چگونه بوکه هایی بهتر خلق کنیم

با پیروی از نکات ساده زیر، بوکه (bokeh) های زیبا خلق کنید – آیا در عکستان کمی بوکه می خواهید؟ به این مطلب لنزک نگاهی بیندازید تا چند نکته ساده و موثر بیاموزید.

عکس از پیتر بارگ

بوکه اصطلاحی است که نشان می دهد چه قدر تاری ناحیه خارج از فوکوس، که معمولا در نمای پسزمینه دیده می شود، خوب از آب در آمده است. یک بوکه خوب هایلایت خارج از فوکوس جذابی ایجاد می کند. طراحی لنز و حالت دیافراگم آن نقش های کلیدی در ایجاد بوکه دارند. دیافراگم های متفاوت و فاصله شما از سوژه هم بر روی بوکه تاثیر گذارند.

لنز

نوع دیافراگم لنز، بسته به تعداد تیغه های آن و شکلی که دارند متفاوت است. این تیغه ها همان قطعاتی هستند که با باز و بسته شدنشان نور کم یا بیشتری به سنسور می رساند. تعداد تیغه های بیشتر، دریچه دیافراگم گردتری ایجاد می کند که در نتیجه سبب گردتر شدن شکل نور های خارج از فوکوس پسزمینه (بوکه) می شوند. به طور کلی، لنز های گران تر، تیغه های بیشتری دارند و درنتیجه عموما بوکه های بهتری ایجاد می کنند. لنز های بلند تر هم برای این کار نتایج بهتری ایجاد می کنند. به هر حال برخی لنز ها در برخی شرایط نتایج بهتری ایجاد می کنند، پس لنز های خود را امتحان کنید و با آنها پرتره های کلوزآپ در مقابل پس زمینه های دارای هایلایت که می توانید خارج از فوکوس قرارشان دهید بگیرید و نتایج را با هم مقایسه کنید.

عمق میدان

احتمالا فکر می کنید استفاده از باز ترین دیافراگم بهترین نتیجه را تولید می کند اما گاهی بهتر است دیافراگم کمی بسته تری انتخاب کنید تا مقداری از اشکال پس زمینه را در عکستان داشته باشید. مطمئن شوید که بر روی سوژه در پیش زمینه فوکوس می کنید؛ در این صورت پس زمینه، محوی مطلوبی پیدا می کند. انداختن فاصله بین سوژه و پسزمینه هم می تواند افکت را ارتقا دهد. اگر سوژه ای در پیش زمینه ندارید و می خواهید عکسی انتزاعی خلق کنید، باید سراغ فوکوس دستی بروید.

با اشکال بازی کنید

مجبور نیستید فقط با هایلایت های دایره ای پسزمینه کار کنید؛ می توانید یک کاغذ مشکی و یک قیچی بردارید و خود دست به کار شوید. شکلی انتخاب کنید و آنرا از درون کاغذ در بیاورید. سپس کاغذ را مانند هود لنز، به سر لنز متصل کنید. شکلتان را خیلی کوچک و خیلی پیچیده درست نکنید، تا درون عکس قابل تشخیص باشد. با این کار بوکه ها به شکل دلخواه شما در می آیند.

از شب استفاده کنید

در طول شب درخشش نور های رنگی از همه جای شهر به چشم می خورد و شهر پسزمینه ای عالی برای این تکنیک می شود. فقط حواستان باشد از لنزی بلندتر با دیافراگمی باز استفاده کنید، روی سوژه تان فوکوس کنید تا پس زمینه شروع به درخشیدن کند. گوشه چشمی هم به سرعت شاتر داشته باشید، چرا که در محیط های بسیار کم نور ممکن است سرعت شاتر خیلی کم شود و نور ها به جای درخشیدن شروع به محو شدن کنند (به خاطر لرزش دست)؛ در این حالت لازم است ایزو را افزایش دهید.

عکس از جاش والر

چند پیشنهاد دیگر

سعی کنید پرتره های کلوزآپ در مقابل پسزمینه ای از شاخ و برگ درختان بگیرید، به طوری که بتوانید نقاط نورانی بین شاخ و برگ را خارج از فوکوس قرار دهید. درخشش نور از درون آب یا شیشه هم می تواند به نقاط محو نورانی تبدیل شود. در داخل منزل هم می توانید از لامپ های تزئینی برای ایجاد بوکه در پسزمینه استفاده کنید.

به یاد داشته باشید:
  • از فاصله کانونی های بزرگتر استفاده کنید.
  • از دیافراگم باز استفاده کنید.
  • بر روی سوژه فوکوس کنید.
  • بین سوژه و پسزمینه فاصله ایجاد کنید.
  • پس زمینه هایی با نقاط نورانی مستقل از هم بهتر جواب می دهند.
م

منبع

برگرفته از: ephotozine

نظرات شما

  1. محمد

    ۱۶ خرداد ۱۳۹۳

    مطالب سایت خیلی ابتدایی و کم مفید هستند
    لطفا آموزش های حرفه ای و تخصصی با آموزش کامل و دقیق قرار بدید


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *