عکاسی با نورپردازی حاشیه ای – یک راه ساده برای ایجاد تصاویر قدرتمند با استفاده از یک فلاش

در این مطلب، من شما را با ایجاد نور حاشیه ای (Rim light) با استفاده از یک فلاش آشنا می کنم. این کار اگرچه زیاد معمول نیست، اما بسیار آسان است و به شما اجازه می دهد تا تصاویر بسیار جذاب و قدرتمندی بگیرید. برای انجام این نوع عکاسی، شما تنها به یک فلاش با قابلیت قرار دادن آن جدا از دوربین نیاز دارید. تنها لوازم جانبی که ممکن است نیاز داشته باشید، یک پایه مناسب برای قرار دادن آسان فلاش در جای خود است.

یادگیری طرز کار فلاش نباید سخت باشد

اگر شما تازه کار عکاسی پرتره را شروع کردید، این احتمال وجود دارد که با معضل «فلاش در مقابل نور طبیعی» مواجه شده، و احتمالا از نور طبیعی استفاده کرده باشید. من عکاسان آماتور و مبتدی زیادی را دیده ام که از تجهیزات نورپردازی می ترسند چون فکر می کنند برای این که بتوانند چیز خوبی به دست آورند، باید از چیدمان های پیچیده استفاده کنند که در آن تجهیزات زیادی مورد نیاز است.

به نظر من، مشکل یادگیری استفاده از فلاش این است که ساده ترین چیدمان موجود، به عنوان مثال یک فلاش استفاده شده به صورت اکسترنال (جدا از دوربین)، اغلب تنها به عنوان راهی برای ایجاد یک تصویر پایه ارائه می شود که باید با اضافه کردن لوازم بیشتر و با ایجاد چیدمان نورپردازی پیچیده تر بهبود یابد. همانطور که هیچ کس به طور جدی تنها از یک منبع نور استفاده نمی کند. بنابراین، می توانم بفهمم که چرا عکاسی با فلاش ترسناک است.

اگر شما یک مبتدی هستید، احتمالا می خواهید بدانید چطور از فلاش سطح مبتدی خود استفاده کنید و چگونه تصاویری ایجاد کنید که از خیل عظیم پرتره های موجود برجسته و متمایز باشند.

کار را ساده نگه دارید

راه حل من این بود که پرتره های سبک مجله و مُد را فراموش کنم. من می خواستم از مزیت محدودیت های چیدمان نورم برای ایجاد پرتره های قوی و دارای جو گرفته با ترکیب نور سخت حاصل از فلاش با یک سبک کم نور بهره ببرم. توجه داشته باشید که این سبک با مدل های مرد بهتر تناسب دارد.

سلف پرتره با استفاده از یک فلاش در سمت راست من، بدون هیچ گونه تعدیل کننده نور

با تغییر قدرت خروجی و تنظیمات زوم فلاش، می توانید پرتره ملایم و صمیمی تری مانند پرتره زیر به دست آورید.

یک چیدمان نور تنها می تواند با تغییر قدرت خروجی و تنظیمات زوم، تصاویری با کنتراست کمتر ایجاد کند.

ایجاد نور حاشیه ای

اینها همه خوب است، اما شما می توانید با استفاده از نورپردازی حاشیه ای (Rim lighting) ظاهر بسیار متفاوتی به دست آورید. این نوع نور تنها خطوط سوژه را برجسته (هایلایت) می کند، و من عاشق آن هستم.

نور حاشیه و سبک کم نور؛ یک ترکیب قدرتمند

این چیدمان بسیار ساده است. تنها کافی است فلاش را درست پشت مدل یا شیء پنهان کنید، و آن را مستقیما رو به سمت سوژه قرار دهید.

در عمل، ما می توانیم نور حاشیه را برعکس سیلوئت در نظر بگیریم، که در آن سوژه به عنوان یک شکل سیاه در مقابل یک پس زمینه روشنتر، و اغلب سفید دیده می شود. در استودیو، چیدمان نور برای سیلوئت، در واقع همان چیدمان مورد استفاده برای ایجاد نور حاشیه است، جز این که فلاش به جای سوژه، به سمت پس زمینه گرفته شده است.

سلف پرتره در سیلوئت

در حالت ایده آل، شما باید تنها نور حاشیه را در صحنه داشته باشید و هیچ نور محیطی دیگری دریافت نکنید. اما این بدان معنی نیست که مجبورید در یک اتاق تاریک کار کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید قدرت خروجی فلاش طوری باشد که نور در اطراف لبه های سوژه پخش نشود. نور تنها باید در امتداد خطوط سوژه جریان یابد.

همه چیز به آن نور باریک که در امتداد لبه های سوژه جریان می یابد، بستگی دارد.

کار را کمی اصلاح کنید

در صورت امکان، ویرایش حتی آسان تر است. مطمئن شوید که قسمت های سیاه در تصویر شما عمیق و هایلایت ها (قسمت های روشن) روشن هستند. اگر این کار را انجام دهید، کار ویرایش تمام است.

چیزی که من در مورد این تکنیک دوست دارم این است که عکس حاصل یک ظاهر مرموز دارد که تخیل بیننده را جلب می کند. من حدس می زنم که همه چیز به «دیدن/ ندیدن» بستگی دارد.

اگر لوازم و اثاثیه صحنه عکاسی را دوست دارید، می توانید از آنها نیز با نور لبه برای انتقال بهتر یک پیام استفاده کنید، مانند عکس زیر:

اعتیاد. در اینجا من به نور اجازه داده ام تا کمی بیشتر پخش شود، تا دست های من و صفحه نمایش موبایل را روشن کند.

همه ما اغلب با بینی فرورفته در صفحه نمایش یک گوشی هوشمند زندگی می کنیم، و تا حدودی از واقعیت اطراف خود بی خبریم. این مسئله و احساس اعتیاد پیامی است که من سعی کردم در عکس بگنجانم.

افکت های خاص

در آخر، از آنجا که صحنه از پشت نورپردازی شده است، یک راه ساده برای افزودن جذابیت این است که دود یا ذرات معلق در هوا را در عکس بگنجانید. هر دوی آنها نور را جذب کرده و در اطراف پراکنده می کنند، و افکت های جالبی ایجاد می کنند.

از آنجا که من سیگار نمی کشم، کمی آب در هوا اسپری کردم تا این عکس سلف پرتره را کمی جذاب تر کنم.

در آخر، سعی کنید مدل را به سمت نور بچرخانید و برای به دست آوردن تنوع جالب، اجازه دهید فلاش آنها را کمی بیشتر روشن کند.

چرخاندن مدل به سمت نور می تواند تنوع جالبی در موضوع عکس باشد.

برای نتیجه گیری، امیدوارم ایده هایی برای شروع بازی با یک فلاش اکسترنال به شیوه ای ساده و غیر ترسناک با استفاده از نور حاشیه به شما داده باشم. پاداش شما ایجاد عکس های خاص و جالب در این روند است.

نویسنده: آندریا مینویا (Andrea Minoia)

م

منبع

برگرفته از: digital-photography-school

نظرات شما

  1. محسن پیرنیا

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

    سلام به همه لنزکی ها.
    روشی ارزان و تاثیرگذار در بهبود عکس ها. حتا در صورت نبود فلاش متحرک با استفاده از یک چراغ قوه هم میشه به این روش عکاسی کرد.
    سپاس فراوان از لنزک…


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *