استیو مک‌کری عنوان کرد: از این به بعد کمتر از فتوشاپ استفاده خواهد کرد

استیو مک‌کری (Steve McCurry) به تازگی به هیاهویی که در رابطه با عکس های دستکاری شده اش شکل گرفته بود پاسخ داد. این عکاس معروف، که عکس دختر افغان وی شهرت فراوانی دارد، این طور توضیح داد که: «حالا دیگر من بیشتر یک داستان گو ام نه یک عکاس خبری، اما با این حال زین پس برای اینکه از این دست مسائل بروز ندهند، کمتر از فتوشاپ استفاده خواهم کرد». در ادامه این مطلب لنزک متوجه می شوید که داستان از چه قرار بوده و توضیحات استیو مک‌کری را خواهید خواند.

این بحث برای اولین بار در آغاز این ماه در ایتالیا زبانه گرفت. در گالری ای عکسی از مک‌کری به نمایش گذاشته شده بود که در گوشه ای از آن، دست کاری نه چندان ماهرانه ای انجام گرفته بود. طولی نکشید که نمونه های بیشتری از این عکس های ادیت شده از آرشیو چندین سال گذشته سایت او استخراج شدند.

دست کاری نه چندان ماهرانه ای که در بالا مطرح شد را در تصویر فوق مشاهده می نمایید.

وی در مصاحبه ای اختصاصی با مجله تایم دوباره توضیح داد که تمام این حواشی به خاطر تغییر اخیری است که در زمینه شغلی او شکل گرفته است. اگر چه او کار خود را به عنوان یک عکاس خبری آغاز کرد، شغلی که در آن حقیقت از واجبات است، اما او اینطور میگوید که در طول چند سال گذشته دیگر خود را یک عکاس خبری تلقی نمیکند. مک‌کری معتقد است که یک داستان گوست که از طریق تصویر داستانش را می گوید.

مک‌کری در همین مصاحبه با تایم گفت: «سالهای عکاسی از مناطق جنگی و تنش زا دیگر گذشته اند. به غیر از یک دوره کوتاه در روزنامه ای محلی در پنسیلوانیای امریکا، هرگز کارمند یک روزنامه یا مجله خبری یا هر گونه خبرگزاری دیگری نبوده ام. من همیشه مستقل کار کرده ام».

پروژه های چند سال اخیر مک‌کری اغلب کار های شخصی بوده اند. فاین آرت، خیریه و کارهای تبلیغاتی. در همه حوزه هایی که شاید حتی سنگین ترین ویرایش یا ادیت ها نیز کامل قابل قبول در نظر گرفته شود.

مک‌کری که بخش اعظم شهرتش را مدیون عکس دختر افغان است، حالا دیگر دوران فعالیت هنری اش از چهار دهه تجاوز میکند و صنعت عکاسی تحولات زیادی را در این دوره به خود دیده است. برای اینکه مثالی در رابطه با تغییر استاندارد های اخلاقی در این دوره زده باشد، مک‌کری به عکس روی جلد مجله نشنال جئوگرافی نسخه ماه دسامبر سال ۱۹۸۴ اشاره میکند. عکسی که از مردی در هند، در فصل باران های موسمی گرفته شده بود. طراحان مجله عکس را ادیت و آب را کشیده بودند تا با فرمت عمودی مجله همخوانی پیدا کند.

عکس اصلی مک‌کری روی جلد مجله (تصویر چپ)، و جلد منتشر شده (تصویر راست). مقایسه توسط تایم (Time).


مک‌کری اینطور صحبت هایش را ادامه داد که : آن ادیت نشان داد که یک عکس خوب و تاثیرگذار صرفا به خاطر اینکه افقی گرفته شده است، از طرف مجله رد نمی شود. بعضی ها ممکن است بگویند این کار غلط است اما به نظر من چون صحت و سلامت عکس حفظ شده است کار مناسبی بوده.

سارا لین مدیر بخش عکاسی نشنال جئوگرافی به مجله تایم گفت که آن مطلب مربوط به ۳۲ سال پیش است و کاملا شرایط فرق داشته است و امروزه همچین ادیت هایی ابدا انجام نمی شوند.

اگرچه مک‌کری خودش را یک داستان گو توصیف میکند اما میگوید که در نظر دارد رویه ویرایش عکس هایش را عوض کند، هم به خاطر مخاطبان و هم به خاطر صنعت عکاسی.

وی این طور گفت و گویش را به پایان رساند که: «از این به بعد خود را مستلزم این امر میدانم که صرفا برای ویرایش های کوچک از این نرم افزار ها استفاده کنم، حتی برای عکس هایی که در سفر های شخصی ام میگیرم. با توجه به شرایط پیش آمده، اگرچه فکر میکردم که میتوانم هر کاری با عکس هایی که میگیرم بکنم، از لحاظ زیبایی شناسی و ترکیب بندی عکس، اما حالا دیگر متوجه شده ام که این مسئله چقدر میتواند برای کسانی که فکر میکنند من هنوز یه عکاس خبری ام گیج کننده باشد».

سپاس ویژه از مترجم میهمان: آقای سامان شریعتی (صفحه اینستاگرام)

م

منبع

برگرفته از: petapixel

نظرات شما

  1. RMD

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۵

    با سلام به همه هنرمندان ادیت هم دوست وهم دشمن عکاسی هست برای کارهای تبلیغاتی و کسب درامد بهترین دوست عکاس میباشد اما برای نگاه یک عکاس از دریچه دوربین و احساسه او ادیت و ابزارهای فتوشاپ دوسته خوبی نیستن.با سپاس

  2. وحید

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    بله دوست عزیز ادیت کردن خودش هنر است و هر کسی این هنر را ندارد.بلد نیستیم و میگویم ای بابا ادیت چیه .خب بگو بلد نیستم و خودت را راحت کن.ما چیزی را بلد نباشیم تخریب میکنیم.ولی یک ادیت مناسب عکس را زنده و تاثیر گذار میکند.شاید عکس خامش انقدر تاثیر گذار نباشد.

  3. احسان

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    edit کردن عکس موردی نداره اگه هدف مشخص باشه، اگه نخواد به عمد فریب بده…
    اینکه طوری edit بشه که اصل هدفش نشون دادن ادیت و هنر فانتزی باشه هیچ عیبی نداره، زیبا هم هست…
    بعضی از edit ها هم تو ماهیت عکس تغییری ایجاد نمیکنه، صرفا برداشتن مثلا یه لیوان که به اشتباه توی کادر افتاده!
    البته بگم خودم به شخصه حتی موقع روتوش هم خیلی احتیاط میکنم که حالت طبیعی چهره از بین نره…

  4. حمید

    ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

    آیاواقعاادیت کردن عکس الزامی است.هنراست.لذت بخش است.ویا…..؟


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *