۷ تمرین روزانه که انجام دادن آنها شما را به عکاسی بهتر تبدیل می کند

جمله «تمرین کارتان را عالی می کند» (Practice Makes Perfect) در عکاسی به اندازه تمام فعالیت های دیگر صدق می کند. به همین دلیل در این مطلب لنزک مجموعه ای از تمارین را برای شما آماده کردیم که با انجام آنها بتوانید به عکاس بهتری تبدیل شوید.

۱

از نورسنجی نقطه ای یا Spot Meter استفاده کنید

سیستم های اندازه گیری مدرن یک حالت معمولی خیلی خوب دارند که معمولاً به نام Evaluative، Matrix و یا Muti-area در دوربین ها وجود دارد، که در اکثر مواقع با توجه به محیط می تواند یک میانگین خوبی برای نور عکس نشان دهد.

اما این حالت به صورت ۱۰۰% خوب عمل نمی کند، و در محیط های خیلی تاریک، خیلی روشن و یا شرایطی که از پشت به سوژه نور تابیده خوب عمل نمی کند و ممکن است عکس را زیادی روشن و یا زیادی تاریک کند.

همچنین دوربین هوشمند نیست و چیزی که در سر شما می گذرد و عکسی که می خواهید بگیرید را نمی داند.

اگر حالت نورسنجی را بر روی نورسنجی نقطه ای یا Spot Metering قرار دهید می توانید کنترل بیشتری روی نورسنجی داشته باشید و کاری کنید که دوربین نورسنجی را بر اساس سوژه شما انجام دهد.

این حالت از Spot Metering اینطور عمل می کند که تنها نقطه کوچکی از کادر را برای تراز نورسنجی انتخاب می کند و نور نقطه را متوسط یا Mid-tone در نظر می گیرد.

در نتیجه خیلی باید مواظب نقطه انتخابی خود برای تنظیم نورسنجی باشید و نقطه ای را برای نورسنجی انتخاب کنید که می خواهید نور عکس بر اساس آن نقطه تنظیم شود.

در این راه استفاده از AF-Lock برای قفل کردن نورسنجی می تواند خیلی به شما کمک کند، به این صورت که شما بر روی نقطه ای که می خواهید فوکوس می کنید و نور سنجی را انجام می دهید، سپس با تنظیم کادر عکس خود را می گیرید.

۲

هیستوگرام (Histogram) را نگاه کنید

درست مانند Level در برنامه Adobe Photoshop دوربین ها قسمتی با نام Histogram دارند، هیستوگرام نموداری است که مقدار پیکسل های روشن و تاریک موجود در یک عکس را نشان می دهد.

درجه بندی این نمودار از عدد ۰ که نشان دهنده سیاه مطلق است شروع می شود تا عدد ۲۵۵ که نشان دهنده سفید مطلق است.

ارتفاع در نمودار Histogram نشان دهنده تجمع پیکسل ها در آن وضعیت نوری است، یعنی هرچه در یک قسمت نمودار خط بالاتر باشد یعنی نور های بیشتری با آن شرایط نوری در عکس وجود دارد.

یعنی در Histogram عکس هایی که خیلی تاریک هستند قله ای در سمت چپ و در عکس های خیلی روشن هم قله ای در سمت راست قرار دارد.

این در حالی است که هیستوگرام یک عکس با شرایط نوری ایده آل طوری است که قله ای در وسط آن تشکیل شده و در دو انتهای نمودار پیکسل های اندکی وجود دارد.

اگر بعد از هر عکس Histogram آن عکس را بررسی کنید می توانید درک بهتری از شرایط نوری عکس ها و خود Histogram پیدا کنید.

همچنین می توانید تاریک بودن و روشن بودن بیش از حد عکس را با توجه به محل قرار گیری قله ای در طرفین هیستوگرام تشخیص دهید.

۳

تنها از یک لنز ثابت یا پرایم (Prime) استفاده کنید

استفاده از یک لنز Prime (لنز های ثابت یا Fix، لنز هایی که فاصله کانونی آنها ثابت است) باعث می شود شما نتوانید بر روی سوژه زوم کنید و ذهنتان به زوم کردن روی سوژه کشیده نشود.

با این شرایط شما مجبور خواهید شد برای داشتن عکس بهتر به سوژه نزدیک شوید، دوباره از نمایاب (Visor) به سوژه نگاه کنید و یا دکمه شاتر را فشار دهید و یا باز هم به سوژه نزدیکتر شوید تا جایی که بتوانید به کادر مناسبی دست پیدا کنید.

این باعث می شود که روی سوژه تمرکز بیشتری داشته باشید و آن را از تمام زوایا و فواصل بررسی کنید.

اگر با خودتان تنها یک لنز Prime برای عکاسی حمل کنید، می توانید درک بهتری از فاصله کانونی پیدا کنید و در آینده می توانید تنها با نگاه کردن به سوژه و پیش بینی کادر در ذهنتان، لنز مناسب با آن عکس را انتخاب کنید.

۴

حالت خاصی از تراز سفیدی (White Balance) را انتخاب کنید

حالت اتوماتیک White Balance دوربین های مدرن خیلی قابل اعتماد هستند، اما این حالت همیشه خوب نیست چرا که با این کار عکس شما همیشه تابع رنگ نور محیط خواهد بود.

ممکن است در اکثر مواقع استفاده از این حالت خوب باشد، اما اگر نتیجه نهایی که دوربین به شما نشان می دهد چیزی نباشد که شما بخواهید، ممکن است نتوانید با استفاده از حالت اتوماتیک دوربین عکسی که دوست دارید را بگیرید.

در چنین شرایطی باید از حالت راحت اتوماتیک خارج شوید و یکی دیگر از تنظیمات از پیش تعریف شده تراز سفیدی – White Balance را انتخاب کنید.

شاید متوجه شوید که در اکثر موارد استفاده از حالت های Daylight (نور روز) یا Sunny (هوای آفتابی) می تواند بهترین نتیجه را به همراه داشته باشد، اما بهتر است حالت های دیگر آن را هم امتحان کنید تا بدانید در چه شرایطی می توانید از چه حالتی استفاده کنید و بتوانید White Balance را بهتر درک کنید.

۵

حالت Custom را در تراز سفیدی (WB) انتخاب کنید

اینکه یک نمونه برای حالت Custom در White Balance انتخاب کنید کار ساده ایست، به این صورت که شما از یک کاغذ سفید و یا کارت خاکستری (کارت خاکستری ۱۸% که مخصوص تنظیم White Balance است) در شرایط نوری ای که می خواهید از سوژه خود عکس بگیرید، عکس می گیرید و از دوربین می خواهید از این عکس به عنوان نمونه طیف خاکستری رنگ استفاده کند.

اما در عمل این کار می تواند کمی سخت باشد، چون با توجه به زاویه ای که کاغذ را نگه می دارید ممکن است نتیجه متفاوتی بگیرید.

اگر نور اصلی شما درست در بالای سوژه قرار داشته باشد، و شما کاغذ را در همان جا و کمی کج رو به پایین بگیرید و بعد با توجه به آن White Balance را انجام دهید و عکس بگیرید و بعد White Balance را بر اساس کاغذ کاملاً عمود به زمین مقایسه کنید متوجه می شوید که نتایج کاملاً متفاوتی خواهید گرفت.

یاد بگیرید از حالت Custom در White Balance چگونه استفاده کنید، و امتحان کنید که با قرار دادن کارت خاکستری برای تنظیم White Balance با زاویه های مختلف چه نتیجه ای خواهید گرفت.

اگر عکس هایی که دوربین در این حالت به شما می دهد را نمی پسندید، با تغییر دادن تنظیمات White Balance سعی کنید عکس ها را به چیزی که می پسندید تغییر دهید.

۶

از حالت Manual یا دستی دوربین برای تنظیم نور عکس استفاده کنید

با اینکه حالت های AV یا A (مد Aperture Priority – اولویت با دیافراگم) و TV یا S (مدShutter Priority – اولویت با سرعت شاتر) خیلی کاربردی هستند، باز هم در این حالت ها این دوربین است که راجع به مقدار روشنایی و یا تاریکی عکس تصمیم می گیرد.

حالت Manual دوربین کنترل را کاملاً دست شما می دهد، و در نتیجه شما را مجبور می کند تا به نور سوژه و اجزای اطراف آن فکر کنید. این یعنی شما باید هم به عمق میدان عکس توجه کنید و هم به سرعت شاتر که محو شدن و یا خشک شدن تصویر به همان حالتی که هست را در بر دارد.

این تمرین را می توانید به همراه استفاده از Spot metering انجام دهید، با این کار می توانید تنظیم نور عکس را بر اساس یک نقطه خاص از کادر انجام دهید.

۷

روزی یک عکس منتشر کنید

به جای اینکه به طور پراکنده در صفحه های شخصی خود در شبکه های اجتماعی عکس بگذارید، سعی کنید به صورت منظم و هر روز یک عکس از خود منتشر کنید.

این کار جسارت شما را در خلاقیت بیشتر می کند، و به شما کمک می کند سوژه های بیشتری پیدا کنید و از فضاهای جدید عکاسی کنید و شاید به سبک جدیدی در عکاسی برسید.

با این کار مجبور می شوید هر روز عکس هایتان را با حساسیت بالایی نگاه کنید تا بتوانید بهترین عکس را برای آن روز انتخاب کنید.

هر جا عکس هایتان را به اشتراک می گذارید هدف خود را بگویید.

اگر از بینندگان عکس هایتان بخواهید عکس های شما را نقد کنند هم می تواند به بهبود عکس هایتان کمک کند، چرا که می تواند عکس ها را از زاویه ای دیگر ببینید.

شما همچنین می توانید عکس های خود را برای ما ایمیل نمایید (info@lenzak.com) تا در بخش نقد لنزک منتشر کنیم و نظر دوستان لنزکیتان را جویا شویم.

م

منبع

برگرفته از : Digital world camera

نظرات شما

  1. احمد ترابی

    ۶ مهر ۱۳۹۶

    سلام
    بابت مطالب بسیار مفید آموزشیتون بسیار سپاسگزارم
    موفق باشید

  2. سیده زهرا محمودی

    ۲۸ آبان ۱۳۹۴

    خیلی ممنون از مطالب مفیدتون…

  3. خلیل قادری

    ۱۹ شهریور ۱۳۹۴

    ممنون از ارائه مطالب مفیدتون
    پیروز باشید و ماندگار

  4. Ali

    ۱۳ مهر ۱۳۹۳

    بسیار آموزنده وعالی
    براتون آرزوی موفقیت می کنم…

    1. Yordy

      ۵ فروردین ۱۳۹۴

      I di’ndt know where to find this info then kaboom it was here.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *