چگونگی گرفتن پرتره های زیبا از خانم ها با و یا بدون استفاده از فوتوشاپ

بر اساس جوک ماه آوریل گذشته (که البته من آن را کاملاً رد می کنم) که زنان عملاً ترجیح می دهند در عکس ها ترسناک به نظر برسند و با توجه به این که در حال حاضر عکس هایی از خود در شبکه های اجتماعی گذاشته می شود که کاملاً ضد فوتوشاپ و بدون آرایش است در مقاله این هفته، می خواهم چگونگی استفاده از نور مناسب، ژست گرفتن و لنز مناسب برای این که خانم ها بدون فوتوشاپ با جلوه به نظر بیایند را در اختیارتان قرار دهم، و سپس به شما نشان خواهم داد که چگونه در فوتوشاپ با پرتره ها کار می کنم.

اما اول، به یک عکس قبل و بعد از عکاسی حرفه ای نیاز داریم.

بله این همان زن است… ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چگونه از قبل به بعد رسیدم.

چرا بیشتر عکسهای پرتره از خود یا خودنگاره وحشتناک و بد به نظر می رسند

قبل از این که شروع کنیم دانستن این که چرا بیشتر عکس هایی که از خود گرفته شده کاملاً وحشتناک هستند مهم است. من این عکس را با این منظور که این خانم تا جائی که ممکن است زشت به نظر برسد گرفته ام (از نظر فنی این یک عکس خودنگاره واقعی نیست) اما برای من نوع منصفانه ای از شبیه سازی یک عکس خودنگاره بدون آرایش است.

به علاوه معلوم است که این خانم در این عکس به طرز وحشتناکی زشت است چون موبایل من یک لنز زاویه باز (زاویه دید بیش از حد معمول) دارد که حدود دو اینچ از بینی او فاصله دارد، به همین دلیل تمام صورت او به طور بی تناسبی به دلیل ماهیت لنز زاویه باز از شکل طبیعی خارج شده است. به این مورد، نور وحشتناک داخل را اضافه کنید (یک لامپ مهتابی کوچک حمام بر روی دیوار مقابل نصب شده و همچنین نور پنجره از سمت چپ می تابد) و حالا شما یک پرتره واقعاً زشت که هیچ شباهتی با شخص واقعی ندارد را تهیه کرده اید. البته، او هیچ آرایشی ندارد، اما این مسئله زمانی که کلوز آپ با لنز زاویه باز و روشنایی بد ترکیب شوند دیگر دلیل قانع کننده ای نیست. کمپین راوبیوتی تاکس کار خوبی در زمینه نشان دادن اینکه چقدر لنز و روشنایی مناسب برای گرفتن تصاویر فریبنده و جذاب از خانم ها مهم هستند، انجام داده است.

ژست دادن به خانم ها برای پرتره های زیبا

حالا بیایید در مورد اهمیت ژست دادن به خانم ها برای تاکید بر مشخصات ظاهریشان صحبت کنیم.

استفاده از لنز پرتره!

کاملاً بدیهی است که برای یک پرتره شما باید لنز پرتره به کار ببرید! عموماً یک لنز پرتره ۸۵ میلیمتر به بالاست. حتی در ۸۵ میلیمتر هم هنوز کمی اعوجاج نوری در سر و بازوها وجود دارد اما زمانی که شما به ۱۵۰ میلیمتر یا بالاتر نزدیک می شوید اعوجاج نوری رفع می شود.

تمام عکسهای این مقاله با لنزهای فاصله کانونی ۷۰ تا ۲۰۰ میلی متر (حدود ۱۵۰ میلیمتری) و دیافراگم f2/8 گرفته شده اند.

مو و آرایش

شکی نیست که مو و آرایش تفاوت بزرگی در شکل نهایی پرتره ایجاد می کنند. بله، خانم ها در این مجموعه موهایشان را سشوار زده و آرایش هم دارند، اما موی آنها به صورت حرفه ای شکل داده نشده و آرایشی هم که دارند کاملاً معمولی است (اگر چه به تازگی انجام شده است). به نظرم، اگر من مجبورم زحمت عکاسی از یک خانم را تا ایجاد یک پرتره که واقعاً دوست خواهد داشت تحمل کنم، بهتر است حداقل او هم زحمت فرم دادن مو و مقداری آرایش را بکشد. گذشته از رفتارهای مرسوم در شبکه های مجازی (عکس خودنگاره بدون آرایش)، هیچ شکی نیست که خانم ها عموماً با موی زیبا و مقداری آرایش، بسیار بهتر به نظر می رسند.

نورپردازی جادویی برای پرتره های زیبا از خانم ها

پس از این که شما لنز و ژست مناسب را فراهم کردید، استفاده از نورپردازی خوب برای پرتره های زیبا از خانم ها یک مسئله حیاتی است. هزاران انتخاب برای نورپردازی جادویی وجود دارند که برای خانم های با صورت های مختلف بسیار زیبا به نظر می رسند، اما من فقط نورپردازی صدفی یا تاشو (Clamshell Lighting) را تا همین چند وقت پیش به کار می بردم که در عالی به نظر رسیدن صورت هر کس بسیار موثر است (اگر غیر از این بود دیگر برای سلیقه من مناسب نبود). اینجا چگونگی چیدمان نورپردازی جادویی برای پرتره های زیبا از خانم ها نشان داده شده است. این چیدمان پایه نورپردازی است.

یک سافت باکس بزرگ (نور اصلی شما) برای روشن نمودن صورت فرد کمی بالاتر و مستقیماً درامتداد دوربین قرار می گیرد. نتیجه تصویر چیزی شبیه این است:

سپس یک سافت باکس دیگر برای روشن کردن نواحی سایه دار چهره ی فرد از پایین و اندکی جلوتر قرار می گیرد. این کار باعث ایجاد یک شکاف کوچک بین سافت باکس اصلی و سافت باکس پر کننده شما برای عکس برداری می شود. شما به یک لنز بلند برای این چیدمان کاری نیاز دارید، در غیر اینصورت سافت باکس ها در کادر خواهند بود. نور پر کننده باید حدود یک تا دو پله تاریک تر از نور اصلی باشد.

در اینجا نور پر کننده از پایین نشان داده شده است:

و در اینجا هم تصویر با سافت باکس نور اصلی در بالای سر و سافت باکس نور پر کننده در پایین با هم ترکیب شده و تصویر به صورت زیر خواهد بود (صدفی یا تاشو – Clamshell):

در نهایت، نورهای مربوط به مو را برای جدا کردن فرد از زمینه اضافه می کنیم. نورهای مو معمولًا حدود یک پله تاریک تر از نور کلیدی هستند، اما در واقع مقدار این نور سلیقه ای است.

در این تصویر موها با نور اصلی خود نشان داده شده اند:

و در نهایت، با ترکیب سافت باکس بالای سر، نورهای پر کننده و نور های مربوط به مو، یک پرتره زیبا خواهیم داشت:

سوال این است که از فوتوشاپ استفاده کنیم یا نه؟

تاکنون، تمامی عکس های نشان داده شده دقیقاً به همان صورتی بوده اند که توسط دوربین گرفته شده اند. اگر شما به روتوش خانم ها در فوتوشاپ اعتقاد ندارید پس همین جا توقف کنید چون همین حالا هم یک پرتره که بینهایت بهتر از هر عکس خودنگاره است را دارید.

لازم است یک نکته را اینجا روشن کنم. شما می توانید دوربینتان را نیز به عنوان فوتوشاپ به کار ببرید که البته این سوال را در ذهن ایجاد می کند: پس روتوش کردن واقعی کی شروع می شود؟ اینجا یک پرتره با نورپردازی صدفی یا Clamshell با فرمت خام (RAW به معنی ذخیره عکس بدون فشرده سازی است) بدون هیچ روتوشی و مستقیم از دوربین نشان داده شده است:

و این نیز دقیقاً همان تصویر گرفته شده با دوربین، اما با به کاربردن پسوند JPEG و نوع تصویر روشن (Vivid):

روتوش پرتره های خانم ها با فوتوشاپ

بنده کاملاً می پذیرم که یک روتوش کار حرفه ای پرتره نیستم. منظورم این است که کتاب های کاملی در مورد این موضوع وجود دارند و همچنین برای یک روتوش خوب پرتره، سال ها تمرین و زمان و تلاش بیشتری از آن چه من معمولاً مایل به آن هستم نیاز است اما، در اینجا روند کاری روتوش پرتره خودم را توضیح می دهم.

کار خود را با فایل خام اصلی در نرم افزار Lightroom شروع می کنم. در این حالت می توانم ببینم که تعادل رنگ سفید (White Balance) خاموش است و عکس به اندکی کنتراست و Vibrance نیاز دارد. پس از این تنظیمات اصلی در لایت روم، عکس شبیه این خواهد شد:

تصادفاً می خواهم یک زمینه خاکستری داشته باشم، پس از ابزار انتخاب تعادل رنگ سفید برای تنظیم یک خاکستری خنثی استفاده می کنم. سپس کنتراست را تا ۶۲+ بالا برده، سیاهی ها را تا ۴۸- پایین آورده و Vibrance را تا ۷۱+ افزایش می دهم. طبیعتاً یک اصلاح پروفایل لنز را نیز باید به کار ببرم، اما چون از لنز پرتره خوبی استفاده می کنم، تغییر زیادی نمی دهم.

پس از آن که تنظیم های پایه را در لایت روم انجام دادم، عکس را برای روتوش چهره پیشرفته به فوتوشاپ انتقال می دهم. همانطور که گفتم انجام روتوش چهره خانم ها با فوتوشاپ بسیار پیچیده و زمان بر است، بنابراین تقلب کرده و از نرم افزار Portrait Professional استفاده می کنم.

من طرفدار پر و پا قرص این نرم افزار هستم فقط به این دلیل که این برنامه می تواند نتایج خیلی خوب را سریعاً تولید کند. باید دقت کنید که از روتوش های مداوم در نرم افزار Portrait Professional بپرهیزید، چون نتایج کاملاً آن چیزی که یک روتوش کار حرفه ای می خواهد نیستند اما در مقایسه با روتوش کردن یک پرتره در فوتوشاپ از ابتدا تا انتها، Portrait Professional بسیار ساده تر و سریع تر است. عکس زیر پس از روتوش در پرتریت پروفشنال نشان شده است:

همانطور که می بینید، بعضی اصلاح های ماهرانه در این عکس اعمال شده اند:

چشم ها سفیدتر، گونه ها براق تر و تیزتر و مردمک ها سیاه تر شده اند. همچنین پوست کمی صاف تر (فقط مقدار کمی لازم است چون نورپردازی Clamshell در حال حاضر تقریباً تمام نواقص پوست او را از بین برده است)، موهایش کمی قرمز تر و صاف تر، چشمهایش کمی بزرگ تر و گردنش کمی بلندتر شده است. بعد از پرتریت پروفشنال، عکس را برای کمی اصلاح بیشتر به فوتوشاپ بر می گردانم. سپس تکنیک فوق العاده Michael Woloszynowicz را برای حذف موهای پریشان در فوتوشاپ به کار می برم. اگر تا به حال این تکنیک را مورد استفاده قرار داده باشید می دانید که چقدر سخت است.

بعد، ابزار Burn را با این تنظیمات به کار می برم : Range تنظیم شده روی Shadows و Exposure روی ۴% روی عکس و اضافه کردن اندکی عمق (Depth) بیشتر و کنتراست. بالاخره، عکس را به لایت روم بر گردانده و گرادیان (Gradient) از پائین و طرفین اضافه کرده و با کار روی چشم هایش با اضافه کردن وضوح بیشتر بوسیله تنظیمات قلم مو روی ابروها، مژه ها، لب ها و فضای احاطه کننده داخلی و خارجی عنبیه های او، کار خود را پایان می دهم. این عکس روتوش شده نهایی است:

و اینک یک مقایسه پهلو به پهلو از قبل و بعد از روتوش:

لنزهای پرتره + ژست + نورپردازی = پرتره های زیبا از خانم ها

نکته اینجاست که یک عکاس با تجربه می تواند به سادگی و با به کاربردن تکنیک های خوب پرتره های زیبایی از خانم ها بگیرد و این کار را با یا بدون فوتوشاپ و حتی آرایش (البته تا حد مشخصی) انجام دهد. حتی می توان کاری کرد که با استفاده از یک پیش تنظیم مناسب JPEG (که به سادگی به دوربین می گوید که چگونه داده های خام – RAW را تفسیر کند)، عکس های گرفته شده از دوربین بهتر هم به نظر بیایند. آیا مو و آرایش باعث می شوند زنان در پرتره زیباتر به نظر بیایند؟ صد البته، و این همان دلیلی است که باعث می شود بیشتر زنان برای سشوار زدن موهایشان و آرایش قبل از ترک خانه وقت بگذارند. پس آیا کار اشتباهی است اگر همان کار را برای عکس ها انجام دهند؟

آیا فوتوشاپ باعث می شود زنان در پرتره زیباتر به نظر برسند؟ صد البته، و به همین دلیل است که تمامی مدل های روی هر جلد مجله روتوش می شوند.

آیا مو، آرایش و فوتوشاپ تجسمی غیر واقعی از زیبایی زنانه که برای خانم های واقعی غیر ممکن است را می آفریند؟ صد البته، نکته همینجاست – آفرینش تصویری از زن که بهتر از واقعیت به نظر برسد. به هر حال مو ، آرایش و فوتوشاپ توهمی غیر واقعی از زیبایی را با استفاده از تکنیک های خوب خلق می کنند. در حقیقت همان طور که می بینید دوربین موبایل، زاویه باز و نورپردازی بد، درست به همان اندازه تصویری غیر واقعی از زیبایی خلق می کنند، با این تفاوت که به جای اینکه شخص بهتر به نظر بیاید به طرز غیر واقعی بدتر به نظر می رسد. مهم ترین مسئله برای من این است که عکاسی پول در آوردن از طریق فروش تصاویر است. چه بخواهید چه نخواهید خانم ها پول می دهند تا در عکس ها افسانه ای به نظر برسند و معمای شغل من به عنوان یک عکاس این است که کاری کنم هر کسی در مقابل دوربینم بهتر از واقعیت به نظر برسد .

آیا شما تکنیک خوبی را برای خلق پرتره های زیبا از خانم ها به کار می برید؟

آیا شما یک ژست خوب، لنز پرتره مناسب و ابزار نورپردازی خوب که خانم ها را زیبا تر در عکس نشان دهد و یا یک تکنیک خوب در نظر دارید؟

در مورد فوتوشاپ، یا مدل مو و آرایش چطور؟

آیا یک عکس خودنگاره با گوشی موبایل به اندازه هر چیز دیگری تصویری غیر واقعی از زیبایی زنانه را ارائه می دهد؟

م

منبع

برگرفته از : Diyphotography

نظرات شما

  1. لاله

    ۱۱ تیر ۱۳۹۳

    راستش من یک دوربین معمولی دارم وبه عکاسی علاقه زیادی دارم ووسایل انچنانی برای نور پردازی ندارم بااین امکانات چطوری میتونم یک عکس خوب از خودم بگیرمودوربینم پرتره دارد

  2. ُSaafa

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

    مثل هیمشه خیلی خیلی عالی بود.
    از اینکه ابزارهای جدید هم در این آموزش معرفی شد، خیلی خیلی خرسند و ممنون هستم. 🙂

    1. ُSaafa

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

      فقط یه چیزی …
      من یه سرچی راجع به تکنیک Michael Woloszynowicz زدم اما چیزی پیدا نکردم. میتونید یه توضیحی راجع بهش بدید؟
      مثل Nik HDR Efex Pro 2 افزونه های قابل دانلوده آیا؟

      1. زند

        ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳

        سلام خدمت شما

        لطفا این عبارت را جستجو نمایید «Michael Woloszynowicz photoshop hair » احتمالا نتیجه ویدیو باشد. موفق باشید.

      2. Natia

        ۵ فروردین ۱۳۹۴

        Haaahahh. I’m not too bright today. Great post!

  3. محمد

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳

    شما فوقالعاده اید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *