نقد عکس #۱۶۶

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۶۶ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Canon eos 650d
  • دیافراگم: f/9
  • سرعت شاتر: ۱/۵۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-800
  • فاصله کانونی: ۷۵mm

عکاس: آقای حمید بابایی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

تلاش ماهیگیران در فصل زمستان و زیر باران.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: پوریا کریمی: سلام. موضوع بسیار خوبی توسط عکاس محترم انتخاب شده است. نکته ای که خیلی جالب در عکس این است که کادر،عمودی است، نه افقی و این عمودی بودن، کاملاً حس پایداری و سختی ساختمان ها و صنعت مدرن به بیننده منتقل میکند. نکته ی مثبت دیگر این است که ساختمان در دل درختان و طبیعت ساخته شده که این مضمون مورد نظر عکاس را انتقال میدهد. تصویر هارمونی دارد امّا به نظر بنده، کنتراست ندارد. و این باعث می شود که تضاد بین زندگی شهری و زندگی مدرن، زیاد به چشم نیاید. از طرفی خطوطی که درختان ایجاد میکنند، سخت و پر انرژی هستند و چشم مخاطب را کمی آزار میدهند و اتفاقاً زمانی که چشم به ساختمان میرسد، آرامش بیشتری احساس میکنیم. به نظر بنده، اگر همین عکس، با همین ایده و فرم، در بهار گرفته می شد، تاثیر دو چندانی داشت. موفق و پیروز باشید. یا علی…

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. امیر پسند

    ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    من عکاس تازه کاری هستم و عکس بالا هم به نظر من خیلی خوبه ولی خودم اگه می خواستم چنین عکسی بگیرم عکس رو حتما رنگی می گرفتم تا شور و اشتیاق و جنب و جوش در عکس پدیدار بشه و و همچنین فاصله کانونی رو کمتر میکردم تا قسمتی از ساحل برای عمق دادن به میدان در کادر قرار بگیره و اگر تکه چوبی یا سنگی هم در داخل ساحل موجود بود به کادرم اضافه می کردم تا عمق رو هر چه بیشتر بهبود بدهم و دوربین رو یکم به سمت بالا می گرفتم تا همچنان با حفظ طراز افق کادر بیشتر از اسمان رو در کادرم جا بدم و یک حس با لندگی و رشد رو هم به بیننده القا کنم بدم هم نمیومد تا با کم کردن مقدار دیفراگرام عکس از شوژه اصلی به سمت عقب شور به محو کردن کنم تا چشمها با چرخش در صحنه مارپیچ خسته نشوند با تشکر از عکاس عکس ولی زیباست

    1. javad_toosi

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

      با سپاس از نظر شما و اینکه میفرمایید تازه کار هستید کاملا به اصطلاحات و ترفند های عکاسی اشنایی دارید که اینده خوبی رو برای شما پیش رو داره ،ولی اجازه بدید در چند مورد با شما مخالفت کنم البته نظر شخصی من است و عکاسی یه سبک شخصی
      ابتدا در مورد عمق میدان و وجود ساحل : وجود ساحل در عکس حس فرو رفتن در دریا رو از بین میبره و چشم رو گمراه میکنه همچنین صرفا چون ماهیگیران تا زانو تو اب هستند به معنی نزدیک بودن به ساحل نیست خیلی مناطق مثل اشوراده تا چند صد متر اب از یک متر هم بالا تر نمیاد
      بودن چوب و یا سنگ هم هرچند باعث عمق میدان میشه ولی از ورود چشم به چرخه جلو گیری میکنه
      وبر خلاف نظر شما راجب تاری و محو بودن به نظر بنده نقطه عطف عکس همین چرخه است و ناخود اگاه چشم تک تک نفرات را مورد بررسی قرار میده و این به اصل نحوه ماهی گیری که داره انجام میشه ،گروهی و یکپارچه بودن کار و ماهیگیران و هماهنگی انان تاکید میکنه

  2. مهدی شرفی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

    عکس بسیار زیبایی است و مفهوم را بخوبی نشان میدهد ولی واقعا ای کاش رنگی بود با کنتراستر.
    به نظر من سیاه سفید بودن و نگاه فرد جلویی احساس خستگی را نشان میدهد و اینه که اسمان کم دیده میشود باعث طوفانی نشان دادن نشده.
    ولی واقعا اون مارپیچ بسیار زیبا و پرمعنا است.

  3. پوریا کریمی

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

    با سلام خدمت عکاس گرامی

    به نظر بنده، نحوه ی قرار گیری افراد در تصویر، به خوبی مفهوم تصویر را می رساند. افراد به صورت مارپیچ ایستاده اند و کسی که از همه به دوربین نزدیک تر است، در چشم ربا ترین نقطه ی عکس قرار گرفته است. و بعد از دیدن آن شخص، چشم در این مارپیچ هدایت می شود و ما همه ی افراد را میبینیم. در دست همه ی ماهیگیر ها، قسمتی از تور قرار دارد و این حس را منتقل می کند که همه ی این افراد، مانند دانه های تسبیح به هم وصل شده اند و با همدلی و همکاری، برای کسب روزی تلاش می کنند.

    هر کدام از افراد در تصویر اندازه ای دارند امّا همه ی آنها در حال انجام یک کار هستند. این نشان می دهد که این آدم ها بدون حسادت به یکدیگر، در هر جایگاهی که هستند، وظیفه ی خود را انجام میدهند و کار همه ی آن ها هم، مهم و ارزشمند است.

    اما از نظر این حقیر تصویر ایراد هایی هم دارد.
    مثلاً خط افق، بسیار بالا است. و این باعث شده که هم از خط ۱/۳ خارج شود و هم به دلیل کم بودن مقدار آسمان، حس هوای طوفانی را به خوبی منتقل نکند. علاوه بر این، تصویر را تخت و پرسپکتیو را کم میکند.

    و در آخر; در موضوعی که عکّاس عزیز انتخاب کرده، روح زندگی جریان دارد. اما رنگی نبودن، این روح را از تصویر میگیرد. این حتّی باعث شده که خیس بودن لباس ماهی گیرها به خوبی به چشم نیاید و حس طوفان و باران منتقل نشود.
    ای کاش تصویر سیاه و سفید نبود و مود رنگی تصویر ،آیی بود تا حال و هوای دریا را تداعی کند.
    و کنتراست نوری یشتری داشت تا هم طوفانی بودن هوا جلوه کند، و هم دشواری کار ماهیگیران.

    موفق و پیروز باشید
    یا علی…

  4. javad_toosi

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

    با سلام عکس از کادر بندی خوبی برخوردار است هرچند که من به شخصه ترجیح میدادم فضای بیشتری از اسمان را در کادر قرار دهم ، قرار گیری عکاس و ماهیگیران به درستی انجام گرفته گویی فضایی از پیش اماده بوده که باید به عکاس تبریک گفت برای انتخاب این زاویه ، انتخاب موضوع و هدف عکاس هم بسیار خوبه و زحمت و تلاش ماهیگیران در آن کاملا مشهود است . تنها پیشنهادی که دارم اینکه کاش در مد رنگی عکاسی میشد تا بارانی بودن هوا و جریان زندگی هم در عکس مشهود میبود .


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *