چطور کار یک عکاس را به طور سازنده نقد کنیم

به عنوان یک عکاس مشتاق، در نهایت مشخص می شود که لایک ها در اینستاگرام یا کامنت هایی نظیر «کار زیباییست!» از سوی اعضای خانواده، دقیقا یک ارزیابی عینی از استعداد شما ارائه نمی دهند. بازخورد سازنده از طرف دیگران در زمینه کار شما چیزی است که هر کسی، حتی به عنوان یک حرفه ای، می تواند زمانی از آن بهره مند شود. مشکل اینجاست که اکثر ما انتقاد را خیلی خوب نمی پذیریم، به خصوص وقتی بحث چیزی مطرح باشد که ما تمام هم و غم خود را روی آن گذاشته ایم، به آن دل بسته ایم و در یک سطح شخصی ممکن است عاشق آن باشیم. در این مطلب کوتاه لنزک، در مورد ویژگی های یک نقد عکس سازنده صحبت می کنیم.

روش های موثر برای ارائه بازخورد سازنده در زمینه عکاسی:

۱

تنها بر روی نقطه ضعف ها تمرکز نکنید

در ظاهر ممکن است اینطور به نظر برسد که نکته نقد کردن این است که به کسی بگویید چه چیزی می تواند در مورد یک تصویر بهتر باشد، اما در واقع باید در مورد آنچه که خوب انجام داده اند نیز به آنها اطلاع دهد. من متوجه شده ام که چنین رویکردی به ایجاد رابطه نیز کمک می کند، به طوری که وقتی شما پیشنهاداتی دارید، با اعتماد و گشاده رویی بیشتری پذیرفته می شوند.

لنزک: یک نقد سازنده خوب علاوه بر اشاره به نقاط ضعف و ایراد های عکس، و در صورت امکان ارائه پیشنهاد ها و راهکار هایی برای ارتقاء اثر، سعی در یادآوری نقاط قوت و مثبت عکس نیز دارد.

۲

تفسیر بامعنا ارائه دهید

تنها این که به کسی بگویید عکس او را دوست ندارید چون «با شما حرف نمی زند» مفید و صادقانه نیست، فقط تنبلی شما را می رساند. به طور مشخص تر صحبت کنید. شاید شما شیوه ترکیب بندی تصویر را دوست ندارید، شاید آنها باید بسته تر کراپ می کردند؟ یا شاید پس پردازش بیش از حد انجام شده است و مدل آنها کمی بنفش به نظر می رسد. گاهی اوقات جزئیات می توانند کوچک باشند، اما اغلب دقیقا همان بازخوردی هستند که شما برای بهبود نیاز دارید. یک مثال می زنم – من عاشق این ترکیب بندی کلاسیک هستم؛ با این حال، به نظر می رسد که مرکز تصویر به کمی بهبود نیاز دارد، و همینطور پس زمینه پشت مُدل که به نظر می رسد فاقد رنگ است و تاکید است (به خوبی از سوژه تمیز داده نشده).

۳

نقدتان باید مختصر باشد

مثل نوشتن این مقاله، اگر سعی کنید اطلاعات بسیار زیادی را در نقد خود بگنجانید، به احتمال زیاد خیلی زود حوصله خواننده(ها) سر می رود و به سادگی بازخورد را نادیده می گیرند. وقت طلاست و در اکثر موارد از شما خواسته می شود تا چندین عکس را بررسی کنید، نه فقط تعداد انگشت شماری عکس؛ که اگر مراقب نباشید می تواند تا ابد طول بکشد. حساب سرانگشتی من به طور کلی دو یا حداکثر سه جمله برای هر عکس است. به عنوان مثال، نقد من به تصویر زیر به این صورت بود:

«این عکس مورد علاقه من از این صحنه است. اگر من بودم از کمر او کراپ می کردم، آن وقت پل به حالت قطری زیبایی از میان کادر می گذرد و ترکیب بندی را جالب تر می کند…».

چیزی که در مورد آن دوست داشتم و چیزی که می توانست بهتر شود، همه را در دو جمله نوشتم.

لنزک: مارک در پاراگراف فوق به تعدد عکس هایی که قرار است نقد شوند اشاره دارد. در بخش نقد عکس لنزک، به دلیل اینکه ما هر هفته تنها یک عکس برای نقد داریم، نوشتن هر گونه نقد و دیدگاه سازنده ای را تحسین می کنیم – چه کوتاه باشد چه بلند. گاهی یک نقد طولانی، همان نکاتی را در بر دارد که یک نقد ۲ جمله ای و گاهی نیز طولانی شدن یک نقد به دلیل جامع بودن و در بر داشتن نکات متعدد است.

بنابراین اگر شما در حال حاضر کار خود را به طور مستقیم با افراد حرفه ای دیگر به اشتراک نمی گذارید، یک گام رو به جلو بردارید. مطمئنا، برخی افراد برخورد بی ادبانه داشته و چیز خوبی برای گفتن نخواهند داشت، اما بعید است که آنها اکثریت افراد باشند. در حالی که روند نقد به اندازه خود هنر ذهنی است، یادگیری انجام آن به طور موثر و کارآمد به طور غیر منتظره ای به شما کمک خواهد کرد تا کار خود را به مرور زمان بهبود بخشید.

ن

نوبت شما

به نظر شما چطور می توان کار یک عکاس را به طور سازنده نقد کرد؟ یک نقد عکس سازنده چه ویژگی هایی دارد؟ لطفا در قسمت دیدگاه ها، پایین صفحه، برایمان بنویسید.

لنزک: بخش «نقد عکس» لنزک پایان هر هفته، پس از داوری ویراستاران و گاهی داوران دعوت شده میهمان، یکی از آثار ارسالی شما عزیزان را منتشر می کند و این فرصتی برای یادگیری بیشتر، تعامل و انتشار عکس منتخب در سایت و شبکه های اجتماعی لنزک است. برای ورود به بخش نقد عکس لنزک، اینجا کلیک نمایید.

نویسنده: مارک باورز (Mark Bowers)

م

منبع

برگرفته از: fstoppers

نظرات شما

  1. عباس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۵

    یه بحث کوچیک هم هست که از ذات هنر به طور عام نشات میگیره، اون هم اینه که هنر در ذات سلیقه ای هست، ممکنه یک عکس هر چقدر هم خوب باشه ولی باز هم به دل نشینه و یه عکس دیگه بالعکس، یعنی قوانین رو رعایت نکرده باشه، ولی عکس به دل بشینه. نمیدونم،این همه گیر شدن عکاسی چیز خوبی هست یا نه… بگذریم… بنظر من که در حال حاضر گرفتن عکس های خوب اصلا مشکل نیست، ولی گرفتن عکس هایی که عکس عکسهای دیگه نباشن خیلی خیلی مشکله.

  2. رهگذر کوچه

    ۱۵ آبان ۱۳۹۵

    با سلام و عرض ادب خدمت تمامی اساتید و علاقه مندان هنر راستگوی عکاسی
    بنده بسیار مشتاقانه نظرات دوستان در بخش نقد عکس رو دنبال میکنم و در حقیقت سعی در خود آموزی در کنار نظرات دوستان را سرلوحه تصویر برداری قرار میدهم ….
    در بررسی هایی که در مورد تصاویر توسط دوستان انجام میشد بسیار سلایق فردی غیر تکنیکی ( فنون عکسبرداری) در لابلای نظرات بزگواران از قبیل دوست نداشتن عکس ویا محل و …. به طور کلی بیان شده بود که حاکی از کم حوصلگی و یا
    عدم حس پردازی در مورد عکس و یا یک نکته بسیار مهم مثل تصویر سازی در عکاسی موکدا توسط دوستان بزرگوار مورد انتقاد قرار میگیرد که به جا و بسیار به موقع این موضوع توسط ویراستاران و مدیران محتوایی محترم سایت قرار داده شد تا رهنمونی باشد برای بزرگوارانی که زحمت میکشند و یک عکس را مورد بررسی قرار میدهند هدفمند تر و سازنده تر بتوانند
    نظرات خوب خود را انتقال دهند.
    در پایان اگر عکسی دیده نشود بهتر است


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *