نکات و ترفندهایی برای عکاسی حیات وحش سیاه و سفید

عکاسی تک رنگ (monochrome) از سالها پیش وجود داشته است. برخی می گویند که رنگارنگ ترین چیز در جهان سیاه و سفید است. سیاه و سفید حاوی تمام رنگها، و در عین حال، عاری از تمام آنهاست. برای من، روش زیباییست که از آن در ترکیب با عکاسی حیات وحش استفاده کنم. در این مطلب لنزک به مزایای عکاسی سیاه و سفید می پردازیم و نکات عکاسی حیات وحش سیاه و سفید را مطرح خواهیم کرد. مطالعه این مطلب کوتاه را به علاقه مندان عکاسی سیاه و سفید و حیات وحش توصیه می کنیم.

«چرا از تصاویر تک رنگ سیاه و سفید در عکاسی حیات وحش استفاده کنیم؟»

«چرا از همان عکاسی رنگی استفاده نکنیم؟»

«چرا از صحنه اصلی همانطور که با چشم هایمان دیده می شود، عکس نگیریم؟»

ممکن است از دلایل من برای عکاسی به این روش تعجب کنید یا شگفت زده شوید.

اول اینکه شما می توانید یک داستان یکسان را به زبان های مختلف بگویید. دو تصویر می توانند در کنار یکدیگر باشند، اما دو داستان کاملا متفاوت بگویند و دو احساس کاملا متفاوت را به تصویر بکشند. در دو پرتره پلنگ در زیر، می توان تفاوت برجسته در داستان سرایی را مشاهده کرد.

نگاه خیره اثر جیکو مارکس

ارتباط چشمی اثر جیکو مارکس

عکس سیاه و سفید حواس پرتی های رنگ را از بین می برد، و یک تصویر خام به شما می دهد، که همانطور که واقعا هست دیده می شود. در تصویر زیر، بدون هیچ گونه تنوع رنگ، سگ وحشی به وضوح سوژه اصلی است.

کمین اثر جیکو مارکس

شکار آهسته اثر جیکو مارکس

تک رنگ کردن (سیاه و سفید کردن) یک راه عالی برای ایجاد ظرافت و احساس در هر عکسی است. این کار باعث ایجاد یک فضای قابل لمس می شود. به منظور انجام این کار، نور و تُن ها (شدت روشنایی) به طور خلاقانه مورد استفاده قرار می گیرند. در عکس زیر، حس به کمک گرد و غبار و بازتاب نور ایجاد شده است. این افکت قوی هیچ وقت با رنگ امکان پذیر نیست.

جایی که گرد و غبار پرواز خواهد کرد اثر جیکو مارکس

چشم در این تصویر به دنبال هیچ چیز دیگری نمی گردد، تنها سوژه است که اهمیت دارد. سوژه اصلی و پیام تصویر می توانند به طور بسیار موثر با یک تصویر تک رنگ به خوبی سازمان یافته، منتقل شوند.

رخنه نور اثر جیکو مارکس

سیاه و سفید تمرکز شما را بر روی ترکیب بندی واقعی و بافت تصویر حفظ می کند. همچنین به شما اجازه می دهد تا بر روی اَشکال، نور، سایه ها، خطوط، و پرسپکتیو تمرکز کنید. به همین دلیل است که بعضی از عکس ها در حالت سیاه و سفید قانع کننده تر و جذاب تر هستند. در عکس زیر که از یک فیل در حال نوشیدن آب گرفته شده است، می توانید ببینید که بافت ها، نور، سایه ها، و محدوده تُن ها بسیار برجسته تر و قابل مشاهده تر هستند. این هم دلیل دیگری است که حالت تک رنگ می تواند ابزاری بسیار موثر و قوی در عکاسی باشد.

عظمت اثر جیکو مارکس

مادری اثر جیکو مارکس

تصاویر تک رنگ، یک احساس هنری در خود دارند. این احساس بی انتهاست و مربوط به هیچ عصر و دوره ای نیست. آنها به هر سبک عکاسی اعمال می شوند. در عکس پنینگ زیر، بیننده به یک نوع تصویر نقاشی مانند نگاه می کند. اثر این عکس گرفته شده با نوردهی طولانی از یک گوزن یالدار در حال دویدن با دیدن آن در حالت سیاه و سفید افزایش می یابد. به طور اتفاقی، عکاسی حیات وحش تبدیل به هنر شده است.

گوزن یالدار در حال دویدن اثر جیکو مارکس

تمرکز اصلی این عکس این است که نشان دهد چگونه اشعه خورشید یک پس زمینه هنری برای هر عکس حیات وحش ایجاد می کند.

روشنگری اثر جیکو مارکس

نکات و ترفندهای عکاسی حیات وحش سیاه و سفید

۱- یک سوژه عالی انتخاب کنید، چون رنگ ها موجود نیستند.

۲- با ترکیب بندی های قوی، زوایای قابل توجه، بافت های برجسته، و پرسپکتیوهای پویا عکس بگیرید.

۳- فراموش نکنید که نور خوب پیدا کنید! عکاسی در صبح زود یا اواخر بعد از ظهر برای عکس تک رنگ عالی عمل می کند، حتی بدون رنگ طلایی.

۴- در پس پردازش، مطمئن شوید که مقادیر سیاه/ سفید درست باشند. این امر با کنتراست مناسب میسر می شود. شما باید سطوح و منحنی های خود را در فتوشاپ بدانید.

۵- از استفاده از فیلترها نترسید. این فیلترها شامل فیلترهای قرمز، سبز، نارنجی، و زرد می باشند.

۶- در بسیاری از موارد، ساده نگه داشتن همه چیز بهترین نتایج را ایجاد خواهد کرد. به دنبال یک پس زمینه تمیز و ساده باشید.

۷- حالت تک رنگ را می توان به عنوان یک شاخه هنری از عکاسی در نظر گرفت. اشکالی ندارد که عکس های نویزدار ایجاد کنید – آنها به افزایش درام و داستان در عکس کمک می کنند. خلاق باشید و از افکت های ظریف استفاده کنید.

امیدوارم که از این نکات در مورد تبدیل عکس به سیاه و سفید، و این که چقدر در عکاسی حیات وحش قدرتمند است، لذت برده باشید.

برای تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید، این ویدیو آموزشی یا این مقاله لنزک را مطالعه نمایید.

نویسنده: جیکو مارکس (Jaco Marx)

وب سایت و پروفایل ۵۰۰px جیکو مارکس (Jaco Marx)

www.marxphoto.co.za

500px.com/jacomarx

م

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *