند تا چیزی متفاوت را ثبت کنید این است که اول در مورد ترکیب بندی از نقطه نظر رنگ فکر کنید، به خصوص این که کدام رنگ ها باید برای به دست آوردن قابل توجه ترین ترکیب بندی با هم ترکیب شوند.

با فکر کردن در مورد این که کدام رنگ ها به طور هماهنگ با هم کار می کنند شروع کنید؛ به عنوان مثال، قرمز با سبز هماهنگ است، بنابراین شما می توانید یک گل قرمز تنها را در یک زمینه سبز پیدا کنید.

آبی و نارنجی نیز با هم هماهنگی خوبی دارند، به این معنی که وقتی یک سوژه نارنجی در برابر یک آسمان آبی و روشن قرار داده شود، می تواند برجسته تر به نظر برسد، درحالیکه بنفش با سبز و زرد هماهنگی خوبی دارد، چیزی که به یاد داشتن آن هنگام عکاسی از گل ها مفید است.

هنگامی که شما شروع به فکر کردن به این شیوه کنید، ممکن است برای گرفتن تصاویر از زوایای مختلف یا استفاده از پس زمینه های مختلف برای سوژه های بی جان وسوسه شوید – در هر دو مورد، این روش برای دستیابی به چیزی کمی متفاوت از آنچه که در غیر این صورت به دست خواهید آورد، به شما کمک می کند.

۳

یک بازتاب بی نقص پیدا کنید

بازتاب ها می توانند تصاویر سوژه های معمولی را به چیزی به مراتب خاطره انگیز تر تبدیل کنند، و برای به دست آوردن موثرترین تصویر شما باید بازتابی را پیدا کنید که یک نمای بسیار واضح از آنچه که بازتاب شده است به شما بدهد.

این بازتاب می تواند یک پنجره شیشه ای یا یک سطح بسیار صیقل داده شده، یک دریاچه ساکن یا حتی تنها یک گودال آب باشد. شما می توانید از این موارد برای ایجاد یک ترکیب بندی متقارن با سوژه خود استفاده کنید به طوری که هر دو در کادر باشند، یا حتی سوژه ای را بازتاب دهیدکه بیرون از کادر است، مانند یک رهگذر که در یک گودال آب منعکس می شود یا خط افق که در یک جفت عینک آفتابی بازتاب داده می شود.

بازتاب ها همچنین در زمینه سفید و سیاه و قرمز قهوه ای (sepia) درخشش خاصی دارند، به خصوص وقتی که سوژه اصلی در سیلوئت باشد. در اینجا، سعی کنید تصویر را در شرایطی ثبت کنید که کنتراست یا تضاد بالایی در تصاویر شما ایجاد شود به طوری که سیلوئت تا حد امکان مشخص باشد.

۴

از همگرا کردن عمودی اجتناب نکنید – آن را در آغوش بگیرید

همگرا کردن خطوط عمودی افکتی است که اکثر عکاسان معماری سعی می کنند از آن اجتناب کنند، چون باعث می شود ساختمان ها در حال واژگونی یا سقوط به نظر برسند. با این حال، می توان از آن برای افکت های عالی استفاده کرد، به خصوص وقتی که مجهز به یک لنز واید باشید.

شما می توانید ایستادن در مقابل یک آسمان خراش را امتحان کرده و تصویر خود را طوری ترکیب بندی کنید که جزئیات بالایی آن در فاصله دور ناپدید شوند، که یک پیش زمینه قوی و یک نقطه ناپدید شدن برای شما به جای می گذارد.

شما حتی می توانید این کار را با سوژه های روزمره و یک لنز ماکرو امتحان کنید، مانند یک دسته مداد رنگی، نی یا هر چیز دیگری با رنگ های پرنشاط یا جزئیات خطی مشخص.

این تکنیک وقتی که خطوط به سمت سوژه دیگری هدایت می شوند (سوق داده می شوند) نیز به خوبی عمل می کند. اگر شما یک دوربین با یک صفحه نمایش LCD چرخان دارید، می توانید به پایین خم شوید و از پایین از تخته های روی یک اسکله در حالی که دارند به سمت یک سوژه در فاصله دور می روند، عکس بگیرید.

۵

قانون یک سوم را فراموش کرده و سوژه را در مرکز قرار دهید

قانون یک سوم که بارها به آن اشاره شده است – که عبارت است از تقسیم کادرتان به سه قسمت افقی و عمودی و قرار دادن سوژه بر روی خطوط و در بین بخش ها – یک قانون مفید است که باید به خاطر داشته باشید، چون به شما کمک می کند تا تعادل سوژه را با مولفه های دیگر در کادر حفظ کنید.

با این حال، این روش برای هر صحنه ای مناسب نیست، و گاهی اوقات انجام بدیهی (واضح) ترین کار و قرار دادن سوژه خود کاملا در مرکز، بهترین ایده برای به دست آوردن بیشترین تاثیر است.

از پرتره ها و حیوانات خانگی گرفته تا گل ها و دیگر سوژه های بی جان، سعی کنید این ایده که شما همیشه باید سوژه ها را در فاصله یک سوم یا دو سوم از یک سمت کادر قرار دهید را رها کرده و در عوض آن را در مرکز تصویر ترکیب بندی کنید.

۶

یک نسبت تصویر متفاوت انتخاب کنید

شما چند وقت یکبار نسبت تصویر (aspect ratio) دوربین خود را تغییر می دهید؟ اغلب افراد تمایل دارند بدون فکر کردن در مورد آن، به گزینه پیش فرض بچسبند. این کار مفید است اگر می دانید که تصاویر خود را در یک اندازه چاپ استاندارد چاپ خواهید کرد، اما از آنجا که امروزه افراد کمتری نسبت به قبل تصاویر خود را چاپ می کنند، دلیل چندانی وجود ندارد که همیشه به ابعاد ۳:۲ یا ۴:۳ فکر کنیم.

امروزه اکثر دوربین ها یک گزینه انتخابی بین ۳:۲، ۴:۳، ۱:۱ و ۱۶:۹ ارائه می دهند، و اگر شما بخواهید محدوده ای از سوژه های متفاوت را ثبت کنید، احتمالا گزینه های کمتر استفاده شده مناسب تر از موارد بدیهی تر خواهند بود.

تغییر حالت به گزینه ۱:۱ برای پرتره ها و گل ها عالی است، و به ویژه هنگام استفاده با نکته شماره ۵ موثر خواهد بود.

نسبت تصویر ۱۶:۹ یک انتخاب قطعی و بدیهی برای عکاسی منظره است، اما برای عکس های گروهی، عکاسی از خودرو، پل ها و خیلی موارد دیگر نیز گزینه ای عالی است.

به شکل سوژه نگاه کنید و از خودتان بپرسید که آیا این سوژه به طور طبیعی در یک کادر متفاوت بهتر خواهد بود یا نه.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *