انواع سه پایه دوربین: توصیه ها و نکات استفاده از تکیه گاه برای دوربین

بسیاری از ما پول زیادی را برای خرید دوربین های پیشرفته خرج می کنیم اما به این نکته توجه نمی کنیم که دوربین هنگام عکسبرداری چگونه باید ثابت نگه داشته شود. اگر لرزش دوربین عکس شما را خراب کند شما به زودی خواهید فهمید که خوبی لنز و بالا بودن مگاپیکسل دوربین در خراب شدن عکس هایی که با لرزش همراه است هیچ تاثیری نخواهد داشت. پس ما به چه سه پایه هایی نیاز داریم و چه مدل هایی در بازار وجود دارند.

دلایل استفاده از سه پایه برای دوربین:

جلوگیری از لرزش دوربین

همان طور که در ابتدا گفته شد اصلی ترین دلیل استفاده از تکیه گاه، جلوگیری از لرزش دوربین است. لرزش در عکس زمانی رخ می دهد که سرعت شاتر دوربین از سرعت لرزش دست کمتر باشد. به عنوان یک نکته در نظر داشته باشید: زمانی که سرعت شاتر از فاصله کانونی لنز کمتر باشد شما به یک تکیه گاه مثلا سه پایه احتیاج پیدا می کنید.

استفاده از سه پایه مناسب برای دوربینتان

در صورتی از یک مدل عکس می گیرید استفاده از سه پایه برای ارتباط بهتر با مدل و نیز ژست دادن مناسب به او کار را ساده تر می کند. چرا؟ به این دلیل که زمانی که از سه پایه استفاده می کنید می توانید دوربین را روی آن گذاشته و روی نقطه مورد نظر فوکوس کرده و کادر را تنظیم کنید. سپس به راحتی به طرف مدل رفته و به او نشان دهید که چطور بایستد و یا مدل موها یا آرایشش را درست کنید (البته در صورتی که دستیار نداشته باشید). همچنین می توانید با او صحبت کنید تا احساس راحتی بیشتری بکند بدون اینکه نگران تنظیم بودن دوربین باشید.

در مورد عکس های خودنگاره

شما ممکن است بخواهید سوژه عکس خودتان در محیط های داخلی باشید و یا در صورتی که در سفر هستید و به یک مکان مشهور می رسید بخواهید از خودتان در آن جا عکس بگیرید. در صورتی که بخواهید در این عکس ها دوربین را در یک دست گرفته و آن را دراز کنید تا از خود عکس بگیرید مطمئناً عکس های خوبی نخواهید گرفت و مطمئن باشید که به این زودی ها برنده جوایز بین المللی نخواهید شد! پس به این دلیل نیاز به یک تکیه گاه برای تنظیم کادر ضروری است.

همچنین زمانی که شما در پارتی و یا مراسم عروسی هستید و یا به طور کلی در هر جایی که می خواهید خود نیز در عکس باشید باید از سه پایه استفاده کنید.

شما می توانید عمق میدان را افزایش دهید

اگر شما در مد دستی عکس می گیرید و می خواهید عمق میدان را افزایش دهید، به عنوان مثال در یک عکس منظره می خواهید عکس از جلو به پشت عکس دارای وضوح باشد، در این صورت باید از یک دیافراگم کوچک (مثلا f/11) استفاده کنید. در این حالت سرعت شاتر کمتر شده تا نور به مدت بیشتری به سنسور دوربین برسد. در نتیجه شما به یک سه پایه یا تکیه گاه نیاز پیدا خواهید کرد که در غیر این صورت عکس شما خراب خواهد شد.

امکان دسترسی به نقاط سخت

بعضی از سه پایه ها، پایه هایی بسیار کوتاه دارند یا بعضی دارای پایه های خم شو هستند به طوری که می توانند دوربین را تا کف زمین پایین بیاورند. حال اگر از سه پایه استفاده نکنید در این صورت مجبورید خودتان به زمین نزدیک شوید که این حالت یا باعث ایجاد ناراحتی در شما شده و یا باعث خیس و کثیف شدن لباستان می شود. حتی در بعضی از موارد عملاً امکان گرفتن این عکس ها در این فاصله کم امکان پذیر نیست.

از چه سه پایه ای استفاده کنید

در این مقاله سعی می کنیم انواع سه پایه ها را به شما معرفی کنیم اما در صورتی که فراموش کنید سه پایه خود را همراه داشته باشید در این صورت می توانید از اشیاء دیگر به عنوان تکیه گاه برای دوربین خود استفاده کنید.

سه پایه بزرگ – Full-sized Tripod

برای اکثر عکاسان، سه پایه یک وسیله ضروری است چرا که تا سطح بسیار پایین باز می شود، یک تکیه گاه عالی برای دوربین است و همچنین در مکان های طوفانی کاملاً ثابت می ماند. این سه پایه ها دارای امکانات داخلی زیادی هستند مانند: تراز برای صاف کردن سطح، سر چرخان برای عکس های پانوراما، نگهدارنده پایه ها و…

سه پایه کوچک – Minipod

این سه پایه همانطور که از اسمش مشخص است دارای سه پایه کوتاه می باشد. طراحی آن بسیار فشرده است و در صورتی که شما از دوربین با لنز بلند استفاده کنید ممکن است به سادگی لنگر انداخته و بیفتد. بعضی از عکاسان برای غلبه بر این مشکل یک وزنه روی پایه ها قرار می دهند.

سه پایه فشرده – Compact Tripod

سه پایه فشرده مانند سه پایه بزرگ است با این تفاوت که پایه های تاشو دارد که بسیار آن را کوچک تر و قابل حمل تر می کند. این سه پایه ها برای دوربین های دیجیتال کامپکت بسیار مناسب هستند.

تک پایه – Monopod

گاهی اوقات استفاده از سه پایه ممکن است دست و پا گیر شود مانند زمانی که در میان جمعیت و یا مسابقات ورزشی عکس می گیرید. در این صورت وسیله ای که مزایای سه پایه را داشته و جای کمی اشغال کند بی شک یک تک پایه است. این وسیله مانند سه پایه ای عمل می کند که تکیه گاه در بالای آن قرار دارد. در صورتی که از تک پایه استفاده می کنید می توانید با پاهای کمی باز دوربین را بگیرید و در این حالت پاهای شما با تک پایه تشکیل یک سه پایه را می دهند که باعث ایجاد تکیه گاه مطمئن تری برای دوربین می شوند.

سه پایه رومیزی – Table Top Tripod

این سه پایه ها برای استفاده های رومیزی مناسب می باشند. این سه پایه ها کاملاً تاشو بوده و قابلیت حمل در کیف را دارند اما برای عکسبرداری از مناظر و یا عکس های دسته جمعی که می خواهید با زدن دکمه تایمر به حاضرین در عکس بپیوندید، مناسب نیستند. همچنین قابلیت باز شدن و بالا آمدن را ندارند. در حالت کلی سبک و قابل اعتماد بوده و برای عکاسی در فضاهای کوچک مفید هستند.

گیره – Clamp

این وسیله با فک متحرک خود، قابلیت قفل شدن به سطوح مختلف مانند میز، دسته صندلی و شاخه درخت را داشته و به این ترتیب یک تکیه گاه بسیار مناسب و محکم برای دوربین به شمار می رود. البته این مشروط به محکم بودن سطح مورد نظر نیز می باشد. تنها محدودیت این گیره ها سایز فک آن ها است که شما را محدود به استفاده از سطوحی می کند که اندازه آن ها از فک گیره بیشتر نباشد.

سر پایه مکنده – Suction Pod

این سر پایه با خاصیت مکندگی خود به پایه وصل شده و به سطوح صیقلی و صاف مانند شیشه، کابینت فلزی و یا میز صیقلی می چسبد. با این که از لحاظ امنیت عالی هستند اما شما همیشه حس می کنید که ممکن است مکندگی خود را از دست داده و لیز بخورند و به دوربین آسیب برسانند. این سر پایه ها یک تکیه گاه بسیار مناسب برای دوربین هستند.

کیسه لوبیا – Beanbag

این کیسه ها در جاهایی استفاده می شوند که نمی خواهید دوربین را روی سطح مورد نظر قرار دهید. به عنوان مثال زمانی که می خواهید دوربین را روی شیشه خودرو قرار داده و از یک منظره عکس بگیرید بهتر است که دوربین را روی این کیسه بالش مانند قرار داده و آن را روی شیشه بگذارید. داخل کیسه های جدید با توپ های پلی استایرن پر شده که باعث سبکی آن ها شده است.

تکیه گاه های موقت

ایده هایی که در این بخش ارائه می شوند صرفاً برای مقاصد موقت مناسب هستند. به یاد داشته باشید که این تکیه گاه ها هرگز به پای یک سه پایه خوب نمی رسند.

استفاده از دیوار یا حصار

شما می توانید گاهی از اوقات دیواری را پیدا کنید که دوربنتان را روی آن بگذارید. اگر نگران خراش برداشتن دوربین هستید می توانید ابتدا لباس خود را روی سطح مورد نظر پهن کنید. برای سطوح خیس نیز می توانید از یک کیف پلاستیکی زیر دوربین استفاده کنید.

استفاده از کیف دوربین

استفاده از کیف وسایل دوربین نیز انتخاب خیلی خوبی است. در این حالت کیف را روی سطح گذاشته و دوربین را روی آن قرار دهید. برای اطمینان از عدم لغزش دوربین، ابتدا آن را به پایین فشار دهید تا در جای خود محکم شده و سپس دکمه شاتر را امتحان کنید.

استفاده از بدن خودتان

اگر بدن شما فرز و سریع است می توانید به حالت نظامی نشسته و یا به چیزی تکیه دهید تا به عنوان تکیه گاه برای دوربین عمل کنید.

استفاده از خودرو

در اینجا دو انتخاب وجود دارد: یکی این که شیشه خودرو را پایین کشیده و از قاب پنجره به عنوان تکیه گاه استفاده کنید. دومین گزینه استفاده از سقف و یا کاپوت خودرو است اما در این حالت شما نه تنها باید نگران دوربین باشید بلکه باید نگران رنگ خودرو نیز باشید بنابراین از یک کیسه نگهدارنده و یا یک روانداز دیگر به عنوان حفاظ استفاده کنید.

م

منبع

برگرفته از : Ephotozine


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *