۷ گام برای ثبت حقیقت در پرتره های شما

یک پرتره خیره کننده، پرتره ای که شما را در مسیرتان متوقف کرده و توجه شما را جلب می کند، چیز زیبایی است. وقتی پرتره ای ما را فریفته و با ما ارتباط برقرار می کند، چیزی جادویی در آن وجود دارد. این چیز جادویی ربطی به شهرت یا زیبایی ندارد، بلکه مربوط به انسانیت است. به نظر من، لحظه ای که شما حقیقت و انسانیت را در عکاسی پرتره خود ثبت می کنید، زمانی است که عکاسی و هنر با هم در می آمیزند.

از لحظه ای که شما دوربین را برمی دارید تا از کسی عکس بگیرید، متغیرهای زیادی وجود دارند که باید تحت کنترل نگه داشته شوند. به راحتی ممکن است گیج شوید و اجازه دهید تمرکزتان از بین برود. در عکاسی این زمانی است که شما باید فوق العاده آماده باشید.

دنبال کردن این هفت مرحله راهنمایی ساده می تواند به شما کمک کند تا عکاسی پرتره خود را بهبود بخشید، و با سوژه های خود بهتر ارتباط برقرار کنید.

۱

در محدوده توانایی های تکنیکی خود عکس بگیرید

وقتی یک جلسه عکاسی را شروع می کنید، آخرین چیزی که باید در مورد آن نگران باشید، جنبه تکنیکی هر چیز است. از قبل تمرین کنید و تکنیک خود را به دست آورید. تمام تجهیزات خود را بشناسید، و قبل از روز عکاسی تمام اشکالات تکنیکی خود را برطرف کنید. اگر شما هنگام کار با کیت خود مضطرب به نظر برسید یا هر گونه شک و تردیدی از خود بروز دهید، سوژه شما نیز عصبی می شود. ممکن است در آن روز همه چیز خوب پیش نرود، اما هر چه به طور کلی آرام تر باشید، بهتر قادر خواهید بود بدون وحشت زده شدن اوضاع را کنترل کنید.

۲

از قبل، عکس های سوژه خود را ببینید

دیدن عکس های سوژه قبل از روز عکاسی می تواند مفید باشد. من معمولا از مشتری ها می خواهم یکی از عکس های خودشان را که واقعا دوست دارند برای من بفرستند. این کار از بسیاری جهات می تواند مفید باشد.

شما می توانید ایده خوبی از تن پوست و چهره آنها به دست آورید، که به شما کمک می کند تا تنظیمات نورپردازی خود و هر تنظیماتی که لازم است ایجاد کنید را در نظر بگیرید. همچنین ایده خوبی از این که مشتری ها دوست دارند چطور دیده شوند، و می خواهند یک تصویر در مورد آنها چه چیزی بگوید به دست می آورید.

این چیزها همیشه با آن چیزی که شما در آنها می بینید یکی نیست، اما جادو در اینجا نهفته است. به عنوان یک عکاس، شما سوژه را در یک نور جدید می بینید. وقتی آن را به روند کار اضافه می کنید، در کنار تلاش برای ثبت آنچه که آنها در مورد خودشان دوست دارند، شما یک پرتره منحصر به فرد ایجاد می کنید.

۳

یک برنامه داشته باشید

شما قطعا باید از قبل یک برنامه داشته باشید. با دیدن یکی از عکس های سوژه خود از قبل، از آنچه که یاد می گیرید استفاده کنید، تا به شما کمک کند گزینه های نورپردازی و پس زمینه خود را طرح ریزی کنید. اگر هر گونه نور طبیعی یا عکاسی در فضای باز را برنامه ریزی می کنید، بدیهی است که باید آب و هوا را هم در نظر بگیرید.

در اینجا شایان ذکر است که نور طبیعی همیشه به معنی این نیست که شما حتما باید در فضای باز باشید. نزدیک بودن به پنجره های بزرگ یا درهای باز می تواند نور زیبایی ایجاد کند، اما این امر کاملا به آب و هوا بستگی دارد. شما همچنین باید برنامه ریزی کنید که از چه کادربندی ای می خواهید استفاده کنید. هدف به دست آوردن یک عکس ساختگی نیست، هنوز هم مهم است که در لحظه باقی بمانید. اما اگر جلسه عکاسی کُند پیش می رود، و شما حداقل چند ایده در ذهن دارید، می توانید به برنامه ذهنی خود مراجعه کنید و با تغییر آن دوباره همه چیز را راه بیاندازید و پیش ببرید.

۴

مسئولیت را به عهده بگیرید

هنگامی که دوربین را برمی دارید، باید مسئولیت مجموعه خود را به عهده بگیرید. این یک روند دوجانبه است، اما قطعا این شمایید که در صندلی راننده هستید. این به شما بستگی دارد که با سوژه های خود هم صدا باشید، تا سطح انرژی آنها را بالا نگه دارید، و مطمئن شوید که آنها در مورد خودشان احساس خوبی دارند. فریاد زدن و دادن دستوراتی مثل «کمی به چپ»، «چانه ات را بیار پایین» بر روی صحنه اصلا خوب نیست. شما باید آنها را تشویق کرده و سرگرم نگه دارید، چون تنش به نفع شما نیست! مهم نیست سوژه شما چند بار در جلوی یک دوربین بوده است، هر جلسه عکاسی یک اجرای جدید است و باید به درستی هدایت شود.

عکاسی شما در هر جایی که برگزار می شود، شما مسئول آنجا هستید. آن فضا را در ذهن خود تعریف کنید، و تا آنجا که ممکن است حواس پرتکن ها را حذف کنید. بدیهی است که اگر دارید در یک مکان عمومی، مثلا یک پارک عکس می گیرید، نمی توانید همه چیز را حذف کنید. اما اگر بتوانید منطقه ای دور از مسیر اصلی را انتخاب کنید، کار آسانتر خواهد شد.

اگر در فضای داخلی هستید موسیقی ضروری است، چون یک آرامش بخش عالیست و می تواند به آرامش همه کمک کند. شما می توانید یک لیست پخش ویژه شامل چند آهنگ قشنگ برای عکس هایتان ایجاد کنید، تا بر چهره افراد لبخند بنشاند. ایده خوبی است که بسته به سن و سبک مشتری ها، ژانرها/دهه های مختلفی را انتخاب کنید.

۵

یاد بگیرید افراد را بخوانید

یادگیری «خواندن افراد» یک مهارت است که شما قطعا باید آن را کسب کنید تا بتوانید به عنوان یک عکاس پرتره پیشرفت کنید. سعی کنید با سوژه خود ارتباط برقرار کرده، با او صحبت کنید و داستان بگویید – انسانی کردن این تجربه حیاتی است. هرچه سوژه ها آرام تر باشند، چیز بهتری از آنها به دست خواهید آورد، و عکس شما اصیل تر خواهد شد.

شما باید یاد بگیرید علائم و سیگنال ها را بفهمید: آنها دارند تمرکز خود را از دست می دهند؟ محیط (موقعیت) را عوض کنید. راحت نیستند؟ ایستادن یا نشستن را به جای حالت فعلی آنها امتحان کنید. شما نمی خواهید وقت خود را با گرفتن عکس های غیر قابل استفاده تلف کنید، که در آن سوژه آماده نیست یا به وضوح تمرکز ندارد.

راه دیگری که شما می توانید یاد بگیرید افراد را بخوانید مربوط به شخصیت آنهاست. تشخیص زود هنگام این که آنها عصبی هستند، به این معنی است که باید چند جوک تعریف کنید، یا چیدمان را برایشان توضیح دهید تا احساس راحتی کنند. یک شخص شوخ و شاد قطعا باید این چنین باشد، اما همیشه جا برای یک نگاه جدی تر وجود دارد، که بستگی به شما خواهد داشت که آنها را به آن سمت هدایت کنید.

۶

انرژی و جَو درست بدهید

سوژه از انرژی شما تغذیه می کند، بنابراین باید این نکته را همیشه در ذهن داشته باشید. اگر آنها بی حوصله به نظر می رسند، وظیفه شماست که آنها را دوباره سرحال بیاورید. مطمئن شوید که عملکرد خود را بررسی کنید که دارید انرژی و جَو درست می دهید.

۷

وقت بگذارید

مرحله آخر مهم ترین مرحله است – وقت بگذارید! لطفا در این مورد به من اعتماد کنید، تند نروید و بر روی کار خود تمرکز کنید. بدون وقت گذاشتن یک عکس خوب ممکن است از دست شما برود، و آخرین چیزی که شما می خواهید این است که برگردید به عکس های خود نگاه کنید و متوجه شوید که چیزی که می خواستید را نگرفته اید. ممکن است متوجه شوید که زمان زیادی را صرف یک نگاه یا پس زمینه کرده اید، و چیز دیگری را خوب از کار در نیاورده اید. درست همانطور که می خواهید سوژه شما استراحت های کوتاه بکند تا دوباره تمرکز خود را به دست آورد، شما هم باید از این فرصت استفاده کنید.

ن

نوبت شماست

شما هم عکاسی پرتره انجام می دهید؟ تجربه شما در مورد نکات مطرح شده چیست؟ به نظر شما کدام یک از آن ها مفید ترند؟ لطفا دیدگاه و ترفندهای خود را در قسمت نظرات زیر به اشتراک بگذارید.

نویسنده: الکس لاگاریوس (Alex Lagarejos)

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. javadooo72

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۵

    سلام . من با تمام موارد موافقم . با همشون برخورد داشتم و حسشون کردم… موسقی در حین کار غوغا میکنه …. همیشه از قبل باید ی نقشه تو سر داشته باشین . خیلی وقتا شده ک جلوی مشتری یا سوژه نمیدونستم باید چیکار بکنم چون از قبل خوب نگاش نکردم ک ببینم چی بهش بیشتر میاد… هر کسی از یه زاویه و با ی ژست و حالت و .. خوشگل تر و گیراتر میشه عکسش ….
    از لنزک هم تشکر میکنم و.. 🙂


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *