نقد عکس #۱۶۹

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۶۹ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Canon EOS 7D Mark II
  • دیافراگم: f/2.8
  • سرعت شاتر: ۱/۲۰۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-100
  • فاصله کانونی: ۲۴mm

عکاس: آقای مهدی اسحاقی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

تلاش کارگر در کوره های آجرپزی و چیدمان آجر ها روی فرغون و تسلط و مهارت در حمل.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: هدی ملکی: سلام وقتی عکس رو به عنوان یک بیننده دیدم بسیار لذت بردم، منظورم این هست که عکس از نظر احساس حس خوبی رو به من منتقل کرد اما نقد هایی نیز از دیدگاه فنی بر آن وارد است. چشم ها پس از چند لحظه در کادر گمراه می شوند. اینکه سوژه اصلی چیست دقیق مشخص نیست در تصویر، یا بهتر است که بگویم نقطه کانونی کمی نامحسوس هست. پس تنها نقطه ضعف این تصویر از دید من، ترکیب بندی است. فکر می کنم اگر می شد مثلا ابر ها را در کادر به صورت افقی داشتیم و این مثلث خالی در بالا ایجاد نمی شد بهتر بود، و از آنجا که انتخاب رنگ می تواند سلیقه ای باشد ایراد دیگری از نظر فنی وارد نیست. برای بهبود عکس می شد تکه ابر پایین را در کادر نیاورد. دید عکاس برای انتخاب سوژه قابل تحسین است. فقط از آنجا که عکس منظره است شاید اگر فرصت داشتند و کمی زمان بیشتری می گذاشتند این تصویر زیبا به یک عکس منظره عالی بدل می گشت. تشکر از عکاس گرامی برای اشتراک اثرشان و آرزوی موفقیت برای ایشان.

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. saeed3500

    ۸ اسفند ۱۳۹۵

    سلام
    استفاده از عکاسی سیاه و سفید کاملا بجا بوده است و با منظور عکاس همخوانی دارد.
    خسته نباشید.

    1. mahdi49

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

      سلام.
      ممنون ازنقد زیبای شما.سپاس گذارم

  2. iran

    ۷ اسفند ۱۳۹۵

    عکاس در انتقال پیام بسیار موفق عمل کرده اند. انتخاب هوشمندانه از تنالیته های خاکستری, به عنوان رنگی که فاقد جذابیت است و مظهر چشم پوشی از لذت های دنیاست, تطابق معنایی بسیار خوبی با رنج و سختی کار و جهت حرکت مرد وپشت کردن به دنیای بیرون دارد.
    سنگینی بار و فشاری که کارگر متحمل میشه به خوبی در حرکت سنگین پا به تصویر کشیده شده است. مخاطب با اولین نگاه, متوجه جانمایی مرد به عنوان سوژه اصلی می شه که عکاس با دقت در خط یک سوم قرار داده و لباسش به طور معنا داری تیره تر از بقیه زمینه است.
    از طرفی شاهد نظم خاصی در تک تک عناصر تصویر هستیم : طاقهای تکرار شونده ورودیهای کوره , چیدمان منظم آجرهای مشبک بر روی چرخ دستی که تضاد خوبی با آجرهای شکسته بر روی زمین دارند و حتی بافت شطرنجی آستین کارگر, که اگر چه ممکن است اتفاقی باشد ولی به زیبا تر شدن عکس کمک بسیاری کرده است.
    به عکاس محترم تبریک می گویم.

    1. mahdi49

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

      سلام .
      خیلی ممنون خانم بهلولی عزیز.
      نقد فوق العادی بود تشکر ازاینکه وقت گذاشتین.نقدکردن عکس یک هنری هستش که هر عکاس نداره .
      سپاس گذارم.

  3. هدی ملکی

    ۶ اسفند ۱۳۹۵

    سلام

    واقعا عکس کاندید بسیار زیبا و تاثیر گذاری است، تبریک به عکاس گرامی.

    خیلی سریع چشم ها از سمت روشنایی به سایه هدایت شده و با سوژه عکس رو به رو می شوند، مردی که در حال حمل بار است. اجر ها بسیار زیبا روی هم چیده شده اند و یک الگو جالب شکل گرفته.

    جهت نگاه در عکس بسیار تاثیر گذار است و هر لحظه حس می کنی مرد از کادر خارج و در عین حال به یک دالان وارد می گردد.

    تنها نکته ای که الان دیدم این هست که یکی از میله ها به نظر می رسد در حال برخورد به سر سوژه عکس است، که البته از آنجا که با یک شات کاندید و لحظه ای رو به رو هستیم اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

    من تازه نقد عکس ها در این بخش رو شروع کردم، امیدوارم هم دوستان نقد بنده نقد نمایند و هم با نقد خودشون اطلاعات بیشتری اضافه کنند.

    آرزوی موفقیت برای عکاس گرامی آقای اسحاقی

    1. mahdi49

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

      سلام .
      فوق العاده بود این نقد یک روایت زیبا از یک روز کاری.تبریک میگم
      سپاس گذارم بی نهایت


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *