عکس‌کاوی #۱۱: فتومونتاژ مادر طبیعت از شری اکرمی

در این شماره از عکس کاوی لنزک، خانم شهرزاد اکرمی، شری اکرمی (Sherry Akrami) در مورد یکی از فتومونتاژ هایش، تصویر فوق، با نام «گایا» یا «مادر طبیعت» صحبت می کند.

عروسک هاى ماتریوشکا یا عروسک هاى تو در توى روسى، برایم همیشه جالب بودند. گویى در عروسک بزرگتر راز پنهان نسل هاى آینده نهفته است و تداوم و تولد دیگرى وابسته به کل مجموعه است. راجع به تاریخچه، خاستگاه و مفهوم آن مطالعه مى کردم تا به جمله اى از افلاطون رسیدم :

«دنیایی که در آن زندگى مى کنیم در واقع یک ظرف واحد است، داراى روح و شعور. کلیتى که خود جاندار است و تشکیل شده از اجزاى جاندار و بیجان دیگر، که همگى آنها بطور ذاتى و وجودى به هم وابسته هستند و وجه اشتراک هایى دارند».

در متن نوشته شده بود که پیرو این طرز تفکر، نماد هایى از طبیعت و زمین بوجود آمدند به نام مادر طبیعت (Mother Nature) که بیشتر آنها ظاهرى انسانى داشتند، زنى باردار که زاینده و حافظ اجزاى طبیعت و بقاى موجودات است. ایده کارم از اینجا شروع شد. اما از آنجایى که بسیارى از انسان ها رابطه ذاتى خود را با طبیعت از دست داده اند و در حال ویران کردن آن هستند، دیگر تصور نماد انسان براى این موضوع درست بنظر نمى رسد. تصمیم گرفتم با الهام از ماتریوشکا نماد هاى خودم را خلق کنم که ترکیبى است از حیوانات و گیاهان. این اولین عکس از مجموعه اى است که در حال تولید آن هستم.

در آغاز از پس زمینه شروع کردم که خود ترکیب چند عکس است، عکسهایى که در جاده فیروزکوه و مازندران گرفته بودم… سپس کاراکتر اصلى را خلق کردم. عکس این پرنده را در باغ پرندگان تهران در قسمت پرندگان استوایى گرفته بودم. از شانس خوبم روزى که به آنجا رفتم، پرنده تخم گذاشته و روى لانه اى از کاه خوابیده بود. گاه از جایش بلند می شد، چرخى میزد و دوباره مى خوابید.

تعدادى عکس از حالتهاى مختلش گرفتم. بعد از جداسازى عکسهایى که لازم داشتم و چیدن آنها در پس زمینه اى که قبلا آماده کرده بودم شکل خام عکسم به دست آمد. در فکرم بدن پرنده را مثل یک لانه تصور کرده بودم، اما شکل بدن این پرنده براى کارم مناسب نبود و براى همین از بدن شترمرغى که عکس آن را هم در باغ پرندگان گرفته بودم استفاده کردم. وقتى از شکل کلى پرنده مطمئن شدم، شروع به اضافه کردن شاخ و برگ، و گل روى بدنش کردم تا شکل لانه را بخود بگیرد. در این مرحله، هم از عکس و هم از قلم مو (Brush) استفاده کردم.

لانه که تمام شد، نوبت به ساکنین آن رسید. بیشترشان گنجشکهایى هستند که عکسشان را از پشت پنجره خانه گرفتم و تعدادى از آنها هم از باغ پرندگان. در آخر ریشه ها را به زمین اضافه کردم. در این عکس به دلیل اینکه مى خواستم تمام تمرکز روى پرنده باشد آن را در وسط کادر قرار دادم. زمان زیادى براى ویرایش این عکس گذاشتم و براى خلق آن از حدود ٢۴ عکس استفاده کردم.

برای مطالعه مصاحبه لنزک با شری اکرمی، و مشاهده آثار بیشتر از این هنرمند اینجا کلیک نمایید.

صفحه اینستاگرام شری اکرمی

instagram.com/sherryakrami

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۲۹ آذر ۱۳۹۵

    سلام به همه.
    هزاران آفرین بر شما که این چنین زیبا به انجام این کار می پردازید.
    همان طور که پیش تر هم گفته ام دیدن آثار شما برایم با احساس آشنایی همراه است و به راحتی با آنها ارتباط برقرار میکنم. البته این امر در درجه نخست به احساس درونی و هدف شما از خلق اثر باز میگردد و دیگر اینکه بیانگر تسلط فوق العاده شما بر کار است. پیروز باشید.
    سپاس فراوان از لنزک…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *