نقد عکس #۱۷۴

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۷۴ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دوربین: Nikon D7200
  • لنز: Nikkor 70-200 f2.8 VR ii
  • دیافراگم: f/8
  • سرعت شاتر: ۱/۱۰۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-400
  • فاصله کانونی: ۲۰۰mm

عکاس: آقای شاهین رشیدی

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

زیبایى محصور کننده رنگ هاى آسمان هنگام غروب و ایستادگى دکل هاى برق که نمادى از نظم و تکنولوژى ساخت دست بشر هستن در موازات نظم طبیعت.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: کامران: سلام بعنوان یک عکس حرفه ای و هنری کیفیت پایین عکس کمی آزاردهنده است. ایده پشت عکس جالب است ولی برای اجرای آن باید کمی وقت و حوصله بیشتری به خرج داد. لذا پیشنهاد من به شما: ۱. فنی : حداقل از یک فلش اکسترنال یا دیگر لوازم نورپردازی قابل حمل برای پیاده کردن اینگونه ایده های اجتماعی و جذابتان (حتی در روز ) استفاده کنید. دراینصورت اشکالاتی که آن دوست عزیز هم فرموده بودند رفع خواهد شد: مثلا؛ نویز عکس کمتر خواهد شد، وسیله دیجیتالی و دست سوژه که با توجه به هدف شما کانون اصلی عکس باید باشد مشخص خواهد شد ، دستتان برای ادیت بازتر و تصویر و بخصوص بافت ها شارپ تر و واضح تر خواهند شد. (بنظرم می توانستید از چراغ قوه موبایل خود هم برای روشن کردن دست سوژه استفاده کنید.) ۲. هنری : سادگی و تا حدودی مینیمال بودن عکس جذاب است. تونل مانند بودن پس زمینه و پرسپکتیو و خطوط هدایت کننده ی پس زمینه که به سمت روشنایی در پشت سر سوژه میروند کاملا با هدفی که ذکر کردید همخوانی دارد. حتی میتوانست این را در ذهن من تداعی کند که افرادی در ان روشنایی هستند و سوژه به انها پشت کرده است. از جوان بودن و ظاهر و لباس سوژه و متن روی لباسش مفاهیم دیگری را هم میتوان برداشت کرد… (البته برای موضوع شما کمی معمول بنظر میرسد و بیننده با دیدن این شخص مفهوم اجتماعی مورد نظر شما را برداشت نمیکند) همانطور که خودتان هم فرمودید بیشتر نقد ها به عنوان و هدف عکس شما اشاره می کنند پس سعی کنید هنرتان را برای مخاطبانتان گویا تر کنید. همچنین بسیاری از هنرمندان حرفه ای از گفتن مفهوم اثرشان امتناع میکنند و انرا به عهده بیننده میگذارنند. در مورد نویز هم این نکته را باید گفت که در عکس هنری بهتر است اینکار با هدف و در مرحله ویرایش انجام شود نه از سر بی دقتی یا بالاجبار. این مسئله برای عکسهایی که هدف تنها برای تمرین یا یادگاری یا به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی باشد بی اهمیت است ولی بعنوان یک عکاس باید جدی بگیرید. در پایان پاسخگو بودن و نقدپذیر بودن شما من را مشتاق به نظر دادن کرد و این بخش از شخصیت محترمتان برای من قابل ستایش است. امیدوارم اثار بیشتر و بهتری از شما ببینم همچنین سال نو مبارک

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. مصطفی حدادی

    ۱۵ تیر ۱۳۹۶

    سلام
    عکس بسیار تاثیر گذاری هست.رنگ طلایی و زیبای ابرها قدرت اثر رو دوچندان کرده. استفاده از فاصله کانونی ۲۰۰ که باعث شده خورشید بزرگ دیده بشه هم عالی هست چون نقشش رو تقویت کرده.در واقع دکل های برق علاوه بر اینکه نماد تکنولوژی هست ، میتونه نماد انرژی باشه ، و کمی عمیق تر که نگاه کنیم سخاوت خورشید در پشت پردهء همه اینهاست و فکر میکنم شکل کاملا گردش ، مناسب این حال و هوا باشه.
    من برای بهتر شدن چنین عکسی (البته اگه امکاناتش رو داشتم) دوربین رو در ارتفاع بالاتری قرار میدام تا از بزرگنمایی دکل ها مقداری کاسته بشه.
    موفق باشید

  2. کامران

    ۱۸ فروردین ۱۳۹۶

    با عرض سلام و احترام خدمت جناب رشیدی
    عکس را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار میدهم :
    ● از نظر فنی :
    کاملا تسلط شما بر دوربین و نوردهی مشهود است :
    ۱. انتخاب دیافراگم نسبتا باز برای داشتن عمق میدان کم ۲. انتخاب سرعت شاتر مناسب بدلیل داشتن فاصله کانونی زیاد ۳. لنز مناسب
    ■ از نظر ترکیب بندی:
    ۱. انتخاب کادر افقی صحیح است.
    ۲. المان های زیادی به جذابیت عکس کمک کرده اند، از جمله “پرسپکتیو – خطوط هدایت کننده به سمت خط یک سوم – pattern – بافت – رنگ ”
    ۳. قرار دادن کامل تیرِ سمت راست یا کراپ کردن یا حذف موارد اضافه (برای مثال سومین ردیف دکل ها) یا داشتن تنها کمی فضای خالی در راست عکس را هنگام ویرایش عکس مدنظر قرار دهید.
    ۴. با توجه به خالی بودن سمت چپِ زمین اگر کمی به سمت راست حرکت می کردید پس زمینه تمیزتری بدست می آوردید.
    ۵. با توجه به سیلوئت بودن عکس و اهمیت آسمان در آن مقدار مناسبی از زمین را قرار داده اید.
    ۶. قرار گیری خورشید (نقطه عطف عکس) کمی نامتناسب است و باتوجه باینکه فرمودید غروب است با کمی صبر کردن، خورشید در جای مناسب قرار می گرفت و شاید نیم دایره شدن قرص خورشید و به افق رفتن آن، بُعد و عمق خوبی به تصویرتان میداد.
    ● ویرایش : حالت طبیعی منظره و لحظه غروب بخوبی حفظ شده است. (طبق تجربه شخصی، افزایش کنتراست و clarity جهت بیشتر برجسته کردن بافت، سایه ها و خطوط بخصوص در ابرها، حتی گاهی غیرطبیعی، برای اکثر بینندگان و عکاسان جوان _مانند HDR_ جذابتر از حالت طبیعیست.)
    ¤ رنگ های گرم این مناظر بسیار مورد توجه و متداول است، می توانید تم سیاه و سفید را هم امتحان کنید به دو دلیل : ۱. عکس را به هدفی که اشاره کردید نزدیکتر میکند ۲. نوعی پارادوکس در بیننده ایجاد میکند…
    ● از نظر هنری : با چشم پوشی از کاستی ها، “ساعت طلایی – قرار گیری اینچنینی ابرها – لوکیشن خاص و حتی کمیاب – کادر دارای پرسپکتیو ” جنبه زیبایی شناسی عکس را به قدری قوی کرده است که بیننده به دنبال مفهومی جز چشم نوازی و زیبایی نیست.

    1. javad_toosi

      ۱۹ فروردین ۱۳۹۶

      با سلام
      نقد شما کاملا مورد توجه ام قرار گرفت باید بگم خیلی جالب و از جهات گوناگون بررسی فرمودید همچنین متن کامل است و مشخصا برای ان وقت گذاشتید ، امیدوارم در نقد های بعدی هم شرکت مستمر داشته باشید تا از نظرات شما استفاده کنیم
      البته باید بگم بخاطر علاقه شخصیم به نوشتن متن های خلاصه و حذف کلمات غیر ضروری متوجه جملاتی با شکل و قالب مثبت در عین حال انتقادی در متن شما دیدم که بابت آن تبریک میگم (جنبه زیبایی شناسی عکس را به قدری قوی کرده است که بیننده به دنبال مفهومی جز چشم نوازی و زیبایی نیست.) هرچند با نظر شما موافق نیستم و مفهومی بجز زیبایی مثل نقش صنعت در زندگی هم برداشت میشه ولی اینگونه جملات مربوط به یه نقد و نقد کننده قوی است .امیدوارم همه بتونیم از این جملات استفاده کنیم .
      به نظر من برای زیبا تر شدن نقد تون از موردی (۱،۲،۳،…) کردن بپرهیزید و یک جمله پیوسته داشته باشید شایسته تر است .
      .
      .
      .
      راستی دیافراگم ۸ هست و عدد ۲ مربوط میشه به بازترین حالت لنز (مشخصات لنز )
      موفق و پیروز باشید

  3. mahdi1356

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

    با سلام.از اینکه وقت گذاشتید تا به نور مورد نظرتون دست پیدا کنید،تحسین برانگیزه.اگه خط عمودی وسط دوربین را با وسط مسیر دکلها یکی میکردید.یک عکس پرسپکتیو تکراری وکلیشه ای میگرفتید و از این نظر نیز با هنجار شکنی کار جالبی کردید.اینکه سهم آسمان از زمین بیشتر است کار قشنگی ایست (البته در این عکس).زاویه عکاسی باعث شده بیننده خود را داخل قاب فرض کند.که نکته خوبی است .در نگاه اول بدلیل نور غروب بیننده جذب تصویرمیشود اما به سرعت دچاره دوگانگی میگردد.زیرا کادر بندی به درستی انجام نشده است.با عنایت به اینکه دکلهای دو طرف برابر نیستند میتوانستید .خورشید را با یک ردیف از دکل ها عکاسی کنید.یا اگر تاکید به این کار دارید میتوانستید کمی قاب را به سمت راست بکشید که هم خورشید را روی خط طلایی سمت چپ قرار دهیدو آن قسمت از دکل سمت راست را که ناقص است کامل داشته باشید،با کاهش سرعت شاتر میتوانستید .ایزو پایینتری انتخاب و عکس با کیفیت تری داشته باشید.
    با تشکر از به اشتراک گذاشتن اثرتان.مهدی رضایی

  4. مجید طریقتی

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

    با سلام
    خیلی سوِزه قوی و زیبایی را به خوبی ثبت کرده اند.
    با توجه به امکانات عکاس لنز مورد استفاده که در تله ترین حالت عکاسی نمو ده اند میتوانستند کمی قاب بازتری را ثبت کنند تا تیر سمت راست در کادر باشد. البته با توجه به محدودیت زمانی در تصویر فوق که خورشید بسرعت کادر را ترک میکند سرعت العمل عکاس لازم بوده است و به همین دلیل بروی دست عکاسی کرده اند من با محل خورشید موافق نیستم اگر میتوانست کمی جابجا شود و خورشید را از پشت تیر خارج میکرد شاید بهتر میبود. ولی چنین ثبت زیبایی از تیرهای که همیشه سر سخت ترین دشمنان عکاسان طبیعت هستند زییا است.
    رنگها داری هارمونی هستند و از بالا از روشن به سمت تیرگی میروند و این خود تصویر را زیبا کرده است و ابرها هم بخوبی ثبت شده اند. انتخاب دیاف مناسب که عمق میدان را بخوبی ثبت کرده و احتمالا شارپ ترین حالت لنز بوده است هم عالیست.
    متشکر از شما و ارزوی سر افرازی عکاسان ایرانی در سطح چهان
    مجید طریقتی

  5. سالار

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶

    به نظر میرسد اگر از تناسب ۱۶:۹ استفاده میشد و از سمت راست که دکل ها در انتهای تصویر قطع شده اند مقداری فضای خالی تر(آسمان) بود بهتر میشد

  6. حمید بابایی

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت هنرمند عزیز
    شاتی رو مشاهده میکنیم با تم گرم، غروب خورشید و تیرهای چراغ برق که از ترکیب بندی جالبی برخورداره .
    دو نقطه پر قدرت و درگیر کننده در این قاب وجود داره که خیلی میشه روش مانور داد و قطعا شات های بیشتری رو ایشون زدن که این یکی از اون شات هاس.(خود خورشید و انتهای تیر چراغ برق)
    در نگاه تخصصی ، ترکیب بندی یک سری قوانین خاصی داره که تو این قاب نمیتونیم بهش بپردازیم ، از قبیل نقاط طلایی و یک سوم .
    در واقع عکاس با توجه به حجم زیبایی که آسمان داشته و نوع غروب خورشید سعی داشته تا سهم بیشتر عکس رو بدون درنظر گرفتن قوانین ترکیب بندی ، به آسمان بده که این قابل تقدیره .
    با توجه به باف آسمون و غروب خورشید احتمالا از وایت بالانس زیر ۶۰۰۰ کلوین استفاده کرده باشه تا رنگ های گرم آسمون خودشو به خوبی نشون بده و نکته قابل تأمل ، موقعیت مکانی عکاس هست که از نظر پرسپکتیو، بدون در نظر گرفتن خود خورشید ، میشه گفت جای خوبی قرار گرفته.
    پیشنهاد بنده به این عکاس هنرمند اینه که اولا واترمارک خیلی بزرگه میتونست کوچیک تر باشه .همچنین حداقل با توجه به دو نقطه قابل درک و اصلی این عکس ، از یک نقطه طلایی استفاده میشد که بهترین نقطه طلایی ، برای خورشید خواهد بود.
    در مجموع میشه گفت که شات فوق بیننده رو حتما ترغیب میکنه که بیاد و ببینه که این عمل قابل تحسین هست .
    امیدوارم این هنرمند همواره رو به پیشرفت خودش شات بزنه و موفقیت ها رو یکی پس از دیگی کسب کنه .

  7. هومن مرسلی

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶

    با سلام خدمت دوست عزیزم
    عکس بسیار زیبایی هست و از نظر فنی ایراد چندانی نمیشه به این عکس گرفت. اما از لحاظ ترکیب بندی شاید عکس بهتر از این هم میشد ثبت بشه. در کمترین حالت اگر جای عکاس بودم و فرض رو بر این میگیرم که از همین زاویه و همین نقطه عکس رو ثبت میکردم (و با توجه به اینکه عکاس از حد اکثر فاصله کانونی لنز استفاده کرده) در مرحله ادیت این عکس رو از نسبت معمول ۳:۲، به نسبت ۱۶:۹ کراپ میکردم و به این ترتیب قسمت سمت راست عکس به وسیله تیر برق جلویی بصورت کامل پر میشد، خوشید در نقطه یک سوم طلایی تصویر قرار میگرفت و مسیر تیرهای سمت چپ از قطر بالا به یک سوم پایین تصویر امتداد پیدا میکرد، و به این صورت ترکیب بندی مستحکم تری رو در این عکس داشتیم. البته با فرض اینکه عکاس بنا به هر دلیلی چاره ای جز گرفتن عکس از این زاویه را نداشته باشد. بنابر این در مواقع اجبار میشه با تغییر نسبت ابعاد یک عکس به یک ترکیب بندی نسبتا بهتری دست پیدا کرد…
    در مجموع عکس بسیار زیبایی توسط دوستمون رو شاهد هستم و تشکر میکنم از دوست عکاسم به خطر ثبت این لحظه زیبا

    1. javad_toosi

      ۱۸ فروردین ۱۳۹۶

      با سلام ایده شما برای تبدیل عکس به ۱۶:۹ برام جالب بود و طبق فرمایش شما عکس رو برش زدم
      باید بگم همانطور که فرمودید عکس از ترکیب بندی صحیحی برخوردار میشه ولی از دست رفتن قسمتی از تیر های برق هم چپ و هم راست و آسمان که نقش خوبی در عکس داره رو شامل میشد و در کل عکسه جالبی از کار در نیومد
      اینجا یاد اون جمله عکاس معروف میافتم که میگه قوانین برای شکسته شدن هستند
      هرچند با این ترکیب بندی مخالف نیستم ولی این ترکیب بندی در مرحله ادیت با توجه به عکس فعلی جالب نبود
      موفق و پیروز باشید

  8. javad_toosi

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۶

    باسلام و تبریک مجدد سال جدید و همچنین ارزوی داشتن یک سیزده بدره پر از شادی همراه با عکسهای خوب برای شما مخاطبان عزیز
    عکس از نظر فنی در بخش استفاده از ایزو و دیافراگم و فاصله کانونی به نظر بنده خالی از ایراد میباشد . رنگ بسیار خوب است و حس غروب را در یک بیابان بی انتها منتقل میکند و سختی و خشکی وناملایم بودن صنعت را هم نشان میدهد .ابرهای کاملا فریز شده بخاطر سرعت شاتر که از تم رنگ زرد به قرمز که به خورشید ختم میشود هم تاکید بیشتری بر این امر دارد و عکس به خوبی سیلوئت شده.
    انتخاب موضوع شایسته است و با عکس همخوانی خوبی دارد .
    اما در قسمت کادر بندی کمی بی دقتی دیده میشود چنانچه کادر کمی متمایل به راست بود که تیربرق سمت راست کامل در تصویر جای میگرفت ، همچنین سهم بیشتری از عکس به زمین اختصاص داده میشد .البته شاید اگر انتهای تیرهای برق که چشم به انجا هدایت میشود به مرکز کادر نزدیک تر بود بهتر میشد.
    و پیشنهادی که برای دوستان دارم اگر در موقعیت گرفتن چنین عکس های فوق العاده ای قرار گرفتید و میتوانستید از ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین عکاسی کنید حتما این کار رو انجام بدهید مثلا روی یک تپه بایستید یا از یه سه پایه بلند روی سقف ماشین استفاده کنید .
    موفق و پیروز باشید

  9. وحید

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۶

    به نظر شخصی بنده و کاملا شخصی اگر خطوط تیر برق تو مرکز کادر بودن چشم بیننده رو به داخل عکس بیشتر میکشوندن


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *