نقد عکس #۱۷۹

«نقد عکس» نام یکی از بخش های لنزک است. در بخش نقد عکس، که آخر هفته ها برگزار می شود، ما عکس ارسالی یکی از خوانندگان عزیزمان را منتشر می کنیم و از شما خواهش می کنیم که انتقادات سازنده خود را در مورد آن مطرح نمایید. این یک راه عالی برای یادگیری بیشتر در مورد عکاسی، مطرح کردن دیدگاه ها و نقد شدن عکس خود شماست. در ادامه از شما برای شرکت کردن در این بخش و مطرح کردن نظرتان در مورد عکس نقد شماره ۱۷۹ دعوت می کنیم.

قوانین ساده این بخش

  • گاهی ما عمدا عکس هایی که بی عیب نیستند را انتخاب می کنیم، پس لطفا با انتقادات سازنده خود به دوستانتان کمک کنید
  • آزادانه هر نصیحتی که می دانید مفید است را مطرح کنید – ترکیب بندی، نورپردازی، ویرایش و…

کاندید این هفته بخش نقد عکس (برای مشاهده سایز بزرگ روی عکس کلیک کنید):

عکس

مشخصات عکس :

  • دیافراگم: f/3.4
  • سرعت شاتر: ۱/۲۰۰sec
  • حساسیت سنسور: ISO-400

عکاس: خانم کانی اسمعیل پور

قصد داشتید چه چیزی را به تصویر بکشید؟

می خواستم خستگی رو به تصویر بکشم که یک خستگی عادی نیست! کار کردن و سن پیرمرد با هم یک پارادوکس عجیب ساخته اند.

لطفا نظر خود را در قسمت نظرات، پایین همین صفحه، مطرح نمایید. شما چگونه چنین صحنه یا عکسی را به طور متفاوتی به تصویر می کشیدید؟ تشکر فراوان از همه عزیزانی که هفته گذشته در این بخش دیدگاهشان را مطرح نمودند.

سازنده ترین نظرات در سایت به شکل برجسته ای نمایش خواهند یافت. شما هم می توانید با کلیک روی این لینک عکس خود را برای بخش نقد ارسال نمایید.

مروری بر نقد عکس هفته گذشته

یکی از دیدگاه های برجسته هفته گذشته: javad_toosi: با سلام و عرض ادب و احترام خدمت دوستان و عکاس محترم آقای خیری عکس از نظر بصری جذابیت خوبی دارد بطوری که مسیر جاده و چیدمان درختان چشم و نگاه بیننده را به خوبی به انتهای راه و آن نور سفید هدایت میکند . رنگ قرمز درختان ،برگها و علفهای نارنجی کنار جاده ،تنه درختان ومسیر تیره و خاکستری ،انبوهی و تراکم شاخ و برگهای در هم تنیده شده همه و همه منظور و هدف عکاس را به خوبی نشان میدهد . در ادامه میبینیم که حال و هوای پشت درختان نیز مه آلود است و در انتهای مسیر تلفیقی از ورود به روشنایی یا ورود به ترس و وحشت دیده می شود که حس کنجکاوی و خیال پردازی راجب آنچه در انتها قراراست اتفاق بیافتد را برانگیخته می‌کند. آنچه شاهد آن هستیم خلق یک اثر مفهومی ،کارتپستالی و خیالی است و عکاس در پس پردازش تلاش کرده تا کلیه رنگها ،نورها،المانهای درصحنه و کادر را در خدمت هدف خود بکارگیرد .رنگ قرمز بیش از اندازه ،حذف رنگ تنه درختان و فضای خارج از کادر اصلی ، توجه خاص به مسیر که سهم زیادی از کادر را در بر دارد نشان از حس و حال عکاس در آن زمان دارد . آنچه مسلم است عکس به لحاظ بصری سلیقه ای است چون از نظر فنی عکس دست خوش پس پردازش زیادی شده و این به دید بیننده بستگی دارد که این سبک را بپسندد یا خیر. اما اگر سایر نقاط فنی مورد بحث قرارگیرد ؛ دوربین از یک سنسور ۱۸ مگاپیکسلی کراپ سنسور بهره میبرد و احتمالا از لنز کیت ۵۵-۱۸ استفاده شده . باتوجه به سرعت شاتر و مقدار دیافراگم و حساسیت سنسور یا ISO مشخصا نور کافی برای عکاسی وجود داشته و دست عکاس برای بازی با این المانها باز بوده است (در ادامه در ارتباط با نقاط قوت و ضعف این انتخاب توضیح داده میشود) ،کادر نیز کمی متمایل به پایین است و جاده سهم زیادی از آن راگرفته . چه خوب بود اگر عکاس قصد ثبت مسیر را به صورت قرینه و در مرکز کادر را نداشت ، انتهای مسیر بر رو نقطه طلایی قرار میگرفت که هم به زیباتر شدن کادر بندی و هم به میزان استفاده مناسب از زمین و درختان دست میافت . در ارتباط با عمق میدان و تنظیمات دوربین که پیش‌تر توضیح داده شد ، باتوجه به شرایط نوری عمق میدان زیاد در دست رس بود که عکاس از آن استفاده کرده و با بستن دیافراگم به خوبی به آن دست پیدا کرده است .البته در اینجا به نظر میرسد با توجه به هدف عکاس به ایجاد حس وهم در عکس ، میتوانست از عمق میدان کمتر بهره بگیرد، همچنین اگر شخصی در مسیر جاده قرار داشت و به سمت انتها در حرکت بود عکس از این جالبتر میشد و باید گفت با توجه به پس پردازش های صورت گرفته برای ایجاد حس ، وجود انسان در عکس منطقی بنظر میرسد . در هر حال عکس از نقاط قوت خوبی برخوردار است و امیدوارم اثار خوب دیگری را از این عکاس ببینیم . موفق و پیروز باشید

لنزک: نقد فوق یکی از نقد های برجسته مطرح شده در هفته گذشته می باشد. ما سعی می کنیم هر هفته یکی از نقد های سازنده خوانندگان عزیزمان را در این قسمت معرفی کنیم، اما قطعا قضاوت در مورد «برجسته ترین» نقد بر عهده شما است. از این رو توصیه می کنیم شما نیز تمامی این نقد ها را مطالعه بفرمایید. برای مطالعه تمامی نقد های مطرح شده در هفته گذشته، روی عکس فوق کلیک کرده و به پایین صفحه مراجعه نمایید.

نظرات شما

  1. hamid55

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    با سلام ، عکس بسیار خوبیست با خودش داستانی را به همراه دارد و همانگونه که گفتن خستگی و سالخوردگی کاملا مشهود است البته چیز دیگری که در این عکس دیده میشود ظرفهای گوجه و انگور دست نخورده اند و نشان میدهد فروش پیرمرد کساد بوده و همین باعث خستگی وخوابیدن پیر مرد شده . البته عکس بسیار مفهوم خوبی دارد و به نظر میرسد هر چقدر بیشتر به آن نگاه کنی حرفهای بیشتری با شما دارد . در مجموع موضوع خوبی برای عکس انتخاب شده . به نظر اینجانب کادر بندی عکس نیز خوب است به نظر اگر فضا باز تر میشد شاید پیام عکس تغییر میکرد موفق باشید

  2. ابوالفضل

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

    به نظر حقیر، سوژه پتانسیل کافی رو برای بیان داستان ندارد؛ زمان عکاسی و نور موجود در صحنه نیز به درستی و در زمان مناسبی انتخاب نشده تا بتواند به افزایش پتانسل عکس کمک کند(بطور کلی صحنه های پور نور فضایی آرامش بخش و شاد رو القا می کنند)؛ کادر هم، کادر بسته و غیر مناسبی است چرا که عکاس میتوانست با انتخاب کادری که داری عناصر سخنگوی بیشتر/بهتری باشد به افزایش تاثیرگذاری عکس کمک کند…

  3. مجید طریقتی

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶

    با سلام و احترام
    تصویر مردم نگاری زیبایی را ثبت کردید و انچه که در این تصویر شاخص است با توجه به بسته بودن تصویر ضمینه پویا شدن ذهن بیننده را افزایش دادید که بیننده باید در مورد حس تصویر تفکر کند و از ان تفکر به حس زیبایی برسد. انچه که در این تصویر بچشم میخورد حس ارامش در تصویر و حس امنیت است که در گرمایی فصل تابستان پیرمرد روستایی محصولات باغی را بفروش میرسانذ و خسته از کار و زحمت روزانه و یا خسته از ایام در خواب است. و خم شدن گردن و سر بزیری نشان از زحمت و تلاش میباشد.همانند همه ای کارگران تلاش بی شایبه و مزدی اندک و تکه نانی جهت قوت و بی نیاز از ذرق و برق دنیا. در مجموعه کوچک روستا بسلامت زندگی میکنند
    در تصویر حس ساده زیستی و پاکی را میتوان لمس کرد.
    با تشکر از خانم کانی جهت تصویر زیبا.
    موفق باشید

  4. saeed3500

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶

    با عرض سلام و خسته نباشید
    از نظر مفهومی که عکاس محترمه ذکر فرمودند باید عرض کنم که عکس مفهوم را تقریبا میرساند. ولی شاید اگر نمای عکس کمی بازتر میبود ( مثلا زوم را برمیگرداندید و یا عقبتر میرفتید) بهتر بود و حتی احتمالا بیننده بهتر رابطه بین پیرمرد و میوه ها را درک میکرد(فروشنده بودن پیرمرد).
    البته ممکن است شرایط جوری بوده که جناب عکاس صلاح دانستند با زاویه بسته عکس بگیرند.
    خسته نباشید

  5. mostafa_taavoni

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶

    به نظر من موضوع خوبی برای عکاسی انتخاب شده است و تصویر تامل برانگیزی از پیری ، فقر و خستگی کارهای روزمره ارائه می کند و در بیننده تفکر توام با احساسات قوی القا می کند.
    اما از نظر کادربندی به نظر من بهتر بود مقداری میدان دید باز تری برای این عکس انتخاب می شد تا تصویر جامعی از محلی که سوژه در آن قرار دارد القا می شد.تمرکز بر خود سوژه و انتخاب حاشیه کمتر برای آن از زیبایی بصری اثر کاسته است.به نظر من وقتی در حال روایت موضوعی هستیم که هم محیط در آن دخیل هست و هم خود سوژه ، بهتر است که کادر بندی به گونه ای انتخاب شود که روایت جامع تری ارائه کند.
    نکته دیگر که شاید چندان مهم نباشد اینست که انتخاب امضا برای عکاس به نظر من کار پسندیده ای است اما در این تصویر محل آن گونه ای انتخاب شده است که بیشتر باعث می شود چشمان ناظر از موضوع اصلی منحرف شده و بر امضا تمرکز نماید که شاید قرار داشتن آن در یکی از گوشه های پایین تصویر از شدت این ایراد کم می کرد.


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *