۱۰ نمونه از خطوط هدایتگر خلاقانه و غیرمعمول در عکاسی

بیایید در مورد خطوط هدایتگر صحبت کنیم. نه، من در مورد جاده ها، ریل های راه آهن و مزارع گندم حرف نمی زنم. تپه های شنی و اسکله ها نیز قطعا جزء این مبحث نیستند. من دارم در مورد استفاده خلاقانه از خطوط یک تصویر برای جلب توجه بیننده شما به جایی که می خواهید، صحبت می کنم.

چه رد ستارگان و باران شهاب سنگ باشد، و چه آرایش کاملی از اعضای بدن و پارچه، در این مطلب لنزک ۱۰ نمونه خلاقانه از استفاده خطوط هدایتگر غیرمعمول در عکاسی نشان داده شده است. یادداشت کنید و لذت ببرید!

۱

رد ستارگان

بیایید یک شروع آسان داشته باشیم: رد ستارگان. دنباله های روشنی که گویی برای هدایت چشم به سمت سوژه خلق شده اند. در این تصویر الیا، عکاسی همیشه با استعداد، از این مسیرها برای هدایت مستقیم چشم شما به سمت شهر زیبای سانتورینی استفاده می کند.

۲

معماری

ممکن است راه پله مارپیچ را همانند یک جاده یا یک تونل در نظر بگیرید و با خود بگویید شما که در ابتدای مطلب گفتید قرار نیست جزو این مبحث باشند، اما عملکرد آن در اینجا آنقدر بی نقص بود که ما نتوانستیم از آن بگذریم. این یک مارپیچ کامل نیست، تنها یک قطعه از آن است، و چشم شما را دقیقا به سمت زوجی که قرار است به آنها نگاه کنید، هدایت می کند.

بی نقص است.

۳

اعضای بدن و پارچه

فراموش نکنید که خطوط هدایتگر لازم نیست حتما در محیط اطراف شما باشند. در این نمونه، از اعضای بدن رقاص باله (عکس های باله دیگر را ببینید تا بیشتر از این عکس خوشتان بیاید) و پارچه لباس او هر دو برای جلب نظر شما به سمت میانه کادر جایی که او در حال پریدن است، استفاده شده اند.

۴

امواج

معمولا با نوردهی طولانی آب در حال دور شدن از یک ساحل، از امواج به عنوان خطوط هدایتگر استفاده می شود؛ در این مورد طوفان شدید، امواجی را عمود بر ساحل ایجاد کرده است که استاد عکاسی منظره تد گور (Ted Gore) توانسته است از آن برای هدایت چشم شما به سمت کوه در پس زمینه استفاده کند. زیرکانه است!

۵

اشعه های نور، سایه ها و درختان

استفاده از سایه و نور در این عکس برای هدایت چشم شما به سمت مرکز کادر و ستون های درختان بسیار زیباست. نیازی به صحبت بیشتر در مورد این یکی نیست…

۶

یک کشتی غرق شده

چرا بن وان ونگ (Ben Von Wong) مدل خود را اینقدر پایین در یک کشتی شکسته غرق شده قرار داده است به جای این که به سبک تایتانیک او را در نوک کشتی بگذارد (و بله، این عکس در زیر آب با یک مدل غواص آزاد گرفته شده است)؟

آیا می تواند به این دلیل باشد که خطوط کشتی شکسته در پیش زمینه و پس زمینه هر دو چشم شما را به طرف مدل که به بالا و به سمت نور نگاه می کند هدایت می کنند؟ احتمالا دلایل بیشتری برای این کار وجود داشته، اما اثر (نتیجه) آن غیر قابل انکار است.

۷

ترافیک

باز هم تقلب؟ مثل استفاده از یک جاده؟ همگی به حرف من گوش کنید! این جاده نیست که من به آن علاقه مندم، بلکه دنباله های نوری است که ماشین ها به وجود می آورند. به خصوص در این عکس، و با کنتراست بین قرمز و سفید ترافیک در حال آمد و رفت، اثر خط هدایتگر آنقدر چشمگیر است که نادیده گرفتن آن غیر ممکن است.

خطوط مستقیم بر روی یک جاده مستقیم و کاملا در وسط عکس مهم نیستند… نه، این عکس همزمان هم پیچیده تر و هم زیباتر است. خطوط نور ترافیک ماریپچ چشم شما را به سمت منظره شهر در فاصله دور هدایت می کنند.

۸

اُریگامی

این عکس باحال تر از آن است که بتوان از آن گذشت: ماجا توپاگیک (Maja Topacgic) از یک یقه اُریگامی بزرگ، نوک تیز، چین دار و سفید برای ایجاد ده ها خط کوچک و متمایز که چشم را دقیقا به سمت صورت مدل هدایت می کنند، استفاده کرده است.

لنزک: اُریگامی یا اوریگامی هنر ژاپنی تا کردن کاغذ به شکل تزئینی است.

۹

نور، سایه، و خط بی نقص

این عکس که توسط عکاس منظره ماجراجو اسکات رینکنبرگر (Scott Rinkenberger) گرفته شده، آنقدر حرف برای گفتن دارد که من نمی دانم باید از کجا شروع کنم. رگه های عظیم نور و سایه وظیفه کلیدی را انجام می دهند، الگوهای کوچک در برف کوچکتر می شوند و نظر شما را جلب می کنند، و پس از آن خط حک شده بی نقصی که اسکی باز پشت سر می گذارد شما را مستقیما به سمت او می کشد.

۱۰

شفق قطبی

با یک مورد آسان این مطلب را به پایان می رسانیم… تقریبا بسیار آسان. شفق قطبی (Aurora Borealis) را در سایت ۵۰۰px سرچ کنید و آنوقت هرگز از نمونه های بازی زیبای نورهای شمالی که چشم سوژه را به سمت یک کوه، یا یک خانه، یا کوه نوردی که شن و ماسه را به هوا می پاشد جلب می کنند، خسته نخواهید شد. این عکس ساده است، و در عین سادگی زیباست.

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما

  1. مرتضی

    ۲۹ دی ۱۳۹۶

    سلام ، اگه ممکنه در رابطه با نور دهی طولانی دقیق تر توضیح بدین ، منظور بنده تنطیمات دیافراگم و سرعت شاتر
    به عنوان مثال عکسی که از خیابان و نورماشین ها گرفته شده بود
    با تشکر از سایت خوبتون

  2. محسن پیرنیا

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    سپاس از این مقاله آموزنده.
    یکی از بهترین راهها برای توجه بیننده به سوژه تصویر استفاده از خطوطه و این مقاله استفاده خلاقانه و الهام گرفتن از خطوط رو بیان میکنه. هرچند منابع الهام بی نهایته.

    1. سامان نویسنده

      ۱۴ آذر ۱۳۹۴

      درود بر شما جناب پیرنیا

      سپاس فراوان که همچون همیشه سایت خودتان را همراهی می نمایید.

      همیشه موفق باشید

  3. هادی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۴

    سلام
    سایت ۵۰۰px فیلتره؟
    حتما برای بازکردنش و اکانت داشتن ، باید از فیلتر شکن استفاده کنیم؟

    1. سامان نویسنده

      ۱۴ آذر ۱۳۹۴

      سلام خدمت شما

      بله، بخش ISO آن که به الهام و آموزش اختصاص دارد تا چندی پیش قابل دسترسی بود، اما در حال حاضر کلیه صفحات این سایت فیلتر می باشند.

      موفق باشید

  4. EKStudio

    ۱۰ آذر ۱۳۹۴

    مدل غواص؟
    جدی مدل رو بردن زیر آب؟ تا عکس گرفته بشه خفه میشه که بنده خدا!

    1. یاشار دیوارگر

      ۱۰ آذر ۱۳۹۴

      توی متن اشاره شده که مدل غواص آزاده، کسانی که free dive غواصی میکنن تا ۴ دقیقه هم رکورد حبس نفس دارن


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *