چه زمانی باید از تایمر خودکار (Self timer) دوربین استفاده کنیم؟

با تایمر خودکار دوربین میتوانید بدون اینکه دست خود را کش و قوس دهید، عکس‌های خوبی از خود بگیرید. تنها کافی است که تایمر را فعال کرده و دکمه شاتر را بزنید. سپس جلوی دوربین بروید، ژست مورد نظرتان را بگیرید و به این صورت می‌توانید از خود پرتره‌ای تهیه نمایید. در ادامه این مطلب لنزک در مورد تایمر دوربین بیشتر خواهید خواند.

سلف تایمر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

سلف تایمر – self timer قابلیتی است که در اکثر دوربین‌های امروزی وجود دارد. این قابلیت فعال شدن شاتر را به تاخیر می‌اندازد و به این صورت بعد از فشردن کلید شاتر با یک وقفه زمانی تعیین شده عکس را ثبت می‌کند. این تاخیر در اکثر دوربین‌ها بین ۱۰ یا ۱۲ ثانیه است ولی برخی ازآنها یک تاخیر دو ثانیه‌ای نیز برخوردارند. علت قرار دادن این زمان طولانی‌تر این است که کاربر زمان کافی برای رفتن به جلوی دوربین را برای ثبت عکس خود داشته باشد.

برخی از دوربین‌ها همچون Olympus OM-D EM-1 دارای کلید‌های میانبری هستند که با آنها می‌توانید تایمر خودکار را مدیریت کنید. اگر نمی‌توانید گزینه سلف تایم دوربین خود را پیدا کنید، دفترچه راهنمای دوربین خود را مطالعه فرمایید ولی به طور معمول به راحتی می‌توانید در منوی اصلی دوربین آن را پیدا کنید.

عکاسی از خود (خودنگاره) و عکس‌های گروهی

با تایمر خودکار دوربین میتوانید بدون اینکه دست خود را کش و قوس دهید، عکس‌های خوبی از خود بگیرید. تنها کافی است که تایمر را فعال کرده و دکمه شاتر را بزنید. سپس جلوی دوربین بروید، ژست مورد نظرتان را بگیرید و به این صورت می‌توانید از خود پرتره‌ای تهیه نمایید.

همچنین با سلف تایمر می‌توانید در عکس‌های گروهی و خانوادگی خود حضور داشته باشید. شما می‌توانید یک گروه کوچک یا بزرگتر از دوستان و خویشاوندانتان ترتیب دهید و جای خود را در آن مشخص کنید. به این صورت دیگر نیازی نیست که برای عکسبرداری از رهگذر یا گارسون کمک بگیرید و بنابراین می‌توانید هر گونه شرمندگی یا حتی دزدیده شدن دوربین‌تان پیشگیری نمایید.

عکاسی کلوزآپ

با استفاده از تایمر و قرار دادن دوربین بر یک سه پایه و یا یک سطح ایمن دیگری نیازی به ریموت (دکمه شاتر سیمی یا بیسیم که هنگام عکاسی در محیط کم نور برای جلوگیری از لرزش دوربین کاربرد دارد) نخواهید داشت. برای عکسبرداری تنها کافی‌ است که دوربین را در محل مورد نظرتان قرار داده و تایمر آن را تنظیم کنید. به این صورت دیگر هیچ گونه تماسی با دست نخواهد داشت و عکس عاری از لرزش خواهد بود. برای عکسهای کلوزآپ نیازی به استفاده از تاخیر ۱۰ ثانیه‌ای ندارید بنابراین در چنین مواردی می‌توانید از تاخیر‌های کوتاه استفاده کنید. پس اگر خواستید که از لرزش دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر جلوگیری کنید و دکمه شاتر سیمی یا بیسیم نداشتید، می توانید از تایمر خود دوربین استفاده نمایید.

این نوع عکاسی کاربرد خوبی در عکسبرداری در نور کم دارد (که به دلیل نوردهی طولانی دوربین نباید لرزش داشته باشد)، همچون کلوز آپ فوق از قارچی جنگی که در تاریکی هوا گرفته شده است.

فوکوس دوربین خود را بررسی نمایید

روش‌های مختلفی برای ارتقای کیفیت عکس‌ها در هنگام استفاده از سلف تایم وجود دارند. اولین روش توجه به استفاده از یک فوکوس دقیق می‌باشد. وقتی که می‌خواهید از خودتان عکس بگیرید، با زدن دکمه شاتر، دوربین بر پس زمینه شما فوکوس می‌کند و به این صورت عکس شما محو می‌افتد. برای حل این مشکل می‌توانید بر مکانی که میخواهید در آن قرار گیرید، فوکوس کنید. کلید شاتر را بزنید و پیش از اینکه جلوی دوربین بیاستید، فوکوس آن را بررسی نمایید. در عکس‌های گروهی حل مشکل فوکوس بسیار آسان است و تنها کافی است که روی یکی از اعضای گروه یا فردی که در کنارت می‌ایستد فوکوس نمایید.

لبه‌های کادر را بررسی نمایید

موضوع دیگری که باید به آن توجه کنید، لبه‌های وسیله‌ای که است به عنوان پایه دوربین از آن استفاده می کنید. اگر عکسبرداری را با زاویه‌ی باز انجام دهید مقداری از لبه‌های پایه نیز در عکس می‌افتد. دوربین را بر گوشه میزی که می‌خواهید به عنوان پایه از آن استفاده کنید قرار دهید و حواستان باشد که نیفتد!

مشکل دیگری که در عکسبرداری با سلف تایمر با آن مواجه می‌شوید ارتفاع میز یا صندلی است که می‌خواهید به عنوان پایه از آن استفاده نمایید. این امر ممکن است باعث شود که سر یا پاهای سوژه‌هایتان در عکس نیفتند. برای حل این مشکل، زاویه دوربین را به شکلی تغییر دهید تا همه در عکس بیفتند.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *