آموزش عکاسی از برف: راهی ساده برای رسیدن به نوردهی مناسب

عکاسی از برف می تواند برای بسیاری از عکاسان چالش بر انگیز باشد، چراکه در این فصل سیستم نورسنجی دوربین آن ها با کنتراست یا تضاد بالا و سطوح منعکس کننده نور رو به رو است. با دانستن مراحلی که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد اعتماد به نفس این را پیدا می کنید تا در زمستان در هر شرایط آب و هوایی بتوانید عکسهایی با نور مناسب بگیرید.

اکثر دوربین های دیجیتالی مدرن از سیستم نورسنجی قدرتمندی برخوردار هستند، اما باز هم باید از آن ها به درستی استفاده کرد تا عکسی با شرایط نوری مناسب داشته باشیم.

نورسنج دوربین شما نور منعکس شده را اندازه گیری کرده، سپس محاسبه می کند که نوردهی یا اکسپوژر چه باید باشد. هنگام عکاسی از برف مشکل اینجاست که نور انعکاس یافته از سطوح روشن با نور منعکس شده از سطوح تیره تفاوت زیادی دارد، و این نورسنجی را با مشکل مواجه می کند.

اولین عکس ما

اگر در شرایطی عکاسی می کنید که مقادیر زیادی از طیف های نور در صحنه وجود دارد ، مانند عکاسی از آسمان، آبی شفاف یا عکاسی از برف، نورسنجی دوربین نور کمی را برای عکس به عنوان نور مناسب در نظر می گیرد (نوردهی عکس را کم می کند – عکس را underexpose می کند) و عکسهای شما تاریک ثبت می شوند.

نورسنجی را بر اساس جسمی با نور متوسط در پس زمینه انجام دهید

نورسنج دوربین را در حالت نقطه ای – Partial یا Spot تنظیم کنید تا به صورت نقطه ای و یا محدوده کوچکی از وسط کادر را معیار نورسنجی قرار دهد، و در زمان عکاسی قسمتی از کادر که احساس می کنید نسبت به کل کادر نور متعادلی دارد را وسط قرار دهید تا نور سنجی بر اساس آن انجام شود. در حالت نورسنجی دستی عکاسی کنید؛ وقتی از منظره عکاسی می کنید مقدار دیافراگم را f/16 بگذارید و سرعت شاتر را تغییر دهید تا نشانگر نوار نوردهی روی عدد ۰ قرار گیرد.

از قفل نوردهی استفاده کنید

در عکاسی در حالت Av (اولویت با دیافراگم) می توانید با استفاده از دکمه AE Lock نورسنجی را قفل کنید. همانطور که گفتیم با استفاده از نورسنج Partial یا Spot قسمت متعادلی از کادر را برای نورسنجی انتخاب کنید و با نگه داشتن AE Lock کادر را آنطور که می خواهید ببندید و عکستان را بگیرید.

نوردهی برای برف

وقتی هیچ نقطه متعادلی در کادر نیست که بتوانید روی آن نورسنجی کنید، از جبران نوردهی Exposure Compensation استفاده کنید تا از تاریک شدن عکس جلوگیری کنید. برای صحنه هایی که در آن ها رنگ سفید زیاد است یا مناظری که انعکاس نوری زیادی در آن وجود دارد (مانند عکاسی از برف) مقدار Exposure Compensation را +۲ بگذارید. با Histogram وضعیت نوری عکسها را بررسی کنید و در صورت لزوم مقدار Exposure Compensation را تغییر دهید.

عکس برفی یا زمستانه زیبایی گرفته اید؟ آن را با هشتگ #lenzak در اینستاگرام با ما به اشتراک بگذارید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *