چطور از تجهیزات عکاسی خود بیشترین استفاده را داشته باشیم

به طور معمول مشکلی در تجهیزات عکاسیتان وجود ندارد، اما پس از مدتی ممکن است از آن ها خسته شوید. در این مطلب کوتاه لنزک چند نکته برای کمک به شما جهت استفاده هر چه بهتر از تجهیزات عکاسی ای که در حال حاضر دارید، آورده ایم.

تجهیزات جدید بصورت معجزه آسا کیفیت عکس هایتان را افزایش نمی دهند

این ذهنیت می تواند در بین عکاسان تازه کار و حرفه ای وجود داشته باشد که خرید یک دوربین یا لنز جدید، همه نیازها و خواسته های عکاسیشان را برطرف می کند. اما در واقعیت، چیزی که یک عکاس را عکاس خوب می کند، صرف کردن هزینه نیست- بلکه صرف زمان جهت آگاهی و درک هنر عکاسی است.

داشتن درک بصری برای یافتن عکس های خیره کننده چیزی نیست که قابل خریداری کردن باشد. عکس های بسیار عالی می توانند توسط ارزان ترین دوربین ها ثبت شوند، به این دلیل که در نهایت این شما هستید که به عنوان عکاس به عکستان روح می بخشید. دوربین ها صرفا ابزار کار هستند.

اصول اولیه عکاسی تغییر نکرده است

همه ما می دانیم که دوربین های دیجیتال، جانوران باهوشی هستند، چرا که دارای مجموعه عظیمی از امکانات هستند. اما اصول اولیه عکاسی از زمان دوربین های نگاتیوی تغییری نکرده است و مثلث نوردهی ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم همچنان لازمه حیاتی داشتن عکس های با نوردهی صحیح هستند.

به علاوه، دیافراگم کنترل کننده عمق میدان است که کلید انتخاب احساس صحیح برای عکس هایتان است. تمام دوربین های DSLR و بدون آینه، این امکانات دستی را دارند و صرف هزینه بیشتر کمکی به شما در این راستا نخواهد کرد.

لنزها

ممکن است شما هم مانند بسیاری از عکاسان بخواهید لنزهای هر چه بیشتری در کوله پشتی تان داشته باشید. و قطعا داشتن لنزهای با کیفیت، بسیار با ارزش است. اما اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، شما به تعداد زیادی لنز نیاز ندارید و بسیاری از حرفه ای ها تعداد تجهیزاتشان را تا حد ممکن کاهش می دهند تا تنها موارد ضروری را داشته باشند. یک سخن قدیمی می گوید شما زمانی که دو عدد پا برای نزدیک شدن به سوژه یا دور شدن از سوژه دارید، نیازی به لنز زوم ندارید! هر لنزی که دارید، می توانید با پیروی از چند اصل ساده بهترین نتیجه را از آنها بگیرید.

اولا، اگر لنزتان، لنز کیت است یا از کیفیت بالایی برخوردار نیست، از افراط بپرهیزید. مثلا از کار با لنز در بیشینه دیافراگم یا در بیشینه و کمینه فاصله کانونی اش (اگر لنزتان زوم است) بپرهیزید. ثانیا، هر لنزی یک نقطه بهینه دارد (sweet spot)؛ یعنی دیافراگمی وجود دارد که شارپ ترین خروجی را به شما خواهد داد. پس ارزش دارد که اندکی در مورد آن تحقیق کنید.

لوازم جانبی

کاش عکاسی فقط نیاز به دوربین و یک لنز داشت! بیشتر ما عکاسان تعداد زیادی از لوازم جانبی بدون استفاده داریم- از وسایل نورپردازی تا کارت حافظه. در وهله اول، بسیار واضح است که چگونه بیشترین بهره را از لوازم ببریم- تنها لازم است از آن ها استفاده کنید!

فلاش ها می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. نور حاصل از فلاش بسیار تند است و نیاز است برای حصول نتایج بهتر، نرم تر شود. یکی از مهمترین کارهایی که باید در رابطه با فلاش کنونی خود انجام دهید، اینست که برای مطالعه در مورد چگونگی استفاده صحیح از آن زمان بگذارید. با یادگیری روش های کنترل و تغییر توان فلاش، به سرعت می توانید کیفیت عکس هایتان را افزایش دهید. و اگر می خواهید روشی ارزان برای پخش کردن نور داشته باشید، به سادگی می توانید از پخش کننده ای مانند کاغذ سفید در مقابل فلاش استفاده کنید.

تجهیزاتتان را کاهش دهید

ممکن است صحبت از استفاده احسن از تجهیزات فعلیتان عجیب به نظر برسد، اما ارزش دارد که یک بار نگاه دقیقی به تجهیزاتتان بیاندازید و آن را به تجهیزاتی که واقعا برایتان کارایی دارد، کاهش دهید.

جمع کردن تجهیزات، به امید اینکه روزی از آنها استفاده خواهید کرد، ساده است، اما در نهایت فقط خاک خواهند خورد. یک خانه تکانی در وسایلتان به شما کمک خواهد کرد که بر روی تجهیزاتی که همواره استفاده می کنید تمرکز کنید. به علاوه، می توانید تجهیزاتی را بیابید که قابل فروش هستند و با پول حاصل از فروش آنها می توانید تجهیزاتی خریداری کنید که واقعا به دردتان می خورند.

به عنوان جمع بندی باید ذکر کرد که به جای داشتن تمایل شدید برای خرید تجهیزات جدید، زمانی برای شناختن تجهیزات خودتان صرف کنید و هرگز فراموش نکنید که شما هستید که عکس را می سازید و تجهیزاتتان صرفا شما را در این مسیر یاری می کنند.

لطفا دیدگاهتان را در مورد صحبت های مطرح شده فوق، در پایین این صفحه با ما در میان بگذارید.

م

منبع

برگرفته از: contrastly

نظرات شما

  1. sadatitabar

    ۲ آذر ۱۳۹۴

    با سلام
    در مورد این مطلب که فرمودین:
    اولا، اگر لنزتان، لنز کیت است یا از کیفیت بالایی برخوردار نیست، از افراط بپرهیزید. مثلا از کار با لنز در بیشینه دیافراگم یا در بیشینه و کمینه فاصله کانونی اش (اگر لنزتان زوم است) بپرهیزید. ثانیا، هر لنزی یک نقطه بهینه دارد (sweet spot)؛ یعنی دیافراگمی وجود دارد که شارپ ترین خروجی را به شما خواهد داد. پس ارزش دارد که اندکی در مورد آن تحقیق کنید.
    توی تحقیقاتم در مورد لنز بهش دست پیدا کردم، وقتی خوندمش فهمیدم هر کسی بسته به اطلاعاتش میتونه از مطالب آموزنده شما بهره مند بشه، به دوستان پیشنهاد میکنم این مورد رو ازش استفاده کنن و تفاوت رو احساس کنن.
    میتونین از این آدرس برای مقایسه لنزها و پیدا کردن نقطه بهینه لنزتون استفاده کنید: (البته اگه لنزتون رو توی لیست داشته باشه)
    http://www.dpreview.com/reviews/lens-compare-fullscreen?compare=false&lensId=nikon_35_1p8g&cameraId=nikon_d800&version=0&fl=35&av=1.8&view=mtf-ca

    1. سامان نویسنده

      ۱۷ آذر ۱۳۹۴

      درود فراوان

      بسیار خوشحال کننده است که به این نکته پی برده اید، بله دقیقا همینطور است. تشکر از اینکه برای سایت خودتان می نویسید.

      همینطور تشکر از لینک و توضیحی که به اشتراک گذاشته اید.

      همیشه موفق باشید

  2. max

    ۲۸ آبان ۱۳۹۴

    خیلی خوب .ممنون از مطالب مفیدتون .

  3. reza

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    سلام
    متن خوبیه ولی ته متن یه غلط نگارشی بزرگ هست که متاسفانه بسیار زیاد استفاده میشه
    در بند آخر به جای “احسنت” باید کلمه “احسن” نوشته بشه

    1. سامان نویسنده

      ۲۶ آبان ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      سپاس از اینکه برایمان می نویسید و به این اشتباه اشاره می فرمایید. اصلاح گردید.

      موفق باشید

  4. ebrahim_mim

    ۲۵ آبان ۱۳۹۴

    مطلب خوبی بود
    ولی اخر باید وسایل رو بخریم
    که متاسفانه تو ایران خیلی گرون هست
    پس نمیشه همینجوری کلی تجهیزات بخریم که بعدا هم خاک بخوره

    1. سامان نویسنده

      ۲۵ آبان ۱۳۹۴

      سپاس فراوان که دیدگاهتان را مطرح می نمایید،

      بله با شما موافقم که تجهیزات عکاسی در ایران قیمت بالایی دارند،

      و حتی برخی از تجهیزات به راحتی یافت نمی شوند.

      پس باید با انتخاب صحیح تجهیزاتی که واقعا به آن ها نیاز داریم، مدت زمان کاربردی بودن آن ها را بیشتر کنیم.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *