نقد عکس #۱۲۲

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۲۲ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دیافراگم: f/8
  • سرعت شاتر: ۱/۲۵۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100

عکاس: آقای کاظم طوسی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

عکاسی از کودکان همیشه برای من جذاب بوده با توجه به اینکه کار چندان آسانی نیست. بیشتر در این عکس سعی کردم رابطه بین سلامتی کودک و تغذیه سالم را به تصویر بکشم.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: امین: تبریک میگم عکس بسیار هوشمندانه و زیبایی گرفتین نقاط ضعف بسیار کم و نقاط قوت بسیار زیبایی دارد مِن جمله ترکیب مکملی زیبای رنگ های قرمز و سبز که هارمونی زیبا و دلنشین و پرتحرکی را با هم میسازند که به نظرم مناسب حال و هوای پویا و پر تحرک عید است در نور پردازی از کنار نیز از نور ملایمی استفاده شده که درعین اینکه حجم سه بعدی اشیا را به خوبی نشان میدهد از ایجاد سایه های بسیار شدید نیز پرهیز شده که این خود مانع نمایش برجستگی های نا مطلوب انار میشود درکل تصویر زیبایی از حواشی عید خلق کرده اید ((تبریک)) فقط تنها سوال و نه البته ایرادی که ذهن مرا مشغول خودش کرده این است که : چرا در ترکیب بندیتان گوشه سمت چپ میزتان را خالی گذاشته اید یعنی از قسمت انتهایی میز استفاده کرده اید

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. کاظم طوسی

    ۱۹ فروردین ۱۳۹۵

    با عرض سلام . یک نکته بگم خدمت دوستانی نظرشون این هست که عکس فتوشاپه باید به این دسته از دوستان عرض کنم کاملا در اشتباه هستند .تمامی اجزا و . . . واقعیست و مونتاژ نیست . موردی ک جالب بود اینه که دوستانی که ادعا میکنند این عکس فوتومونتاژ یا فتوشاپ هست حتی ذره ای هم احتمال نداده اند که شاید . . .
    من به این دوستان پیشنهاد میکنم اول فکر کنند و بعد صحبت 🙂

    1. hyshots

      ۱۴ خرداد ۱۳۹۵

      با عرض سلام!

      نه حتی ذره‌ای هم احتمال نداده‌ایم. چون تابلوئه که فتوشاپه.

  2. Ali

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۵

    دوست عزیز به شما تبریک میگم به خاطر اینکه تونستین این عکس کاهو رو دانلود کنین خب حالا بریم سراغ نقد این عکس فوتوشاپه چون فلفل .و گوجه سمت چپ دارای سایس و من واقعا در تعجم شما به چه صورت نورپردازی کردین که نه سر بچه رو زمین سایه داره نه نون رو صورت بچه ولی خوشم میاد یکم رو ترکیب بندی فکر کردی و یه گوجه سمت راست اضافه کردی کاش سایشم میزاشتی ولی عکس کاهو خوبی دانلود کردی آفرین

  3. ahvazcity

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۵

    آیا سبزیجات نماینده تغذیه سالم هستن؟
    شیر و گوشت و میوه و… ؟؟؟

    اگر عکس ادیت و مونتاژ نباشه، باز هم ایده ی خوبی نبوده و اگر توضیح نداده بودین که چکا میخواید بکنید، آدم فکر میکرد این بچه از بس که شیرینه، دوست دارید بذاریدش لای نون و بخوربدش!

    همچین مفهومی که مد نظر شماست، توی این عکس دیده نمیشه…
    در مورد مسائل فنی عکس هم بهتره اضهار نظری نکنیم!!!

  4. farhad_dr

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۵

    داداش گلم اعتماد به نفس خوبه….ولی نه در این حد…توصیه میکنم یک دوره مقدماتی فتوشاپ رو پیش یکی از اساتید بگذرانید….هنرمند باید کار هنری انجام بده.

  5. shayan

    ۹ فروردین ۱۳۹۵

    اول از همه خسته نباشید میگم بهتون بابت عکس پرنشاطتون
    اما در مورد عکس اولین چیزی که بیشتر از همه تو دید اول به ذهنم رسید و شاید کمی تو ذوق میزد تفاوت رنگی و لایه ای بین صورت بچه و نون و کاهو و … بود ، طوری که حس کردم شاید فتوشاپ باشه .
    اما در نگاه دوم و دقیق تر میتونم توی عکس نشاط و سرزندگی رو لمس کنم ، هم بخاطر خنده بچه و تازگی نون و کاهوو و کلا حس حال این میوه ها .
    ولی بنظرم نشون دادن رابطه بین سلامتی و تغذیه میتونست نوع بهتری داشته باشه و این طرز نشون دادن کمی اشتباهه و حقیقتا من درک نکردمش .
    دقیقا مثل این میمونه که شما توی هوای شمال توی خونه هاتون بادگیر استفاده کنید !
    در کل عکس سرزنده ای هست ، موفق باشید .

  6. محسن پیرنیا

    ۹ فروردین ۱۳۹۵

    سلام به دوست عزیز جناب کاظم طوسی. راستش منم با جناب انوشیروانی موافقم. اجزاء عکس از انسجام کافی برخوردار نیست. باید بگم عکس شما منو یاد عکسهای تبلیغاتی که هیچ پیامی باهاشون نیست و حتما باید نوشته های زیرشون رو خوند تا فهمید برای چه منظوری گرفته شدن، میندازه. ایکاش پس زمینه عکس رو از یه رنگ گرم استفاده میکردی تا کمی جلوه عکس بیشتر میشد و تضاد ایجاد شده نمود اجزاء رو بیشتر میکرد. میتونستید از میوه و سبزیجات بیشتری برای پرکردن کادر استفاده کنید که همین کار باعث میشد تا موضوع بیشتر برای بیننده مفهوم باشه. البته نقطه قوت عکس هم همون پیامی هست که شما به دنبال بیانش هستید. قبلا هم خدمت دوستان عرض کردم که کار روی عکسهای مفهومی کمی سخته. اما پیشنهادی که امیدوارم بپذیرید اینه که این کار رو ادامه بدید و این موضوع رو به عنوان یه پروژه عکاسی درنظر بگیرید. با اطمینان میگم که به نتایج خیلی خوبی میرسید. به قول یکی از دوستان عزیز و مهربانم، موفق و عکاس باشید…

  7. عبدالرضا

    ۹ فروردین ۱۳۹۵

    با سلام
    ایده ی خوبی داشتین اما ایرادات زیادی داشتین.از نظر من بزرگترین ایراد با نگاه اول دیده میشه اینکه کاملا غیر واقعیه.میشد با گذاشتن وقت بیشتر ودقت بیشتر عکس بهتری ترکیب میکردید.برای مثال با توجه به کاهوی سفید کنار کودک و برگ های کاهوی زیر سر منظور اینه که این ساندویچ کودک سرش روی برگهای سبز کاهو قرار داره و بقیه ی سبزیجات کنارشن.اما دوتا مشکل وجود داره هم کاهوهای زیر سر توی فوکوس نیستن هم سر کودک روشون تاثیری نداشته(مثل فرو رفتن بالشت)اگه هم بگیم میخواستین کودک و پس زمینه توی یک فاصله دیده بشه پس کاهوی سفید کنار کار رو خراب میکنه و فاصله از بین میبره.ایرادای دیگه هم هست مثل سایز کاهوی سفید کناری که تناسب ندارد(خیلی کوچیکه نسبت به برگهای سبز) و چینش نا مناسب و بدون نظم پنهان بقیه ی اجزا(به خصوص نان و گوجه سمت راست)و همچنین کم بودن تنوع سبزیجات برای نشان دادن مفهوم تغذیه ی سالم بهتر بود اگر از چند میوه با رنگهای متضاد استفاده میکردید…..از نقاط قوت این عکس هم میشه به شفاف و تمیز بودن سبزیها در زمینه سفید , نور پردازی تقریبا مناسب به صورت کودک و گرفتن عکس در لحظه ی لبخند هر چند بهتر بود کودک به روبه رو نگاه میکرد.در کل هدف شما قابل تقدیره

  8. sam40c

    ۷ فروردین ۱۳۹۵

    کاملا معلومه ک فتوشاپه .بچه با پس زمینه اصلا همخونی نداره .کلا عکسه جالبی نیس

  9. 161516151385

    ۷ فروردین ۱۳۹۵

    اگر فاصله ى اون کاهو اى رو که وسط سفید یه کاهو ى دیگه مى ذاشت به نظرم عکس بهتر میشد

  10. 161516151385

    ۷ فروردین ۱۳۹۵

    اگر فاصله ى اون کاهو اى رو که وسط سفیدرو یه کاهو ى دیگه مى ذاشت به نظرم عکس بهتر میشد

  11. امیر عباس

    ۷ فروردین ۱۳۹۵

    فتوشاپ نیست آیا؟

    1. امیر عباس

      ۷ فروردین ۱۳۹۵

      دور سر بچه نیز تابلو بریده شده

  12. محمودانوشیروانی

    ۶ فروردین ۱۳۹۵

    ترکیب بندی معناداری درعکس دیده نمی شود. نظم پنهانی که ازبه هم ریخته گی وبی نظمی دریک عکس حرفه ای به دست می ایددراین عکی دیده نمی شود.
    چیدمان و گزینش خوراکی ها می توانست هوس برانگیزتر باشد و منسجم تر..
    پس زمینه سفید عکس راسرد وبی روح کرده و رنگ سردخوراکی ها-به جز گوجه-به این سردی افزوده است.خوراکی سفیدی که احتمالاکاهوست بارنگ پسزمینه یکی شده است و حتی نانی که عکاس انتخاب کرده گرمی معمول نان را چه ازلحاظ شکل وچه ازجهت رنگ ندارد..
    حالت خوابیده کودک اصلا مناسب ایده عکاس نیست. حالت چهاردست وپا می توانست هم به ترکیب بندی بهتر کمک کند و هم سرزندگی بیشتری را نشان دهد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *