نقد عکس #۱۶۳

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۶۳ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D5500
  • دیافراگم: f/25
  • سرعت شاتر: ۱/۱۶۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۵۵mm

عکاس: آقای مرتضی مهرورز

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

قصد داشتم شُکوه دماوند رو به تصویر بکشم.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: javad_toosi: باسلام عکس بسیار جالبی است و برای انتخاب این سوژه وشکار آن به عکاس تبریک میگم . نکته خوبه عکس سیاه و سفید بودنشه که موضوع عکس ٬ حال نوازنده ٬ را بیشتر به نمایش میگذارد .اما نکته ای که متوجه آن نمی‌شوم و شاید باعث سردرگمی بیننده هم بشه دیوار جلویی و کادر بندی است چیزی که مشخص نیست، اینکه آیا فلوت زن گوشه دیواری نشسته یا در حال عبور از کوچه های خلوته . پیشنهادی هم که برای این عکس و موضوع دارم اینکه اگر کادر بسته تر بود و سوژه کامل تر در تصویر میبود شاید حس عکس و نوازننده بیشتر دیده میشد ،در هر حال وضوح عکس ،سلیقه و هنر عکاس این تصویر رو به یک اثر خوب تبدیل کرده ،موفق باشید

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. اسماعیل

    ۲۶ دی ۱۳۹۵

    درود بر آقا مرتضی
    عکس شما از چندین نگاه زیباست اولیش خوب دماوند که یک نماد ملیس و حس خوبی داره دومیش زمان کم و خارج از اراده یعنی هر جور که دلت بخواد سه پایه بزاری منتظر ساعت طلایی باشی و… چون ظاهرا عکس از داخل هواپیما گرفته شده
    و سومین نگاه که کمتر مخاطب میبینه ولی قابل ستایشه عشق شماست که از کوتاه ترین زمان چنین تصویر زیبایی خلق کردید
    و یک توصیه که نمی‌دونم شاید همین انجام دادید اگر عکستون raw (خام)بود از اینی که زیباست زیباتر بود و نکته بعدی دیافراگم خیلی بسته که نیاز نبود
    موفق و پیروز باشید.

  2. شهریار رضایی

    ۲۵ دی ۱۳۹۵

    در عالم سینما برای نشان دادن جبروت و عظمت یک شخص یا یک ساختمان یا هرچیز دیگری سعی میکنند از نمای پایین و رو به بالا استفاده کنند . در عکاسی هم همینطور ولی چون دوست عکاسمان امکان جابجایی زیادی نداشته اند این تصویر را خلق کرده اند . معمولا در عکاسی طبیعت و منظره کوهستان برای نشان دادن عظمت و شکوه کوهستان از عنصر اسمان در جهت مقایسه استفاده میشود چرا که آسمان هم خود عظمتی دارد . اگر دوست عزیزمان دوربین را تا یک سوم میانه پایینی تصویر بالاتر میبردند کوه دماوند در قسمت یک سوم پایین قرار میگرفت و در مقابل آسمان پهناور بالا خودنمایی میکرد.

    1. MORTAZA

      ۲۶ دی ۱۳۹۵

      دوست گرامی این عکس رو از پنجره هواپیمای مسافربری ثبت کردم!

  3. ارشادى

    ۲۵ دی ۱۳۹۵

    عکس بسیار زیبایى هست.
    فقط اگر من خودم میخواستم کادربندى کنم قسمت هاى تیره پایین تصویر را از کادر خارج میکردم چون خیلى نگاه بیننده رو به طرف خودش منحرف میکنه.

    1. Mahdi WINNER

      ۳ بهمن ۱۳۹۵

      با توجه به این که عکس از نظر من عالیه و هر عکسی به همون چیزی که هست قشنگه وگرنه عکس دیگری میشد! پس حرفی که میزنم نشان از سلیقه ی شخصی خودمه!
      نظر شخصی منم همینه که قسمت پایین و تیره ی کوهستان حذف بشه و کوهستان یکدست تر باشه بهتره ، خط سفید که ظاهرا ابرهای ارتفاع بالا هستند به وسط تصویر منتقل بشه باعث تعادل و تقارن بهتری میشه ، همینطور کنتراست تصویر کمی کمتر باعث soft بودن بیشتر میشه و به قول دوستمون خشن نباشه ، میزان نوری که رنگهای تصویر دارن به خصوص پررنگ بودن و تیره بودن رنگ آبی با روح خنک و فضای باز کوهستان در تضاده!
      همه نظر شخصی بنده بود و با عرض پوزش از نقد.

  4. sinoser

    ۲۵ دی ۱۳۹۵

    سلام
    ثبت این منظره شگفت انگیز برای هر عکاسی جذاب می تونه باشه و خوش به حال مرتضی. عمق میدان زیاد و ارتفا بالا حس خوب آرامش و آزادی رو به القا می کنه و چروکی زمین هم در نوع خودش جذابه. اگر کنتراست کمی کمتر بود شاید به بهتر القا شدن اون احساس ها کمک می کرد. کنتراست بالا کمی تصویر رو خشن تر کرده. ارتفاع بالا هم در نوع خودش زاویه خوبی ایجاد می کنه ولی شاید اگر کمی پایین تر بود که بلندای کوه خودش رو به لبه یک سوم بالایی تصور می رسوند عظمت دماوند بهتر به چشم میامد.
    در کل عکس واقعا خوب و شگفت انگیزی هست و آرزوی موفقیت می کنم واسه دوست عزیزم.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *