۴ مشکل رایج در دامنه دینامیک یا دینامیک رنج عکس (و کارهایی که می توانید برای پیشگیری از آنها بکنید)

دامنه دینامیک یا دینامیک رنج (Dynamic range) در قلب نظریه نوردهی جای دارد، که این روز ها بهتر می توان آن را درک و اندازه گیری کرد. ولی باز هم ۴ شرایط خاص وجود دارند که دینامیک رنج (تفاوت مقدار روشنایی بین تاریک‌ترین نقاط و روشن‌ترین نواحی عکس که دارای جزئیات قابل تشخیص باشند.) برای عکاسان مشکل به وجود می آورد. در این مطلب قصد داریم به این ۴ مشکل و راه حل های برای جلوگیری از به وجود آمدن آنها اشاره کنیم.

چگونه دینامیک رنج یا دامنه دینامیک را بررسی می کنید؟

هیستوگرام دوربینتان راه خوبی است تا مشکلات احتمالی را پیدا کنید. (چگونه هیستوگرام را بخوانم؟)

توجه: قسمت های سفید رنگ در عکس ها دینامیک رنج را بعد از تصحیح نشان می دهند و خطوط سفید رنگ دور آن مربوط به قبل از تصحیح دینامیک رنج هستند.

۱

عکاسی از منظره: وجود نور شدید و نور کم در یک عکس

در عکاسی از منظره، معمولاً آسمان بسیار روشن تر از منظره است، و با یک شرایط نوردهی نمی توان نور آسمان و محیط، یعنی هر دو را، به خوبی ثبت کرد.

راه حل: عکاسانی که از منظره عکاسی می کنند از فیلتر های تدریجی – Graduate (فیلتر هایی که نیمی از آنها جلوی نور را می گیریند و نیمه دیگر آنها شیشه هستند) استفاده می کنند تا نور آسمان را کم کرده و با محیط هم اندازه کنند.

۲

عکاسی پرتره: سایه شدن قسمتی از صورت

وقتی پس زمینه پشت سر سوژه را نورپردازی می کنید یا ممکن است صورت سوژه شما کاملاً سایه بیفتد، و یا اگر نوردهی را زیاد کنید پس زمینه شما نور بسیار شدیدی بگیرد.

راه حل: با فلاش دوربین (یا فلاشی اکسترنال) صورت سوژه را نور دهید تا توازن بین نور پس زمینه و صورت سوژه برقرار شود.

۳

خورشید و سایه: کنتراست زیاد

نور خورشید در هوایی صاف اختلاف شدیدی بین قسمت های روشن و سایه ها به وجود می آورد که ایجاد تعادل بین آنها توسط دوربین امکان پذیر نیست.

راه حل: با فرمت RAW عکس بگیرید. فرمت RAW جزئیات بیشتری را در نقاط بسیار روشن و نقاط بسیار تاریک در خود ثبت می کند که بعداً با کامپیوتر می توانید این جزئیات را احیا کنید.

۴

عکاسی در سحر گاه و هوای گرگ و میش : کنتراست خیلی شدید

در زمان طلوع و غروب خورشید آسمان آنقدر از محیط روشن تر است که حتی با عکاسی در فرمت RAW هم نمی توان جزئیات نقاط روشن و تاریک را احیا کرد.

راه حل: از تکنیک عکاسی HDR استفاده کنید. از منظره با نوردهی های متفاوت عکاسی کنید و بعدا با برنامه های مخصوص آن ها را ترکیب کنید و عکس HDR بسازید.

شما می توانید «آموزش عکاسی HDR» را در لنزک مطالعه نمایید.

م

منبع

برگرفته از: Digital camera world


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *