عکاسی از قطرات آب با دو تکنیک انباشتن فوکوس و عکاسی شکست نور

یکی از عکاسان خلاق به نام Yuval Vaknin با ادغام عکاسی شکست نور (refraction photography) و تکنیک انباشتن فوکوس (Focus Stacking یکی از روش های پردازش تصویر دیجیتال است که در آن چندین عکس از یک صحنه با فاصله های کانونی مختلف گرفته و آن ها را روی هم قرار می دهند تا عمق میدان بیشتری به دست آید) توانسته عکس های جالبی از قطرات آب بگیرد. در این مطلب لنزک به توضیحاتی از روش وی در گرفتن این عکس ها می پردازیم.

چرا از تکنیک انباشتن فوکوس استفاده می کنید؟

من از تکنیک ادغام فوکوس به این دلیل استفاده می کنم که این عکس ها را نمی توان تنها با گرفتن یک عکس به وجود آورد. این متد شما را قادر می سازد تا عمق میدان را به صورت موثری افزایش دهید تا عکس هایتان وضوح و شارپی خاصی داشته باشند.

آیا این روش به راحتی قابل یادگیری است؟

این روش آن قدر ها هم سخت نیست اما شما باید خیلی صبور بوده و برای گرفتن نتیجه مطلوب خیلی تمرین کنید.

چه جور عکس هایی می گیرید؟

من از تکنیک انباشتن فوکوس عمدتاً در عکس های شکست نوری که از قطرات آب گرفته ام استفاده می کنم. همچنین از این روش در عکس های ماکرویی که نیاز به کار زیادی دارند استفاده می کنم.

از این روش بیشتر بگویید

قبل از شروع عکاسی باید ایده های بسیار جالبی را در ذهن داشته باشید. در مورد چیزی که قرار است در داخل قطره قرار بگیرد و همچنین چیزی که قرار است از بازتاب آن به وجود آید به خوبی فکر کنید.

این مسئله باعث می شود که عکس شما واقعاً تک باشد. پس از این که از ایده اولیه خود راضی شدم صحنه را به این شکل تنظیم می کنم: ابتدا پس زمینه و نور را تنظیم کرده و سپس دوربین را در مسیری که قرار است تغییر فاصله کانونی را در آن انجام دهم قرار می دهم.

در نهایت شروع به عکاسی کرده و با هر عکسی که می گیرم دوربین و لنز را در مسیر مورد نظر جابجا می کنم تا مطمئن شوم که فوکوس در هر عکس با عکس قبلی متفاوت است. بعد از این که تمام عکس ها را گرفتم (گاهاً این تعداد به ۵۰ عکس نیز می رسد) از فوتوشاپ (Photoshop’s stacking application) استفاده کرده تا این عکس ها را با هم ادغام کنم.

همچنین تنظیماتی مختصری روی Levels انجام می دهم و از ابزاری چون spot cleaning و… استفاده می کنم.

م

منبع

برگرفته از : ِEphotozine

نظرات شما

  1. obsidiyan

    ۳ دی ۱۳۹۴

    سلام در متن آورده اید که
    ” تکنیک انباشتن فوکوس (Focus Stacking یکی از روش های پردازش تصویر دیجیتال است که در آن چندین عکس از یک صحنه با فاصله های کانونی مختلف گرفته و آن ها را روی هم قرار می دهند تا عمق میدان بیشتری به دست آید) ”
    من فکر میکنم اگه فاصله کانونی تغییر کنه این تکنیک عملی ناشه !!! تا اونجایی که میدونم با این تکنیک تصاویر با عمق میدان متفاوت را ادغام می کنند تا فسمت بیشتری از یک سوژه در فوکوس باشه .

  2. بهاره

    ۳۱ خرداد ۱۳۹۳

    من که متوجه نشدم دقیقا این انباشت فوکوس چیه
    محبت کنید توضیحات روشن تری بدید

    1. mehran

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۳

      یعنی فوکوس رو یک جا جمع میکنید ، بعد هرجا که خواستید فوکوس های انباشته شده رو ول میکنید ^_^


لطفا نظرتان در مورد مطلب را در اینجا مطرح نمایید. اگر سوالی دارید، در بخش پرسش و پاسخ مطرح نمایید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *