نقد عکس #۱۶۵

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۶۵ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دیافراگم: f/5.6
  • سرعت شاتر: ۱/۸۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۵۰mm

عکاس: آقای علی خیری

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

ساختمان نیمه تمام دانشگاه صنعتی ارومیه در وسط طبیعت زیبای روستای بند ارومیه نشانی دهنده ی آسیبی است که زندگی شهری و مدرن می تواند به محیط زیست وارد کند.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: javad_toosi: با سلام تبریک میگم به این دیدگاه عکاس. محیط عکس و کادربندی و مخصوصا سیاهی آخر تصویر کاملا نماینگر فرو رفتن در کار و شغل است و یه حس بی انتهایی به بیننده دست میده و همچنین محو بودن شخص هم کمک زیادی میکنه. اما پیشنهادی که برای بهتر شدن عکس دارم اینکه اگر برای نشان دادن کار هست باید یا ابزار به نمایش گذاشته بشه یا تعداد نفراتی که پیرامون یک موضوع در حال کار هستند، باتوجه به محل عکاسی اگر تعداد نفرات بیشتر میبود این حس محو شدن در کار و زندگی که به کار میگذره بیشتر دیده میشد.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. ramin_rfr

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

    با سلام و ارزوی موفقیت برای عکاس محترم
    عکس از کادربندی و قاب خیلی خوبی برخورداره و اینکه سوژه اصلی در مرکز قرار گرفته انتخاب خوب و درستی است .
    سوژه اصلی سازه ای است با تیر آهن های برافراشته در دل طبیعت، که در آن از آجر و سیمان خبری نیست و این شکل از نمای ساختمان، با درختان پیش زمینه در عکس، که اتفاقآ در فصل زمستان بی برگ و در خواب زمستانی هستند، تشابه و همخوانی جالبی میتونه از نظر سردی و بی روح بودن به بیننده در نگاه اول منتقل کنه . همچنین ترکیب قرمزی شاخه های درختان با تیر آهن های سازه از نظر بنده هارمونی خوبی ایجاد کرده است.
    پیروز باشید.

  2. پوریا کریمی

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

    سلام.
    موضوع بسیار خوبی توسط عکاس محترم انتخاب شده است. نکته ای که خیلی جالب در عکس این است که کادر،عمودی است، نه افقی و این عمودی بودن، کاملاً حس پایداری و سختی ساختمان ها و صنعت مدرن به بیننده منتقل میکند.
    نکته ی مثبت دیگر این است که ساختمان در دل درختان و طبیعت ساخته شده که این مضمون مورد نظر عکاس را انتقال میدهد.
    تصویر هارمونی دارد امّا به نظر بنده، کنتراست ندارد. و این باعث می شود که تضاد بین زندگی شهری و زندگی مدرن، زیاد به چشم نیاید.
    از طرفی خطوطی که درختان ایجاد میکنند، سخت و پر انرژی هستند و چشم مخاطب را کمی آزار میدهند و اتفاقاً زمانی که چشم به ساختمان میرسد، آرامش بیشتری احساس میکنیم.
    به نظر بنده، اگر همین عکس، با همین ایده و فرم، در بهار گرفته می شد، تاثیر دو چندانی داشت.
    موفق و پیروز باشید.
    یا علی…

    1. عای خیری

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

      سلام.
      سپاس فراوان از لطف شما و نقد بسیار دقیق تون
      ممنون

  3. javad_toosi

    ۱۲ بهمن ۱۳۹۵

    با سلام و عرض خسته نباشید به همه دوستان
    عکس از فکوس و کادر بندی خوبی برخورداره، استفاده از قاب طبیعی و قراردادن ساختمان در وسط این قاب جلوه خاصی به عکس میده و چشم بیننده رو به ساختمان هدایت میکنه که نشون دهنده ذوق هنری عکاس میباشد. اما رنگ بندی عکس اصلا به موضوع کمک نمیکنه سفید و قرمز بودن طبیعت و سبزی ساختمان بیشتر شبیه به اینکه ساختمان مورد ظلم قرار گرفته و قرار توسط این طبیعت سرد و بی روح بلعیده بشه .هر چند کادر بندی زیباست ولی به واسطه رنگ عکس، چشم بیننده خسته شده و ترجیح میده که از آن عبور کنه .
    پیشنهادی که برای این عکس دارم اگر عکس تو مود رنگی و در یک روز افتابی گرفته میشد و ساختمان به رنگ تیره اصلاح میگشت تا تضاد بین طبیعت و ساختمان محسوس شود ، موضوع و هدف عکاس بیشتر دیده میشد .

  4. سولماز

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

    از نظر من رنگ آبی و قرمز تو این عکس تضاد خوبی دارن و این تضاد با موضوع شما به خوبی سازگاری داره…موفق باشین

  5. hamedmahboubi

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

    سلام دوست عزیز
    تبریک بابت عکس بسیار زیبای شما
    ترکیب رنگ های موجود در عکس، و ابری که التماس بارش دارد به خوبی حس سرمای زمستان رو به آدم القا می کنه
    اما در مورد پیام تصویر و اینکه شاخه ها (طبیعت) دور و اطراف سوژه شما که نماد زندگی مدرن و شهری هست رو گرفتن، برای شخص بنده بیشتر همزیستی مسالمت آمیزی رو یبن محیط زیست طبیعی و زندگی مدرن شهری تداعی می کنه و تضاد یا جنگی بین این دو حس نمیشه!
    موفق و موید باشید.

    1. عای خیری

      ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

      سلام
      بله خب دو دیدگاه میشه بیان کرد در مورد عکس ولی خب تیرآهن های سخت و بزرگ در کنار لطافت و زیبایی طبیعت کمی‌ بیشتر ذهن رو به سمت تضاد بین طبیعت و زندگی شهری میکشونه.
      ممنون از نظرتون بزرگوار


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *