۱۰ نکته برای کمک به عکاسان جهت جلوگیری از مشکلات کمر

عکاسان بی شک به شدت در معرض خطر کمر درد قرار دارند، هم به خاطر حمل دوربین یا کیف های سنگین بر گردن یا شانه خود و هم به خاطر صرف مدت زمان طولانی پشت کامپیوتر برای ویرایش تصاویر. از این رو این مطلب لنزک را به نکاتی برای سلامتی عکاسان و جلوگیری از مشکلات کمر اختصاص داده ایم.

عکاسان بی شک به شدت در معرض خطر کمر درد قرار دارند، هم به خاطر حمل دوربین یا کیف های سنگین بر گردن یا شانه خود و هم به خاطر صرف مدت زمان طولانی پشت کامپیوتر برای ویرایش تصاویر. از این رو این مطلب لنزک را به نکاتی ویژه عکاسان جهت جلوگیری از مشکلات کمر اختصاص داده ایم.

مطالعات نشان می دهد که زمانی، حدود ۸۰% از جمعیت جهان به نوعی مشکلات یا درد کمر را تجربه می کنند. این یا به دلیل مشکلات عصبی و عضلانی، بیماری دژنراتیو دیسک، آرتریت یا نوعی تروماست. سن، آمادگی جسمانی ضعیف و داشتن اضافه وزن ممکن است برخی از دلایل کمر درد را توضیح دهد، اما علت اصلی آن بدون شک طرز ایستادن یا قرار گرفتن بد است.

بسیاری از شغل ها نیازمند تلاش های فیزیکی مانند بلند کردن، هل دادن، یا کشیدن در حین چرخاندن ستون فقرات هستند، اما تمام روز نشستن پشت یک میز نیز ممکن است به همان اندازه بد باشد، چون یک وضعیت ایستا و ثابت، فشار را در کمر افزایش می دهد.

عکس از نیک هاسکینس (Nick Haskins)

عکاسان بی شک به شدت در معرض خطر کمر درد قرار دارند، هم به خاطر حمل دوربین یا کیف های سنگین بر گردن یا شانه خود و هم به خاطر صرف مدت زمان طولانی پشت کامپیوتر برای ویرایش تصاویر. تمام عکاسانی که من می شناسم همیشه از این که بعد از یک جلسه عکاسی طولانی یا چندین ساعت ویرایش عکس ها چقدر بد کمر درد می گیرند، شکایت می کنند.

برای چندین سال من جزء آن دسته عکاسانی بودم که کمر درد دائمی داشتم. من همیشه سعی می کردم با داروی ضد درد یا مراجعه به یک فیزیوتراپ آن را تسکین دهم تا این که یک روز وقتی از خواب بیدار شدم بازوی چپم کاملا بی حس شده بود. دکتر به من گفت که دو دیسک فتق واقعا بد در ناحیه گردن دارم و باید برای درمان آن عمل جراحی انجام دهم.

این عمل جراحی آسان نبود؛ بهبود آن طولانی و دردناک بود و باعث شد متوجه شوم که اگر توجه بیشتری به وضعیت ایستادنم می کردم، می توانستم از رسیدن به این نقطه جلوگیری کنم. بنابراین در اینجا به چند نکته که در طول این مسیر یاد گرفتم اشاره می کنم که می تواند به شما کمک کند در حین انجام کار عکاسی خود بیشتر از کمر خود مراقبت کنید، تا از آنچه برای من پیش آمد جلوگیری کنید.

لنزک: لطفا قبل از ایجاد هر گونه تغییر با دکتر خود مشورت کنید یا از یک متخصص اطلاعات به دست آورید. نکات این مطلب تنها تجربه شخصی نویسنده می باشند.

۱

کیف سر شانه خود را با یک کوله پشتی عوض کنید

کیف سر شانه یک سبک امضا برای اکثر عکاسان خبری است، و زمانی که شما نیاز دارید در حین حرکت به تجهیزات خود دسترسی داشته باشید، واقعا کاربردی است. اما دشمن بزرگ وضعیت ایستادن و قرار گرفتن شما نیز هست، چون تمام وزن را بر روی یکی از شانه های شما می اندازد و ستون فقرات شما را خمیده و نامتعادل می کند.

کوله پشتی وزن را به طور مساوی بر روی هر دو شانه پخش می کند، که راه حل بسیار بهتری برای حمل تجهیزات شماست. چرخ دستی های غلتان گزینه حتی بهتری هستند، اما اگر لازم باشد سریع حرکت کنید و زمین صاف نباشد، چندان کاربردی نیستند.

۲

بند گردنی دوربین خود را با یک بند شانه ای عوض کنید

واضح است که آویزان بودن یک دوربین و لنز سنگین از گردنتان با یک بند ایده واقعا بدی است، که باعث وارد شدن فشار زیاد بر روی گردن شما شده، و به ایجاد مشکلاتی هم در دیسک های ستون فقرات و هم در مفاصل گردن منجر می شود. آویزان کردن بند از شانه و در میان نیم تنه (بند های شانه ای یا sling strap)، تاثیر وزن دوربین را به حداقل می رساند. این کار جابجا شدن و رسیدن به دوربین را برای شما راحت تر کرده، و تاثیر آن را بر روی گردن شما کاهش می دهد.

۳

یک صندلی اداری خوب بگیرید

اگر مدت زمات طولانی را صرف کار با کامپیوتر می کنید، یک صندلی اداری خوب گاهی اوقات چیزی است که شما باید بر روی آن سرمایه گذاری کنید. واقعا مهم است که صندلی شما قابل تنظیم باشد، و بتوان آن را با اندازه شما، و وضعیتتان در رابطه با میز و کامپیوتری که بر روی آن کار می کنید، تنظیم کرد.

زاویه مطلوب بین پاها و پشت شما حدود ۱۲۵ درجه است.

همچنین از خریدن صندلی هایی که نمی توان چرخ های آنها را قفل کرد خودداری کنید، چون آنها به جلو و عقب حرکت می کنند و شما را در وضعیت بدی در حالت نشسته قرار می دهند. همچنین، صندلی هایی که دسته برای بازو دارند نخرید، چون ممکن است باعث ایجاد فشار بر تاندون های آرنج شوند که به التهاب تاندون ها و آسیب عصب اولنار منجر می شود.

۴

موقعیت کامپیوتر را با بدن خود تطبیق دهید

تقریبا همه از کامپیوتر خود در بدترین وضعیت ممکن استفاده می کنند، چون آنها اغلب اوقات خیلی پایین قرار داده می شوند، به خصوص اگر لپ تاپ باشد.

قوز کردن و به پایین نگاه کردن برای مدت طولانی باعث ایجاد فشار واقعا بدی بر ستون فقرات و عضلات گردن می شود. این امر می تواند به سفتی گردن، سردرد، و در دراز مدت به مشکلات ستون فقرات منجر شود. کار درستی که باید انجام دهید این است که مانیتور کامپیوتر خود را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید مستقیما رو به جلو نگاه کنید، بدون این که مجبور شوید گردن خود را خم کنید.

۵

از یک قلم و تبلت به جای ماوس استفاده کنید

ماوس یک قطعه سخت افزاری اساسی برای کارهای کامپیوتری اکثر افراد است، اما در عین حال، ابزاری با ارگونومی بد است. ماوس دست شما را در یک وضعیت غیر طبیعی قرار می دهد، که در دراز مدت به مشکلات دست، مچ، شانه و بازو مانند التهاب تاندون ها و ورم مفاصل منجر می شود.

استفاده از یک قلم و تبلت، علاوه بر این که کنترل بسیار بهتری بر عملکرد طراحی در نرم افزار ویرایش عکس به شما می دهد، یک وضعیت دست بسیار طبیعی تر را نیز میسر می سازد، که از مشکلات سلامتی جلوگیری می کند.

۶

به طور منظم استراحت کنید و بدن خود را بکشید

یک اشتباه رایج که همه ما مرتکب می شویم این است که برای مدت زمان طولانی در یک وضعیت ثابت باقی می مانیم، چه در هنگام عکاسی باشد، چه رانندگی، نشستن پشت میز، یا تنها استراحت کردن بر روی نیمکت.

ضروری است که در فعالیت های روزانه خود استراحت و کشش های کوتاه داشته باشید، که اجازه می دهد فیبر های عضلانی شما حرکت کنند و از گرفتگی و انقباض آنها جلوگیری می کند.

۷

خونتان را به جریان بیاندازید

گردش خون ضعیف نقطه شروعی برای بسیاری از مشکلات سلامت واقعا جدی است. مسلما، همه ما می خواهیم یک زندگی سالم تر داشته باشیم، بهتر بخوریم، و بیشتر تمرین کنیم، اما واقعیت این است که این کار به وقت زیادی نیاز دارد.

یک راه عالی برای دستیابی به این هدف این است که فعالیت های منظم خود را به تمرینات کوچک تبدیل کنید.

کارهای ساده ای مانند استفاده از پله به جای آسانسور، یا تبدیل پیاده روی در خیابان به سمت کافی شاپ به یک پیاده روی قدرتی، تنها با اضافه کردن حرکت بیشتر به بازوهایتان در حین راه رفتن، می تواند تفاوت زیادی در وضعیت جسمی کلی شما ایجاد کند.

۸

همیشه اجسام را با قدرت زانو بلند کنید، نه با کمرتان

شدیدترین صدمات کمر از تروما یا بلند کردن اجسام سنگین وزن ناشی می شوند. تلاش برای بلند کردن چیزی سنگین از سطح زمین، با استفاده از کمر، عامل ایجاد فاجعه ای مانند دیسک کمر است.

کاری که باید در این مواقع انجام دهید این است که همیشه کمر خود را راست نگه دارید و از زانوهای خود به عنوان یک اهرم برای بلند کردن وزن استفاده کنید. ماهیچه های پاهای شما بسیار قوی تر از کمرتان هستند، به من اعتماد کنید.

۹

وضعیت خوابیدن خود را تنظیم کنید

ما تقریبا یک سوم از عمر خود را در خواب می گذرانیم، بنابراین اگر در مورد وضعیت خود در طول روز نگران هستیم، باید در مورد وضعیتمان در حین خواب نیز نگران باشیم.

اکثر افراد سخت کوشی که من می شناسم وقتی به رختخواب می روند آنقدر خسته اند که تنها دراز می کشند، چشم هایشان را می بندند و بلافاصله به خواب می روند. آنها اغلب اوقات در وضعیت های واقعا بدی می خوابند و بیشتر شب را به کُشتی گرفتن با بالش یا فرو رفتن در تشک های واقعا بد می گذرانند.

بهترین وضعیت خوابیدن یک بحث واقعا جنجالی است، چون یک مسئله شخصی است که به شکل بدن، وزن، مشکلات تنفسی و غیره بستگی دارد.

ما در خواب زیاد جابجا می شویم (تکان می خوریم)، اما شما چه اکثر اوقات به پشت می خوابید، چه به پهلو و چه بر روی شکم همیشه سعی کنید تشک و بالشی داشته باشید که ستون فقرات شما را تا حد ممکن راست نگه دارد. در این صورت خیلی بهتر استراحت خواهید کرد و بسیار سرحال تر از خواب بیدار خواهید شد.

۱۰

به درستی به بدن خود آب رسانی کنید

بدن ما از ۹۰% آب تشکیل شده است، اما با این حال ما معمولا فراموش می کنیم که برای زنده ماندن چقدر به آب نوشیدن نیاز داریم.

اگر شما فرد پرمشغله ای هستید، رسیدن به مصرف آب بهینه ۲ لیتر در هر روز آسان نیست. اما اگر سعی کنید همیشه یک بطری آب با خود به همراه داشته باشید و در طول روز به طور منظم بنوشید، متوجه خواهید شد که اندام های داخلی شما خیلی بهتر عمل خواهند کرد، پوست شما جوان تر به نظر خواهد رسید و مفاصل و استخوان های شما خیلی زود پیر و فرسوده نخواهند شد.

لنزک: جهت کسب اطلاعات بیشتر، شامل حالت ایستادن صحیح برای عکاسی و تصاویر راهنما جهت تمرین های ورزشی، مطلب «اصول و تمرین‌های ارگونومیک برای عکاسان» را مطالعه نمایید.
ن

نتیجه گیری

خب، این یک لیست کوچک از نکات ساده ای بود که ممکن است تغییر قابل توجهی در زندگی شما ایجاد کند.

این نکات ممکن است برای بسیاری از افراد بدیهی به نظر برسد، اما واقعیت این است که همه ما آنقدر درگیر کار و زندگی روزمره خود هستیم که به نظر می رسد فراموش می کنیم مراقب خودمان باشیم و تنها زمانی می فهمیم که خیلی دیر شده است.

شما چطور؟ نکته ای در نظر دارید که بتوانیم به این لیست اضافه کنیم تا به عکاسان کمک کنیم از مشکلات کمر جلوگیری کنند؟

نویسنده: ایوو گیماریس (Ivo Guimaraes)

منبع

برگرفته از: digital-photography-school


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *