نقد عکس #۱۶۸

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۶۸ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Sony DSC-HX400V
  • دیافراگم: f/6.3
  • سرعت شاتر: ۱/۱۰۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-125
  • فاصله کانونی: ۱۶۴mm

عکاس: آقای کامران اسماعیلی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

خشم آسمان و مقاوت زمین.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: javad_toosi: باسلام و تبریک بخاطر این عکس زیبا به جناب اقای عباسی عکس از کادربندی خوبی برخوردار است و فکوس بخوبی بر روی بازیکنی که گل زده و خوشحال است انجام پذیرفته ،همچنین عکس کاملا نمایانگر بازی کودکانه ،احساس شکست و شوق پیروزی میباشد. هرچند عکاس میتوانست در ویرایش نهایی زباله ها و اشیای رو زمین را حذف کند اما شاید هدف از بودن انها نشان دادن اماده نبودن محیط و بستری مناسب برای بازی کودکان باشد حتی پا برهنه بودن بازیکن جلویی نیز بر این امر تاکید میکند . تن رنگ غلیظ است هرچند به زنده بودن عکس کمک میکند شاید کمتر بهتر بود یا اصلاحاتی به صورت دستی صورت میگرفت ،نکته ای که از همان اول به چشمم خورد و عکس را از عالی به خوب در نظرم تغییر داد بلور بیش از اندازه پشت سر سوژه اصلی است (گویی با فتوشاپ بلور به ان اضافه شده) بهتر بود برای این عکس که کادری باز دارد از F بزگتر استفاده میشد زیرا سهم عمده این تصویر مربوط به اتفاقات پشت سر بازیکن است .پس بلور و محوی کمتر بهتر میبود . موفق و پیروز باشید

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. هدی ملکی

    ۶ اسفند ۱۳۹۵

    سلام

    وقتی عکس رو به عنوان یک بیننده دیدم بسیار لذت بردم، منظورم این هست که عکس از نظر احساس حس خوبی رو به من منتقل کرد اما نقد هایی نیز از دیدگاه فنی بر آن وارد است. چشم ها پس از چند لحظه در کادر گمراه می شوند. اینکه سوژه اصلی چیست دقیق مشخص نیست در تصویر، یا بهتر است که بگویم نقطه کانونی کمی نامحسوس هست. پس تنها نقطه ضعف این تصویر از دید من، ترکیب بندی است.

    فکر می کنم اگر می شد مثلا ابر ها را در کادر به صورت افقی داشتیم و این مثلث خالی در بالا ایجاد نمی شد بهتر بود، و از آنجا که انتخاب رنگ می تواند سلیقه ای باشد ایراد دیگری از نظر فنی وارد نیست. برای بهبود عکس می شد تکه ابر پایین را در کادر نیاورد.

    دید عکاس برای انتخاب سوژه قابل تحسین است. فقط از آنجا که عکس منظره است شاید اگر فرصت داشتند و کمی زمان بیشتری می گذاشتند این تصویر زیبا به یک عکس منظره عالی بدل می گشت.

    تشکر از عکاس گرامی برای اشتراک اثرشان و آرزوی موفقیت برای ایشان.

    1. javad_toosi

      ۷ اسفند ۱۳۹۵

      باسلام و تشکر بخاطر نقد خوبتون و مخصوصا اینکه در این بخش شرکت کردید امیدوارم همیشه شاهد حضور شما تو این بخش باشیم .
      از نظر نقد تقریبا با شما موافقم جز در مورد رنگ ، رنگ نمیتونه سلیقه ای باشه اگر عکس موضوع نداشت شاید میشد این برداشت رو کرد ولی الان موضوع و هدف عکاس مشخصه از رنگ های ملایم نمیتوان برای نشان دادن خشم استفاده کرد ، تایید حرف من احساس خوبی است که در شما پس از دیدن عکس ایجاد شده (عکس لطیف است) پس اصولا از همان ابتدا عکس با شکست مواجه شده .
      تقابل زمین و اسمان دیده نمیشه.
      از طرفی از نظر فنی هم اگر از اف بزرگتر استفاده میشد شاید خشم اسمان دیده میشد .
      و واقعا با این موضوع که فرمودید بیننده گمراه میشه در عکس موافقم هیچ تمرکزی دیده نمیشه
      در مورد ابرها هم کاملا حق با شماست و کنجکاو شدم چنانچه صفحه اینستاگرام یا شبکه های مشابه دارید که میشود کارهاتون رو دید یا اینجا یا در صفحه اینستا گرامم برام دایرکت کنید ، دید خیلی خوبی بود نسبت به ابر و اون مثلث خالی
      موفق و سلامت باشید

  2. javad_toosi

    ۶ اسفند ۱۳۹۵

    با سلام خدمت همه دوست داران عکاسی
    ابتدا لازم به توضیح میدانم که بیان کنم تلاش و ذوق عکاس برای ثبت یک لحظه شگفت انگیز مشهود است ، هرچند به عقیده بنده موفق به ثبت آن نشده.
    شاید اگر چند موردی را در نظر میگرفتند عکس بهتری از کار در می امد .
    اول اینکه کادربندی گمراه کننده است نه انقدر بسته است که تمرکز برروی درختان باشد ،نه انقدر باز است که تقابل بین زمین و آسمان را به تصویر بکشد ،از این رو عکس با موضوع هم همخانی ندارد .
    قسمت دوم مربوط به اسمان است ابری که ظاهرا از عبور هواپیما ایجاد شده خشم اسمان را نشان نمیدهد از طرفی تکه ی ابر پایین سمت چپ تصویر نشان از مرتفع بودن محل عکاسی دارد که درعین تاکید بر زحمت عکاس نشان از بی دقتی او برای ثبت نکردن تصویر هیجان انگیز از منظره هم هست.
    تم رنگ زرد که مایل به قهوه ای شده علاوه بر اینکه محیطی ارام را نشان میدهد و با موضوع عکس هم همخوانی ندارد حس غروب یا طلوع را نیز از بین برده است شاید با اضافه کردن رنگ قرمز یا زرد روشن تصویر بهتر را شاهد بودیم .
    اگر هم قرار بود خشم اسمان دیده شود باید از اف بزرگ تر استفاده میشد تا ابر ها بصورت کاملا شارپ و واضح ثبت میشدن
    در کل باید گفت اینها نظرات شخصی من هستند و لزوم به صحت انها نیست
    موفق و پیروز باشید

    1. هدی ملکی

      ۶ اسفند ۱۳۹۵

      سلام

      ممنون می شم نظر شما رو درباره نقد خودم بدونم.

      با تشکر


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *