اولین تجربه عکاسی اجسام بی جان با تجهیزات اولیه و موفقیت در مسابقه عکاسی بین المللی

آتیلیو بیکسیو (Attilio Bixio) عکاسی خود آموخته و مشتاق است که در شهر پوتنزا، ایتالیا، زندگی می کند. آتیلیو یک مهندس ساختمان است که بیشتر روی طراحی ساختمان های دوست دار محیط زیست کار می کند. عشق او به عکاسی که همیشه در زندگی اش وجود داشته، سال پیش به اوج خود رسید. او معمولا عکاسی معماری و منظره شهری انجام می داد، اما چند ماه پیش در مسابقه بین المللی عکاسی مسکو ۲۰۱۵ شرکت کرد و تنها عکس اجسام بی جانی که تا آن موقع گرفته بود را شرکت داد. نتیجه موفقیت در این مسابقه و ذکر شدن در فهرست افتخار MIFA 2015 بود. در ادامه این مطلب لنزک خواهید خواند که این ایده چگونه به ذهن آتیلیو رسیده است.

داستان

چند روز پیش از سوی داوران مسابقه عکاسی “Moscow International Foto Awards” یا MIFA 2015 ایمیلی دریافت کردم که بسیار خوشحال و سورپرایزم کرد:

آتیلیو بیکسیو عزیز،

باعث افتخار من است که به شما اطلاع دهم اثرتان برنده یک جایگاه در مسابقه عکاسی MIFA سال ۲۰۱۵ شده است! MIFA هزاران عکس فوق العاده از ۸۴ کشور مختلف دریافت کرد. آثار شرکت داده شده در بخش های: معماری، تبلیغات، کتاب، فاین آرت، عکس های متحرک، طبیعت، مردم و پورتفولیو داوری شدند.

MIFA از هیئت داوران درخواست کرده بود که هر اثر را بر اساس این معیار ها مورد بررسی و قضاوت قرار دهند: اصالت، خلاقیت، ترکیب بندی و مهم تر از همه تاثیر کلی. هویت عکاسان شرکت کننده از داوران مخفی است تا عدالت مسابقه MIFA حفظ شود.

عکس زمان بهار – عکاس آتیلیو بیکسیو از ایتالیا – شاخه: اجسام بی جان، غیر حرفه ای

آن ها در مورد عکس «زمان بهار – Springtime» من (عکس فوق) صحبت می کردند که می توانید آن را در صفحه ویژه تقدیر سایت MIFA 2015 مشاهده نمایید (برنده های سال ۲۰۱۵ قسمت Honorable Mention).

وقتی این ایمیل را دریافت کردم، اول فکر کردم یک جُک هست و با من شوخی می کنند. خیلی سورپرایز شده بودم چراکه آموختن عکاسی را کم تر از یک سال قبل شروع کرده بودم، بنابراین برایم باورنکردنی بود که در یک مسابقه عکاسی بین المللی جایزه بگیرم. این عکس را در ماه مارس ۲۰۱۵ گرفتم و این اولین عکس اجسام بی جان من بود و البته یکی از اولین عکس هایی که با دوربین جدیدم گرفته بودم!

چطور این عکس را گرفتم

من معمولا عکس های اجسام بی جان (still life) نمی گیرم، اما ایده این عکس وقتی آمد که پس از خرید تعدادی خوراکی با همسرم به خانه رسیدیم: سبزیجات، میوه ها و پاستا.

همانطور که آن ها را از پاکت های خرید بیرون می آوردم، دیدم که بروکلی شبیه درخت است، همانطور پاستا های پروانه شکل، لیمو، لوبیا های لوپین و قسمت چمن مانند پیازچه ها را در ذهنم مرور کردم…

ناگهان چراغی در ذهنم روشن شد.

بنابراین همه عناصر را روی میز گذاشتم تا با آن ها یک منظره بسازم. وقتی که تمام قطعات سر جای خود قرار گرفتند، با دوربین PENTAX K-50 و لنز کیت ۱۸-۵۵ میلیمتری ام چند عکس گرفتم.

من برای عکاس اجسام بی جان تجهیزاتی نداشتم، همچنین فلاش اکسترنال نداشتم، میز را کنار پنجره گذاشتم تا از نور طبیعی استفاده کنم.

میز قهوه ای رنگ بود، بنابراین کمی ویرایش انجام دادم تا رنگ چوب را غیر اشباع (desaturate) کنم، و پس از آن کمی تنظیمات روی کنتراست (contrast)، روشنایی (brightness) و اشباع (saturation) اعمال کردم تا نسخه نهایی عکس ایجاد شود.

تصویر زیر عکس اولیه و ویرایش نهایی را به شما نشان می دهد:

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

نظرات شما


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *