نکات عکاسی پرتره برای مبتدیان

در مطلب امروز لنزک به چند سوال اساسی در مورد گرفتن عکس های پرتره که معمولا بین همه متداول هستند، جواب می دهیم. ژست مدل در عکس چگونه باید باشد؟ چه دوربینی برای گرفتن عکس پرتره مناسب است؟ در ادامه به سوالاتی از این قبیل پاسخ خواهیم داد.

چگونه می توان نور مناسبی برای عکس تنظیم کرد؟

برای داشتن عکس های پرتره خوب نیازی به مجموعه گران قیمتی از وسایل نورپردای نیست. در واقع اگر در این زمینه تازه شروع به کار کرده اید، از نور پنجره به عنوان منبع نور و از دوستان و اقوامتان به عنوان مدل خود استفاده کنید. روزهای ابری به دلیل پخش نور برای گرفتن عکس پرتره بسیار مناسب هستند.

اگر در اتاقی که دارای پنجره می باشد عکس می گیرید سعی کنید در مسیر نور قرار نگیرید. قبل از گرفتن عکس، شیشه های پنجره را کاملا تمیز کنید تا نور اتاق در اثر کثیفی شیشه کمتر نشود و چراغ های اتاق را هم خاموش کنید.

پس زمینه ساده کاملا خوب و مناسب است و از وسایل مختلفی مثل کاغذ، پرده و یا ملافه برای ایجاد پس زمینه ساده می توان استفاده کرد و این در صورتی است که وسیله مخصوص آن را در اختیار نداشته باشید.

اگر پس زمینه شما خیلی شلوغ و طرحدار است سعی کنید که مدلتان طوری قرار بگیرد که از قسمت شلوغ تصویر به دور باشد در این صورت قرار دادن پس زمینه در خارج از فوکوس خیلی راحت تر خواهد بود.

همینطور سعی کنید که مدلتان از پس زمینه چند متر فاصله داشته باشد با این کار به عکس خود عمق می دهید، سپس عکس بگیرید.

ژست مدل در عکس چگونه باشد؟

برای اینکه ژست عکس تاثیرگذار باشد، بایستی در مورد سوژه عکس تان خوب فکر کنید. در واقع عکس باید خصوصیات شخصیتی آن ها را به نمایش بگذارد. اگر سوژه عکس تان را خوب بشناسید طرح کردن حالت آن ها در عکس، بسیار کار راحتی خواهد بود و شخصیت مدل تان در عکس به تصویر کشیده می شود.

از صحبت کردن با مدل خود نگران نباشید و همین طور از سکوت طولانی خودداری کنید. برای اینکه سوژه احساس راحتی بیشتری داشته باشد عکس های بدون ژست و عادی بگیرید و کمی تفریح کنید. برای این کار موزیک هم می تواند به شما کمک کند. در فواصل زمانی که شما مشغول انجام دادن تنظیمات هستید یا سکوت برقرار است، موزیک بهترین انتخاب برای پر کردن این خلا می باشد.

از نظر سوژه هم می توانید استفاده کنید ولی در نهایت خودتان هستید که در مورد درستی یا نادرستی یک وضعیت نظر می دهید، و اگر نیازمند تغییر حالت بود خیلی مودبانه و دوستانه از سوژه بخواهید که حالت خود را به آرامی تغییر دهد.

می توانید از مدل خود در حالی که بر روی صندلی نشسته و یا ایستاده است، عکس بگیرید. اگر سوژه شما کودکان هستند، از اسباب بازی برای ساکت نگه داشتن آن ها خودداری کنید یا خیلی کم استفاده کنید چون در این صورت عکس گرفتن از آن ها در حال بازی کردن و نگاه کردن به وسایل چیزی متفاوت از عکس پرتره خواهد بود.

لازم نیست برای این که عکس پرتره زیبا باشد سوژه حتما در مرکز تصویر قرار بگیرد. با قرار دادن آن در قسمت راست یا چپ عکس های زیباتری بگیرید. این کار استفاده از قانون یک سوم نامیده می شود که یکی از اصلی ترین قوانین عکاسی است.

چه نوع دوربینی برای گرفتن عکس پرتره مناسب است؟

بر خلاف تصور همه، برای گرفتن عکس های پرتره خوب حتما لازم نیست از دوربین DSLR استفاده کنید. خیلی از دوربین ها مثل Nikon’s Coolpix S3300 دارای مد عکاسی پرتره هستند و تنظیمات آن ها برای گرفتن یک عکس پرتره خوب بهینه سازی شده اند پس بدون این که در مورد گرفتن عکس نگران باشید می توانید در مورد ترکیب بندی مناسب هم فکر کنید.

دوربین شما با انتخاب این مد، بطور اتوماتیک تشخیص می دهد که شما می خواهید عکس پرتره بگیرید و پس زمینه تصویر را خارج از فوکوس قرار می دهد. دوربین S3300 یک سیستم پرتره هوشمند در اختیار شما می گذارد تا هر زمان که خواستید عکس پرتره بگیرید. یک نشانگر تشخیص لبخند در روی صفحه وجود دارد که هر زمان که سوژه شما لبخند زد از او عکس می گیرد. همچنین دوربین قابلیت تشخیص پلک زدن را داشته و در حالت بسته بودن چشم ها عکس نمی گیرد. از دیگر قابلیت های این دوربین تصحیح رنگی آن است که رنگ قرمز چشم را با فلاش مناسب از بین می برد.

آیا عکاسی پرتره حتما باید در داخل ساختمان انجام شود؟

در یک کلام، خیر، لازم نیست. عکس هایی که در خارج ساختمان گرفته می شوند بسته به کیفیت نور که در فصل پاییز بهترین حالت آن است می توانند بسیار عالی باشند. در اول صبح یا اواخر بعد از ظهر، رنگ های پاییزی، دلپذیری و زیبایی بیشتری داشته و وقتی از سوژه های ملبس به کلاه و دستکش و ژاکت عکس بگیرید عکس ها بسیار زیبا خواهند بود. به جنگل یا پارک که پر از برگ های پاییزی اند رفته و عکس های کاندید (عکس های طبیعی و بدون ژست) و همچنین عکس های رسمی بگیرید.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine

نظرات شما

  1. محمد

    ۹ خرداد ۱۳۹۳

    با سلام خدمت شما …
    امیدوارم حالتون خوب باشه . میخواستم بدونم آیا من میتونم با دوربین Canon sx20 is برای فیلم برداری با فوکوس مختلف استفاده کنم .؟ به طور مثال یک سوژه در پس زمینه قرار داره و من میخوام از اون شروع به فیلم برداری کنم (در حال فیلم برداری) و بعد با تغییر فوکوس اینبار سوژه ی جلویی رو بگیرم . ممنون میشم


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *