آیا زمان ارتقاء دوربین شما فرا رسیده است – مزیت این کار چیست؟

اکثر عکاسان یک دوره را پشت سر می گذارند که در طول آن دوربینشان بهترین چیز زندگیشان است. سپس بعد از مدتی دوربین های دیگر همراه با مشخصات چشمگیر وارد عرصه می شوند که به یکباره باعث می شوند دوربین آخرین مدل و پیشرفته آنها کمی خسته کننده به نظر برسد. با این حال در برخی موارد، به نظر نمی رسد که نسل بعدی یک دوربین گام بزرگی به جلو برداشته باشد و به نظر نمی رسد ارتقاء دوربین ارزش پرداخت هزینه را داشته باشد. اما در مورد مدل های پشت سر هم چطور؟ در این مطلب لنزک نگاهی به برخی از دلایل کلیدی برای ارتقای یک دوربین و مزایایی که این کار به همراه می آورد خواهیم داشت.

۱

تعداد پیکسل بیشتر

کیفیت تصویر به مراتب بیشتر به دوربین وابسته است تا تعداد پیکسل های آن، اما معمولا رزولوشن مدل های پیاپی زیاد می شود نه کم – هرچند این مسئله همیشه درست نیست. مزیت داشتن یک دوربین با تعداد پیکسل بیشتر این است که جزئیات بیشتری را ثبت می کند و می توان تصویر را در اندازه بزرگتر دید یا چاپ کرد، به شرطی که نویز به خوبی کنترل شود.

همچنین شما می توانید محدوده بیشتری برای کراپ کردن داشته باشید اگر در مرحله عکاسی نمی توانید تصویر را آنقدر که می خواهید در اطراف سوژه تنگ ترکیب بندی کنید، یا ترکیب بندی عالی نیست.

مزیت دیگری که ما در دوربین های با رزولوشن بالا مانند ۵DS کانن ۵۰ مگاپیکسلی دیده ایم این است که هنگام عکاسی با دیافراگم های باز، سطح بالای جزئیات در نقطه فوکوس روی افت وضوح تاکید می کند، که به تصویر یک ظاهر مدیوم فرمت می دهد.

البته جنبه منفی آن این است که شما باید در مورد فوکوس کردن، به خصوص هنگام عکاسی با دیافراگم های باز، بسیار مراقب باشید.

اگر قصد دارید دوربین خود را به یک دوربین با رزولوشن بالا ارتقاء دهید، یک چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که ممکن است لازم باشد لنزهای خود را نیز ارتقاء دهید تا از مزیت کامل تمام پیکسل ها بر روی سنسور بهره مند شوید.

۲

پردازش سریع تر

پردازنده ها اغلب عناصر نادیده گرفته شده­ یک دوربین هستند، اما آنها به اندازه سنسور مهم اند، چون تعیین کننده جنبه هایی مانند رنگ تصویر، کنترل نویز، زمان پاسخ، زمان پاسخ و عمق عکاسی متوالی (burst depth) هستند.

پردازنده های تصویر جدیدتر معمولا قدرتمندتر و سریع تر از مدل های پیشین هستند. این امر هم تجربه عکاسی و هم کیفیت تصویر را افزایش می دهد. دارندگان دوربین های قدیمی تر به احتمال زیاد متوجه یک بهبود در زمان راه اندازی می شوند و دوربین جدید آنها به طور کلی سریع تر احساس می شود.

۳

عکاسی متوالی سریع تر (RAW و JPEG)

یک موتور پردازش قدرتمندتر معمولا حداکثر سرعت عکاسی متوالی بالاتری را به همراه دارد که دوربین را برای عکاسی ورزشی و اکشن، یا حداقل طیف وسیع تری از سوژه ها، مناسب تر می کند.

در حالت ایده آل این امر با افزایش در اندازه بافر همراه است ، که محل ذخیره موقت تصاویر می باشد که فایل ها را قبل از این که بر روی حافظه نوشته شوند نگه می دارد.

هر چه این بافر بزرگتر، و پورت کارت و کارت نصب شده سریع تر باشد، سرعت عکاسی متوالی دوربین هم بیشتر می شود – به این معنی که شما قادر به گرفتن تصاویر بیشتر در حداکثر سرعت خواهید بود.

۴

کنترل نویز بهتر

یک موتور پردازش جدید و قدرتمندتر می تواند منجر به ایجاد تصاویری با کیفیت بهتر شود، چراکه می تواند الگوریتم های کاهش نویز پیچیده تری را اجرا کند. اما طراحی سنسورهای جدید می تواند به این معنی باشد که در وهله اول نویز کمتری برای مقابله وجود دارد.

به عنوان مثال، تولیدکنندگان برای به حداکثر رساندن اندازه پیکسل ها، افزایش سایز لنزهای میکروی بالای آنها و افزایش قدرت تجمع نور برای ایجاد یک سیگنال تصویر قوی تر، که به معنی نویز کمتر می باشد، راه هایی پیدا می کنند.

در نتیجه، خریدن یک دوربین جدید می تواند شما را قادر سازد تا تصاویری تمیزتر و با جزئیاتی بیشتر بگیرید و عکاسی در نور کم را بهبود بخشد.

۵

عملکرد بهتر در نور کم

تمام کارهایی که برای کاهش سطح نویز در تصاویر انجام می شوند، معمولا حساسیت (ISO) را قادر می سازند تا به یک مقدار بالاتر تنظیم شود. در حالی که ممکن است شما نخواهید همیشه از مقادیر بالاتر ایزو استفاده کنید، داشتن آنها به این معنی است که می توانید در محدوده وسیع تری از شرایط عکاسی کرده و می توانید در نور کم اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید.

تولیدکنندگان همچنین برای بهبود عملکرد فوکوس خودکار تلاش می کنند، که سیستم ها را حساس تر می کند، بنابراین شما می تواند در شرایط کندتر عکس گرفته و عکس های واضح و شارپی به دست آورید.

۶

صفحه نمایش بهتر

تولیدکنندگان دوربین تا به امروز برای CSC ها و DSLR های خود از صفحه نمایش های ۳ اینچی استفاده کرده اند، و تعداد نقاط آنها معمولا ۹۲۰,۰۰۰ یا بیشتر بوده است. اگر دوربین شما صفحه نمایشی دارد که کوچکتر از این است یا تعداد نقاط کمتری دارد، وقتی دوربین خود را به یک دوربین مدرن تر ارتقاء دهید، کاملا متوجه این تفاوت خواهید شد.

یک صفحه نمایش بزرگتر دیدن جزئیات را آسان تر می کند، هم در مد نمایش زنده (live view) و هم هنگام بررسی عکس ها، در حالی که تعداد نقاط بیشتر، یک تصویر واضح تر و شارپ تر به شما می دهد. وقتی که شما به صورت دستی فوکوس می کنید و از نمایش زنده بزرگنمایی شده برای اطمینان از این که سوژه کاملا شارپ است استفاده می کنید، این می تواند پاداش بزرگی باشد.

صفحه نمایش های با زاویه متغیر و قابل چرخش نیز محبوب تر از قبل شده اند و این امر ترکیب بندی تصاویر از بالا یا پایین تر از ارتفاع سر را آسان تر می کند.

تکنولوژی صفحه نمایش لمسی نیز در DSLR ها و CSC ها رایج تر شده است و این واقعا می تواند باعث سرعت بخشیدن به انجام تنظیمات، مرور منوها، پیمایش میان تصاویر و تنظیم نقطه فوکوس خودکر (AF) شود. اگر شما تا کنون آن را امتحان نکرده اید، تا زمانی که امتحان نکرده اید در مورد آن بد نگویید (عیب جویی نکنید)، صفحه نمایش های لمسی فقط مختص گوشی های هوشمند نیستند.

۷

ارگونومی بهتر

در طول سالها تولیدکنندگان طرح کنترل و منوهای دوربین های خود را اصلاح کرده اند تا استفاده از آنها را آسان تر کنند. منوهای Function یا Quick نیز برای ارائه یک مسیر سریع به مهم ترین ویژگی ها محبوب شده اند.

علاوه بر این، بسیاری از دوربین ها گزینه های سفارشی سازی کنترل بیشتری نسبت به قبل ارائه می دهند، بنابراین شما می توانید کاری کنید که دوربین آنطور که شما می خواهید کار کند.

اگر شما یک دوربین قدیمی تر دارید، ممکن است عادت کردن به طرح کنترل جدید یک دوربین مدرن برای شما کمی طول بکشد، اما با گذشت زمان به احتمال زیاد متوجه می شوید که می توانید سریع تر از آن استفاده کنید.

۸

ویژگی های جدید

در حالی که ممکن است گفته شود که تنها کنترل هایی که شما واقعا بر روی یک دوربین به آنها نیاز دارید سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت هستند، اما بسیاری از ویژگی های دیگر نیز وجود دارند که می توانند شانس شما برای گرفتن عکسی که دوست دارید را افزایش دهند. همچنین ویژگی های زیادی وجود دارند که لذت عکاسی را برای شما بیشتر می کنند.

به عنوان مثال، اتصال Wi-Fi بسیار به ندرت مورد نیاز است، اما علاوه بر این که به شما اجازه می دهد تا تصاویر خود را به سرعت در فیسبوک و توییتر و غیره به اشتراک بگذارید، شما را قادر می سازد تا دوربین خود را از راه دور با استفاده از یک گوشی هوشمند برای گرفتن تصاویری با نوردهی طولانی بدون تکان خوردن، کنترل کنید.

علاوه بر این، شما یک نمایش زنده از صحنه را بر روی تلفن خود خواهید دید و می توانید بر روی صفحه نمایش ضربه بزنید تا نقطه فوکوس خودکار (AF) را تنظیم کرده و دکمه شاتر را فشار دهید، و همه این کارها را از چند متر دورتر انجام دهید که می تواند برای عکاسی از حیات وحش مفید باشد.

مُدهای افکت های ویژه (special effects) یا فیلتر خاص نیز می توانند به شما الهامات خلاقانه ای بدهند، و عکس های سیاه و سفید با کنتراست بالا ایجاد کنند یا ظاهری شبیه به دوربین های پین هول (سوراخ سوزنی / pin-hole) را بدون نیاز به استفاده از نرم افزار ایجاد کنند.

بسیاری از دوربین ها هم در حال حاضر سیستم های بهینه سازی دامنه دینامیک و ویژگی های HDR دارند که به شما کمک می کند تا تصاویر بهتری در شرایط کنتراست (تضاد نوری) بالا ایجاد کنید.

حتی دوربین هایی مانند Olympus OM-D E-M5 Mark II وجود دارند که می توانند تصاویری ایجاد کنند که بسیار بزرگتر از چیزی هستند که شما ممکن است فکر کنید با توجه به تعداد پیکسل سنسور آنها امکان پذیر است.

۹

عمر باتری بهتر

دوربین های دیجیتال اولیه مشکل عمر باتری ضعیف داشتند، که باعث میشد باتری های اضافی ضروری باشند. در حالی که برخی از دوربین های سیستم کامپکت می توانند باتری را به سرعت تمام (خالی) کنند، در کل همه چیز به طور چشمگیری بهبود یافته است. اکثر دوربین ها می توانند تنها با یک بار شارژ از پس ۳۰۰-۴۰۰ عکس بر آیند.

۱۰

دامنه دینامیک و رنگ بهتر

بهبود در وضوح جزئیات و کنترل نویز معمولا در تیتر روزنامه ها قرار می گیرند (مهم شمرده می شوند)، اما سنسورها و موتورهای پردازش جدید نیز می توانند دامنه دینامیک را گسترش دهند به طوری که تصاویر محدوده تن های (tonal range) وسیعی داشته باشند.

این به این معنی است که هایلایت ها (قسمت های روشن) خیلی سریع نمی سوزند و سایه ها جزئیات بیشتری دارند. همچنین به این معنی است که تصاویر انعطاف پذیرتر بوده و می توانند تنظیمات پس از ثبت یا پس پردازش بیشتری را تحمل کنند.

رنگ نیز ممکن است با داشتن دامنه دینامیک بزرگتر برای هر کانال رنگی، بهبود یابد و سیستم تراز سفیدی در محدوده وسیع تری از شرایط نوری نتایج بهتری ارائه دهد.

۱۱

فوکوس خودکار بهتر

قابلیت فوکوس خودکار (autofocusing) چیزی است که معمولا در دوربین های جدید بهبود پیدا می کند، اما در مورد دوربین های سیستم کامپکت (CSC) در این زمینه پیشرفت های چشمگیری صورت گرفته است.

این مسئله برای تولیدکنندگان یک نقطه تمرکز برای توسعه بوده است و گام های قابل توجهی برداشته شده است به طوری که اکنون عکاسی از سوژه های ورزشی و در حال حرکت با برخی از CSC ها امکان پذیر شده است. اگر شما یک مدل اولیه دارید که تنها می تواند سوژه های ثابت را شارپ ثبت کند، ممکن است بخواهید ارتقاء آن را در نظر بگیرید.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *