عکاسی پرتره از خود یا خودنگاره: با استفاده از حلقه فوکوس لنز خلاقیت به خرج دهید

تار گرفتن عکس به صورت عمدی؟! ممکن است توهین به اصول عکاسی به نظر بیاید، اما گاهی اوقات خوب است که قوانین عکاسی را بشکنید. در این آموزش به شما یاد خواهیم داد که چگونه عکس پرتره از خود بگیرید که شما را یک نابغه نشان بدهد، نابغه ای که هستید.

در کل باید گفت که یکی از اصلی ترین نکات در عکاسی که یک عکاس خوب باید آن قابلیت را داشته باشد، فوکوس مناسب و صحیح بر روی سوژه اصلی کادر است. به همین دلیل است که دوربین های DSLR کاملاً مجهز به امکانات فوکوس اتوماتیک هستند، دارای چندین نقطه فوکوس هستند و قابلیت های مختلف دیگری در زمینه فوکوس کردن دارند.

مانند خیلی چیز های دیگر در زندگی، اگر جرات شکستن روش های عادی و معمول را داشته باشید می توانید به نتیجه ای خلاقانه، جالب و دوست داشتنی دست پیدا کنید.

برای این پروژه، ما قصد داریم تا تمامی نقاط فوکوس را نا دیده بگیریم و عکسی بگیریم که کاملاً محو است، و در نهایت عکس پرتره ماتی از خود بگیریم. اما در حقیقت این کار آنقدر که فکر می کنید ساده نیست. وقتی فوکوسی در کار نباشد شما باید به رنگ ها، تن ها و فرم ها از زاویه ای جدید نگاه کنید. حتی اگر نتیجه نهایی را نمی پسندید. این یک آزمون بسیار عالی است که می توانید هنر دیداری خود را به چالش بکشید.

تکنیک محو کردن

با الهام گرفتن از آلبوم Machine Head گروه موسیقی Deep Purple و خیلی از قطعه های هنری دیگر، ما از تکنیک محو شدن عکس با عدم فوکوس بر روی چیزی قصد داریم عکس پرتره ای از خود (self-portrait) بگیریم که قابل توجه و چشم گیر باشد. پس بیایید با هم به چگونه گرفتن این عکس ها نگاهی بیاندازیم…

نکته نهایی

از باز ترین حالت دیافراگم استفاده کنید تا کمترین عمق میدان را داشته باشید.

چگونه عمداً عکس پرتره ای مات یا محو از خود بگیریم

در ادامه با شرح مراحلی گام به گام به شما آموزش خواهیم داد تا از خود عکس پرتره ای مات بگیرید.

۱

فوکوس دستی

دوربین خود را روی حالت فوکوس دستی تنظیم کنید. مقدار محو بودن بسیار مهم است: شما باید به این اثر یک انتخاب هنری عمدی بدهید، نه اینکه تنها فوکوس را به اشتباه تنظیم کنید. شدت خیالی (abstract) بودن کار با کمی تغییر در فوکوس به مقدار زیادی تغییر خواهد کرد، پس با حلقه فوکوس به اندازه کافی کار کنید تا بهترین نتیجه ممکن را بگیرید.

۲

تنظیمات

دیافراگمی باز انتخاب کنید (عددی نزدیک به f/2.8 می تواند مناسب باشد) تا عمق میدان کمی داشته باشید: با این کار محدوده های که در فوکوس هستند کوچکتر می شوند. مد یا حالت دوربین را روی M (دستی) و یا AV (اولویت با دیافراگم) بگذارید و با استفاده از هیستوگرام سرعت شاتر مناسبی برای عکس انتخاب کنید.

۳

ترکیب بندی و دقت

بدون داشتن نقطه فوکوس، ترکیب بندی درست امری حیاتی است، پس به اشکال، تن ها و رنگهای درون کادر دقت کنید و آنها را به بهترین شکل در کنار هم بچینید. از LCD دوربین استفاده کنید. چون ما عکسی که می گیریم فوکوس نیست و پرتره محو است باید این ترکیب بندی را تا حدی با آزمون و خطا به بهترین شکل در بیاوریم.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *