آموزش ترکیب بندی و عکاسی منظره مینیمالیستی

در این آموزش لنزک به شما عزیزان نشان می دهیم که چگونه هنگام عکاسی منظره مینیمالیستی (minimalist landscape photography) از فضای خالی در ترکیب بندی های خود استفاده کنید.

زمستان که رنگ های زنده را از چشم اندازها بیرون می کشد، بهترین فرصت برای ثبت مناظر خالی مینیمالیستی است.

شما برای ایجاد یک عکس منظره قابل قبول، به یک صحنه گسترده و چشمگیر در نور طلایی کامل نیاز ندارید. اغلب سادگی زمین خالی، با تمرکز بر روی جزئیات و بافت های ظریف تر، می تواند جذاب باشد.

آسمان تیره و تن رنگ های ساده می توانند چشم ما را به سمت نقطه کانونی هدایت کنند. غبار و مه در پنهان کردن پس زمینه برای به حداقل رساندن یک زمینه عالی هستند. با این حال، آسمان ابری با یک محیط مناسب نیز موثر است.

به دنبال یک سوژه تنها و مشخص با یک پس زمینه ساده باشید. مناظر دریایی با اشیاء ایستا (بی حرکت) نقطه شروع خوبی هستند.

ما از این درخت که در مقابل یک آسمان خنثی تضاد و کنتراست ایجاد می کرد عکس گرفتیم. با ترکیب بندی مناسب، حتی یک منظره نسبتا غیر جذاب را نیز می توان به یک تصویر انتزاعی جذاب تبدیل کرد. برخی از تکنیک های دوربین وجود دارند که به ایجاد یک عکس مینیمالیستی کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: شاخه های مختلف عکاسی مینیمالیستی

نوردهی طولانی آسمان را تار یا مات کرده، و یک پس زمینه نرم برای تاکید بر روی سوژه ایجاد می کند، درحالیکه یک ایزوی پایین و عمق میدان زیاد هر گونه اثرات حواس پرت کننده را حذف می کند.

سپس برای ساده تر کردن زمینه، ما می توانیم عکس را به سیاه و سفید تبدیل کنیم تا رنگ های یک دست را بیشتر کنیم.

این کار هنگامی که سوژه شما در شرایط نوری عالی ای نیست یا طیف خوبی از رنگ ها را ندارد، به شما کمک می کند. ما قصد داریم از پلاگین قدرتمند Adobe Camera Raw فتوشاپ CC برای تبدیل تصویر استفاده کنیم.

آموزش گام به گام ترکیب بندی یک منظره مینیمالیستی

۱

تاریک و دلگیر

این سبک از چشم انداز در آب و هوای ابری و دلگیر به وجود می آید. یک آسمان ابری هم به تصویر بافت اضافه می کند و هم نور طبیعی را برای یک نوردهی متعادل تر نرم می کند. یک سوژه تنها با یک پس زمینه کاملا تمیز و ساده، مانند یک درخت بزرگ بر روی یک تپه پیدا کنید.

۲

زاویه عکاسی و فاصله کانونی

هنگام ترکیب بندی یک منظره مینیمالیستی، بر روی فضاهای خالی با الگوها و بافت های ساده تمرکز کنید. از پایین، با نگاه به بالا به سمت آسمان عکس بگیرید، و بسیاری از قسمت های زمین را حذف کنید. با یک فاصله کانونی واید عکس بگیرید تا سوژه را در کادر، کوچک نگه دارید.

۳

جزئیات ریز

عکس خود را بدون نویز و شارپ نگه دارید تا جزئیات و اثرات حواس پرت کننده را کاهش دهید. برای به حداقل رساندن نویز، ایزو را تا ۱۰۰ پایین بیاورید، و دیافراگم را تا f/16 ببندید به طوریکه همه چیز در کادر واضح و شارپ باقی بماند. یک سه پایه برای ممکن ساختن نوردهی های طولانی لازم خواهد بود.

۴

کند کردن سرعت حرکت ابرها در آسمان

برای این که یک احساس نرم تر و ساده به تصویر بدهید، با نوردهی طولانی عکس بگیرید تا ابرها را با یک تاری دل انگیز با هم ترکیب کنید. ما با سرعت شاتر ۴ ثانیه عکس گرفته ایم. برای حذف لرزش های دوربین، تثبیت کننده تصویر (image stabilization) را غیر فعال کرده و با استفاده از تایمر خودکار ۲ ثانیه یا یک ریموت کنترل شاتر عکس بگیرید.

لنزک: هنگام استفاده از سه پایه توصیه می شود تثبیت کننده تصویر (لرزشگیر – image stabilization) را غیر فعال کنید.

چگونه عکس منظره مینیمالیستی خود را ویرایش کنید

۱

عکس را در ACR باز کنید

عکس خود را در Adobe Camera Raw باز کنید، به پنل Black & White بروید و برای حذف رنگ، مربع آن را تیک بزنید. تن قسمت های تبدیل شده را با حرکت دادن اسلاید به طرفین تنظیم کنید، تا وقتی که از نتیجه راضی شوید.

۲

تنظیمات اولیه

به پنل Basics برگردید. تیره کردن آسمان ساده تر است، از این رو ما تنظیمات اولیه (basic adjustments) را برای چمن در پیش زمینه نوردهی بیش از حد (overexposed) کردیم. افزایش وضوح (Clarity) به افزودن کنتراست واقعا کمک می کند.

۳

آسمان را تیره کنید

در امتداد نوار ابزار بالا، ابزار گرادینت (Gradient tool) را انتخاب کنید. تنظیمات را ماهرانه با قرار دادن یک فاصله بین نقاط قرمز و سبز، بر روی آسمان پخش کنید. exposure یا نوردهی گرادینت را کم کنید تا آسمان تیره شود.

۴

زمین را روشن کنید

ابزار قلم مو را انتخاب کنید. قسمت هایی از تصویر را رنگ کنید تا تنظیمات انتخابی یا موضعی ایجاد کنید – ما از آن برای روشن کردن پیش زمینه استفاده کرده ایم. Size، Feather و Density، ناحیه رنگ شده با قلم مو را کنترل می کنند.

۵

ابزار Dodge و burn

در آخر، برای باز کردن ویرایشگر اصلی فتوشاپ، بر روی Open Image کلیک کنید. ما برای تیره تر کردن آسمان، از ابزار Burn استفاده کردیم (که بر روی ۱۵% تنظیم شده بود) و سپس از ابزار Dodge برای روشن کردن بیشتر درخت و چمن استفاده کردیم.

م

منبع

برگرفته از: Digital Camera World

نظرات شما

  1. mahnaz313

    ۹ اسفند ۱۳۹۴

    عالی بود بسیار مفیدارزشمند بود…..موفق باشید

  2. فریبرز خداوردی

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۴

    مثل همیشه ازمطالب شما در موردتمام ژانرهای عکاسی متشکرم بسیارپربار ومفید.پاینده باشیدوپویا.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *