عکاسی از قطرات باران

روزهای بارانی نباید شما را از عکاسی باز دارند. در عوض شما می‌توانید از این شرایط جوی به عنوان مزیتی بهره برده و با آسودگی هر چه بیشتر الگوهای قطرات باران نقش بسته بر پنجره را به تصویر بکشید. در ادامه نکات آموزشی عکاسی از قطره های باران را با هم مرور می کنیم.

تنها چیزی که نیاز دارید دوربینی با قابلیت فوکوس بر اجسام نزدیک است. که این قابلیت در اکثر دوربین‌ها حتی دوربین‌های کامپکت وجود دارد.

به طور ایده آل دوربینها باید از مد نوردهی برخوردار باشند تا بتوانید عکسبرداری را در محدوده دیافراگم‌های مختلف انجام دهید. همچنین سه پایه و یا ثابت کردن دوربین نیز می‌تواند عکسبرداری را تسهیل کند.

پنجره‌ای را انتخاب کنید که الگوی جالبی از قطرات باران بر آن نقش بسته و رو به یک منظره‌ی ساده باشد. پس زمینه قطرات باید دور از پنجره باشد، بنابراین پنجره‌ای رو به درختان، علفزار یا حصاری که در فاصله‌ای مناسب از آن قرار گرفته می‌تواند نتیجه خوبی را در عکس‌ها به همراه داشته باشد.

حتما شیشه را تمیز کنید! هر گونه اثر انگشت یا لکه‌ای در عکس مشخص می‌شود. اگر پنجره‌ی دو جداره دارید دقت کنید که سالم باشد و حبابی در ساختار آن دیده نشود.

بر قطرات فوکوس کنید. اگر دوربینتان از قابلیت فوکوس دستی پشتیبانی می‌کند، از آن استفاده کنید، چون گاها قطرات موجب گیج شدن حسگر فوکوس شده و تصویر خوبی ایجاد نمی‌شود. معمولا لایه‌ی داخلی پنجره‌های دو جداره موجب به هم ریختن فوکوس اتوماتیک می‌شود بنابراین فوکوس دستی نتیجه بهتری را به همراه دارد.

مکان دوربین را تغییر دهید تا بهترین مجموعه از قطرات را در کادر داشته باشید و در این حین حواستان به تغییرات رنگ پس زمینه نیز باشد. اگر پس زمینه شما ترکیبی از بوته‌ها و آسمانی روشن باشد، نتیجه عکس چندان جالب نخواهد شد. دوربین را به بالا ببرید تا فقط آسمان در عکس بیفتد و یا اینکه آن را پایین بیارید تا فقط بوته‌ها را در پس زمینه داشته باشید.

دیافراگم را بر بازترین حالت خودش قرار دهید تا پس زمینه کاملا از فوکوس خارج شده و محو شود. اگر دوربین کامپکت شما از هیچ گونه کنترل دستی برخوردار نیست، می‌توانید از مدهای صحنه استفاده کنید و عکس‌هایی در مدهای مختلف گرفته و آنها را باهم مقایسه کنید تا عکسی که پس زمینه محو شده‌تری دارد را پیدا کنید. چنین حالتی را معمولا در مد portrait، food یا close up مشاهده می‌کنید و در مدهای infinity و landscape بارز نمی‌شود.

پس زمینه تاثیر زیادی بر این نوع عکس‌ها دارد. یک پس زمینه روشن همچون آسمان موجب می‌شود که قطرات آب به طور کل تیره تر بوده و در صورتی که یک پس زمینه تیره موجب می‌شود که مرکز قطرات برجسته‌تر به نظر برسند.

همچنین توجه داشته باشید که قطرات همچون لنزهای کوچک عمل کرده و یک تصویر وارونه مقعر از پس زمینه خود به وجود می‌آورند. اگر به درستی فوکوس دوربین خود را تنظیم کنید، می‌توانید وضوح این تصاویر موجود بر قطره را افزایش دهید. که بعداً به این تکنیک خواهیم پرداخت.

ممکن است متوجه این موضوع نباشید ولی قطرات باران همیشه یکسان نیستند. معمولا بعد از باران‌های شدید قطرات بزرگ و تیره هستند، در صورتی که بعد از باران‌های کوتاه آنها تمیزتر بوده و برای عکسبرداری مناسبتر هستند. این قطرات تقریبا گرد بوده و مانند همان نمونه‌هایی هستند که در اینترنت با آنها روبرو می‌شوید.

م

منبع

برگرفته از: ephotozine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *