چیدمان تجهیزات نورپردازی استودیو: یک چیدمان ساده برای حداکثر بازدهی

آیا مطلب «آموزش نورپردازی استودیویی» را به خاطر دارید؟ در این مطلب نیز یک نورپردازی استودیویی ساده با تعداد چراغ های استودیویی کمینه را بررسی خواهیم کرد. این راهنمای سریع چیدمان تجهیزات نورپردازی پرتره را گام به گام تا رسیدن به ظاهری کلاسیک به شما نشان خواهد داد.

شاید از شنیدن اینکه چه تعدادی از عکاسان مشهوری همچون Mario Testino و George Hurrell برای رسیدن به عکس های برجسته شان، تنها از تعداد کمی چراغ استودیویی استفاده کرده بودند، تعجب کنید.

اگرچه گروهی از عکاسان آماتور در استفاده از تجهیزات نورپردازی استودیو راحت نیستند یا نگرانند، اما نورپردازی استودیویی به دلیل کنترلی که روی نور می دهد، بر خلاف نور روز که می تواند هر لحظه تغییر کند، مزیت دارد.

اگر تا به حال در استودیو نورپردازی نکرده اید، از مدلی استفاده کنید که صبور باشد. این به شما کمک می کند تا یاد بگیرید هر کدام از چراغ ها (نور ها)، دقیقا چه کاری انجام می دهند. چراکه تغییر جزئی در هر کدام از آن ها می تواند حالت عکس را به کلی تغییر دهد.

همیشه بعد از تغییر دادن نور به مکان دوربین بازگردید تا تغییرات را از آنجا مشاهده کنید. انواع مختلف روشنایی را امتحان کنید، مثل: چتر ها، سافت باکس ها، دیش و اسنوت.

بزرگ ترین مزیتی که شما هنگام عکاسی دیجیتال نسبت به عکاسانی چون Hurrell در اختیار دارید این است که می توانید بعد از هر تغییر یک عکس بگیرید تا مسیر تکامل نورپردازی را مرحله به مرحله مشاهده کرده و آن را ارزیابی کنید.

علاوه بر چیدمان چراغ ها، تاثیر رفلکتور ها (بازتابنده ها) را در کیفیت عکس نهایی دست کم نگیرید.

با استفاده از آن ها (رفلکتور ها) می توانید سایه های ایجاد شده توسط نور های اصلی را کم تر یا نرم تر کرده، و نواحی مثل چانه و بینی را روشن کنید و، بسته به جنس سطح انعکاس دهنده، نور را تند یا ملایم تر نمایید.

آموزش تصویری چیدمان تجهیزات نورپردازی استودیو که برای گرفتن عکس اول این مطلب نیز به کار گرفته شده است را در عکس زیر ملاحظه می کنید. برای مشاهده آن در اندازه بزرگتر روی آن کلیک نمایید. یا عکس را گرفته و سمت دسکتاپ خود بکشید (آن را ذخیره کنید).

آموزش گام به گام چیدمان نور های استودیو عکاسی

نور اول را سمت راست مدل قرار دهید. گاهی به آن نور کلیدی یا اصلی نیز می گویند.

نور دوم، با قدرت خروجی مقداری کم تر، سمت چپ مدل قرار می گیرد.

یک رفلکتور سفید رنگ به ملایم کردن نور کمک می کند. تا رسیدن به نتیجه مطلوب، زاویه آن را تغییر دهید.

با قرار دادن یک رفلکتور سفید رنگ زیر مدل، سایه های زیر چانه و بینی ملایم تر خواهند شد.

نکات پایانی

نورپردازی: هیچگاه به سوژه بیش از اندازه نور نتابانید. نورپردازی را با یک فلاش آغاز کرده و کم کم تا رسیدن به نتیجه مطلوب به آن بیافزایید.

لنز: اگر از یک لنز تله فوتو کوتاه استفاده کنید، به شما در چیدمان تجهیزاتتان (فلاش ها و رفلکتور ها) فضای بیشتری خواهد داد.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world

نظرات شما

  1. ahora

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۴

    ba salam va khaste nabashid khedmate shoma vaghean mamnnam az amuzeshayi ke tu sitetun mizarid vaghean zahmat mikeshid soali ke az shoma daram ine ke vaghti man ba radio ke ru durbinam vasle shut mizanam bayad har 3 ta flashi le daram hamzaman bezanan ya yekish kafie?

  2. sina

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۳

    سلام
    یه نرم افزار جالب برای شبیه سازی نورپردازی عکاسی و مشاهده نتایج در محیط سه بعدی :

    p30world.com/11904/%D8%B4%D8%A8%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%BE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B9%DA%A9%D8%A7%D8%B3%DB%8C-set-light-3d-studio/

  3. یاسمن

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

    با سلام و درود.
    ببخشید درباره تنظیمات دوربین میخواستم بدونم چرا با وجود سه فلاش و دیاف ۸ و شاتر ۱/۱۲۵ و iso 100 در زمان کادر بندی صفحه مانیتور دوربین کاملا تیره میشه و من نمیتونم کادر بندی درستی داشته باشم راه حل چیه؟ آیا باید iso رو بالا ببرم؟ ممنون میشم کمکم کنید.

    1. زند

      ۲۷ بهمن ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      همینطور که می فرمایید سه تا فلاش دارید، اما live view دوربین تا لحظه ای که فلاش ها زده نشوند به این نور ها دسترسی ندارد پس تیره تر است، دو راه را می توان آزمایش کرد: یک با دو منبع نور ثابت (دو لامپ قوی) برای کادر بندی اتاق را روشن کنید تا view finder کادر بندی را به درستی نمایش دهد، راه دیگر این است که، در حالی که دوربین روی سه پایه قرار دارد یک عکس آزمایشی بگیرید و نتیجه را بررسی کنید. راه حل پیشنهادی آخر معمولا در آموزش های نورپردازی لنزک توصیه شده است. موفق باشید

  4. افشین

    ۴ بهمن ۱۳۹۲

    سلام
    چرا همیشه تاکید میشه که نور دوم باید ضعیف تر از نور اول باشه ؟ اگر از دو نور به قدرت یکسان استفاده کنیم چه اشکالی در عکسها پیش خواهد آمد ،لطفا در مورد نور پردازی مطالب بیشتری بنویسید با تشکر

    1. رها

      ۶ بهمن ۱۳۹۲

      نوراول سایه های خشن تصویر را ازبین میبرد.ونور پرکننده سایه ها را ملایم تر میکند.وهم چنین در نورپردازی حرفه ای نور اصلی باید ۳ برابر نور فرعی باشد تا فلاش ها همزمان کار کنند.

      1. زند

        ۶ بهمن ۱۳۹۲

        سلام خدمت شما

        تشکر فراوان که به سوال دوستان خود در لنزک پاسخ می دهید، این کار می تواند به پیشرفت سایت و خوانندگانش کمک فراوانی کند.

        موفق باشید

    2. زند

      ۶ بهمن ۱۳۹۲

      سلام خدمت شما

      بله همینطور است، معمولا نور های جانبی با قدرت کمتری توصیه می شوند چراکه کار آن ها تکمیل نور اول است (مثلا حذف سایه ها). این مطلب لنزک «آموزش نورپردازی عکس های پرتره در روز» حتما در پاسخ به سوال شما کمک خواهد کرد.

      حتما از بحث نورپردازی مطالب بیشتری خواهیم داشت. لطفا «نورپردازی» را در سایت جستجو نمایید.

      موفق باشید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *