آموزش یک تکنیک ترکیب بندی غیر معمول در عکاسی برای بهبود عکس های شما

کارهای بسیار زیادی وجود دارد که ما می توانیم برای ایجاد عکس های تازه و شگفت انگیز انجام دهیم. یکی از آن راه ها تقویت مهارت ها و به روز رسانی تفکرمان است. من فکر می کنم کتاب فریمن را تا به حال دو یا سه بار خوانده ام. هر چند سال یکبار من دوباره آن را از قفسه در می آورم. کتاب های او روشنگر و جالب هستند. فریمن ایده های منحصر به فردی برای ترکیب بندی هم با استفاده از تکنیک های معمول و هم غیر معمول ارائه می کند. در این مطلب، بیایید به یکی از مفاهیمی که او در کتابش با نام «بی نظمی مهندسی شده» در مورد آن بحث می کند، سفر کنیم.

جزئیات تصویر توسط سایه های سنگین به چند بخش تقسیم شده اند.

بی نظمی مهندسی شده چیست؟

فریمن توضیح می دهد که بی نظمی مهندسی شده تلاش فعال یک عکاس برای استفاده از روش های غیر معمول ترکیب بندی عکس هاست. در یک فصل فریمن در مورد روش های مختلف ایجاد بی نظمی مهندسی شده صحبت می کند. او به استفاده از تکنیک هایی مانند انفصال ها، پیش زمینه در هم گسیخته، شکستن کادر، و تشدید کنتراست اشاره می کند. شاید این اصطلاحات کمی پیچیده به نظر برسند و درک آنها کمی بیش از حد پیچیده باشد، اما در ادامه سعی می کنیم با موشکافی تنها یکی از آن ها یعنی «تکنیک انفصال» تعریف ساده تری از بی نظمی مهندسی شده ارائه دهیم.

پس اجازه دهید تکنیک انفصال (disconnect) را تجزیه کنیم و ببینیم بی نظمی مهندسی شده چیست و چه چیزهایی در ایجاد آن نقش دارند. ما در مورد استفاده از سبک کیاروسکورو برای ایجاد انفصال در داخل یک تصویر بحث خواهیم کرد. این یکی از تکنیک های مورد علاقه من است. من دوست دارم سایه های سیاه عمیق و هایلایت های روشن را در ترکیب بندی هایم بگنجانم.

لنزک: کیاروسکورو (chiaroscuro)، کلمه ایتالیایی مشتق شده از دو کلمه لاتین «Clarus» به معنی شفاف یا روشن و «obscurus» به معنی تاریک یا مبهم، اسم سبکی از هنر است که در طول دوران رنسانس بسیار محبوب شد. همانطور که منشأ اسم نشان می دهد، این یک روش نقاشی است که گویای حس تابیدن یک نور بسیار جهت دار (هدایت شده) بر روی سوژه است. اغلب تنها یک منبع نور وجود داشت و منجر به سایه های تاریک و پس زمینه هایی با تضاد شدید بین قسمت های روشن و تاریک در کل صحنه می شد.

کیاروسکورو

استفاده از این تکنیک به این معنی است که ما از نورپردازی خشن (نرم یا دیفیوز نشده) برای شکستن انسجام یا وحدت یک تصویر استفاده می کنیم. تصویر به یک سری بخش ها تبدیل می شود که از لحاظ معنایی با هم ارتباط برقرار می کنند، اما توسط سایه های تاریک و هایلایت های روشن از هم جدا می شوند. تکنیک های ترکیب بندی متعارف و معمول می گویند که استفاده از این نوع تکنیک یک عکس بد ایجاد می کند، اما به یاد داشته باشید که ما داریم عناصر ترکیب بندی را ترقی می دهیم.

سایه های قوی در این تصویر برخی از جزئیات را از بیننده پنهان می کنند. برگ را تنها می توان در چند قطعه مشاهده کرد. این بدین معنی است که یک بیننده باید درنگ کند و هر بخش از تصویر را به صورت جداگانه بررسی کرده و سپس کل صحنه را در کنار هم قرار دهد. این که کاری کنید یک بیننده بایستد و تصویر شما را بررسی کند مهم است. با توجه به تعداد عکس هایی که وجود دارد شما می خواهید بیننده کمی وقت بگذارد تا عکس های شما را هضم کند، به جای این که تنها آنها را از نظر بگذراند و بگذرد.

آزمایش با تیره و روشن

به آزمایش دقیق من با کیاروسکورو توجه نمایید. این عکس، غازهای کانادایی معمولی را به شیوه ای بسیار منحصر به فردتر به تصویر می کشد. در این لحظات آغازین ساعت طلایی، این غازها تبدیل به سایه های زیبا می شوند. قسمت های مختلف روشن و تاریک، ویژگی های گرافیکی جالبی در داخل تصویر ایجاد می کنند.

در این تصویر دوم نوردهی معمول تری را شاهد هستید. درحالیکه سوژه ها و صحنه مشابه هستند، اما عکس ها تفاوت زیادی دارند. شما کدام یک را ترجیح می دهید؟

یک نوردهی معمول تر

مثال های دیگر

این مثال دیگری از کیاروسکورو است. این عکسی از یک منطقه منحصر به فرد در نزدیکی خانه من است. خاک رس قرمز و خاکستری این طرح های گرافیکی زیبا را ایجاد می کند که بازدید کنندگان را به این محل می کشاند. تپه ها در معرض خطر تخریب شدن توسط بازدید کنندگان قرار دارند، اما این منطقه واقعا زیباست. سایه ها و نور خطوط مورب زیبایی در این تصویر خاص ایجاد می کنند.

این منطقه در حال حاضر به دلیل آسیب های ناشی از راه رفتن بر روی تپه ها برای بازدیدکنندگان محدود شده است.

در این تصویر آخر، روشنایی و تاریکی ها، اشیاء مدور مختلفی را به طور برجسته نشان داده است. شاید این تصویر به اندازه بقیه عکس ها منفصل نیست، اما هنوز هم رفتار منحصر به فردی برای ثبت تصویر درب یک قایق ماهیگیری محسوب می شود. چراکه تمرکز بر اشکال گرافیکی است تا اینکه قایق به وضوح مشخص باشد. از این رو این عکس به یک تصویر انتزاعی تبدیل شده و اکثر بینندگان باید قبل از این که بتوانند موضوع دقیق را تعیین کنند تصویر را تجزیه و تحلیل کنند.

ن

نتیجه گیری

آزمایش کردن تکنیک های مختلف هرگز چیز بدی نیست. شما می توانید با بازی کردن با تکنیک های غیر متعارف یاد بگیرید و عکس های خود را بهبود بخشید.

در حالیکه ما تنها در مورد یکی از روش های ایجاد بی نظمی مهندسی شده بحث کردیم، این سه مثال به وضوح این روش را آشکار می کنند. بهتر است که یک روش ترکیبی را به طور کامل درک کنید به جای این که چندین تکنیک را به طور سطحی یاد بگیرید. این روش را امتحان کنید و از روش های معمول فراتر روید، و به دنبال راه هایی برای ترکیب بندی تصاویر بگردید که قدرت بی نظمی مهندسی شده را در عکاسی شما نشان می دهند. لطفا نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها به اشتراک بگذارید.

نویسنده: ارین فیتزگیبون (Erin Fitzgibbon)

نظرات شما

  1. محمد

    ۲ بهمن ۱۴۰۰

    عالی بود ممنونم
    من عاشق کشف ترکیب بندی های موجود در قاب هام🌹🌹
    بیان ترکیب بندی های خلاقانه واقعا عالیه🙏🏼🙏🏼 و کاش رو این مقوله خیلی تخصصی تر کار بشه


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *