عکاسی از ویترین و تابلوی فروشگاه ها

موضوع مطلب امروز لنزک عکاسی از ویترین و تابلوی مغازه هاست. اندکی وقت به گشت و گذار در شهر خود اختصاص دهید و عکس هایی زیبا از تابلو و ویترین مغازه ها بگیرید.



ما برای پیدا کردن فروشگاه هایی که نمای جذاب داشته باشند کمی وقت گذاشتیم ولی الان می خواهیم چشمان شما را به کمی بالاتر، جایی که تابلوی فروشگاه ها قرار دارد، و همین طور به ویترین ها معطوف کنیم.

یک لنز زوم متوسط به همراه دوربین DSLR تان می تواند شما را به تابلو ها نزدیک تر کند تا مجبور نشوید نردبان نظافتچیان را قرض بگیرید، همین طور این لنز برای عکاسی از ویترین فروشگاه ها مناسب است. اگر قصد دارید هنگام غروب، وقتی که تابلو های نئون فروشگاه ها روشن می شود عکاسی کنید، به یک سه پایه هم نیاز خواهید داشت. اگر دوربینی داشته باشید که در نور کم خوب کار می کند، مثل Canon EOS 70D، بهتر خواهد بود، همچنین اگر بازتاب خیابان در شیشه ها را نمی خواهید، به یک فیلتر پلاریزه احتیاج دارید.


ویترین مغازه ها برای جلب توجه ما طراحی شده اند تا ما را به امید اینکه پول همراهمان باشد، به ورودی مغازه ها بکشانند. برخی فروشگاه ها، به خصوص در مناسبت های خاص مانند کریسمس، ساعت ها در طراحی و اجرای یک ویترین جذاب صرف می کنند. تفکر زیادی پشت استفاده از فضا، رنگ های تَن مانکن ها و نحوه قرار گیری آنها قرار دارد که درنتیجه آنها را سوژه دلپذیری برای یک پروژه عکاسی خیابانی می کند.

در خیابان های بزرگ تعداد بسیار زیادی فروشگاه وجود دارد، یعنی لازم نیست به محض رسیدن به اولین فروشگاه متوقف شوید. کمی زمان صرف کنید و به رنگ ها و مکان ها و دیگر مشخصه هایی که یک ویترین را از بقیه مجزا می کند توجه کنید. به خاطر داشته باشید که یک ویترین جذاب تر، به عکسی بهتر منجر خواهد شد، پس صرف اندکی زمان برای جستجو ارزشش را دارد. فروشگاه های کوچکتر و آنهایی که زنجیره ای نیستند را هم بررسی کنید. در شهر من شفیلد، تعدادی مغازه زنجیره ای لباس وجود دارد که همیشه ویترین های خاص و جذاب دارند. فروشگاه لباس Fancy هم انتخاب دیگری است که همواره یک ویترین تک و زیبا را برای عکاسی تضمین می کند.

مگر حالتی که میخواهید یک ویترین را به همراه آنچه در خیابان در حال رخ دادن است نشان دهید (که البته در برخی مواقع هم خوب جواب می دهد)، باید بازتاب شیشه را به حداقل ممکن کاهش دهید. فاصله گرفتن از پنجره مغازه و استفاده از لنز زومتان برای پر کردن کادر با ویترین می تواند به حذف بازتاب کمک کند ولی راحتترین کار و امن ترین روش (وقتی برای فاصله گرفتن مجبورید به داخل خیابان بروید) استفاده از فیلتر پولاریزه است. این فیلتر بازتاب را کاهش می دهد و تصویری شفاف از آنچه درون ویترین هست ارائه می کند. اگر خورشید درون شیشه می درخشد، کمی جابجا شوید تا مساله حل شود و اگر نشد بروید و مدتی بعد برگردید تا موقعیت خورشید عوض شده باشد.

وقتی به سراغ تابلو ها می رویم، اینکه در خیابان ایستاده باشید و سرتان را بالا بیاورید تا به آنها نگاه کنید، اگر به دنبال نزدیک ترین نانوایی باشید، خب این کار خوب جواب می دهد، اما برای عکاسی روش خوبی نیست. برای غلبه بر این مشکل، کمی بیشتر عقب بروید. بهتر است چیزی پیدا کنید تا بر روی آن بایستید تا کمی ارتفاعتان را افزایش دهد. همین طور می توانید سعی کنید دوربین را بالای سرتان بگیرید، البته اگر دوربین تان مانند دوربین Canon EOS 70D قابلیت چرخش صفحه نمایش داشته باشد.


اگر تابلویی مشخصا جذاب یا جالب بود، درست روی آن زوم کنید تا کل تصویر را پر کند. یا شاید بخواهید آنها را در زمینه ای از خیابان و تعدادی فروشگاه قرار دهید. اگر مغازه ها را هم در کادر خود قرار می دهید، از فیلتر پولاریزه استفاده کنید تا بازتاب ها حذف شوند. استفاده از زمینه به خصوص اگر ساختمانی قدیمی یا مغازه ای خاص با تعدادی ویترین در آنجا وجود دارد، می تواند بسیار خوب باشد.


ایستادن در گوشه ای از خیابان درست چسبیده به ساختمان ها می تواند به شما نمایی برای عکاسی از چندین تابلو بدهد. می توانید تا غروب آفتاب صبر کنید تا تابلو های نئون، خیابان را تزئین کنند و آنگاه عکاسی کنید؛ در این صورت چون از سرعت شاتر پایین تری استفاده می کنید باید مراقب لرزش دوربین باشید. پس از گرفتن عکس، به خوبی آنرا بررسی کنید که نور ها درست ثبت شده باشند و درخششی (light flare) در عکس ایجاد نکرده باشند. البته باید گفته شود که این اثر نور در شرایطی از جمله وقتی خیابان خیس باشد می تواند جالب به نظر برسد.

در شهر های شلوغ می توانید تعداد زیادی تابلو، اغلب در دسته هایی کنار هم، بر ساختمان های بزرگ در طول خیابان بیابید. در صورت امکان، نقطه ای مرتفع تر، مانند وقتی که می خواهید یک منظره شهری را به تصویر بکشید، پیدا کنید و از لنزی وایدتر استفاده کنید تا ساختمان ها و تابلو ها را در یک عکس به تصویر بکشید. ممکن است شلوغ و در هم به نظر برسد اما تابلو های درخشان و محیط شلوغ در مجموعه حسی از یک شهر شلوغ را منتقل می کند.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine

نظرات شما

  1. مهدی

    ۴ خرداد ۱۳۹۳

    سلام
    به خاطر پست های زیبای آموزش عکاسی از شما و همکاران محترم تان تشکر میکنیم.
    امیدوارم موفق باشید.
    منتظر پست های جدیدتون هستیم.
    یا علی


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *