عکس‌کاوی #۴: عکس چوب آب آورده بر روی ساحل، جزیره جکیل

حتما تا کنون برایتان پیش آمده که عکسی زیبا ببینید و بخواهید بدانید که عکاس چگونه آن را خلق کرده است؟ اما تنظیمات دوربین ( از قبیل سرعت شاتر، ایزو، دیافراگم) اغلب تنها اطلاعاتی هستند که اگر خوش شانس باشید، می توانید در مورد آن عکس بدست آورید. اما آنچه شما به دنبالش هستید، بیش از این است. چه چیزی در گرفتن این عکس الهام بخش عکاس بوده است؟ چرا این ترکیب بندی را انتخاب کرده؟ چه تجهیزات خاصی مورد نیاز است؟ نورپردازی چگونه بوده؟ ما در بخش «عکس‌کاوی» لنزک به دنبال پاسخ به این پرسش ها هستیم. برای مطالعه عکس‌کاوی «شماره ۴» به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: کانن ۷D
  • دیافراگم: f/11
  • سرعت شاتر: ۲ ثانیه
  • حساسیت سنسور: ۱۰۰
  • فاصله کانونی: ۳۲
  • Canon 24-105mm f/4L
  • عکاس: آن مک کینل

جزیره جکیل (Jekyll Island) یکی از «جزایر طلایی ایالت جورجیا آمریکا» است که گروهی از چهار جزیره سدی می باشد که در امتداد ساحل جورجیا قرار دارند.

از آنجا که این جزیره یک جزیره سدی است به طور مداوم در شمال، زمین از دست داده و در جنوب زمین به دست می آورد. از آنجا که زمین فرسایش پیدا می کند، دریا و شن و ماسه تحلیل رفته و بلوط های زنده را می کشند – که در نتیجه گورستانی از ریشه های درخت را در ساحل به جای می گذارند.

ترفند عکاسی در جایی مثل این، این است که سعی کنید ترکیب بندی را ساده کنید. شاید این طور به نظر برسد که تنها یک قطعه بزرگ از چوب آب آورده بر روی ساحل وجود دارد، اما در واقع ساحل کاملا با انبوهی از چوب های آب آورده پوشیده شده است، مثل یک غولی که می آید و یک تُن شاخه را برای آماده کردن آتش اردوگاه خود در آنجا می اندازد! شما باید تنها تعداد کمی از آنها، یا در صورت امکان تنها یکی از آنها را در عکس جا دهید، و دریا را هدف قرار دهید تا آن را از بقیه چوب ها جدا کنید وگرنه تنها یک شلوغی در هم و برهم را به تصویر خواهید کشید.

برای ایجاد این تصویر، من صبح زود بلند شدم، به سمت ساحل رانندگی کردم، و چراغ قوه به دست شروع به راه رفتن بر روی ساحل کردم، خیلی قبل از اینکه خورشید بالا بیاید (طلوع کند). من یک قطعه بزرگ و عالی چوب آب آورده پیدا کردم که می توانستم آن را از تمام چوب های دیگر جدا کنم، بنابراین دوربینم را برپا کردم و منتظر ماندم تا نور در آسمان بیاید.

همانطور که منتظر بودم، این حشرات کوچک پشه مانند شروع به خوردن من برای صبحانه کردند و من تنها می توانستم آنقدر به این طرف و آن طرف بروم تا آنها را از خودم دور نگه دارم. من باید صدها گزیدگی و مدتها خارش ظالمانه پوست را به خاطر تصویری که آن روز صبح گرفتم تحمل می کردم. من فکر می کنم ارزشش را داشت چون این یکی از تصاویر مورد علاقه من از سفر یکساله ام اطراف شمال آمریکاست.

از آنجا که آسمان بسیار روشن تر از پیش زمینه بود، من سه نوع نوردهی ایجاد کردم: یکی برای نوردهی بر اساس آسمان، یکی برای تن های میانی و یکی برای پیش زمینه تاریک. سپس من در مرحله ویرایش نوردهی ها را با استفاده از نرم افزار Photomatix با هم ترکیب کردم. این کار به من اجازه داد تا جزئیات چوب آب آورده را حفظ کرده و همزمان رنگ های زیبا را در آسمان ثبت کنم.

لنزک: کتاب آموزشی ترکیب نوردهی، به زودی در فروشگاه لنزک منتشر می شود، این کتاب انواع روش های ترکیب نوردهی های مختلف را به شما آموزش خواهد داد.

در حالی که من داشتم به جدا کردن یک قطعه بزرگ از چوب آب آورده و یک تکه سنگ رسیدگی می کردم، در واقع چوب ها و سنگ های به هم ریخته زیاد دیگری هم در میان شن و ماسه ها وجود داشتند که بسیار حواس پرتکن بودند. من تصویر را به فتوشاپ آوردم و از ابزار clone و ابزار healing brush برای حذف تمام آن حواس پرتکن های کوچک استفاده کردم. انجام این کار تفاوت بسیار زیادی در تصویر نهایی ایجاد کرد. بعد از آن من تصویر را در Nik Color Efex Pro باز کردم تا برخی از تنظیمات ظریف نهایی را بر روی رنگ ایجاد کنم.

متن فوق نمونه یکی از مطالب داخل کتاب عکاسی فوتوزار است که می توانید آن را از فروشگاه لنزک تهیه نمایید.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *